Dacia Duster näytti aiemmin krouvilta romanialaiselta itäautolta, mutta pieni kauneusleikkaus on kohentanut Dacian katumaasturin ilmettä.
Dacia suunnitteli Dusterin alun perin syrjäseutujen kehnoille teille, mutta mallista tuli yllättäen hittituote, jota myydään Dacian, Nissanin ja Renault´n merkillä 110 maassa ja se on ollut Renault-Nissan-verkoston suosituimpia ja tuottoisimpia tuotteita. Suomessakin näyttelijä Pertti Koivula on jo jonkin aikaa vedonnut televisiokatsojien hintatietoisuuteen muistuttamalla möreällä perusmiehen äänellä, että Dacia Dusterin ostamalla jää rahaa muuhunkin.
Kasvojenkohotuksessa Dusterin ulkonäkö on parantunut ratkaisevasti. Uusi mehiläiskennotyylinen maski tekee Daciasta aiempaa siistimmän näköisen ja pienillä mausteilla Duster vielä paranee selvästi. Koeajoautossa oli 918 euroa plus verot maksava Sport-varustepaketti, joka tekee romanialaisajokista vakioversiota pirteämmän ja modernimman näköisen.
Hyvin varusteltu halpisauto kuulostaa paradoksilta, mutta nykymaailmassa yhdistelmä on täyttä totta. Laureate-varusteluun kuuluvat muun muassa sähkötoimiset ikkunat ja ajotietokone.
Sport-paketin ohella Dusteria voi varustella monilla käytännöllisillä toiminnoilla. Koeajossa olleeseen yksilöön oli laitettu lisävarustevalikoimasta Media Nav -multimediajärjestelmä, metalliväri, nahkapäällysteinen ohjauspyörä, peruutustutka, vakionopeussäädin ja vararengas.
Käyttömukavuus on parantunut muun muassa vähentyneen melun myötä.
Eco-asennossa kehno ote autoon
Dusterin ohjaus on kelvollinen, vaikka siinä on kääntämistä vastaan haraavaa jähmeyttä. Taajamanopeuksissa ohjaus toimii mainiosti, mutta vauhdin kasvaessa vaste lisääntyy ilman että tunto paranisi. Silloinkin kun vastetta on turhankin paljon, tuntu on kumipallomaisen epämääräinen.
Ajossa Dacia Dusterin jousitus osoittautuu mukavaksi kaikilla alustoilla, mukulakivikaduilta ja kehnoilta pikkuteiltä moottoriteille asti. Alustan viritys on varsin onnistunut, parempi kuin ohjaustuntumasta aluksi luulisi. Pientä maasturimaista keinumista toki on mutta vähemmän kuin monessa kalliimmassa saman lajin autossa. Voimakkaassa sivutuulessa pletku ohjaus tuo Dacialla ajamiseen hieman ajelehtimisen tuntua, vaikka Duster on katumaasturiksi yllättävän vakaa.
Moottoritievauhdissa Duster hieman vaeltelee, kun ohjaus ei keskitä kunnolla eikä kommunikoi. Mutta Dacia reagoi hyvin kaasupolkimen käskyihin, kunhan ei paina Eco-napista. Sen myötä mittaristoon syttyy pieni Eco-valo ja Duster muuttuu tahmeaksi ajaa. Se reagoi ratkaisevasti laiskemmin kaasun painalluksiin, poljinta saa polkea selvästi raskaammalla jalalla, ja yhdessä epämääräisen ohjauksen kanssa moottoritievauhdissa tulee tunne, että auto ei ole kunnolla ajajan käsissä.
Äänieritys todella parantunut
Dacia Duster yllättää ketteryydellään. Koeajossa se taipui monta kertaa u-käännökseen säteeltään niin pienessä tilassa että kuljettaja oli valmistautunut vekslaamaan autoa edestakaisin. Dusterin kääntösäteeksi on ilmoitettu 10,4 metriä.
Dusterin uusi TCe 125 -bensiinimoottori on pirteä. Renault´n kehittämässä turboahdetussa koneessa riittää puhtia silloinkin, kun vauhtia on reilusti – veto ei lopu. Suoritusarvotkin ovat aivan riittävät Dusterin tapaiseen autoon. Kuusivaihteisella manuaalilaatikolla koeajokulutus oli 8,8 litraa sadalla kilometrillä.
Maahantuojan edustaja kehui Dusterin selkeästi parantunutta äänieristystä eikä turhaan: uuden mallin äänieristys on kohtalaisen hyvä ja Duster on siltäkin osin kelpo auto. Moottorin ääni kuulostaa ohjaamoon yllättävän hienostuneelta.
Vasta moottoritienopeuksissa tuulen humina hallitsee matkustamoa ja karkeilla tienpinnoilla renkaatkin jyristävät tavalliseen tapaan.
Halpismaisia ratkaisuja
Vaikka Dacia Dusterin ohjaamo näyttää nyt miellyttävän toiminnalliselta, joitain halpisauton piirteitä on helppo huomata. Halpistunnetta tuovat lyhyehköt tuulilasinpyyhkijöiden sulat ja häikäisysuojien peileistä puuttuvat kannet. Ovet kolahtavat peltisesti, saksalaisten laatuautojen kassakaappitunteesta ei ole tietoakaan.
Ratissa on vain korkeussäätö, mutta etäisyyssäädön puuttuminen ei tuntunut häiritsevän ketään koeajajista. Silti Dusterin ajoasento tuo mieleen perinteisen italialaisen apinan käsitteen – muutaman vuosikymmenen ikäisille italialaisautoille Fiateista Ferrareihin kun on tyypillistä, että ohjauspyörä on varsin kaukana kuljettajasta, kun istuimen säätää polkimien osalta sopivalle etäisyydelle.
Dacia Lodgyn tavoin Dusterin mittariston suurin miinus on moottorin jäähdytysveden lämpömittarin puuttuminen. Puute tuntuu sitäkin tyhmemmältä, kun oikeanpuoleisimmassa mittarikehässä olisi tyhjää tilaa vaikka kuinka paljon.
Erityisesti edukseen takapenkillä
Dacia Duster on kunnon katumaasturi, sen koria ei ole pilattu liialla mataluudella. Matkustamossa on mukavasti tilaa niin edessä kuin takanakin.
Rajoitetusta säädettävyydestä huolimatta Dusterin uusilla pehmeähköillä etuistuimilla istuu lyhyillä matkoilla melko mukavasti, mutta erityisesti Dacia on edukseen takapenkillä, missä on keskimääräistä parempi istua. Pääntilaakin on hyvin.
Dusterissa on kunnolla tilaa tavaroillekin. 475 litran vetoinen tavaratila kasvaa takapenkin kaatamalla 1636 litraan.
Dacia Dusterin käytettävyyden vahvoja puolia on myös sen yli 20 sentin maavara. Hankalissa paikoissa myös Dusterin lyhyet etu- ja takaylitykset ovat merkittävä etuvetoisessakin versiossa nelivetoisesta puhumattakaan. Lyhyt ykkösvaihde helpottaa huonoilla pinnoilla ryömimistä – oikein maastoautojen alennusvaihdetta Dusterissa ei ole.
Vastinetta rahalle: Laureate-varusteinen Dacia Duster maksaa etuvetoisena reilut 18 000 euroa, mikä on kilpailukykyinen hinta, mutta ei tuo romanialaisautolle ratkaisevaa hintaetua. Selkeämmin Dacia lyö hintakilpailussa verrokit nelivetopuolella, sillä 4x4 Dusterin hinta lähtee 22 555 eurosta. Nelivetoisen Dusterin saa valitettavasti vain dieselkoneella. Pienet halpismaisuudet voivat tulla esiin, kun Dacian haluaa myydä edelleen. Dusterin kolmen tähden suoritus NCAP-kolaritestissä tuskin on ratkaisevasti parantunut mallimuutoksen myötä.
PLUSSAT
+ Mukava jousitus
+ Kunnollinen takapenkki
+ Kääntöympyrältään ketterä
MIINUKSET
- Moottoritievauhdissa pletku ohjaus
- Jähmeys Eco-moodilla
- Vedenlämpömittari puuttuu
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Dacia Duster TCe 125 4x2 Laureate |
Moottorin iskutilavuus cm3 |
1197 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min |
92/125/5250 |
Moottorin suurin vääntö Nm/r/min |
205/2000 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
6,3 |
CO2-päästö g/km | 145 |
Mitat mm pituus/leveys ilman peilejä/korkeus kattokaiteiden kanssa/akseliväli) |
4315/1822/
1690/2673 |
Omamassa kg | 1277 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
10,4 |
Huippunopeus km/t | 175 |
Kokonaishinta euroa alk./ koeajoversio |
18 123 21 205,42 |