Musiikin suoratoistopalvelusta saa kympin kuukausimaksulla kymmeniä miljoonia hittejä tai huteja, mausta riippuen. Ilmaiseksi saa mainoksilla rahoitetun version.
”Tilaajana voit kuunnella koko maailman musiikkivalikoimaa ilman mainoksia”, ”Kuuntele viikon single- ja albumiuutuuksia ja katso, mikä on kuuminta hottia Top 50 -listalla” sekä ”Käy kuntosalilla Beyoncen kanssa, matkusta Pharrell Williamsin seurassa ja nauti iltalenkistä Mozartin kera”.
Nämä voisivat olla yhden suoratoistofirman mainoslauseita, mutta ne on kerätty kolmelta sivustolta.
Musiikin suoratoistopalveluissa on yhtenäinen idea: voit edullisesti kuunnella valmiita ja itse tekemiäsi soittolistoja sekä seurata uutuuksia. Ilmaisversioissa soittovirran keskeyttävät mainokset.
Ilmaisversioita ja kokeilujaksoja
Miten suoratoistopalveluiden musiikkiin sitten pääsee käsiksi? Tässä jutussa tarkastellaan suoratoistopalveluista suomenkielistä nelikkoa Apple Music, Deezer, Google Play Music ja Spotify. Näistä muut paitsi Apple tarjoavat ilmaisversion, jota rahoitetaan mainoksilla.
Spotifyn ja Deezerin asiakkaaksi voi kirjautua esimerkiksi Facebook-tilillä, Appleen Apple-tilillä sekä Deezeriin ja Google Play Musiciin Google-tililtä.
Apple-tililtä voi kuunnella ilman jäsenyyttä radiota ja valmiita, mainosrahoitteisia soittolistoja.
Kaikilla on 30 vuorokauden maksuton kokeilujakso täysversiosta, mutta Apple nokittaa ja antaa kokeilla kolme kuukautta. Sama ihminen voi tehdä vain yhden kokeilutilauksen. Tilaus jatkuu kuukausilaskutuksina, jos tilausta ei peruta.
Sisällön saatavuus vaihtelee maakohtaisesti, muistuttaa muun muassa Google Play Music. Musiikkioikeuksien vaihtelevuuteen se vetoaa myös, kun vaatii kirjautujalta maksutapavalinnan, vaikka asiakas ottaisi vain ilmaisversion.
Ainakin Google Play ja Spotify tarjoavat asiakkuuksia jo 13-vuotiaille, kunhan heillä on huoltajan lupa.
Ilmaisversioissa on maksuversioita rajatummat kuuntelumahdollisuudet. Ilmaisversioissa ei aina voi esimerkiksi ohittaa kappaleita eli satunnaistoisto määrää sen, mitä kuuntelet.
Maksullinen palvelu kympillä kuussa
Suoratoistajat eivät kilpaile hinnalla, sillä kaikilla on täysin sama kuukausimaksu: niin Apple Music, Deezer Premium (ja Deezer Premium+), Google Play Music kuin Spotify Premium maksaa 9,99 euroa kuukaudessa.
Tätä juttua tehtäessä Google Play tarjosi maksuversionsa ensimmäiset kaksi kuukautta ilmaiseksi. Ainakin Spotify houkuttaa ajoittain maksuversiolleen asiakkaita joko ilmaisella tai vakiohintaa edullisemmalla kokeiluhinnalla.
Suoratoistopalvelun hinta on pieni, mutta jos esimerkiksi nelihenkisessä perheessä kaikki käyttävät suoratoistoa samanaikaisesti, pitää ostaa neljä palvelua, sillä musiikkia voi kerrallaan kuunnella yleensä vain yhdestä laitteesta. Tämä maksaa vuodessa jo 479,52 euroa.
Niinpä esimerkiksi Spotify myy myös Perhe-Premiumia samassa osoitteessa asuville. Niin Applen, Deezerin kuin Spotifyn kuuden henkilön perhejäsenyys maksaa 14,99 euroa kuukaudessa. Applen perhejäsenyys vaatii iCloud- ja iTunes-kirjautumiset.
Kaikki maksuversiot ovat mainoksettomia, ja kaikki lupaavat vakiotasoa paremman äänentoiston.
Tarjonnassakaan ei ole valittamista, sillä pienin eli Spotifyn valikoima kattaa mukavasti yli 30 miljoonaa musiikkiraitaa. Määrät kasvavat alati.
Monenlaiset laitteet kelpaavat
Kaikki sanovat, että suoratoisto sujuu tietokoneilla ja ainakin myydyimmillä älypuhelinmerkeillä. Laitteen on oltava uudehko, samoin käyttöjärjestelmän. Apple ei salli Androidin eli kilpailevan käyttöjärjestelmän käyttäjälle ilmaisversiota.
Muitakin älylaitteita riittää. Vaikkapa Spotify ja Deezer tarjoavat myös televisiota ja autoa suoratoistopaikoiksi. Mainintoja saavat myös pelikonsoli, verkkosoitin, puettava teknologia, kaiutinjärjestelmä…
Google Play Music sallii kuunnella itseensä ladattua musiikkia tietokoneella ja viidellä älypuhelimella. Suoratoistomusiikkia voi kuunnella jopa kymmenellä laitteella, mutta yhdellä laitteella kerrallaan. Kaverijoukko ei siis voi syventyä samaan suoratoistettavaan biisiin kukin omasta puhelimestaan.
Apple Music antaa soittaa jopa kymmenellä laitteella, joista viisi voi olla tietokoneita.
Apple Musicista ladattuja kappaleita ei voi polttaa CD:lle tai synkronoida esimerkiksi iPadille. Deezer Premium ei salli ladata, siirtää tai polttaa kappaleita millekään laitteelle.
Kaikki opastavat verkkosivuillaan varsin seikkaperäisesti eri laitteiden käyttäjiä.
Musiikkimaun mukaista tarjontaa
Moni palvelu kartoittaa jo liittymisvaiheessa musiikkimakusi, jotta palvelu osaa jatkossa suositella juuri sitä, pienellä tuunauksella. Mitä enemmän kuuntelet yhdenlaista musiikkia, sitä todennäköisemmin saat tarjolle sitä samaa.
Jos tiedät, mitä haluat kuunnella, elämä on helppoa: haku löytää kappaleen, sinä painat toistonappulaa. Haku löytää myös albumin, artistin, levy-yhtiön, tyylilajin, mielentilan, tapahtuman ja palveluun kirjautuneen kaverin.
Jos taas pidät mielesi avoimena ja muokkaat soittolistat sillisalaatiksi, kuulet myös musiikkia, jonka olemassaolosta tuskin tietäisit.
Jos tiedät, mistä et pidä, etkä halua makusi muuttuvan, suoratoistajien teknologiat tottelevat myös sinua. Soittolistat ja radiokanavat oppivat eli ne antavat kuuntelijansa peukutusten määrätä.
Kaikilla maksuversioilla voi jäsenyysaikana kuunnella suoratoistettuja tai esimerkiksi tietokoneeseen aiemmin ladattuja kappaleita ilman verkkoyhteyttä eli offline-tilassa. Esimerkiksi Deezer sallii rajattoman kuuntelun kolmelle laitteelle ilman nettiä.
Google Play Music rajaa oman soittolistan 50 000 kappaleeseen. Jos kappale kestää kolme minuuttia, tuon soittolistan läpikuunteluun kuluisi noin 3,5 kuukautta.
Deezer ja Spotify tarjoaavat lisäominaisuuksina suosikkikappaleiden sanat eli ne palvelevat karaoketähtiä.
Kun kympillä kuukaudessa saa kuunnella maailmalta likimain kaiken julkaistun musiikin, on selvää, että artisti ei rikastu. Datajournalisti David McCandlessin mukaan artisti saa tuhat dollaria kuussa vasta, jos biisi saa kuukaudessa yli miljoona kuuntelua Spotifyssa tai Deezerissä (The Guardian -päivitys 25.4.2015).
Spotify kuunnelluin
Teoston mukaan Suomen 15-64-vuotiaista on Spotifyn käyttäjiä 38 prosenttia, Sound Cloudin kuusi, You Tube Music Keyn (beta) ja Google Play Musicin neljä, Mix Radion ja Apple Musicin kolme sekä Deezerin ja Rdion kaksi prosenttia.
Kysely on tehty syyskuussa 2015, jolloin kysyttiin käyttöä edelliseltä 12 kuukaudelta.
Spotify perustettiin jo vuonna 2008 Ruotsissa. Uusimpiin palveluihin kuuluu Apple Music, joka perustettiin vuonna 2015 Yhdysvalloissa.
Markkina mullistuu tiuhaan. Yllä mainituista ovat lopettaneet You Tuben suoratoistokokeilu, Mix Radio ja Rdio. Toisaalta ainakin Groove (entinen Xbox Music) ja Tidal ovat saaneet suomalaisasiakkaita.
Kesäkuussa 2016 Spotify kertoi koko tilaajamääräkseen sata miljoonaa. Syyskuussa se kertoi maksavien asiakkaidensa määrän ylittäneen 40 miljoonaa, Apple vastaavasti 17 miljoonaa.
Hannu Kaskinen