veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford S-MAXissa on hyvin tilaa seitsemälle

Ford S-MAXissa on hyvin tilaa seitsemälle
22.1.2016

Lähes 4,8 metriä pitkä ja koriltaan yli 1,9 metriä leveä Ford S-MAX on kookas tila-auto. S-MAX myös tuntuu leveältä sekä hyvässä että pahassa.

Sisällä tilaa on ruhtinaallisesti ja Ford kulkee ison auton tavoin, mutta ahtaissa tiloissa S-MAX tuntuu melkoiselta kaapilta. 

Ford S-MAX

Edellisen mallisukupolven Ford S-MAX oli kaappimaisuudestaan huolimatta ovelasti urheilullisen näköiseksi muotoiltu auto. Erityisesti tätä korostivat urheiluautomaiset tuuletusaukot etulokasuojien takaosassa, etupyörien ja ovien välissä.

Viime vuonna Ford S-MAX muotoiltiin uudestaan ja uusi ilme on linjakkaampi mutta myös aiempaa raskassoutuisempi. Etulokasuojissakin on enää vain pienet kolot aiemman pystyn aukkorivin tilalla. 

Alustaltaan Ford S-MAX on nykymuodossaankin mainio ja etuistuimilla on todella avarat tilat, mutta pienellä, sylinteritilavuudeltaan 1,5-litraisella EcoBoost-moottorilla Ford ei tunnu urheilulliselta ajokilta. No, tila-auton päätarkoitus lienee onkin olla käytännöllinen henkilöiden ja tavaroiden kuljetin. Elämyksellisyyttä voi hakea muualta.

Ford S-MAX

Ajamisen hauskuutta verottaa eniten S-MAXin voimakas ohjausvaste, joka tekee ohjauksesta jäykähkön tuntuisen. Vasteen voimakkuus on osittain makuasia, mutta esimerkiksi Volkswageneissa ja Audeissa ohjaus säilyy luontevana, vaikka ohjaukseen säätäisi raskaimman valittavana olevan vasteen. Fordissa vaste tuntuu tekemällä tehdyltä.

S-MAXiin saa lisävarusteena sähkömoottorilla ohjausvälitystä auton nopeuden mukaan säätävän mukautuvan ohjauksen, mutta sen mukautuvuudesta ei ole kokemusta.

Vakaata ja mukavaa kyytiä

Jäykkä ohjaus verottaa ajomukavuutta mutta ei itse ajettavuutta: hyvin toimivan alustan ansiosta S-MAX ohjautuu määrätietoisesti ja tarkasti.

Fordin jousituksen ja iskunvaimennuksen yhdistelmä on yhtä aikaa sekä tiukka että mukava. Tienpinnan epätasaisuuksien nieleminen sujuu kuin tanssi ja S-MAX on erittäin vakaa ajettava. Korin korkeus ei aiheuta ylimääräisiä liikkeitä nopeassakaan ajossa. Kaarre-ajossa S-MAX käyttäytyy kauniin eleettömästi eikä tee mitään yllättävää äärirajoillakaan.

Maantienopeudessa S-MAX on yllättävän meluton. Sen sijaan hiljaisemmissa nopeuksissa rengasmelua kuuluu matkustamoon jonkin verran useimpien nykyautojen tapaan. 

Pieni kone ponnistelee

S-MAXin kokoon nähden pieni, sylinteritilavuudeltaan 1,5-litrainen bensiinimoottori näyttää paperilla tehokkaalta. 160 hevosvoiman suurin teho ja 240 newtonmetrin vääntö ovat lukemia, joilla auton uskoisi liikkuvan pirteästi.

Käytännössä pieni EcoBoost-moottori vetää nöyrästi jo tuhannen kierroksen yläpuolelta ja ottaa kierroksia mukisematta yli 6000 rajan. Nopeissa kiihdytyksissä koneen pienuus kuitenkin tuntuu, siitä puuttuu S-MAXin kokoisissa autoissa perinteisesti käytettyjen isompien voimanlähteiden raaka voima.

Pikkukone joutuu selvästi ponnistelemaan pystyäkseen täyttämään tehtävänsä. Pienemmissä Fordeissa käytetyn 1,0 litran EcoBoost-moottorin tapaista yllättävää pirteyden tunnetta isompi kone ei tuota. Koeajossa 1,5-litrainen EcoBoost-moottori selvisi kyllä kunnialla, mutta sitä ei kokeiltu raskaalla kuormalla.

Fordin vaihteensiirto toimii liukkaasti ja kuusivaihteinen manuaalilaatikko sopii ainoana vaihtoehtona hyvin pienen koneen seuraksi. 

Tilava ja valoisa sisältä

S-MAXin ohjaamo on valoisa ja tilaa on runsaasti – myös korkeussuunnassa. Kaupunkiajossa helppo sisään- ja uloskäynti tekee S-MAXista erityisen mukavan auton silloin kun on paljon lyhyitä ajomatkoja.

Koeajoautossa oli sähkösäätöiset etuistuimet, jotka ovat pääsääntöisesti mukavat. Jos istuinosaa pystyisi jatkamaan, istuimet olisivat todella mainiot.

Ford S-MAX

Ohjauspyörä on S-MAXissa pakettiautomaisesti kaltevassa asennossa. Ratti pitää säätää ala-asentoon, että se olisi riittävän pystyssä luontevaan ajoasentoon.

Ford S-MAX

S-MAX on joko viisi- ja seitsemänpaikkainen, hintaeroa vaihtoehdoilla ei ole.  S-MAXin kakkosrivin istuimilla aikuinenkin ihminen istuu kunnon istuma-asennossa ja takana on sama tilan tunne kuin edessä. Poikkeuksellista on, että jopa kakkosrivin keskipaikalla pystyy istumaan, se ei ole mikään hätävarapaikka niin kuin useimmissa nykyautoissa. Takapenkillä mukavuutta verottaa vain istuinten kovuus, niistä puuttuu etuistuinten pehmeän mukava mukautumiskyky. 

Kolmas rivi samaan hintaan

Takapenkin erillisiä istuimia voi säätää yksilöllisesti, joten niitä liikuttelemalla voi muutella kolmannelle penkkiriville jäävää jalkatilaa. Käytännössä kolmosrivin istuinten käyttö edellyttää kakkosrivin istuinten säätämistä pituussuunnassa etummaisimpaan asentoon, mutta kakkosrivin istuimille jää silti jalkatilaa.

Taaimmaisille istuimille pääsee kohtuullisen vaivattomasti, käynti niille on helpompaa kuin esimerkiksi isossa Q7 Audissa. Valitettavasti takaistuin ei palaa kippauksen jälkeen takaisin alkuperäiseen asentoonsa vaan jää pituussäädön etummaiseen kohtaan.

Ford S-MAX

Tavaratilaa S-MAXissa on kaikki kolme penkkiriviä pystyssä vain 285 litraa, mutta kolmannen penkkirivin kaataminen kasvattaa tilan peräti 700 litraan ja toisenkin kaataminen valtavaan 2200 litraan. Kakkospenkkirivin istuimet taittuvat sähköisesti alas tavaratilan sisäseinässä olevista painikkeista ja kolmosriviä varten saa valinnaisvarusteena saman toiminnon easy entry –nimisenä verottomaan hintaan 180 euroa, verollisena 227-259 euroa. 

Ford S-MAX

Toimintoja ilman käsiä

Titanium Business -varusteisen S-MAXin varustukseen kuuluva aktiivinen pysäköintiavustin ja siihen liittyvät parkkitutkat avustavat niin tasku- ja rinnakkaispysäköinnissä kuin ruudusta poistumisessakin. Lisävarusteisen handsfree-takaluukun ansiosta jalan heilauttaminen auton perän alla riittää aukaisemaan tavaratilan oven ilman käsillä kopelointia.

Koeajoautossa oli valinnaisvarusteina Front Split View –kamera, joka maksaa 900 euroa, panorama-lasikatto, 110 euroa, Titanium Style Pack, 650 euroa, Ruby Red premium-metalliväri 1050 euroa sekä istuinten Miko Suede –nahkaverhoilu etuistuinten kymmensuuntaisilla sähkösäädöillä ja kuljettajan istuimen muistilla, 1000 euroa plus autoverot. 

Vastinetta rahalle: Ford S-MAX oli toissavuonna kokoluokkansa suosituin tila-auto 259 kappaleella. Sen kovimmat kilpailijat olivat tuolloin Volkswagen Sharan, 140 autoa, ja Sharanin sisarmalli Seat Alhambra, 121 autoa, jotka yhteenlasketusti pääsevät S-MAXin tasolle. Toisaalta neljäntenä oli S-MAXin sisarmalli Galaxy, 105 autoa. Viime vuonna S-Maxin myynti putosi 161 autoon, Sharania meni 124 ja Alhambraa 50 autoa. Galaxyn myynti jäi 33 autoon. Uuden S-Maxin hinnat lähtevät Trend-varusteisena 40 000 euron kieppeiltä, vain 120-hevosvoimainen mutta 310 newtonmetriä vääntävä 2.0 TDCi -diesel on tuhat euroa koeajossa ollutta 1,5-litraista EcoBoostia halvempi. Seitsemän hengen kuljetuskykyä tarvitsevalle S-MAX tarjoaa varsin hyvän vastineen rahalle.

PLUSSAT

+ Hyvät ja helppokäyttöiset sisätilat
+ Alustan hyvä toiminta
+ Pääsääntöisesti meluton

MIINUKSET

- Jäykähkö ohjaus
- Pikkukoneen rajoitetut voimavarat
- Takaistuinten kovuus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford S-MAX 1.5 EcoBoost 160 hv M6 Titanium Business
Sylinteritilavuus cm3 1499
Suurin teho kW/hv/r/min 117/160/6000
Suurin vääntömomentti Nm/r/min 240/1500-4500 
EU-kulutus kaup./maantie/yhd. l/100 km  8,0/5,6/6,5
CO2-päästö g/km 149
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4796/1916
1655/2849
Omamassa kg 1645
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia 9,9
Huippunopeus km/t  200
Kokonaishinta euroa alkaen/koeajoauto 44 319,80 / 50 323,01

 

 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti