Blogi, podcasteja, Instagram, tapahtumia… Mimmit sijoittaa on mediayhtiö, jonka ympärille on muodostunut kymmenien tuhansien seuraajien yhteisö. Raha ja sijoittaminen kiinnostavat nuoria – ja vähän vanhempiakin. Taloustaidolle Mimmit toteuttivat tänä syksynä Instagram-kampanjan, jossa etsitään arjen raha-asioista kiinnostunutta vloggaajaa.
Kaikki sai alkunsa siitä, kun kauppatieteiden kandidaatti Pia-Maria Nickström kävi vuonna 2018 erään pankin tapahtumassa kuuntelemassa asiaa sijoittamisesta. – Hmm, miksi asiat kuulostavat niin vaikeilta? Nickström mietti. – Ehkä oli olemassa muitakin mimmejä, jotka kaipaisivat tulkinta-apua talousasioihin?
Oivalluksesta sai alkunsa Mimmit sijoittaa -blogi, jossa käsitellään vaikkapa testamentin tekoa, bitcoineja tai sitä, miten arvo-osuustili avataan. Hyvin pian Nickström sai innostettua mukaan uutta someyhteisöä rakentamaan ystävänsä Hanna Tikanderin, jonka kanssa he perustivat yhdessä osakeyhtiön.
Tapahtumista hyppy podcasteihin
Vuonna 2019 keväällä Mimmit järjestivät peräti 30 maksutonta tapahtumaa, jotka olivat niin suosittuja, että sadat ihmiset joutuivat jonotuslistalle. Tästä Pia-Maria ja Hanna keksivät, että tietoa olisi ehkä tehokkaampaa levittää podcastien muodossa.
Nyt – kaksi vuotta myöhemmin – Mimmit ovat tehneet jo viitisenkymmentä podcast-jaksoa ja tänä syksynä rikkoutui miljoonan kuuntelun raja. Lisäksi seuraajille on tarjolla edelleen tapahtumia, blogi ja Instagram-päivityksiä.
”Meillä on paljon kuuntelijoissa myös kundeja. Sisältö on ihan samanlaista, olipa se tehty mimmeille tai kundeille. Mutta se on tärkeää, että me olemme samastuttavia henkilöitä. Sukupuolen lisäksi ihmiset kiinnittävät huomiota muun muassa ikään ja koulutustaustaan sekä taloudelliseen tilanteeseen”, Nickström kertoo.
Rahan ja sijoittamisen lisäksi Mimmit puhuvat paljon muun muassa työelämästä ja yrittäjyydestä.
”Kyselemme seuraajakunnalta, millaista sisältöä he haluavat. Raha ja sijoittaminen ovat ykkösjuttu. Mutta meiltä on pyydetty myös työelämään liittyviä aiheita, esimerkiksi vinkkejä siitä, miten toimia työhaastattelussa. Teemme sisältöä, joka palvelee”, Tikander määrittelee.
Monta mediaa kattava someyhteisö
Mimmit kokoaa yhteen laajan joukon sijoittamisesta kiinnostuneita ihmisiä. Esimerkiksi Instagramissa Mimmeillä on jo yli 40 000 seuraajaa.
Mimmit Sijoittaa onkin ollut jo pidempään Pia-Marialle ja Hannalle kokopäivätyö. Tulovirtaa on onneksi tullut niin, että he ovat voineet rekrytoida rinnalleen apukäsiä. Rahaa someyhteisössä tulee ennen kaikkea mainoksista, mutta myös esimerkiksi lipputuloista. Lisäksi mimmejä voi buukata puhujiksi erilaisiin tapahtumiin ja työpajoihin.
Pia-Maria ja Hanna kertovat olevansa tyytyväisiä päätökseensä lähteä yrittäjäksi.
”Olisi ollut ehkä kuumottavampaa, jos meillä olisi ollut pitkä ura palkkaduunissa ja sitten olisimme irtisanoutuneet ja jättäneet tasaisen tulon, mutta olimme molemmat opiskelijoita. Yritys on kasvanut orgaanisesti”, Mimmit pohtivat.
Mikä yrittäjyydessä on ollut parasta?
”Jos nyt korona-aikana uskaltaa sanoa, niin kaikki ihmiskohtaamiset. Saamme koko ajan tavata uusia ihmisiä. Parasta on koko meidän Mimmit Sijoittaa -yhteisö, mimmijengi, jonka olemme saaneet kasaan. Parhaita ovat hetket, jolloin olemme löytäneet uusia ihmisiä, verkostoituneet ja me olemme voineet yhdistää ihmisiä”, Tikander sanoo.
”Ja parasta on ollut yhteisön kanssa vuorovaikuttaminen. Sisällöntuotannossa on aina riski, että käyttää paljon aikaa sisällön tuottamiseen, mutta kukaan ei vain kuuntele. Me olemme saaneet vastakaikua ja pystyneet sen pohjalta tekemään muutoksia”, Nickström jatkaa.
Moni nuori haaveilee sometähden urasta, onko teillä jotain vinkkejä heille?
”Kannattaa olla rohkea ja kokeilla”, Pia-Maria sanoo.
”Jos ei koita, ei voita”, Hanna kuvaa.
Mimmit antavat someyrittäjyydestä haaveileville yhden täsmävinkin: Kannattaa olla selkeä kohderyhmä ja selkeä aihe, mistä haluaa puhua ja mistä on mielipiteitä. Mimmeillä tämä aihe on sijoittaminen.
Ja toinen vinkki vielä kaupan päälle:
”Jos haaveilet yrittäjyydestä, mutta sinulla ei ole selkeää ideaa tai mielenkiinnon kohdetta, ole rohkea ja utelias, tutki asioita ja kysy kysymyksiä, kehitä itseäsi, sillä sieltä idea voi löytyä!”
Syksyllä 2020 Mimmit Sijoittaa on auttanut Taloustaitoa etsimään Instagram-kampanjassa vloggaajaa. Taloustaidon vloggaaja-haku on auki vielä 16.11.2020 asti. Lue lisää hausta täältä >>
Outi Airaksinen