veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Sähköpyörän hyvä talvi – säilytä akku lämpimässä

Sähköpyörän hyvä talvi – säilytä akku lämpimässä
21.11.2022

Mikäli et aio ajaa sähköpyörälläsi kylmillä keleillä, laita pyörä ja sen akku talviteloille oikein. Niin sinulla on käyttövalmis pyörä keväällä odottamassa. Toisaalta sähköpyörä on uskollinen kumppani myös talvella. Uskaltaisitko varustaa pyöräsi pakkaseen ja nauttia ajosta koko vuoden?

1. Pyörä talviunille

Kosteus, lika ja ruoste tekevät pyörälle tihutöitä, joten säilytä ajokkisi suojassa. Sähköpyörän runko pärjää talven yli kylmässäkin varastossa, mutta akku tarvitsee lämpimän säilytystilan. Puhdista pyöräsi huolellisesti vanteiden napoja, ketjua ja vaihtajien sokkeloita myöten, niin lika ei jää syövyttämään osia.

Jos et halua itse käyttää puolta tuntia kuran ja katupölyn irrotteluun, miksi et veisi pyörää kausihuoltoon jo syksyllä? Samalla vältät kevään huoltojonot pyöräliikkeessä. Pesu ei sisälly tavalliseen kausihuoltoon, mutta voit tilata sen erikseen.

Mikäli pyörä talvehtii varastossa, älä lastaa tavaraa pyörän päälle tai isoja esineitä hyllylle pyörän yläpuolelle. Painavat tai putoavat tavarat vahingoittavat pyörää. Varo ahtaita pyörävarastoja, joissa ohikulkijat kolhivat vahingossa toistensa pyöriä.

Keväällä tarkista aina ensin pyöräsi kunto, erityisesti vaihteet ja jarrut, ennen kuin suuntaat liikenteeseen. Aloita pienellä testilenkillä pihassa.

2. Akku lämpimään

Vähintään +5 astetta, mutta mielellään noin +10 astetta on riittävä säilytyslämpötila sähköpyörän litiumioniakulle. Lataa akkuun noin 70 prosentin varaus. Tarkista varaus 2–3 kuukauden välein ja lataa lisää virtaa. Näin akku pysyy kunnossa täyden käyttöiän. Liian kova tai heikko latauspaine säilytyksessä vahingoittaa akkua.

Laadukas akku voi maksaa jopa 700–1 000 euroa, joten käsittelyssä kannattaa olla tarkka. Noudata akun ja laturin käyttöohjeita ja käytä vain akun omaa, ehjää laturia. Lataa lämpimässä. 

Vioittunut akku tai laturi voivat kuumentua ja sytyttää ympärillä olevat materiaalit palamaan. Valvo siksi lataamista ja säilytä akku paloturvallisessa paikassa.

3. Pyörä talviajoon

Voit nauttia pyörälläsi ulkoilusta, edullisesta matkanteosta ja omien aikataulujen mukaan kulkemisesta myös talvella. Vaikka pakkanen aluksi nipistelee, polkeminen laittaa veren kiertämään.  Pue päälle ulkoliikuntaan sopivat vaatteet ja heijastinliivi. Muista eteen valkoinen ja taakse punainen valo.

Asenna pyörään pistosuojatut nastarenkaat, sillä hiekoitussepeli ja pääkallokeli ovat kaikkien talvipyöräilijöiden haasteita. Sähköpyöräilijän on hyvä tietää, että pakkanen vaikuttaa akun kantamaan.  Esimerkiksi -20 asteen pakkasella akku tuottaa noin 60 prosenttia siitä tehosta, joka sillä on +20 asteen kelillä.  Mieti jo pyörää ostaessasi, riittääkö akun teho sinulle myös talvisiin ajoihin.

Säilytä akku aina sisällä lämpimässä. Sujauta ulkona akun päälle neopreenisuojus hidastamaan jäähtymistä.

4. Turvallista menoa

Hyvä ajotekniikka auttaa matkanteossa. Pidä poljintiheys tarpeeksi korkeana (vähintään 80–90 kampikierrosta minuutissa) ja vaihtele vaihteita myös kevyemmille rattaille. Näin pyöräsi ketju ja voimansiirto eivät kulu varhain loppuun.

Vältä ajamasta päin aurausvalleja risteyksissä: kasan sisällä voi olla paakkuja tai jotakin muuta kovaa. Varaa matkantekoon kolmasosa enemmän aikaa kuin kesällä.

Mitä leveämpi rengas, sitä helpompi on ajaa lumikelillä. Paksurenkaiset fättipyörät ovat suosittuja talvella.

Sähköpyöräkeskus on kehittänyt vanhasta suomalaisesta Terässiipi-pyörämerkistä ympärivuotiseen ajoon suunnitellun 365-mallin. Siinä on 60 millimetriä leveä rengas ja rungossa lakkaväri, joka kestää mattapintaa paremmin likaa ja tiesuolaa. Moottori on Saksassa valmistettu Brose.

5. Puhdista ja voitele

Voitele ketju talviajoon tarkoitetulla polkupyörän ketjuöljyllä, joka torjuu jäätymistä. Puhdista pyörästä lika ja suola räsyllä ajon jälkeen. Muista pinnojen kiinnityskohdat, joita suola helposti syövyttää.

Tarkista kotikunnaltasi, mitä pyöräreittejä talvella huolletaan ahkerimmin. Tässä tietoa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Oulun talvikunnossapidosta. Valitse parhaat reitit. Anna palautetta kunnossapidosta.

Satu Alavalkama

Neuvot antoi suomalaisesta Terässiivestä sähköpyörän kehittänyt toimitusjohtaja Juho Kahra Sähköpyöräkeskuksesta.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti