veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton taustatiedot saa muutamalla eurolla

20.10.2014

Käytetyn auton ostaja voi tarvita ajokista muutakin tietoa kuin mitä hansikaslokeron papereista löytyy. Trafin palveluista löytyy niin auton teknisiä tietoja kuin sen edellinen omistajakin. Nykyään sieltä saa tietoja myös ajetuista kilometreistä.

Juha Kenraali Kuva Juha Partanen

Kolme vuotta sitten näin lehdessä lohjalaisen autoliikkeen ilmoituksen, jossa yksi myytävistä autoista oli koulupoikavuosieni unelma-auto, Ferrari-koneinen Fiat Dino Coupé. Kiinnostuin autosta ja soitinkin siitä liikkeen toimitusjohtajalle, mutta en lähtenyt Lohjalle autoa katsomaan.

Auto oli seissyt monta vuotta, joten ajattelin, että se voisi osoittautua melkoiseksi ongelmapesäksi.

Puolisen vuotta myöhemmin kuulin, että lohjalaisliike oli mennyt konkurssiin ja jäin miettimään, mitä Dino Coupélle on tapahtunut. Lehdestä repäisemäni ilmoitussivu oli edelleen tallella, ja siinä näkyi Fiatin rekisterinumero. Niinpä ajattelin kokeilla tekstiviestikyselyä ja lähetin tekstarin Elisan numeroon 16258.

Hetken kuluttua puhelimeeni räpsähti viesti, jossa auton teknisten ja katsastustietojen ohella kerrottiin omistajan olevan Oy Teollisuuskemia Ab Vuohijärvellä. Ihmettelin, mitä se tekee vanhalla klassikkoautolla, kunnes yksi klassikkoautokaverini valaisi, että yritys liittyy Woikoskeen, jonka omistajan Clas Palmberg on kiertänyt Historic Race -kisoja 1960-luvun BMW:llä. Palmbergillä on Mäntyharjulla yksityinen autokokoelma, joka on tänä vuonna ollut ensi kertaa myös yleisön nähtävänä.

Palmbergin alkuvuodesta tavatessani kerroin Fiat Dino Coupésta ja hän vahvisti, että se on hänen kokoelmassaan. Elisan tekstiviesti, jossa tietolähteenä oli silloinen AKE ja sen ajoneuvoliikennerekisteri, piti kutinsa.

Alan yrityksillä aktiivikäytössä

Autoharrastajalle Trafin tietopalveluista voi olla monenlaista iloa, mutta ennen kaikkea autojen rekisteritiedot ovat hyötykäytössä. Autoalan ammattilaiset kuten autoliikkeet, huoltokorjaamot ja katsastusasemat ovat Trafin tietojen suurimpia käyttäjäryhmiä.

Nykyään kun auton vie huoltoon, sen käyttäjältä yleensä kysytään ensimmäiseksi rekisterinumero. Sen perusteella huoltokorjaamo saa huomattavasti tarkemmat tiedot auton mallista, moottorista ja valmistusajankohtaan liittyvistä ajokin komponenteista kuin mitä sen omistaja pystyy kertomaan. Näin autoon pystytään tilaamaan juuri siihen kuuluvat vara- ja huolto-osat sekä laskemaan tilattuihin töihin kuluva aika kyseisen malliversion ohjeaikojen pohjalta.

BMW Kuva Juha Partanen

Trafi ja sen rekisterien tietoja välittävät sopimuskumppanit jakavat tietoja autoista myös yksityishenkilöille. Näin Trafin tietoja voivat hyödyntää esimerkiksi sopivaa käytettyä autoa etsivät ostajat.

Tiedot löytyvät Trafin nettisivuilta. Myös monet muut palvelutarjoajat kuten Elisa, Fonecta, autorekisteri.fi-palvelun takana oleva Nelumbo Oy, Sentraali, Suomen 16100 Oy ja Ajoneuvokas.fi-sivuston Alioth Swe Oy välittävät Trafin palveluja. Netin ohella tietoja saa myös tekstiviesteinä tai puhelimitse.

Viisi suoramarkkinointiyritystä myy Trafin postitusosoitteita suoramarkkinointi- ja markkinatutkimustarpeisiin ja alun kolmattakymmentä yritystä tarjoaa rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella tehtäviä rekisterikyselypalveluja yrityksille.

Varaosakaupan tietopalvelujen tuottajat ovat puolestaan käyttäjäryhmä, josta löytyvät muun muassa varaosatukkurit, jotka palvelevat Trafin tiedoilla riippumattomia korjaamoketjujaan.

Auton tuomiot katsastuksessa 

Rekisterinumeron perusteella autoista voi kysyä niiden omistajuuteen liittyviä tietoja. Ainakin yksi edeltävä omistaja löytyy tiedoista, parhaassa tapauksessa kaikki omistajat usein vuosien ajalta. Omistaja on voinut tehdä osoitteenluovutuskiellon, mutta henkilön tai yrityksen nimi yleensä näkyy ellei kysymys ole turvakiellosta.
Omistajien lisäksi Trafilta saa tietoa auton katsastushistoriasta, milloin se on hyväksytty tai hylätty, samoin kuin siitä, jos auto on ollut poistettuna liikennekäytöstä.

Harrasteautoillehan on tyypillistä, että ne poistetaan liikennekäytöstä talvikaudeksi mutta käyttöauton kohdalla ostajan on hyvä selvittää, onko poisto tehty esimerkiksi kolarin vuoksi.

Kolariin viittaa myös se, jos auto on jossain vaiheessa ollut vakuutusyhtiön omistuksessa. Samoin rekisteritunnusten muutoksesta kannattaa ottaa edelliseltä omistajalta selvää, miksi sellainen on tehty.

Sekin, jos auto on ollut autoliikkeen myyntivarastossa, näkyy tiedoissa. Lyhyet ajat ovat normaaleja, mutta vuoden seisonnasta varastossa voi tehdä omat johtopäätöksensä ja pitkä seisonta ei tee hyvää autolle.

Kokeilin, mitä Trafin rekisterit kertovat edellä mainitusta Fiat Dino Coupésta. Tiedoista käy ilmi, että auto oli lohjalaisen liikkeen omistuksessa marraskuusta 2007 joulukuuhun 2011 eli se seisoi liikkeessä peräti neljä vuotta.

Kuten tekstari oli aikoinaan kertonut, katsastuksessa Dino Coupé oli hyväksytty viimeksi marraskuussa 2005, mutta netissä tulleista tiedoista löytyi katsastusmerkintä vielä kesäkuulta 2007, jolloin auto oli hylätty. Rekisterikatsastus Fiatille oli tehty lokakuussa 2001, kun se nähtävästi oli tuotu Suomeen muuttoautona niin kuin muistan autokauppiaan aikoinaan kertoneen.

Omistajahistoriaa monelta vuodelta

Matkamittarilukemia on kerätty katsastusasemilta vuoden 2013 alusta lähtien ja suurin osa autoista on sen jälkeen ehtinyt käydä katsastettavana. Dino Coupésta lukemaa ei löytynyt, koska museossa seisovaa autoa ei ole katsastettu. Vuoden parin ikäisistä autoista ei myöskään ole tietoja, koska uusien autojen ensimmäinen määräaikaiskatsastus on vasta kolmen vuoden kuluttua rekisteröinnistä.

Palveluja kokeiltaessa useiden tuttujen autojen viime katsastuksen aikaiset kilometrilukemat löytyvät rekisteritiedoista. Elokuussa 2013 ja seuraavan kerran tasan vuotta myöhemmin katsastetusta Volvosta on rekisteröity kaksikin kilometrilukemaa, ensin 200186 ja sitten 224637 eli vuoden 2004-mallinen V70 on edelleenkin aktiivisessa käytössä.

USA:sta Saksan kautta Suomeen tulleen vanhan Jaguarin tiedoissa kilometrilukema on tosiasiassa mailimittarin mailimäärä ilman että pituusmitasta on mitään eri merkintää.

Kaikista kokeeksi haetuista autoista löytyivät sekä nykyisen että edellisten omistajien tiedot. Fiat Dino Coupésta rekisterissä on auton vuosina 2002-2007 omistaneen henkilön nimi ja osoite ja kaikki sen jälkeiset vaiheet. Tiedot kertovat myös auton aiemmat rekisteritunnukset.

Kymmenen vuotta sitten allekirjoittaneen työsuhdeautona olleesta Volvosta löytyy koko historia uudesta lähtien, samoin vanhasta Jaguarista sen jälkeen kun se tuli Suomeen vuonna 2004.

Edellisiin omistajiin kannattaa ottaa yhteyttä. Useimmat liikkeissä myytävänä olevien autojen aiemmat omistajat kertovat reilusti, mitä autossa on korjattu ja saattavat mainita huomaamistaan korjaustarpeistakin.

Huutokaupasta ostamassani Jaguarissa ei ollut mitään papereita tehdyistä töistä, mutta edellinen omistaja mailasi niistä seikkaperäisen listan ja vielä muutamia kuviakin alustan ja sisustan osalta.

Kyselemällä saattaa tehdä edullisen kaupan kuten mieshenkilö, joka vuosituhannen alussa osti sukulaismieheni murheenkryyniksi osoittautuneen Citroënin.
Uutena hankittu C5 jätti jatkuvien sähkövikojen vuoksi kuljettajansa useita kertoja tielle niin, että omistaja lopulta purki kaupan auton myyneen Vehon kanssa. Jonkin ajan kuluttua hän sai puhelun, jossa autosta kiinnostunut ostaja kertoi, että teidän aiemmin omistamanne Citroën on myytävänä edulliseen hintaan.

Sukulaiseni kertoi kaikki auton murheet. Meni muutama kuukausi ja sama henkilö soitti uudestaan vain kertoakseen, että nyt C5 toimii hyvin. Nähtävästi maahantuoja oli vaihtanut siihen niin paljon osia, että huonolaatuiset komponentit oli saatu pois.

Hinta kahdesta neljään euroon

Autojen tietoja etsittäessä pitää mennä Trafin tietopalvelut -sivulle ja sieltä valita Trafin rekisterit, jonka reunassa olevassa valikossa on kohta ajoneuvotiedot. Kun valitsee alakohdan ajoneuvotiedot sähköisesti, pääsee kysymään rekisteritunnuksella ajoneuvotietoja tai tarkistamaan, onko ajoneuvoveroja maksamatta.

Yhden ajoneuvon perustietojen kysyminen maksaa kolme euroa, perus- ja historiatietojen kysyminen neljä euroa ja teknisten tietojen kysyminen kaksi euroa.
Ajoneuvon teknisistä tiedoista löytyvät mittojen ja painojen ohella muun muassa pakokaasumittausten tulokset, valmistenumero ja muut ajoneuvotiedot sekä tyyppihyväksytyt rengas- ja vannekoot offset mukaan lukien.

Ajoneuvoverojen kysyminen ei maksa mitään, mutta tiedustelu vaatii tunnistautumisen muiden kyselyjen tapaan. Palvelusta pystyy ajoneuvokohtaisesti katsomaan, että sitä koskevat verot on maksettu tai mitä mahdollisesti on maksamatta. Käytetyn auton ostajahan voi joutua vastuuseen ajoneuvon maksamattomista veroista tai auto voi niiden vuoksi mennä käyttökieltoon.

Tätä juttua tehdessäni Trafin verkkopalvelut takkuilivat. Osastonjohtaja Juha Kenraalin haastattelun yhteydessä kävi ilmi, että linkki asiakirjahakuihin ei toiminut. Seuraavana päivänä kolme iBookilla tehtyä koehakua tuottivat blankkovastauksen, joista tietenkin meni jokaisesta neljän euron veloitus, koska maksu täytyy hyväksyä pankkiyhteyden kautta ennen tuloksen näkemistä.

Vasta kun selaimen vaihtoi Safarista Mozilla Firefoxiin, tietoja alkoi löytyä. Ainakin liikennekäytöstä poistot ja liikennekäyttöön palauttamiset ovat aiemmin toimineet myös Safarilla ja Trafin sivuilla annetaan ohjeet muiden selaimien ohella Safarin välimuistin tyhjentämiseen, joten Maccien ensiasennusselain on tuttu Trafin väelle.

Asiakirjapyyntönä lisää tietoa

Trafin osastonjohtaja Juha Kenraali kertoo, että asiakirjapyyntönä yksittäisestä autosta voi saada enemmänkin tietoa kuin mitä sähköisissä palveluissa on tarjolla.
Nämä asiakirjapyynnöt ovat maksullisia ja asiakirjat toimitetaan postitse. Kopio ajoneuvon rekisteröintiasiakirjasta maksaa 6,50 euroa, ajoneuvon historian selvitys mikrofilmiltä 28 euroa ja muista selvityksistä veloitetaan tuntityönä 70 euroa per tunti. Postituskulut ovat 5,60 euroa.

Yli 30 vuotta vanhoille ajoneuvoille voidaan tehdä omistushistoriaselvitys esimerkiksi museoajoneuvokatsastusta varten. Sellaisen voi tilata asiakirjapalveluna joko rekisteri- tai valmistenumeron perusteella.

Eräpoiminnot ajoneuvoliikennerekisteristä maksavat 250 euroa plus 24 senttiä per tietoyksikkö.

Osastonjohtaja Kenraalin mukaan Trafi on valinnut avoimen datan filosofian ja pyrkii kehittämään sen tietojen käyttöä niin, että niistä syntyisi eri tahoille uusia hyödyllisiä palveluja.

Näin tiedoista voi olla hyötyä 

  • Kun haluaa ajoneuvon ostotilanteessa tarkistaa auton omistajatiedot.
  • Kun haluaa selvittää auton menneisyyttä ja muun muassa katsastushistoriaa.
  • Kun tarvitsee ajoneuvon teknisiä tietoja.
  • Kun haluaa saada ajoneuvon kulutus- ja päästötietoja.
  • On unohtanut viimeisimmän katsastuspäivämäärän tai sen milloin auto tulee seuraavan kerran katsastaa.
  • Pitää selvittää liikennevakuutusyhtiö, ajoneuvoveron maksutilanne tai ajoneuvon kiinnitystiedot.
  • Pitää ratkaista liikenteessä ilmennyt ongelmatilanne.

Trafin palvelu löytyy osoitteesta 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti