Suomessa otetaan ensi vuonna käyttöön sähköinen osakehuoneistorekisteri, jonne kerätään vähitellen kattavat tiedot asunto-osakkeiden omistuksista ja panttauksista.
Asunto-osakeyhtiöt ja keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt voivat siirtää vuodesta 2019 alkaen osakeluettelonsa osakehuoneistorekisteriin ja samalla luopua velvoitteestaan ylläpitää osakeluetteloa. Siirron edellytyksenä on, että yhtiön edustajatiedot ovat kaupparekisterissä ajan tasalla.
Tässä vaiheessa asunto-osakeyhtiöiltä ei edellytetä toimenpiteitä. Asunto-osakeyhtiöille ja isännöitsijöille tiedotetaan lähempänä siirtoajankohtaa, miten siirto käytännössä tehdään. Samalla aikataulut tarkentuvat.
Sähköinen rekisteri korvaa paperin
Vanhojen asunto-osakeyhtiöiden osakkeiden omistajamerkinnät muuttuvat sähköisiksi vaiheittain.
Ensimmäisessä vaiheessa asunto-osakeyhtiö siirtää osakeluettelonsa sähköiseen osakehuoneistorekisteriin. Tämän jälkeen osakekirja mitätöidään viimeistään sitä koskevan kaupan tai panttauksen yhteydessä. Samalla osakehuoneistorekisteriin vahvistetaan sähköinen omistajamerkintä.
Uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan sähköisinä vuodesta 2019 alkaen. Paperisia osakekirjoja ei tämän jälkeen enää paineta, sillä tiedot löytyvät sähköisestä osakehuoneistorekisteristä.
Osakehuoneistorekisteriä koskeva lainsäädäntö on parhaillaan valmisteilla. Rekisteri otetaan käyttöön sen jälkeen, kun laki astuu voimaan
Maanmittauslaitos valmistelee osakehuoneistorekisteriä yhdessä Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon ja Väestörekisterikeskuksen kanssa.
Kuka hoitaa osakeluetteloiden siirron, isännöitsijä vai taloyhtiön hallitus? Kenellä on vastuu? Mitä pitää tehdä, jos edustajatiedot eivät ole kaupparekisterissä ajan tasalla? Kuka vastaa siitä, että kaupan jälkeen paperinen osakekirja mitätöidään? Lue lisää osakehuoneistorekisteristä
Minna Petäinen