veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Mondeo Vignale ei vastaa odotuksia

22.1.2016

Vignale Mondeon koeajo jättää ihmettelemään, saako ostaja vastinetta brändistä maksamalleen hinnalle. Uusi premium-malli Ford Mondeo Vignale ei vastaa odotuksia.

Ford Mondeo Vignale

Italialaisen, 1960-luvun lopulla kuolleen koriräätälin nimi Vignale on Fordin uusi premium-brändi. 

Viime keväänä Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm kertoi Taloustaidon +Auton haastattelussa ennustuksesta, jonka mukaan Mercedes-Benzin, BMW:n, Audin ja Lexuksen tapaisten merkkien edustama niin sanottu premium-luokka kasvaa koko maailmassa.

Strömsholmin mukaan premium-luokan osuus on ollut 5 %, se on nyt 10 % ja tulevaisuudessa se kasvaa 15 prosenttiin. Economy-autojen myynti ei laske, mutta niiden osuus pienenee.

Ford Mondeo Vignale

Autonvalmistajista Citroën ja Ford tuntuvat uskovan samaan trendiin tai ainakin ne haluavat päästä kilpailemaan premium-merkkien kanssa. Citroën lanseerasi viimeisimpien DS-mallien pohjalta hiljattain DS-automerkin ja nyt Ford on tehnyt Mondeosta uutta Vignale-brändiä kantavan mallisarjan. 

Kuuluisa Alfredo Vignale

Klassikkoautojen harrastajille Vignale on tuttu nimi. Vuosina 1913-1969 elänyt Alfredo Vignale oli yksi legendaarisista italialaisista koriräätäleistä. Hänen koritehtaansa kehitti 1950-1954 Ferrarille Mille Miglia- ja Carrera Panamericana -kisoja voittaneita versioita ja muutamia katuautojakin, kuten 166 Inter Coupén, 212 Inter Coupén ja 250 Europa Coupén.

Myöhemmin Vignale muotoili Maseratille muun muassa 3500 Vignale Spyderin, Sebringin ja Mexicon. Vignalen mainetta nosti se, että hänen palveluksessaan oli aikaa myöten isäntäänsä paljon tunnetummaksi nouseva suunnittelija Giovanni Michelotti.

Muutkin italialaismerkit Fiat, Alfa Romeo, Lancia ja Cisitalia olivat Vignalen asiakkaita. Vignalen koritehdas teki kuitenkin 1960-luvulla myös muun muassa ensimmäiset Jensen Interceptorin korit ennen kuin niiden valmistus käynnistyi Englannissa. Myös tšekkiläinen Tatra 613 on Vignalen käsialaa.

Monet Vignalen autot olivat kuitenkin prototyyppejä tai erikoisversioita, kuten Aston Martin DB2/4:stä vuonna 1954 Belgian kuninkaalle tehty yksittäiskappale.

Marraskuussa 1969 Alfredo Vignale myi yrityksensä De Tomasolle. Hän ajoi Maseratilla heti kaupan jälkeen tehtaansa lähellä kolarin, jossa hän kuoli.

De Tomaso oli jo aiemmin ostanut toisen italialaisen koriräätälin Ghian ja kun Ford osti De Tomason vuonna 1973, molemmat tuotemerkit siirtyivät amerikkalaisjätin haltuun.

Ford Mondeo Vignale

Ghia-nimikettä Ford käytti aikoinaan runsaasti huippuvarusteltujen mallien tunnuksena. Sen sijaan Vignalen nimeä hyödynnettiin ensin vuonna 1993 Fordin tuolloin omistaman Aston Martinin Lagonda Vignale -tutkielmassa. Fordeissa sitä hyödynnettiin vasta vuonna 2004 Focuksesta tehdyssä konseptiautossa.

Nyt valmistaja pyrkii luomaan Vignalesta premium-brändin perus-Fordin yläpuolelle.

Sata laaduntarkitusvaihetta

Fordin väki korostaa, että Vignale ei ole vain uusi varustevaihtoehto, vaan itsenäinen automalli. Se tuntuu kyllä liioittelulta. Tosiasiassa Vignale on kuitenkin vain Mondeo, jonka keulassa on kuusikulmaisella kuviolla varustettu säleikkö.

Mondeo Vignalen voi tilata myös 571,30 euron lisähintaan koeajoauton Vignale Nocciola -metallivärillä, jota ei saa muihin malleihin.

Mondeon Titanium Business -versioon verrattuna koeajossa ollut Vignale-malli on 8 732,33 euroa kalliimpi. Silti siihen on ostettava Sonyn kahdentoista kaiuttimen audiojärjestelmä, navigaattori ja aktiivinen pysäköintiavustin lisähintaan, kun ne Titanium Business -mallissa ovat vakiovarusteina.

Vignalessa on tuumaa kookkaammat, 18-tuumaiset pyörät, älyavain ja nahkaverhoilu sekä kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Samat varusteet saa Titanium Business -malliin noin 4 000 euron lisähintaan.

Toisin kuin premium-autosta voisi luulla, Vignalen lisävarustelistalta ei löydy mitään toiminnallista, mitä ei olisi tarjolla tavallisiin Mondeo-malleihin – paljon mainostetun istuinten hierontatoiminnonkin saa tavalliseen Mondeoon.

Ford Mondeo Vignale

Vignale Mondeo herättääkin kysymyksen, mitä asiakas saa tavallista korkeamman premium-hinnan vastineeksi. Ford Vignale -asiakaslehdessä korostetaan ylellisen laadukkaita materiaaleja ja sata laaduntarkistusvaihetta sisältävää viimeistelyä, Vignale-asiakassuhdepäällikön tarjoamia palveluja ja Vignale-loungeja Fordstore-liikkeissä. Fordin tiedotteissa puhutaan eksklusiivisesta Vignale-tuote- ja omistajakokemuksesta. 

Noutopalveluja ja puhelinnumero

Vignalea myydään eri puolilla Eurooppaa vain uuden Fordstore-konseptin omaksuneissa Ford-liikkeissä. Niihin integroidun Vignale Loungen on kehittänyt sama Ford-tiimi, joka suunnitteli uuden Mondeo Vignalen.

Suomessa kaksi liikettä saa oikeuden myydä Vignalea: Laakkonen Helsingin Herttoniemessä ja Levonrannan Autoliike Sastamalassa.

Fordin mukaan lounget tukevat eksklusiivisen Vignale-valikoiman lanseerausta.

Ford Vignale -auton ostaneille asiakkaille tarjottaviin räätälöityihin palveluihin kuuluvat ajoneuvon ilmainen nouto ja palautus huoltoon – kotiosoitteesta tai työpaikalta – sekä huollon aikataulutus omistajan tarpeiden mukaan. Vignale-asiakkaat voivat hoitaa kaikki järjestelyt ja Vignale-aiheiset kyselyt yhden maksuttoman puhelinnumeron kautta.

Vignale-autot saavat aina erityishuomion ja ne toimitetaan takaisin asiakkaille vahattuina, pestyinä ja imuroituina. Premium-merkeistä Lexuksella on ollut Suomessakin samantapaisia noutopalveluja.

Puhdas auto varmasti ilahduttaa, sen sijaan oma lounge ja asiakassuhdepäällikkö tuntuvat helposti turhalta tärkeilyltä. Voi vain kuvitella, miltä Vignalen ostajasta tuntuu, jos hänelle yhdyshenkilöksi osoitetun päällikön asenne ei satukaan miellyttämään

Vakiovarustuksessa puutteita

Kun istuutuu Vignale Mondeoon, auto ei säväytä millään tavalla. Sisustus on viileän tyylikäs, mutta Fordin mainostama käsityö ja huippuluokan viimeistely eivät pistä silmään.

Sen sijaan huomiota kiinnittää se, että kuljettajan etuistuin säätyy kyllä sähkötoimisesti, mutta etumatkustajan istuin ei. Ei tunnu ylelliseltä, pikemmin puolivillaiselta Vignale-hehkutuksen jälkeen.

Kattoikkunaakaan Vignalessa ei ole, vaikka se monilla automerkeillä kuuluu ylimpien varustetasojen varusteluun.

Ford Mondeo Vignale

Kun Vignalen moottorin sammuttaa, kuljettajan istuin liikkuu taaksepäin helpottaakseen autosta nousemista. Se kuitenkin liukuu liian taakse ja tekee liikkumisesta tavallista työläämpää, minkä lisäksi takajalkatilassa olevat tavarat tai takana vielä istuvan henkilön jalat ovat vaarassa.

Varsinkin naiskoeajajan mielestä Vignalen verhoilu on hieno ja kaksivärisyyttä on käytetty tyylikkäästi, mutta varustukseen kuuluva ratti ei tuntunut kaikista koeajajista hyvältä.

Mittaristo ja hallintalaitteet ovat ainakin muistikuvien mukaan samalla tavalla tavallisessakin Mondeossa, eikä varustelusta muutenkaan tunnu löytyvän mitään erikoista. Fordin mittaristo on vanhanaikaisen näköinen ja varsinkin viisareiden luettavuus voisi olla parempi.

Kojelaudan alla keskikonsolissa on hölmösti sivuista aukinainen onkalo, josta tavarat voivat vaarallisesti pudota kuljettajan jalkoihin polkimien sekaan.

Tummennetut takasivulasit – lisähinta 389,52 euroa – synkentävät takapenkillä matkustavien syksyistä maailmaa ja herättivät koeajolla olleissa vastalauseita.

Koeajoautossa olleeseen Technology Pack -varustukseen kuuluvat täyttyvät takapenkin turvavyöt ovat todella hankalat käyttää ja ne myös työntävät sivupaikoilla istuvia epämukavasti kohti penkin reunoja. 

Vastamelulla hiljaiseksi

Jos Vignale Mondeosta koettaa löytää jotain premium-piirteitä, niin se on varsin meluton auto. Fordin materiaalien mukaan Vignalen sisätilojen äänieristystä on parannettu.

Lisäksi Vignalessa on aktiivinen äänenvaimennusjärjestelmä, jonka kolme matkustamossa olevaa mikrofonia tarkkailevat sisään kantautuvaa moottorimelun voimakkuutta ja tuottavat audiojärjestelmän kautta tarvittaessa vastamelua. Akustiset ikkunat puolestaan vähentävät tuulen huminaa.

Ford Mondeo Vignale

Mondeo Vignalessa on peräpäässä Integral Link -jousitus, joka antaa takapyörien liikkua taemmas töyssyissä ja vähentää näin matkustamoon kantautuvaa melua. Integral link -takajousituksen on myös tarkoitus tehdä takapenkillä matkustamisesta mukavampaa.

Ford Mondeossa on ylipäätään hyvät ajo-ominaisuudet ja nelivetoisessa versiossakin sen alusta toimii hienosti.

Mainio ajettavuus voi jäädä monelta kuljettajalta jopa huomaamatta hyvin keinotekoisen ohjaustuntuman vuoksi. Mondeon voimakas ohjausvaste on kaukana tehostamattoman ohjauksen tai hydraulisesti tehostetun ohjauksen luonnollisesti kääntämiseen mukautuvasta vasteesta. Mondeon rattia kääntäessä tuntuu kuin taistelisi jotain magneettia vastaan – tai niin kuin yksi koeajajista totesi: ohjaus jäkittää, se panee aktiivisesti hanttiin kääntämistä vastaan.

Matka-ajossa Mondeo kulkee vakaasti, mutta jos tie on kallellaan tai sivutuuli voimakas, sivuun kääntävää voimaa vastaan ohjaaminen käy pitkän päälle raskaaksi.

Fordin 180-hevosvoimainen TCDi-dieselmoottori toimii jouhean tehokkaasti. Koeajossa nelivetoinen Vignale Mondeo kulutti 7,9 litraa/100 km.

Vastinetta rahalle: Vignale Mondeon seuraksi voi hankkia auton värisävyyn sopivaa kynsilakkaa tai ostaa vaikka 850 euron hintaisen Vignale Weekender -laukun, jonka koristereunoissa ja sisävuoressa on vaikutteita auton istuinkuvioinnista. Vignalen ideaan liittyvä pintakiilto tuntuu amerikkalaiselta ajattelulta. Tuskin kovin monet suomalaiset innostuvat ostamaan autoa asiakassuhdepäällikön ja autoliikkeessä olevan loungen vuoksi. Itse auto ei erotu tavallisista Mondeoista tarpeeksi tuntuakseen premium-merkin edustajalta, ja joiltain osin Vignalen vakiovarustelu tuottaa pettymyksen. Vastaavankokoisista automalleista esimerkiksi Škoda Superbin entisaikojen loistoauton nimeä kantavat Laurent & Klement -versiot tuntuvat hienostuneemmilta autoilta kuin Vignale Mondeot.

PLUSSAT

+ Hiljainen matkustamo
+ Jouhea voimalinja
+ Hyvä alusta

MIINUKSET

- Vastaan haraava ohjaus
- Näkökenttää kaventavat a-pilarit
- Vakiovarustus ei vastaa mielikuvaa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Mondeo Vignale 2.0
TDCi 180 hv PowerShift
Wagon AWD
Sylinteritilavuus cm3 1 997
Suurin teho
kW/hv/r/min 
132/180/3 500
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
400/2 000-2 500
EU-kulutus
kaup./maantie/
yhd. l/100 km
6,2/4,9/5,4
Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli)
4 867/1 852/
1 501/2 850
Omamassa kg 1 685
Kiihtyvyys 0-100
km/h sekuntia
8,7
Huippunopeus km/t 218
Kokonaishinta euroa
alkaen / koeajoauto
54 649,26 /
59 024,94

 

Juha Partanen

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti