veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW X4 antaa nostetta kovaan hintaan

BMW X4 antaa nostetta kovaan hintaan
22.9.2014

Onko BMW X4:ssä järkeä? Miksi tehdä korkea katumaasturi ja siihen coupémaisesti laskeutuva katto, joka heikentää takatiloja? Tuloksena on 8 000 euroa kalliimpi auto kuin X3.

Saksalaiset autonvalmistajat BMW, Mercedes-Benz ja Volkswagen ovat ryhtyneet entistä innokkaammin tehtailemaan erilaisia koriversioita perinteistä malleistaan. BMW:llä innokkuus on johtanut tänä vuonna uutuusmallien tulvaan, josta maahantuojan toimitusjohtajakin jo sanoi, että mukavaahan uutuuksien virta on, mutta olisi helpompaa, jos ne jakautuisivat hieman tasaisemmin eri vuosille.

BMW X4

Osa uutuuksista yhdistelee onnistuneesti eri mallien parhaita puolia, osaa ei ainakaan käytännöllisyydestä voi kehua. Eri arvioitsijoiden mukaan Porsche Macanin ja Range Rover Evoquen kilpailijaksi suunnitellun BMW X4:n kohdalla ulkoasu herättää epäilyksen konseptin järkevyydestä ja takamatkustajien tilojen osalta epäilyt osoittautuvatkin aiheellisiksi.

Mutta kun X4:n ratin taakse ensi kertaa istuutuu, tuntee itsensä mahtavammaksi kuin onkaan. X4 tuntuu alkuun todella jykevältä ja vähän jähmeältäkin autolta. Tuntuma kyllä muuttuu sitä jouheammaksi, mitä pitempään X4:llä ajaa, mutta vaikutelma tukevuudesta ei katoa.

BMW:n Sports Activity Coupén – kuten valmistaja X4:ää luonnehtii – kori tuntuu todella vankalta, sen alusta turhankin jämäkältä ja ohjaus on jähmeämpi kuin merkin sedaneissa.

BMW X4

Heti koeajon jälkeen autoa vaihtaessa oli jännä huomata, että BMW:n perinteisen katumaasturin X3:n ohjaamossa ei tullut yhtä voimakkaasti samanlaista ylväyden tunnetta kuin X4:ssä.  

Korkeus tuntuu positiivisesti

Monien BMW:n henkilö- ja farmariautojen alustat ovat mainio yhdistelmä hyvää ajettavuutta ja mukavaa joustavuutta. Sen sijaan X4:ssä tärinät tulevat monenlaisilla tienpinnoilla läpi – pehmennettyinä mutta kuitenkin. Siinä mielessä se tuntuu selvästi enemmän merkin maastureiden kuin 4-sarjan kaksiovisten urheilumallien sukulaiselta.

Moottoritievauhdissa X4 täristää varsinkin karkealla pinnalla enemmän kuin perusvarustuksessaan lähes 70 000 euroa maksavalta autolta odottaisi. Tärinä johtunee ainakin osittain X4:n run flat –tyylisistä renkaista. Sileällä asfaltilla X4 lukee kyllä siistisi, mutta se ei suomalaisilla, pääosin huonopintaisilla teillä merkitse juuri mitään.

Lisäksi X4:ssä on ainakin Pirelli PZero -renkailla aika lailla viuhuvanluonteista rengasmelua.

BMW:n sedanit ovat tunnettuja tunnokkaasta ohjauksestaan. Sen sijaan merkin maastureiden ohjauksessa ei ole samanlaista herkkyyttä ja X4 on niiden kanssa samassa kastissa. Normaalissa ajotilassa X4:ääkin kääntelee, mutta Sport-moodilla sen ohjaus jäykistyy luonnottomaksi.

Nopeassa kaarreajossa X4 tuntuu suuresta maavarastaan huolimatta urheilullisemmalta autolta kuin BMW:n perinteiset katumaasturit. Korkeudestaan huolimatta X4 taittuu nätisti mutkiin eikä turhia kallistele. Neliveto on lähtökohtaisesti painotettu 40/60-suhteessa takavedon hyväksi, mutta järjestelmä säätää vetosuhdetta akselien välillä tarpeen mukaan.

Nelivedon ohella X4:n maastovarustukseen kuuluvat 204 sentin maavara ja alamäkihidastin.  

Tehty vain etupenkkiläisille

Ohjaamossa kaikki on juuri niin kuin BMW:ltä on totuttu odottamaan. Etuistuimilla on hyvät tilat ja monipuolisilla säädöillä kuljettaja löytää omaan makuunsa sopivan ajoasennon. Tosin koeajoauton istuinten sähkösäädöt olivat 1484 euron hintainen lisävaruste. Koeajoautossa oli myös 748 euroa maksavat urheiluistuimet, joiden säädettävä istuinosa on erinomainen varuste: reisitukea voi pidentää istuinosan liikuteltavalla etuosalla.

BMW X4

Jos 4-sarjan Cabrion takapenkki yllätti positiivisempi käyttökelpoisuudellaan, niin X4:n takatilat ovat ehkä vielä odotettuakin huonommat. Kuten niin usein nykyään, autovalmistajat koettavat saada varsinkin takapenkille pääntilaa istuinkorkeutta pudottamalla.  X4:ssä istuinkorkeus on aivan liian matala, takaistuimilla on keskimittaisen miehen paha istua. Istuinkorkeus sopii vain pienille lapsille, mutta heille auton korkealla kulkeva vyötärölinja nostaa ikkunat liian ylös.

Jos aikuinen laittaa X4:n takapenkillä tyynyn takapuolen alle, katto tulee vastaan vähänkin pitempiselkäisellä matkustajalla niin kuin coupémaisesta kattolinjasta voi arvata.

Takapenkin keskipaikka on käytännössä täysin kelvoton, sen korkealla oleva istuinosa on kivikova eikä selkänojastakaan juuri joustoa löydy.

BMW X4

Takaistuimille on myös hankala mennä auton muotoilun ja niukasti aukeavien takaovien vuoksi.  

Käyntiääni ei oikein sovi tyyliin

BMW:n kaksilitraisessa dieselissä on 190 hevosvoimaa ja sillä varustettuna X4:n suoritusarvot ovat riittävät normaaliin liikkumiseen. X4:n pienin moottorivaihtoehto on taas yksi esimerkki downsizingin toimivuudesta. Tosin moottorin käyntiäänessä ei ole mitään urheilullista, siltä osin se voi jonkun mielestä olla ristiriidassa X4:n menevän muotoilun kanssa. Tämä korostuu Sport-moodilla, kun BMW:n diesel reagoi kyllä ärhäkkäästi kaasupolkimen liikkeisiin, mutta moottorin rouskuttavasta äänestä tulee tunne kuin ajaisi pakettiautolla.

Kone on sitkeä: BMW:n automaattilaatikko antaa kierrosten laskea 1200 kierrokseen asti, mutta diesel jaksaa kiskoa mukisematta niinkin alhaalta.

BMW X4

Hyvin toimiva 8-vaihteinen automaattivaihteisto hyödyntää mainiosti auton kokoon ja erityisesti yli 1800 kilon painoon nähden pienehkön dieselin voimavarat. Paino kuitenkin tuntuu kulutuksessa, joka koeajossa kohosi yli seitsemään litraan sadalla kilometrillä. 

Vastinetta rahalle: BMW X4 maksaa halvimmillaan yli 64 000 euroa ja varustelemalla siitä tulee vielä kalliimpi. Jos pitää coupémaisista linjoista massiivisessa muodossa ja haluaa sekä nelivedon että korkean maavaran ansiosta monenlaisissa olosuhteissa hyvin etenevän auton niin X4 on sellainen. Matala takapenkki on auton suurin miinus.  

PLUSSAT

+ Kaarreominaisuudet

+ Neliveto ja hyvä maavara

+ Laadukas kokonaisuus

MIINUKSET

- Todella matala istuinkorkeus takana

- Hankala kulku takapenkille

- Täristävän jämäkkä jousitus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

BMW X4 xDrive20d A

Moottorin iskutilavuus cm3   

1995

Moottorin suurin teho
kW/hv/r/min  

140/190/4000

Moottorin suurin
vääntö Nm/r/min 

400/1750-2500

Yhdistetty
EU-kulutus l/100 km 

5,2
(koeajoauto 5,4)

CO2-päästö g/km   

   

138 (koeajo-
auto 143)

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4671/1881/
1624/2810

Omamassa kg

1805

Kiihtyvyys
0-100 km/h sekuntia

8,0

Huippunopeus km/t   

212

Kokonaishinta e
alkaen/koeajoauto

64 205,37 /
87 017,77

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti