veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Audi Q7 on yllättävän käytännöllinen

Audi Q7 on yllättävän käytännöllinen
19.2.2016

Audin iso katumaasturi on muuttunut yllättävän käytännölliseksi. Aiemmin möhköfantilta näyttäneen Audi Q7:n ulkoinen ilme on uuden mallisukupolven myötä keventynyt selvästi.

Audi Q7:n kohdalla keventymisessä ei kuitenkaan ole kysymys vain ulkonäöstä vaan Audin suurimman katumaasturin paino on todella pudonnut merkittävästi. Kolmen litran TDI-moottorilla varustetun version omapainosta on lähtenyt peräti 325 kiloa. Näin Q7 on isolla kuutoskoneella 70 kiloa kevyempi kuin uusi Volvo XC90 selvästi pienemmällä kahden litran moottorilla.

Audi Q7

Uudessa muodossaan Audi Q7 on erittäin hyvä ajaa. Korkeudestaan huolimatta se on todella vakaa. Audia eivät tuulet eivätkä tielle kertyneet lumet heiluttele. Samalla Q7 kuitenkin reagoi isosta koostaan huolimatta ohjausliikkeisiin hyvin kepeän ja vaivattoman tuntuisesti. 

Q7:n ulkomitat ovat lähes ennallaan. Pituus on lyhentynyt 3,7 senttiä ja leveys kaventunut puolitoista senttiä. Korkeudesta ei onneksi ole tingitty, joten ohjaamo on juhlavan tilava joka suuntaan – myös ylöspäin. 

Hinnakas mutta selkeä

Audi Q7:n perushinta on yhtä hurja kuin sen kokoluokan kilpailijoilla. Käytettävyyttä lisäävä varustelu valitettavasti vielä nostaa auton vaatiman sijoituksen helposti puolitoistakertaiseksi.

Pakkassäissä tehty Q7:n koeajo osoitti, että nahkaverhoillussa autossa myös takapenkillä pitäisi olla istuinlämmittimet. Audissa ei niitä ole, mutta ne saa kakkosrivin reunapaikoille maksamalla 520 euroa ja verot.

Q7:n ohjaamo on audimaisen käytännöllinen, auton toimintoja ei tarvitse opiskella. Koeajoautossa ollut suomalaisen Rightware-yhtiön suunnittelema digitaalinen mittaristo on selkeä ja kaikki hallintalaitteet ovat luontevia käyttää. Audissa on edelleen hyvin sijoitetut katkaisinrivistöt ja säätöpyörä, jolla on kätevä hallita monitoiminäytön toimintoja. Ainoastaan automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen vipu on ylimuotoiltu: levymäinen nuppi on ergonomisesti kehno ja voi olla pienikätiselle käyttäjälle jopa hankala. 

Hankala kolmas rivi

Istuimet ovat laadukkaat, mutta niille ei herunut kiitosta sen enempää kuljettajilta kuin matkustajiltakaan. Varsinkin takapenkillä matkustajat kiinnittivät huomiota voimakkaaseen ristiselän tukeen, joka ei ollut suhteessa selkänojan yläosaan. Yläselkä tuntui jäävän sitä enemmän vaille tukea mitä takakenompaan asentoon selkänojan sääti. Tuntui myös siltä, että Audin nahkaistuimissa voisi olla hieman enemmän pintapehmeyttä.

Audi Q7

Tilaa on hyvin niin edessä kuin takanakin. Takaistuimia voi liikuttaa pituussuunnassa ja niiden selkänojan kaltevuutta voi säätää. Jos tavaratilassa olevat kolmannen rivin istuimet ovat käytössä, kakkosrivi on pakko säätää etummaiseen asentoon jotta kolmannen rivin istujien jaloille jää tilaa.

Lisäpenkit ovat kaksipiippuinen juttu. Ne tekevät Audista seitsenpaikkaisen, mutta kokoon taitettuina ne madaltavat Q7:n tavaratilaa. Kulku Q7:n kolmannen rivin istuimille on hankalaa ja ne supistavat tavaratilan 890 litrasta 295 litraan. Kaikki takapenkit kaadettuna tavaratilaa on kaksi kuutiota. 

Varma lumimyrskyssä

Audin ohjaustuntuma on ensiluokkainen: ohjaus keskittää hyvin ja vastetta on juuri sen verran, että autoa ei tarvitse missään olosuhteissa erityisesti paimentaa. Minkäänlaista turhaa jäykkyyttä tai epäluontevuutta ei ole havaittavissa millään ajomoodilla.

Audi A7

Talven kovimmat lumimyrskyt osuivat Q7:n koeajoviikolle. Audi selvitti pahimmatkin keliolosuhteet hienosti. Sillä pystyi ajamaan lumista ohituskaistaa sataa siinä missä tavallisilla autoilla joutui tyytymään 60 km/t nopeuteen oikeanpuoleisella kaistalla. Ainoastaan pöllyävän lumen aiheuttama huono näkyvyys rajoitti vauhdinpitoa. 

Ohjaus vaatii tilannetajua

On todettava, että Q7 jos mikä vaatii kuljettajalta hyvää tilannetajua ja olosuhteiden lukutaitoa. Erinomaisen etenemiskyvyn vuoksi erityisesti moottoriteiden ramppien jäiset kaarteet yllättävät kuljettajan helposti. Jos vauhtia tuntuu olevan liikaa, kaasun höllääminen ja sitä myötä vedon loppuminen tiukkenevassa kaarteessa johtaa pidon menettämiseen. Tämän seurauksena Audin perä irtoaa ja lähtee liukumaan ulkokaarteen suuntaan, tai koko auto joutuu nelipyöräluisuun. Siinä eivät hallintajärjestelmätkään auta.

Audin erinomaisella ohjauksella ja hyvin reagoivalla voimalinjalla luistot ovat kyllä hallittavissa, jos alla on nastarenkaat ja kuljettaja tietää mitä tekee. Kitkarenkailla Q7 voi tuntua aika arvaamattomalta. Koeajoauton Hakkapeliitta 8 SUV –renkaitakin tuli käytyä katsomassa, onko niissä nastat tallella.

Nuoret koeajajat totesivat Q7:n etenevän mutkaisen kantatien jäisellä pinnallakin niin hienosti, että kelin liukkaudesta ei tuntunut välittyvän realistista käsitystä.

Maavaraa voi säätää

Ilmajousituksella varustetun Q7:n maavaraa voi säätää: allroad-ajoasetus nostaa autoa kaksi ja puoli senttiä ja alle kolmenkympin nopeudessa maavaraa saa lift/offroad-asetuksella tarvittaessa lisättyä vielä kuusi senttiä, jolloin Audilla pääsee jo varsin pahoista paikoista.

Audi Q7

Q7:n ajettavuus säilyy ensiluokkaisena allroad-ajoasetuksellakin. Dynamic-asetus puolestaan laskee korin puolitoista senttiä tavallistakin alemmas.

Ilmajousituksella varustetulla Q7:llä saa vetää jopa 3 500 kilon jarrullista perävaunua, muuten raja on 2 700 kiloa.

Ketterämpi kuin luulisi

Uutena ominaisuutena Q7:ään saa nyt myös nelipyöräohjauksen, joka parantaa kääntyvyyttä pienissä nopeuksissa kääntämällä takapyöriä eri suuntaan kuin etupyöriä. Suuremmissa nopeuksissa nelipyöräohjaus tehostaa ohjautuvuutta kääntämällä etu- ja taka-akselin pyöriä samaan suuntaan.

Kokoonsa nähden uusi Q7 on yllättävän helppo pysäköitävä vaivattomasti toimivan ohjauksen, kaikkien pyörien kääntymisen ja kulmikkaan muotoilunsa ansiosta. Audin ulottuvuudet on helppo hahmottaa ja tutkat vielä avustavat liikkumista. Tutkat varoittavat niin aikaisin, että ilman järjen käyttöä tilaa jää paljon hyödyntämättä. Peruutuskamera on paljon realistisempi. 

Sivistynyt kuutoskone

Koeajoautossa ollut kolmelitrainen V6 on todella sivistynyt dieselmoottori. Se käy kauniisti ja vääntöä on aina muhkeasti: peräti 600 newtonmetriä keskeisimmällä käyttöalueella. Suorituskykyä on todella enemmän kuin riittävästi.

Silti hiilidioksidipäästöarvo Q7:lle on kokoluokkaan nähden kohtuullinen 163 g/km. Koeajossa Audi kulutti 8,9 litraa per 100 km, mutta tasaisessa maantieajossa se näytti kulkevan sata kilometriä jopa 7,5 litralla. Normikulutuslukemat liikkuvat kuuden ja seitsemän litran välillä.

Kulutus- ja päästölukemiin vaikuttavat sekä pitkälle kehitetty tekniikka että malliuudistuksen myötä keventynyt paino. Kun avaa polttoaineen täyttöluukun, sen takana on dieseltankin täyttöauton ohella myös AdBluen sininen korkki. Lisäainetta käytetään SCR-katalysaattorissa niiden typen oksidien poistamiseen, joista Volkswagenin päästöskandaali syntyi. Päästöarvot ylittäneissä moottoreissa ei SCR-järjestelmää ollut.

Audi Q7

TEKNIIKKAA  

AudiQ7

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti