veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Fiat 500X paljasti luonteensa

Fiat 500X paljasti luonteensa
14.8.2015

Fiat 500X:n koeajosta tuli muistutus siitä, kuinka ratkaisevasti renkaat voivat vaikuttaa ajettavuuteen. Brigdestonen renkailla 500X oli rauhattomin etuvetoinen nykyauto, mitä on tullut vastaan, Continentalin renkailla Fiat tuntui melkein Alfa Romeolta.

Fiat 500X

On tavallaan hassua, että kun joku valmistaja nykyään  tekee normaalin henkilöauton, jossa on korkeussuunnassa tilaa, sille pitää keksiä joku katumaasturin tai tila-auton tapainen luonnehdinta. Kun auto ei ole kumpaakaan edellä mainituista, se on sitten vaikka crossover. Crossoveriksi on nimetty myös Fiat 500X.

Kun uusi Fiat 500 sai ensiesittelynsä 4. heinäkuuta 2007, tasan viisikymmentä vuotta perinteisen 500:n ilmestymisen jälkeen, se oli samalla sekä uudenaikainen pikkuauto että retromalli. Malliin oli hyvin tyylitellysti rakennettu muotoiluyhtäläisyyksiä italialaistehtaan 1957-1975 valmistamaan alkuperäiseen viisisataseen.

Neliovinen 500X jatkaa muotoilullaan samaa linjaa. Se on tavallaan vanhanaikaisella tilankäyttöfilosofialla tehty nykyaikainen henkilöauto. Etuvetoisten mallien maavara, 16,2 senttiä, on vain hivenen suurempi kuin henkilöautoissa yleensä. Nelivetoversion 17,9 senttiä on jo katumaastureiden normaalitasoa.

Fiat 500X takaa

Kansainvälisesti 500X esiteltiin viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä. Suomessa sen myynti alkoi vasta alkukesästä. Suomessa koko Fiat-malliston myynti on ollut myllerryksessä maahantuojan vaihduttua viime vuodenvaihteessa. Nyt maahantuonti on tehtaan omistuksessa ja jälleenmyynnistä vastaa yhdeksän liikkeen verkosto, jotka Seinäjokea lukuun ottamatta sijaitsevat Tampere-Savonlinna-linjan eteläpuolella.

Mittarit väärin sijoitettu

Fiat 500X:n retromuotoilu jakaa mielipiteitä, mutta jotain sympaattista mallin ilmeessä on. Vähän päälle 4,2 metrin pituinen ja 1,6 metriä korkea auto näyttää pontevalta, tavallaan jättiläispikkuautolta.

Korkean näköisestä korista huolimatta 500X:ään ei ole aivan niin helppo mennä sisään kuin luulisi, sillä A-pilari on aika viisto – samasta pohjalevystä tehdyn Jeep Renegaden avaria oviaukkoja Fiatissa ei ole. Myös lähes yhdeksän sentin korkeusero Jeepin hyväksi tuntuu käytännössä.

Sisälläkin 500X vaikuttaa avaralta. Kuljettajan ergonomiassa on sama vika kuin Jeepissäkin: etuistuinten selkänojat säätyvät portaittain, joten kallistuskulmaa ei yleensä saa mieleisekseen.

Fiat 500X mittaristo

Hallintalaitteet ovat muuten varsin hyvin kohdallaan, mutta nopeusmittari ei ole vanhan ajan viisisatasen tapaan suoraan kuljettajan edessä vaan siinä on ajotietokoneen informaatiota sekä polttoaine- ja vedenlämpömittarit. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat hieman pienempinä keskimmäisen mittarin sivuilla ja niiden luettavuus ei ole paras mahdollinen. Toisin kuin monissa muissa nykyautoissa ajonopeus ei näy mittariston keskellä numeroina.

Fiat 500X hansikaslokero

Rajoitettu kuljetuskyky

Takapenkille on helpompi mennä sisään kuin tavallisiin mataliin henkilöautoihin, mutta mitenkään erityisen avara oviaukko ei ole, sillä kaarevan muotoilun vuoksi takakulmien C-pilarit ovat viistot etukulmien A-pilareiden tapaan.

Fiat 500X takapenkkiTakapenkin istumakorkeus on matalahko, mutta aikuinenkin ihminen pystyy istumaan takaistuimilla. Jalkatila riittää keskimittaisen kuljettajan takana.

Muotoilu antaa osviittaa siitä, että tavaratilaa Fiatissa ei ole kovinkaan runsaasti. Yksi täysikokoinen matkalaukku täyttää 350 litran tilan niin, ettei sen sivulle ja taakse mahdu kuin pieniä nyssäköitä. Matkakasseja käyttämällä niitä menee kolme rinnakkain ja kassien päällekin mahtuu vielä jotain pientä.

Äkkinäistä reagointia

Ensi kertaa 500X:llä ajoon lähdettäessä Fiat yllättää kokeneenkin kuljettajan. Varsinkin moottorin ollessa kylmä, se reagoi kaasupolkimen liikkeisiin ja varsinkin kaasun keventämiseen todella äkkinäisesti. Tämän vuoksi kaasu- ja kytkinpolkimen yhteispeliin täytyy tältä osin todella keskittyä toisin kuin yleensä nykyautoissa, eikä menosta siltikään saa täysin jouhevaa. Aloittelevasta tai epävarmasta kuljettajasta Fiat voi tuntua painajaiselta.

Vaihteensiirto toimii hyvin sulavasti, mikä ei aina ole ollut Fiateille ominaista. Fiatin 1,4-litrainen MultiAir-bensiinimoottori on joustava. Se vetää heti tuhannen kierroksen yläpuolelta lähtien ja kone ottaa halukkaasti kierroksia 6 500 asti, jos vain kuljettajan korvat kestävät. Kierroksia käyttämällä Fiat myös liikkuu yleensä iloisesti – yleensä, sillä välillä 500X kulki jotenkin haluttoman tuntuisesti. Tuntui aivan kuin Bridgestonen renkaiden vierintävastus olisi ollut poikkeuksellisen suuri, ilmanvastus olisi  harannut vastaan tai jokin mekaaninen vastus olisi vähentänyt menemisen meininkiä. 

Fiat 500X ajotilan valinta

Fiat 500X on varustettu ajomoodien valinnalla. Pehmeään ajamiseen, alhaiseen kulutukseen ja pieniin päästöihin tähtäävässä Auto-asennossa 500X vastaa kaasupolkimen liikkeisiin todella jähmeästi. Tämän vuoksi Fiatia tulee yleensä ajettua Sport-moodissa, jolloin se reagoi hyvin käskyihin. Sporttisuus näkyy kyllä kulutuksessa. Paljon maantieajoa sisältäneessä 500X:n koeajossa se vaihteli 7,9 ja 8,6 litran välillä sadalla kilometrillä, mikä on aika paljon kompaktin kokoiselle autolle.

Pompotteleva jousitus

Fiatin ensimmäisestä etuvetoisesta pikkuautosta, 127-mallista lähtien italialaisvalmistajan autot ovat yleensä olleet hyviä ajettavuudeltaan. Ne on tehty temperamentikkaaseen ajoon niin vuoristojen serpentiineissä kuin autostradoillakin. Viimeksi kolme vuotta sitten allekirjoittaneella oli yllättäen ilmennyt kiire Gardalta Milanon lentokentälle. Pieni, vuokra-autoksi todella paljon ajettu Fiat Panda tuntui olevan aivan kotonaan niin nopeassa ajossa järvialueen syheröissä kuin 130 km/t vauhdissa moottoritiellä.

Fiat 500X etupenkkiUusi 500X tuntui sekin taajama-alueella olevan aivan OK. Tosin sen kääntöympyrä 11,05 metriä ei ole auton kokoon nähden kovinkaan pieni, joten erityisen ketteräksi Fiatia ei voi kehua. Maantie- ja moottoritieajossa 500X oli kuitenkin yllättävän rauhaton ajettava. Fiatia joutuu paimentamaan jatkuvasti.

Kun vauhtia kasvattaa, 500X:n alusta pyrkii hyppyyttämään autoa tienpinnan epätasaisuuksissa. Suhteellisen tiukasti jousitettu alusta ei saa tehtyä liikkeistä jouheita vaan kyyti on pompottelevaa. Teräviä iskuja ei kuitenkaan tule läpi.

Tiukasta jousituksesta huolimatta Fiatin alustan toiminta terävissä sivuttaisliikkeissä, kuten väistöissä kovassa vauhdissa, ei herättänyt luottamusta. Tunne oli kuin olisi ajanut pehmeillä kitkarenkailla kesähelteellä.

Turanzoilla pletku auto

Fiatin sähkömekaanisella Dual Drive -tehostuksella varustettu ohjaus tuntuu ajossa pletkulta. Se on epätarkka ajomoodien mukaan säätyvästä vasteesta riippumatta ja ohjauksella on taipumus vedellä tienpinnan aaltoilun ja urien myötä. Joskus ohjausvoimakin tuntuu eri liikkeissä muuttuvan ilman selvää logiikkaa.

Kun Fiatia oikein prässää niin että alustaan tulee kunnolla painetta, 500X käyttäytyy yllättäen tavallista paremmin. Ohjaustunto paranee ja auto pysyy ryhdissä paremmin kuin odottaisi.

Kokonaisuutena 500X sai ihmettelemään, miten Fiat on epäonnistunut näin surkeasti niin auton alustan kuin ohjauksenkin suunnittelussa. Kaiken lisäksi toinen nuorista koeajajista totesi kymmenien autojen kokemuksella, että 500X on huonoin auto, millä hän on ajanut. Lopulta katse kääntyi koeajoauton Bridgestone Turanza -renkaisiin, joista allekirjoittaneella oli ennestään huonoja kokemuksia.

Annoimme autolle toisen mahdollisuuden. Espoolaisella jälleenmyyjällä Auto Aritalla oli ContiEcoContacteilla rengastettu 500X. Parin tunnin mittainen tiestöltään todella monipuolinen lenkki riitti osoittamaan, että Continentalin kumeilla Fiatilla ajaminen oli aivan eri maailmasta kuin Bridgestoneilla.

Fiat 500X ja Continental ContiEcoContact-rengas

Conteilla hauska ajaa

Continentalin renkailla 500X:n ohjauksessa on edelleen jähmeyttä, mutta rauhattomuus on poissa. Vaikka keskikohdassa on suoraan ajettaessa hieman epämääräisyyttä, Conteilla ohjaus kuitenkin pyrkii keskittämään niin kuin pitääkin. Korjausliikkeetkään eivät mene lainkaan samalla tavalla helposti yli kuin Turanzoilla ajettaessa. Vauhdikkaassa ajossa niin mutkaisella ja epätasaisella kantatiellä kuin erityisesti moottoritiellä Fiatin ohjaus on Conteilla jopa tarkka.

Conteilla 500X:n ajettavuuteen tulee selvää urheilullisuutta – tuntuu kuin Alfa Romeolla ajaisi. Jousitusmukavuus ehkä hieman heikkenee Continentalin renkailla, kun 500X pompottelee epätasaisuuksissa terävämmin, mutta auto pysyy huomattavasti paremmin ryhdissään ja seuraa nopeitakin ohjausliikkeitä tarkasti. Väistötilanteissakin Fiatissa on Conteilla selvästi varmempi olo kuin Bridgestonen renkailla, sivuttaisliikkeet pysyvät kovassakin vauhdissa kurissa.

Renkaat voivat pilata auton

Fiat 500X tavaratila

Vastinetta rahalle

Fiat 500X:n ostaja voi valita koeajoauton 140-hevosvoimaisen 1,4-litraisen bensiinikoneen tai 120-hevosvoimaisen 1,6-litraisen dieselin välillä: niillä on hintaeroa vain 40 senttiä. Koeajajat ovat pitäneet bensakoneista versiota mukavampana kuin dieseliä. Fiat 500X:n hinnat alkaen -malli on varustettu 110-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla, hinta on hitusen alle 20 000 euroa. Kallein versio on nelivetoinen Cross Plus 9-vaihteisella automaatilla, hinta 34 000 euroa. Ainakin koeajetulla moottorilla tärkeintä on kuitenkin valita 500X:ään oikeat renkaat – jotkut muut kuin Bridgestonen Turanzat. Kunnon kumeilla Fiat tarjoaa ajettavuudellaan hyvän vastineen rahalle.


PLUSSAT

+ Ryhdikäs ajoasento

+ Ajettavuus Conteilla

+ Jouhea kierroskone

 

MIINUKSET

- Rauhattomuus Turanzoilla

- Portaittain säätyvät selkänojat

- Pieni tavaratila

Juha Partanen

Merkki ja malli

Fiat 500X 1.4 MultiAir 140hv MT6 FWD PopStar

Iskutilavuus cm3

1368

Teho kW/hv/r/min

103/140/5000

Vääntö Nm/r/min

230/1750

EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km

7,8/5,0/6,0

CO2-päästö g/km 

139

Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/

korkeus/akseliväli) cm

4232/1796

1600/2570 

Omamassa kg ilmoitettu/rekisteriote

1320 / 1471

Kiihtyvyys 0-100 km/h s.

9,8

Huippunopeus km/h 

190

Kokonaishinta euroa alkaen

23 988,28

 Fiat 500X ja polttoaineen täyttöaukko Smart Fuel

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti