Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joiden avulla rikolliset yrittävät saada haltuunsa ihmisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.
Verkossa liikkuu tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon Kanta-palvelujen nimissä saapuvia huijausviestejä, joissa yritetään saada haltuun ihmisten henkilötietoja.
Viestin vastaanottajaa saatetaan esimerkiksi pyytää lähettämään omia tietojaan tai dokumenttejaan viestissä olevaan osoitteeseen. Huijausviesteillä kerätyt tiedot voivat päätyä rikollisten käsiin.
Huijauksiin voi törmätä sähköpostiviestissä, sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa, kuten Googlessa tai Bingissä. Rikolliset voivat lähestyä ihmisiä myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla tai WhatsApp-viesteillä.
Huijaus- ja kalasteluviestien sisältö ja muodot vaihtelevat. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että Kanta-palvelut ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä.
Kirjaudu Omakantaan aina kanta.fi-sivuston kautta
Henkilötietojen lisäksi kalasteluviesteillä saatetaan tavoitella vastaanottajan pankkitunnuksia. Vastaanottajaa voidaan pyytää avaamaan liitteitä tai kirjautumaan Omakanta-palveluun viestissä olevan linkin kautta. Kun uhri syöttää verkkopankkitunnuksensa huijaussivustolle, rikolliset saavat pääsyn tämän verkkopankkiin ja voivat varastaa tililtä rahaa.
Omakantaan ei pidä kirjautua sähköpostiviestin, tekstiviestin tai hakukoneen kautta saadusta linkistä. Asiointi on varmuudella turvallista vain, kun palveluun kirjaudutaan suoraan osoitteesta kanta.fi.
Rikollisten ylläpitämät verkkosivut voivat muistuttaa ulkoasultaan Kanta-palvelujen tai muiden viranomaisten verkkosivuja. Huijausviestit ja -sivustot on yhä useammin kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Jos epäilee joutuneensa huijauksen uhriksi, tapahtuneesta on hyvä ilmoittaa myös Kyberturvallisuuskeskukselle sekä organisaatiolle, jonka nimissä tietoja on kalasteltu.
Toimi näin, jos olet joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi
- Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:
- Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
- Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
- Jos epäilyttävä viesti tai sivu on esiintynyt Kelan tai Omakannan nimissä, ilmoita asiasta Kelaan.
- Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
- Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin (suomi.fi).(avautuu uuteen ikkunaan)
- Tee asiasta ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle (kyberturvallisuuskeskus.fi).(avautuu uuteen ikkunaan)
- Tutustu myös tietovuotoapu.fi-sivustoon (tietovuotoapu.fi).(avautuu uuteen ikkunaan)
- Varoita tuttaviasi huijauksesta.
Minna Petäinen