Taloushallinnossa työskentelevien sähköposteihin on lähetetty viime aikoina huijausviestejä. Viestit kilahtavat sähköpostiin työkaverin nimissä, ja niissä pyydetään taloushallintoa tekemään maksusuorituksia.
Sähköpostin lähettäjänä saattaa näkyä tuttu henkilö, mutta sähköpostiosoitteen tarkempi tarkastelu osoittaa, että lähettäjänä onkin jokin muu taho kuin esimerkiksi yrityksen toimitusjohtaja.
Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen kannustaa tarkkaavaisuuteen kaikissa maksatuksissa. Yritysten ja organisaatioiden pitää olla tarkkoja ennen kuin luottamuksellista tietoa luovutetaan sähköpostitse.
”Yrityksissä ja organisaatioissa on paljon luottamuksellista tietoa, johon liittyen on myös tarvetta huolehtia sähköpostiliikenteen turvallisuudesta. Keskuskauppakamari kannustaa varmistamaan, että yrityksissä on hyvät käytännöt, joilla tarkistetaan, kuka pyytää maksamaan, kenelle ja millä perustein”, Horttanainen sanoo tiedotteessa.
Monet huijausyritykset näyttävän päällisin puolin uskottavilta. Toinen viime aikoina esiintynyt huijausviesti kalastelee yrityksen tai organisaation kirjautumistunnuksia. Viestissä näkyy, että lähettäjänä on jokin tuttu taho ja sen otsikossa pyydetään maksamaan lasku. Laskun maksamista varten vastaanottajan täytyy kirjautua Office-tunnuksille.
”Näitä kirjautumisia ei pitäisi tehdä, sillä tarkoituksena on saada käyttöön kirjautumistunnukset. Jos sen erehtyy tekemään, kannattaa olla yhteydessä yrityksen tai organisaation IT-tukeen”, Horttanainen sanoo. On myös hyvä varmistaa, että samaa salasanaa ei käytetä useissa eri palveluissa.
Horttanainen muistuttaa, että kesäaikaan huijarit ovat aktiivisemmin liikkeellä.
Monet huijarit ovat tietoisia siitä, että kesäaikaan yrityksissä saattaa olla uusia työntekijöitä, jotka eivät vielä osaa tunnistaa kaikkia huijausyrityksiä. Myös virtuaalisten vaarojen varalta on hyvä perehdyttää uudet työntekijät kunnolla.
Minna Petäinen