Moni on perinteisesti tehnyt jouluhankintoja veronpalautusrahoilla. Tänä vuonna veronpalautuksia ei maksetakaan suurimmalle osalle enää joulukuussa. Miten tämä vaikuttaa kauppojen myyntiin?
Joulu on kaupalle vuoden tärkein sesonki. Kaupaksi käyvät etenkin kellot ja korut sekä kirjat, joiden myynti yli kaksinkertaistuu joulukuussa keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna. Myös kodin tekniikkaa myydään joulukuussa.
Viime vuonna koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli joulukuussa lähes 4,8 miljardia euroa eli 1 029 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15–85-vuotiasta kohti.
Mutta miten käy tänä vuonna, kun nyt veronpalautukset eivät kilahdakaan tileille joulukuun alussa? Verottajan uudella käytännöllä ei välttämättä ole suurta vaikutusta kauppojen joulumyynteihin.
Kaupan liiton teettämän kuluttajakyselyn mukaan 66 prosenttia suomalaisista on varautunut jouluhankintoihin veronpalautuksista riippumatta. 16 prosenttia katsoo, että veronpalautusten ajankohta hankaloittaa jouluhankintoja.
”Veronpalautuksista ei pitäisi tulla katastrofia. Toki 16 prosenttia on paljon, mutta joulukaupan ei pitäisi dyykata tämän takia”, pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta sanoo.
Tulokset ilmenevät kuluttajakyselystä, jonka Kantar TNS toteutti lokakuun lopussa Kaupan liiton toimeksiannosta. Kyselyn otoksena oli 1 500 vähintään 18-vuotiasta mannersuomalaista.
Leikkaako verokortin vuosituloraja loppuvuoden tuloja?
Kyselyssä selvitettiin myös, miten joulukauppaan vaikuttaa se, että verokortissa on tänä vuonna ensimmäistä kertaa vain yksi vuosituloraja, jonka ylittyminen voi leikata kulutusmahdollisuuksia loppuvuonna.
Kyselyn mukaan 82 prosenttia palkansaajista on tarkastanut verokorttinsa vuositulorajan, joten suurta yllätystä loppuvuoden käytettävissä olevissa tuloissa ei pitäisi olla. Useampi kuin joka kolmas oli myös muuttanut vuositulorajaansa loppuvuodeksi.
Marraskuun myynti kasvanut
Vaikka joulu on kaupalle vuoden tärkein sesonki, sen merkitys on vuosi vuodelta vähentynyt. Nykyään suomalaiset kuluttavat ympäri vuoden. Uusi ilmiö on kuitenkin se, miten innokkaasti suomalaiset suuntaavat ostoksille marraskuussa.
Marraskuun lopulla vietettävä Black Friday on kasvattanut erityisesti kodintekniikan myyntiä. Black Friday näkyy erityisen vahvasti mobiilissa. Viime vuonna suomalaiset tekivät Black Friday -viikolla noin sata miljoonaa vähittäiskauppaan liittyvää Google-hakua.
Outi Airaksinen