veronmaksajat.fi

KOTI

Kuka korvaa, jos pakettini katoaa?

Kuka korvaa, jos pakettini katoaa?
10.10.2018

Kadonneesta tai vahingoittuneesta paketista tulee viipymättä vaatia korvaus. Verkkokauppaostoksen  vahingon korvaa myyjä. Kuljetusyritystä suojaavat usein toimitusehdot.

Kuljetuksessa vahingoittuneen tai kadonneen paketin korvausehdot ovat sangen samankaltaisia kaikilla kuljetusyrityksillä. Niistä on määrätty Tiekuljetussopimuslaissa ja Postilaissa sekä Maailman postiliiton yleissopimusten säännöksissä. Tosin käytäntö vaihtelee sen mukaan, mitä säännöksistä sovelletaan kuhunkin lähetykseen.

Jos paketilla ei ole erillistä vakuutusta (Esimerkiksi Postilla postivakuutus, Matkahuollolla lisäturvavakuutus), korvaus vahingosta kotimaisissa kuljetuksissa on lain mukaan enintään 20 euroa kiloa kohden. Korvauskäytäntö ei siis tunne esimerkiksi antiikkiarvoa. Tämä kannattaa huomioida erityisesti yksityishenkilöiden välisissä postituksissa.

Kotimaisessa verkkokaupassa kuluttajan asema on hyvä, vaikka lähetys häviäisi tai rikkoutuisi matkalla. Kuluttajansuojalain piiriin kuuluvassa etäkaupassa vastuu tavarasta kuljetuksen aikana on myyjällä. Niinpä kuluttajan pitää ilmoittaa vahingosta viipymättä kuljetusyrityksen lisäksi myyjälle, jolle osoitetaan myös korvausvaatimus tai reklamaatio. Myyjä korvaa siten kuljetuksessa kadonneen tai vahingoittuneen tuotteen ostajalle. 

Jos ulkomaisesta kaupasta ostettu paketti katoaa tai turmeltuu matkalla, noudatetaan myyjän maan lainsäädäntöä. Kotimainen kuluttajansuojalaki ei siis ole voimassa. Suuret kansainväliset verkkokaupat ovat kuitenkin onneksi tarkkoja maineestaan ja lähtökohtaisesti innokkaita korvaamaan vahingot.

Viivästyskin maksaa – periaatteessa

Jos aikataulutettu kuljetus viivästyy ja siitä on aiheutunut välitöntä vahinkoa, kuljetusyhtiö on mahdollisesti korvausvelvollinen riippuen siitä, mitä lakia sovelletaan. Yleispätevää ohjeistusta on vaikea antaa.

Parhaassakin tapauksessa korvauksen määrä on enintään kuljetusmaksun verran. Lisäksi käytännössä lähinnä kuriirikuljetukset ovat aikataulutettuja, joten kuluttajan mahdollisuudet saada korvauksia viivästymisistä ovat lähtökohtaisesti heikot.

Korvauksien hakijan on syytä muistaa myös, että kuljetusyritys kaivaa kuvettaan vain silloin, jos vahingon tai viivästymisen syynä ei ole lähettäjän virhe. Esimerkiksi huonosti pakattu tuote tai puutteelliset vastaanottajatiedot voivat estää korvauksien saannin.

Tiukat toimitusehdot

Posti muistuttaa lisäksi yleisissä toimitusehdoissaan, että se ei ole vastuussa myöskään niistä vahingoista tai viivästyksistä, jotka aiheutuvat kolmannen osapuolen tai viranomaisen toiminnasta, kuten näiden palveluista, ohjelmistoista, laitteista tai tietoliikenneyhteyksistä. Tietoteknisten vikojen aiheuttamat ongelmat on mainittu lisäksi vielä erikseen Postin vastuurajoituksissa.

Matkahuollon toimitusehdot ovat näiltä osin lyhyemmät. Niiden mukaan Matkahuolto ei ole vastuussa viivästyksestä tai vahingosta, jos sen syynä on olosuhde, jota yritys ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia se ei siten voinut ehkäistä. Tämä on melko tarkka siteeraus Postilain osiosta, joka käsittelee postiyrityksen vastuusta vapautumista.

Kari Ahokas

Paljonko maksaa paketin lähettäminen? Millaisia toimitustapoja on tarjolla? Lue lisää 10. lokakuuta ilmestyvästä Taloustaidosta 9/2018. Voit lukea jutun myös näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt Veronmaksajien verkkopalvelun käyttäjäksi.

Rahat, verot, työ & eläke, koti