BMW 428i on monessa suhteessa mainio auto, mutta Cabrion surkea tavaratila katto alhaalla tekee avomallista hyvin kyseenalaisen hankinnan, kun lisähintaa on lähes 13 000 euroa.
BMW 428i Cabriossa on kalliin hinnan lisäksi vain yksi selvä huono puoli: tavaratila. Katto alhaalla eli avoautona takaluukun alla oleva tila on surkea. Paitsi että alaslasketulta katolta jäävä tila on olemattoman pieni, sen lastausaukko on suorastaan toivottoman matala. Tavaratilan pohjalle jäävään koloon ei saa edes lentolaukkua tai kookasta matkakassia ellei käytä kuormausavustinta. Hardtop-katon ollessa auki kuormausavustin nostaa napin painalluksesta koko kattopakettia ja suurentaa siten kuormausaukkoa.
Matka-ajossa Cabrio toimiikin parhaiten coupéna, sillä takapenkki ei ole nykymaailman avoautossa hyvä paikka matkatavaroille, vaikka BMW:ssä on suojapeitto tähän tarkoitukseen ja tarvittaessa takaistuinten selkänojat saa taitettua kasaan kokonaan tai yksitellen. 428i Cabrio sopii avoautona lähinnä kaupungilla liikkumiseen tai lyhyisiin pyrähdyksiin, joilla mukana on vain ohut salkku tai pari kapeaa ostoskassia.
Sen sijaan coupémallisena urheiluautona BMW 428i on erittäin toimiva ja mukava. Kun monet autonvalmistajat tekevät urheilullisista henkilöautoistaankin epämiellyttävän jäykästi jousitettuja, 4-sarjan BMW on mukava jopa 40- ja 45-sarjan renkailla. Sen alusta toimii sopivan pehmeästi ja hellii matkustajia myös rauhallisessa ajossa. Yhden koeajajan mielestä BMW liikkuu suorastaan samettisesti. Todella tukeva ja vääntöjäykkä – valmistajan mukaan 40 prosenttia vääntöjäykempi kuin 3-sarjan cabriossa – kori ei tunnu kärsivän yhtään siitä että autossa ei ole kiinteää kattoa.
Kolmiosainen kovakatto eristää äänet tehokkaasti. Ainoastaan valtatievauhdissa jyristävät renkaat tuovat särön harmoniseen kokonaisuuteen.
Takana istuu yllättävän hyvin
Cabrion takapenkki yllättää. Takatilat näyttävät ahtaalta, mutta käytännössä alle 170-senttinen ihminen mahtuu istumaan 180-senttisen kuljettajan takana – tai toisinpäin. Istuma-asento takaistuimilla on varsin pysty ja takaa näkee hyvin ulos, normaalikokoiset etupenkkiläisetkään eivät ole tiellä. Takaistuimet on myös muotoiltu hyvin.
Takapenkille meno vaatii kuitenkin oikean tavan ja jonkin verran notkeutta. Vähänkin iäkkäämpi ihminen joutuu astumaan sisään rintamasuunta taaksepäin ja kääntymään auton sisällä laskeakseen takapuolensa istuimelle, muuten hän jää jumiin. Isovanhempia ja vaivaisia takapenkille on turha kuvitella tunkevansa.
Selkänojien sivuissa olevat kytkimet auttavat sähkösäätöisten etuistuinten siirtämisessä takapenkille mentäessä ja sieltä poistuttaessa – pelkkä selkänojan taittaminen ei riitä kulun mahdollistamiseen.
Eri ajomoodit toimivat hyvin
Valkoinen väri tuo 4-sarjan BMW:n menevät piirteet hyvin esiin. 428i Cabrio näyttää ärjyltä urheiluautolta, mutta käytännössä se on yllättävän mukava ajokki. Se ei tunnu kivikovalta sen enempää kaupunki- kuin maantieajossa ja ohjauskin on miellyttävän kevyt käännellä. Urheilulliset kuppipenkit ovat lajissaan parhaasta päästä ja niiden mukavuus tuntuu vetoavan varsinkin nuoriin kuljettajiin.
Kaikki hallintalaitteet ovat BMW-mäisen selkeät ja johdonmukaiset lukuunottamatta vilkkuviikseä, jossa baijerilaisvalmistajan filosofia ei toimi ainakaan merkin autoihin tottumattoman käsissä. Naiskoeajaja kehuu myös auton sulavaa reagointia polkimien käskyihin.
Mukavuudestaan huolimatta avo-BMW ei ole pelkkä bulevardisportti. Eco-ajotilassa 428i on normaaleilla kaasupolkimen painalluksilla jähmeä, mutta Comfort- ja Sport-moodeilla 4-sarjalainen tuntuu jo perinteiseltä takavetoiselta urheiluautolta. Kun valitsee automaattilaatikon vaihteenvalitsimen vieressä olevalla kytkimellä ajotilan Sport+, BMW:stä tulee rata-automaisen tiukka ja nopeasti ohjautuva. Kaikissa ajotila-asennoissa 428i Cabrio hyvin reagoiva ja eloisa, mutta turha äkkinäisyys puuttuu ja kuljettaja voi ajaa autoa rentoutuneesti – vanhaa BMW-slogania mukaillen menossa on ajamisen iloa.
On vain varottava, että ajokortti ei lähde kuivumaan – kaarrenopeudet nousevat BMW:llä helposti sen verran korkeiksi, kun pito kuivalla asfaltilla on melkoinen ja auto oikein ohjattuna suorastaan imeytyy kaarteisiin.
Kaupungissa lähes äänetön auto
Koeajoauton piti olla 435i Cabrio, jossa on kuutoskone erotukseksi viime talvena koeajetusta 428iA xDrivesta. Koeajoon tuli kuitenkin talvisen coupén tavoin samalla kaksilitraisella moottorilla varustettu auto. BMW:n ja muun muassa Mercedes-Benzin mallinumerot eivät enää kerro koneen kokoa sylinteritilavuutena niin kuin useimmissa tapauksissa vuosikymmenien ajan: 428i:n moottorikaan ei ole enää perinteiseen BMW-tyyliin 2,8-litrainen suora kuutonen vaan kahdella turboahtimella tehostettu neloskone.
Puuttuvista sylintereistä ja pienemmästä tilavuudestaan huolimatta 428i Cabrion moottori toimii kuin unelma. Hiljaisessa kaupunkiajossa se on lähes äänetön, niin sivistyneen hiljainen, että käyntiääntä ei välttämättä edes kuule – tuntuu kuin ajaisi sähköautolla – mutta kun tien auetessa vapaana polkaisee kaasupoljinta, tehoa tulee rajattoman tuntuisesti muhkean ärinän säestämänä. Koko ajan BMW pysyy rajuissakin kiihdytyksissä linjassaan, se ei temmo eikä riuhdo.
BMW:n 8-vaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa erinomaisesti niin rauhallisesti ajettaessa kuin 428i:n koneesta kaikki tehot käytettäessä. Vaihteisto toimii hyvin myös manuaalisti vaihdettaessa.
Cabrion normikulutus on melkein litran verran enemmän sadalle kilometrille, mikä nostaa päästöarvoa ja hintaa.
Vastinetta rahalle: BMW 428i Cabrio maksaa 69 000 euroa, melkein 13 000 euroa enemmän kuin vastaava coupé-malli. Se on aika paljon rahaa siitä, että katon voi laskea alas, kun kauniilla ilmalla kruisailee. Vaikka BMW:n uudessa Cabriossa on kuormausavustin ja muita käytettävyyttä lisääviä ratkaisuja, se sopii avoautona vain kahden henkilön liikkumiseen silloin, kun matkatavaraa on mukana. Katto ylhäällä eli coupéna 4-sarjalaisella liikkuu hyvin neljänkin porukka. BMW:n hyväksi havaittu xDrive-neliveto nostaa hintaa viitisen tonnia.
PLUSSAT
+ Todella hyvä suorituskyky
+ Mukava ja hauska ajettava
+ Miellyttävät istuimet, myös takana
MIINUKSET
- Surkea tavaratila katto alhaalla
- Hankalan leveät ovet ja auton mataluus
- Hankala kulku takapenkille
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | BMW 428iA Cabrio |
Moottorin sylinteri- tilavuus cm3 |
1997 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min |
180/245/5000-6000 |
Moottorin suurin vääntö Nm/r/min |
350/1250-4800 |
Yhdistetty EU- kulutus l/100 km |
6,6 |
CO2-päästö g/km | 154 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4638/1825/ 1384/2810 |
Omamassa kg | 1775 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
6,4 |
Huippunopeus km/t | 250 |
Kokonaishinta euroa | 69 099,98 |