veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Audi A3 g-tron – kannattaa valita kaasuversio

14.8.2014

Audi A3 g-tron on vakuuttava, bensiinin ohella kaasulla kulkeva auto. Ostaja joutuu kuitenkin tyytymään sata litraa pienempään tavaratilaan, johon vararengaskaan ei mahdu mukaan.

Heti ajoon lähdettyä Audi A3 g-tron tuntuu laadukkaalta eikä kaasuautossa ole mitään, mikä heikentäisi vaikutelmaa. Moottori vastaa hyvin käskyihin silloinkin kun liikutaan kaasun voimalla. Mitä pitemmälle matka jatkuu, sitä selvempää on, että Audi on erittäin tasapainoinen ajettava myös kahden kaasutankin ylimääräisen painon kanssa – tosin kaasusäiliöiden ultrakevyen rakenteen ansiosta S-tronic-vaihteistolla A3 g-tron painaa vain 55 kiloa normaalia bensiinikäyttöistä versiota enemmän.

Kolmikerroksisten säiliöiden valmistusmateriaalina on käytetty sisältä ulospäin luetellen kaasua läpäisemätöntä polyamiidipolymeeriä, lujuuden antavaa hiilikuituvahvistettua polymeeriä ja ulkoisia vaurioita vastaan suojaavaa lasikuituvahvistettua polymeeriä.

Toisin kuin porrasperäisessä Škoda Octaviassa, Audissa kaasutankit eivät roiku taka-akselin takapuolella vaan paino on paljolti takapyörien päällä. Auton pohjalla ne saattavat matalan painopisteen vuoksi jopa hieman parantaa A3:n ajettavuutta. Kaasutankit täynnä A3 g-tron ohjautuu todella kauniisti. Ainoastaan moottoritievauhdissa jähmeytyvä ohjaus vie suurissa nopeuksissa parhaan terän Audilla ajamisesta – varsinkin sadekelillä.

Audi A3 g-tronin alustaviritys on onnistunut. A3 on tiukasti jousitettu mutta erittäin mukava.

Suorituskyky riittää hyvin

Kaasukäyttöisyyden vuoksi keskeisimmät Audin uuteen 1.4 TSFI-moottoriin tehdyt muutokset on tehty sylinterinkanteen, suihkutusjärjestelmään, turboahtimeen ja katalysaattoriin. A3 g-tronissa on myös elektroninen kaasupaineen säädin, joka säätää painetta niin, että rauhallisessa ajossa se on alhaisempi ja energiatehokkaampi. Paine nousee, kun tarvitaan tehoa.

Kaasulla kulkevien autojen tapaan Audi A3 g-tronissa on hieman vähemmän tehoa kuin pelkästään bensiinikäyttöisessä versiossa. Audissa puuttuvat hevosvoimat eivät kuitenkaan tunnu. A3 g-tron vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin, kiihtyy riittävän hyvin ja on kaikin puolin miellyttävä ajettava.

DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto toimii kaasu-A3:ssa erinomaisesti. Se valitsee D-asennossa hyvin kuhunkin tilanteeseen sopivan vaihteen. Tunnetta epätoivoisesta pihistelystä ei tule missään vaiheessa.

Jos A3 g-tron on vaihteiston D-asennossa tiukasti kuljettajan käsissä niin S-ohjelmalla reagointia voi vielä terävöittää. Äänimaailma on laadukkaan hillitty, moottori ei elämöi korkeillakaan kierroksilla.

Liikkeelle lähtiessä g-tron välillä miettii hetken turhan pitkään ennen kuin start/stop käynnistää moottorin.

Halpaa tankkaamista  

Yhdellä 14,4 kilon kaasutankkauksella Audilla pyörii pääkaupunkiseudun liikenteessä reilut 300 kilometriä, mutta tasaisessa maantieajossa kaasun pitäisi riittää 400 kilometrin ajoon. Ajotietokoneen näytön mukaan A3 g-tron kulutti Taloustaidon taajamapainotteisessa koeajossa 4,5 kiloa kaasua sadalla kilometrillä. Tankkauksista laskettuna kulutus vaihteli 4,3 kilon ja 5,5 kilon välillä, mutta kaasun halpa hinta tekee autoilusta edullista. Audin koeajoviikolla maakaasun vertailuhinta bensiiniin oli Gasumin asemilla 0,899. Hieman kalliimpi mutta tuotantotavaltaan ympäristöystävällisepi biokaasu maksoi 0,963 euroa litra.

Koeajon päättyessä bensiinimittari näytti edelleen täyttä ja huoltoasemalla tankkiin meni vain 1,4 litraa eli käytännöllisesti katsoen ei mitään. Vaikka kaasuauto tietyissä tilanteissa kuten pakkassäiden kylmäkäynnistyksissä käyttää bensiiniä, kesähelteillä sitä ei ollut kulunut kuin hivenen.

Kun kaasu alkaa loppua ja paine laskee alle kymmenen barin, järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiiniin. Bensiinillä Audi voi kulkea jopa 900 kilometriä, jolloin kahdella energialla A3 g-tronin toimintasäde on teoriassa peräti 1300 kilometriä.

Bio- ja maakaasulla kulkevan auton käytöstä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 3,1 senttiä päivältä jokaisesta auton kokonaismassan alkavasta sadasta kilosta. Audi A3 g-tronissa tämä merkitsee 215 euron vuotuista maksua. Maksu menee, vaikka ajomatka suuntautuisi Pohjois-Suomeen, missä ei ole kaasuasemia ja Audissa pitää polttaa bensiiniä tai auto seisoo tallissa.

Kaksi polttoainemittaria

Audin mittaristossa on kaksi polttoainemittaria; kierroslukumittarin alareunassa kaasulle ja nopeusmittarin alareunassa bensiinille. Tämän seurauksena mittaristosta on jätetty jäähdytysveden lämpömittari pois, mikä on selvä miinus. Toinen miinus on surkean pieni sisäpuolinen taustapeili. 

Ratin takana Audissa kaikki on kohdallaan. A3:n takapenkillä istuinkorkeus on liian matala, muuten takatilatkin ovat auton kokoluokkaa ajatellen kelvolliset.

A3:n g-tron-version tavaratila on pienehkö, 280 litraa, mutta se on hyvän muotoinen ja hyvin käsillä. Se myös laajenee normaaliin tapaan, jos takaistuinten selkänojia kaataa alas. Kaasukäyttöisyys vie A3:n tavaratilan alla olevan lisätilan, joten kokonaisuutena tilaa on sata litraa tavallista A3 Sportbackiä vähemmän. Varapyörää kaasuautoon ei mahdu.

Säiliön vaihtoon 20 vuotta

Audi A3 g-tronin huolto-ohjelmassa on maakaasun täyttöaukon kunnon tarkistus ja edellisen kaasulaitteistotarkastuksen voimassaolon tarkastus kahden vuoden tai 30 000 ajokilometrin välein. Maakaasusäiliön viimeisen käyttöpäivän tarkastus ja tarvittaessa vaihto on merkitty tehtäväksi ensimmäisen kerran, kun auto on 20 vuotta vanha.

Manuaalivaihteisena A3 g-tronin hinta on perusvarustuksella 28 862 euroa, DGS-vaihteisto nostaa hinnan muutaman satasen yli 30 000 euron.

Vastinetta rahalle:

Audi A3 on kokoisekseen kallis auto, mutta se on myös hyvin toimiva, laadukkaan tuntuinen ja mukavakin ajopeli. Bensiinin ohella kaasulla kulkevan g-tronin alle 1 500 euron lisähinta manuaalivaihteisena tai 1 350 euroa DSG-automaatilla ei ole iso, joten jos 280 litran tavaratila riittää, kaasun käyttömahdollisuuden valitsemalla saa hyvän vastineen rahalle niin kauan kuin kaasun hinta ja kaasuauton käyttövoimavero säilyvät nykytasolla.

Juha Partanen

PLUSSAT

+ Miellyttävä ajettava, laadukas kokonaisuus

+ Kaasun käyttö tuo säästöä

+ Hyvin vähäpäästöinen auto

 

MIINUKSET

- Kaasua joutuu tankkaamaan usein

- Matala takapenkki ja pieni tavaratila

- Vedenlämpömittari puuttuu

 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI GNC S-tronic

Moottorin sylinteritilavuus cm3

1398

Moottorin suurin teho kW/hv/r/min  

81/110/4800-6000  

Moottorin suurin vääntö Nm/r/min 

200/1500-3500

Yhdistetty EU-kulutus 100 km 

5,0 l bensiini, 3,2 kg kaasu

CO2-päästö g/km   

88

Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli)

4310/1785/1394/2620

Omamassa kg

1355 

Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia

10,8

Huippunopeus km/t   

197

Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto

30 285 / 32 388

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti