Elin Danielson-Gambogi (1861-1919) on Suomen eturivin taiteilijoita ja yksi parhaimmista 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa vaikuttaneista naturalisteista.
Elin Danielson-Gambogi aloitti opinnot Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 15-vuotiaana. Hän opiskeli myöhemmin samaan aikaan kuin Helena Westermarck ja Helene Schjerfbeck. Tämän jälkeen Elin Danielson-Gambogi jatkoi vielä opiskelua Adolf von Beckerin yksityisoppilaana. Hän näytti jo nuorena taitonsa lahjakkaana taidemaalarina, mutta alan taloudellinen epävarmuus sai hänet pohtimaan pitkään uranvalintaa. Myös taideteollinen posliininmaalaus kiinnosti häntä.
Elin Danielson-Gambogi työskenteli ensin taideopettajana. Tämän jälkeen hän ryhtyi aidosti vapaaksi taiteilijaksi ja lähti vuonna 1883 Pariisiin ensimmäiselle opintomatkalleen. Elin Danielson-Gambogi maalasi lisäksi Bretagnessa ulkoilmamaalauksia. Tämän tuotantoperiodin aikana syntyneet teokset ovat taiteilijan tärkeimpiä töitä ja erinomaisia sijoituskohteita.
Vertaansa vailla ovat myös 1890-luvun äiti-aiheiset kansallisromanttiset maalaukset, joihin Elin Danielson- Gambogi sai innostuksen kollegaltaan Akseli Gallen-Kallelalta.
Nämä teokset ovat pääasiassa kokoelmissa, mutta ne ovat erittäin hyviä sijoituskohteita, jos sellaisia tulee myyntiin taidemarkkinoille. Maalaukset ovat todella herkkiä, ikään kuin taiteilija olisi maalannut niihin omia lapsihaaveitaan. Elin Danielson-Gambogilla ei ollut omia lapsia.
Taiteilija muutti Italiaan 1890-luvun lopulla ja avioitui siellä taidemaalarin Rafaello Gambogin kanssa. Elin Danielson-Gambogi alkoi olla uransa huipulla ja teki toinen toistaan laadukkaampia maalauksia. Italiassa hän sai töihinsä enemmän symbolistista ja koloristista inspiraatiota. Tosin avio-onni ei kestänyt pitkään, ja se näkyi hänen tuotannossaan hidastaen tahtia.
Elin Danielson-Gambogin tuotannon paras tunnistuspiirre on lämmin lampunvalo tai ulkoilman valonkajo. Tällaiset maalaukset ovat arvostetuimpia, ja niiden hinta on myös korkeampi. Hän käytti teoksissaan kirkkaampia värejä kuin mihin Suomessa oli totuttu.
Feminismin esiäiti
Taiteilijaa pidettiin myös eräänlaisena feminismin esiäitinä, ja hän kapinoi taiteessaan naisen tiukkaa roolia vastaan. Petaamaton vuode tai korsettiin puettu nainen olivat hänen kannanottojaan, joita kritisoitiin aikoinaan paljon. Mitä enemmän töitä kritisoitiin, sitä vahvemmin ne vaikuttivat ja vaikuttavat edelleen suomalaisen taidehistorian kaanoniin. Feminismi-aiheinen työ on myös pikantti lisä taidekokoelmaan ja hyvä sijoituskohde.
Balda-tädin ajanviete -maalaus (1886) huudettiin vuonna 2008 Bukowskisilla 150 000 eurolla ja vuonna 2000 Sisarukset-maalaus (1891) huudettiin 235 000 eurolla. Ahkera koululainen (1909) huudettiin vuonna 2002 Bukowskisilla 140 000 eurolla. Lähtöhinta oli tuolloin vain 40 000 euroa.
Taiteilija teki myös jonkin verran piirroksia ja liitutöitä. Näiden hinnat ovat muutamissa sadoissa euroissa.
Elin Danielson-Gambogin signeerasi yleensä kaikki työnsä.
Elin Danielson-Gambogin parhaimpien kausien maalaukset ovat aina hyvä ostos. Hänestä on kirjoitettu paljon, joten tietoa löytyy. Ostoa harkitsevan kannattaa ensin itse tutustua vaikkapa taiteilijasta kirjoitettuihin kirjoihin ja etsiä niistä kyseistä teosta. Taiteilija on yksi kansallistaiteilijoistamme ja Ateneumissa on paljon taiteilijaan liittyvää asiantuntijatietoutta.
Taiteilijan tuotannossa eri aikakausien teosten hinnat vaihtelevat. Teoksen ostoa suunnittelevan kannattaa tarkistuttaa toiselta taidekauppiaalta, onko hintataso kohtuullinen. Näin siksi, ettei taiteilijan kalliilla signeerauksella myytäisi vähemmän merkittävää teosta kalliimmalla hinnalla. Esimerkiksi Elin Danielson-Gambogin 1900-luvulla tekemät pienikokoiset maisemamaalaukset maksavat tällä hetkellä noin 5 000-6 000 euroa.
Voit tavata Pauliina Laitinen-Littorinin myös Vero2015-tapahtumassa 11.-12.3.