Kerros- ja rivitaloihin sekä paritaloihin on alkuvuonna hankittu ahkerasti sähköauton perus- ja hidaslatauspisteitä, kertovat laitteiden myyjät. Laitteet sopivat paikkoihin, missä auto voi seistä yön yli tai työpäivän ajan. Hankintaan kannustaa ARAn yhteisöille myöntämä tuki.
Sähköauton latauslaitteiden myynti ei-julkisiin kiinteistöihin eli yksityistalouksiin, taloyhtiöihin ja työpaikoille on kasvussa. Vuoden alkupuoliskolla tammi-kesäkuussa laitteita ostettiin näihin kiinteistöihin yli 20 000 kappaletta, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) tilasto.
Eri latauslaitevaihtoehdoista peruslatauslaitteet ovat STK:n mukaan suosituimpia. Peruslatauslaitteen nimellisteho on 22 kW. Laitteen antama suurin teho voidaan valita tilanteeseen sopivaksi välillä 3,7 kW– 22 kW. Säätömahdollisuuden ansiosta 22 kilowatin laitetta voi käyttää myös sellaisessa kiinteistössä, jossa tehoa on saatavilla rajatusti.
Peruslatauslaite sopii hyvin lataamiseen kotipihassa, jossa auto seisoo pitkään.
”Tämä on hyvä vaihtoehto taloyhtiöille, joissa halutaan asentaa heti alussa riittävän kokoinen laite. Se palvelee asukkaita joustavasti myös myöhemmin, jos lataustarpeet kasvavat auton vaihduttua uudempaan”, sanoo STK:n hallituksen puheenjohtaja ja Onninen Oy:n toimitusjohtaja Martti Forss.
Yhdelle autolle tarkoitettu peruslatauslaite asennuksineen maksaa noin tuhat euroa. Kustannukset vaihtelevat taloyhtiökohtaisesti asennusolosuhteiden mukaan.
Alkuun pienelläkin rahalla
Kotitalouspistorasialla varustettuja 2–3 kW:n tehoisia latauslaitteita myytiin tammi-kesäkuussa yli 8 000 kappaletta. Hidaslatauslaitteet ovat STK:n mukaan edelleen yleisiä edullisen hankintahintansa vuoksi. Jos asennus onnistuu pienillä töillä, kustannukset saattavat olla vain muutamia satoja euroja latauspaikkaa kohti.
”Sähkömiehen tulee tarkistaa, että ratkaisu on sopiva jatkuviin, laitteen vaatimiin virtamääriin”, sanoo Martti Forss.
Hidaslatauslaitteessa on varsinaisen sähköautokäyttöön tarkoitetun tyypin 2 pistorasian sijaan tavallinen maadoitettu kotitalouspistorasia. Ne muistuttavat usein rakenteeltaan autolämmityskoteloita, joiden tilalle näitä yleensä asennetaankin.
”Eniten hidas- ja peruslatauslaitteita asennetaan asunto-osakeyhtiöihin. Tähän vaikuttaa se, että investointeihin saadaan julkista tukea”, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Lisätietoa ARAn avustuksesta sähköautojen latausinfran rakentamiseen löytyy täältä. Uusia hakemuksia vuodelle 2021 voi lähettää ympäri vuoden ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä. Määrärahan loppuessa hakemukset jäävät odottamaan mahdollista lisämäärärahaa.
Latauslaitteita hankitaan eniten Etelä-Suomeen, jossa sähköautoilu on edelleen suositumpaa kuin muualla maassa.
STK:n tilastotietoja antaa 15 suurta sähköteknisen alan tukku-, valmistaja- tai maahantuojayritystä, joiden tuotevalikoimassa on latauslaitteistoja.
Jutun kuva: Ensto
Satu Alavalkama