Siinä missä monet isotkin autot ovat muuttumassa mataluutensa vuoksi ahtaiksi, tila-autojen ohjaamot tarjoavat parhaassa tapauksessa todella virkistävää avaruutta. Ford Grand C-MAX on tästä hyvä esimerkki.
Koeajetussa Fordissa valoisuutta lisäsi lasikatto, mutta Grand C-MAXin ohjaamossa on ylipäätään hyvin tilaa ja iso tuulilasi luo avaruutta.
Grand-malli on neljätoista senttiä pidempi kuin tavallinen C-MAX ja lisäpituudesta viisi senttiä on käytetty takapenkin jalkatilan kasvattamiseen. Takatilojen hyödyntämistä auttaa kakkospenkkirivin kymmenen sentin säätövara pituussuunnassa.
Grand C-MAXin ratin taakse istuutuessa huomaa, että Fordin tila-auto on tehty pystyä ajoasentoa ajatellen. Polkimet on sijoitettu niin, että ensi alkuun tuntuu kuin seisoisi niiden päällä. Kun istuimen säätää tarpeeksi ylös ja kauemmaksi kojetaulusta, polkimet tuntuvat luontevammilta.
Fordin etuistuinten istuinosat ovat pienehköt ja kun niiden etureuna ja sivut ovat voimakkaasti muotoillut, iso ihminen ei ole niissä kotonaan.
Vaivaton käsiteltävä
Fordin hallintalaitteet toimivat kevyesti ja ohjausvastettakin on aika sopivasti, mutta vaste on jousimainen eikä tunto ole aivan luonteva. Ylös sijoitettu vaihdekeppi on hyvin käsillä ja vaihteensiirto toimii sujuvasti – yllättävänkin sutjakkaasti dieselmoottorisen auton vaihteistoksi.
Liukuovet, joista käydään takapenkille, ovat kätevät joskin vaativat hieman voimaa. Koeajoautossa oli verottomana 460 euron hintainen kolmas istuinrivi, jonka voi taittaa alas tavaratilan lattialle. Kolmannelle riville on erittäin hankala kulkea, jos kakkosrivin istuin ei ole etummaisimmassa asennossa, jolloin sillä istuvalle ei jää kunnolla jalkatilaa. Lisäpenkit sopivat vain lapsille tai hätävaraksi.
Tavaratilaa Grand C-MAXissa on 448 litraa. Varapyörä löytyy tavaratilan alta.
Helposti hallittava
Fordin 1,5-litrainen TDCi-turbodiesel reagoi käskyihin reippaasti ja sen ansiosta Grand C-MAX on hauska ajaa. Auto vaikuttaa virkeämmältä kuin mitä kiihtyvyysarvoista voisi kuvitella. Vasta kun Ford on raskaasti kuormattu, pienen koneen voimavarat tuntuvat vaatimattomilta.
Grand C-MAXin alusta on toteutettu onnistuneesti. Jämptistä käytöksestään huolimatta se on 215/70 R 17 koon Michelin Primacy HP -renkailla kohtalaisen mukava matka-autonakin.
Maantievauhdissa voimakas sivutuuli tuntuu korkeassa autossa selvästi, mutta Grand C-MAX on suuntavakaa auto ja tarkan ohjauksen ansiosta sitä on helppo hallita.
Moottoritievauhdissakin tuuli tuntuu ennen kaikkea huminana. Muuten Grand C-MAX ei erityisemmin rasita korvia: kone on hiljainen ja rengasmelukin on yleensä vaimeata.
Grand C-MAX sopii hyvin myös taajama-ajoon. Tosin kyyti voi olla tempoilevaa, jos kuljettaja innostuu hyödyntämään Fordin hyvin reagoivaa moottoria.
Grand C-MAXin keulan ulottuvuuksien arviointi on silmämääräisesti täysin mahdotonta ja eteenpäin katsova parkkitutka on tarpeen. Navigation Pack 2, joka sisältää parkkitutkien lisäksi aktiivisen pysäköintiavustimen, Ford CD-SD-navigointijärjestelmän ja kahdeksan tuuman näytön, on kannattava ostos 660 euron plus autoveron hintaan.
Vastinetta rahalle
Ford Grand C-MAX näyttää pienemmältä autolta kuin mitä se on. Vaikutelma johtunee Fordin korkeudesta. Kokonaisuutena Ford Grand C-MAX on perushyvä auto, mutta seitsemän aikuisen ihmisen matkantekovälineeksi siitä ei ole.
PLUSSAT
+ Helppokäyttöinen auto
+ Avara matkustamo
+ Pirteästi reagoiva kone
MIINUKSET
- Pienehköt etuistuimet
- Epäkäytännöllinen 3. rivi
- Keinotekoinen ohjaustunto
TEKNIIKKAA
Moottori | Ford Grand C-MAX 1.5 TDCi 120 hv M6 Titanium |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1499 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
88/120/3600 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
270/1750-2500 |
CO2-päästö g/km | 113 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
12,3 |
Huippu- nopeus km/h |
180 |
Kokonaishinta alk. koeajoauto e |
29 802,43 / 34 884,80 |
Omamassa kg | 1501 |
Mitat mm (pituus/ leveys ilman peilejä/korkeus/ akseliväli) |
4519/1828 |