Yhä harvempi suomalainen soittaa tai lähettää tekstiviestejä puhelimella. Nykyisin monet asiat hoituvat työpaikalla Teamsin välityksellä.
Pikaviestisovellukset ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten arjessa, sillä jopa 83 prosenttia kertoo käyttävänsä jotakin pikaviestipalvelua viikoittain.
Suosituin palvelu on Metan Whatsapp. Viestien lähettämiseen sitä käyttää viikoittain 81 prosenttia ja puheluihin vastaavasti 34 prosenttia. Pikaviesteissä toista ja kolmatta sijaa pitävät Metan Instagram ja Facebook Messenger.
Puheluissa monet hyödyntävät etenkin työpaikalla Microsoftin Teamsia. Sitä käytetään toiseksi eniten soittamiseen.
Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuoden 2023 lopussa toteutettuun kuluttajatutkimukseen. Traficom vastaa viestintä- ja liikennepalveluista Suomessa.
Suosituimmiksi pikaviestipalveluiksi ovat nousseet Whatsapp, Instagram ja Facebook Messanger. Lähde Traficom.
Pikaviestisovellukset syrjäyttivät perinteiset tekstarit
Vastaavasti tekstiviestejä lähetetään aiempaa vähemmän. Perinteisten lähetettyjen tekstiviestien määrä on vähentynyt 72 prosenttia noin kymmenen vuoden aikana, kun taas pikaviestisovellusten viikoittainen käyttäjäkunta on kasvanut 30 prosentista yli 80 prosenttiin.
Viime vuonna tekstiviestejä lähetettiin kuluttajaliittymistä kuitenkin vielä 743 miljoonaa eli 145 kappaletta yhtä liittymää kohden.
Muutosta selittää älypuhelimien lisääntynyt käyttö kuluttajien arjessa. Vain vajaalla 60 prosentilla suomalaisista oli käytössään älypuhelin vuonna 2014, mutta nykyisin se löytyy jopa 90 prosentilta.
Pandemia-aika kasvatti puheluiden määrää
Yhä harvempi käyttää puhelintaan soittamiseen. Sen sijaan internetin ääni- ja videopuheluita soitetaan aiempaa enemmän.
Pandemia-aika lisäsi sekä työ- että vapaa-ajan puhelujen määrää. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista kertoi tuolloin soittaneensa ainakin kerran viikossa ääni- tai videopuhelun verkossa. Myös perinteisiä puheluita soitettiin aiempaa enemmän vuosina 2020–2021.
Vapaa-ajan ohjelman ja työelämän palautuessa normaaleihin uomiinsa puheluiden ja verkon video- ja äänipuheluiden määrät laskivat pandemia-aikaa edeltäneelle tasolle.
Yle ja Netflix suoratoistopalveluiden ykkössijoilla
Maksullisia suoratoistopalveluja tilataan aiempaa enemmän. Nykyisin jopa puolella kuluttajista on käytössään jokin maksullinen television suoratoistopalvelu.
Tämän hetken suosituimpia maksullisia suoratoistopalveluita ovat Netflix ja Disney+.
Maksuttomia suoratoistopalveluja kulutetaan myös paljon, ja suomalaisista 70 prosentilla on käytössään jokin maksuton suoratoistopalvelu. Suosituin on Yle Areena ja toista paikkaa pitää Youtube. Jopa 67 prosenttia käyttää Yle Areenaa.
Muita suomalaisia tv-kanavapalveluita katsoo vain kolmannes kuluttajista.
Jenni Vihtkari