Ford tuo alle 4,2 metriä pitkän Transit Courierin luokkaan, jota Suomessa ei oikeastaan ole ollut olemassa. Manner-Euroopassa aivan pieniä pakuja liikkuu runsaasti.
Viisi vuotta sitten kiinnitimme Nizzassa huomiota Kone Oyj:n paikallisen filiaalin pieniin huoltoautoihin ja vaimokin totesi, että Koneen osakkeita kannattaisi varmaankin ostaa, kun noita pieniä pakuja tuntuu pörräävän täälläkin joka puolella. Osakkeet jäivät valitettavasti ostamatta ja kurssinousun voitot saamatta, mutta muistikuva pikkupakuista jäi elämään.
Keski- ja Etelä-Euroopassa pienet pakettiautot ovat olleet kautta vuosikymmenten tuttu näky muuallakin kuin Nizzassa, mutta meillä Suomessa niiden myynti on viime aikoina ollut lähes olematonta eikä tarjontaakaan ole ollut kuin nimeksi. Kuluvan vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana segmentin autoja myytiin Suomessa vain 36 kappaletta ja ainoa merkittävästi myyty pikkupaku oli Dacia Dokker Van.
Fordin mallistossa pienin pakettiauto on tähän asti ollut henkilöautosta muokattu Ford Fiesta Van, jota maahantuoja on parhaimmillaan myynyt 250 autoa vuodessa, mutta nyt merkin Transit-pakettiautoperhe laajenee entistä piskuisempiin tavara-autoihin. Uusi Ford Transit Courier on 4,157 metrin pituinen kunnon pakettiauto, jossa on SAE-normin mukaan kuormatilaa 2,3 kuutiota. Pituussuunnassa tilaa on 1,62 metriä ja maksimikantavuus on 660 kiloa. Transit Courieriin saa eurolavankin sisään.
Kiinteän väliseinän vaihtoehtona Transit Courierin etuistuinten taakse saa myös rautaverkon, jossa on apumiehen puolella ovi. Kun oven kääntää keskikonsolin suuntaiseksi ja taittaa istuimen kasaan, kuormatila kasvaa 2,6 kuutioon ja auton oikealle puolelle syntyvään tilaan menee seitsemän senttiä vaille 2,6 metriä pitkiä tavaroita.
Kaikin puolin hyvä varustelu
Ford kehuu, että kymmenen senttiä pitemmän kuormatilan, suuren lastausleveyden mahdollistavien liukuvien sivuovien ja teräksisen väliseinän ansiosta uudessa Courierissa on kymmenen prosenttia enemmän lastauskapasiteettia kuin sen ranskalaisissa ja italialaisissa kilpailijoissa. Oikeanpuoleinen liukuovi kuuluu Suomeen tuotavien autojen vakiovarusteisiin, vasemmalle puolelle oven saa verollisena reilun 400 euron hintaan.
Kuormatilassa on kuusi kuormansidontapistettä ja useita esiasennettuja kiinnityspisteitä sivuilla. Valinnaisvarusteena Courierin kuormatilaan saa 83-86 euron verollisen hintaan erittäin kirkkaat LED-valot, jotka ovat isommissa Transiteissa suosittu vaihtoehto.
Ammattikäyttö on huomioitu myös Courierin ohjaamossa, joka muiden Transitien tapaan on suunniteltu liikkuvaksi toimistoksi mutta tilan puutteen vuoksi lopputulos jää isompia malleja huomattavasti vaatimattomammaksi. Keskikonsolissa kuitenkin on lokero, johon saa läppärin pystyyn tai kansiollisen A4-kokoisia papereita. Katonrajassa kulkee täysleveä säilytyshylly ja apumiehen istuimen alla on vetolaatikko.
Suomeen tuotavissa pikku-Transiteissa on isompien tapaan Trend-varustetaso, joten vakiovarusteisiin kuuluvat ESC-ajovakauden hallintajärjestelmä, sähköikkunat ja -peilit, lämmitettävä tuulilasi, automaattiset tuulilasinpyyhkijät ja ajovaloautomatiikka, kauko-ohjattava keskuslukitus, ilmastointi, radio/CD-soitin, SYNC-yhteydenpitojärjestelmä, johon sisältyy bluetooth handsfree –toiminto, ajotietokone, etusumuvalot ja sähköinen PTC-lisälämmitin.
Fordin Easy Fuel -järjestelmän ansiosta Courieriin ei voi tankata väärää polttoainetta.
Jouheaa matkatekoa dieselillä
Kaikkien aikojen ensimmäisen pikku-Transitin tuotanto tapahtuu Fordin uudella tehtaalla Turkissa.
Transit Courierin moottorivaihtoehtoihin kuuluu kaksi dieseliä, 1,5- ja 1,6-litraiset, sekä pari vuotta sitten esitelty kolmisylinterinen 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori 100-hevosvoimaisena versiona. Kaikki kolme ovat taloudellisia ja päästöarvoltaan matalia voimanlähteitä – varsinkin kun Suomeen tuotavissa autoissa on start-stop-automatiikka vakiona.
Frankfurtissa järjestetyssä Transit Courierin kansainvälisessä lehdistöesittelyssä koeajettavina olivat 1,6-litrainen dieselmoottorinen ja EcoBoost-bensakoneinen versio. 1,6 TDCi liikkuu pirteästi kaupunkiajossa ja moottori vastaa hyvin kaasupolkimen liikkeisiin. Viisivaihteisten laatikon vaihteensiirto toimii kohtuullisen jouheasti ollakseen dieselin perässä. Satasen maantievauhdissakin diesel-Courier kulkee mukavasti eikä moottori elämöi.
Pieni EcoBoost-bensiinimoottori tuntuu suuremman ilmanvastuksen ja kuorman vuoksi varsinkin maantieajossa voimattomammalta kuin Fordin henkilöautoissa, mutta normaaliin liikkumiseen senkin teho riittää.
Tanakan tuntuinen korirakenne
Pienen Courierin jousitus on yllättävän pehmeän tuntuinen auton kantavuuteen nähden. Alusta on mukava, mutta Courierilla on hieman taipumusta turhaan keinumiseen pitkittäissuunnassa.
Transit Courier on suunniteltu erityisesti kaupunkiympäristöön ja taajama-ajossa pikku-Transitia kyllä pyörittelee, mutta maantieajoon mutkaisella kantatiellä Fordissa on turhan paljon ohjausvastetta. Voimakkaasta vasteesta huolimatta tai sen epäluontevuuden vuoksi tunto on heikko, ohjaus ei kommunikoi. Courierin etupäällä on myös taipumusta vetelyyn tienpinnan epätasaisuuksissa.
Mukavuudestaan huolimatta Courierin jousitus on jämäkkä, koeajossa kahden miehen ja 150 tavarakilon kuormalla pikku-Transit pysyy tukevasti ryhdissä reippaassakin kaarreajossa. Osaltaan ryhdikkyyteen vaikuttaa Fordin vahva ja laadukas korirakenne.
Saksalaisessa moottoritievauhdissa Courieria joutuu jo paimentamaan, joten esimerkiksi aina tuulisella Hämeenlinnan moottoritiellä sivuviima todennäköisesti tuntuu pikku-Transitissa.
Transit Courierin huoltoväli on kaikilla moottorivaihtoehdoilla yksi vuosi tai 30 000 kilometriä ja Fordin mukaan mallin suunnittelussa on kiinnitetty huomiota auton saamiseksi helposti huollettavaksi.
Fordin on helpompi myydä Courieria Suomessa kuin etelämpänä Euroopassa, missä Citroen Nemo, Peugeot Bipper ja Fiat Fiorino ovat sen kilpailijoita. Maahantuoja uskoo, että Courierin myötä kaikkein pienimpien pakujen kysyntä kasvaa ja ne voivat korvata pienet henkilöautot monissa työtehtävissä.
Vastinetta rahalle: Ford Transit Courier vaikuttaa tavarankuljettimena hyvin toimivalta ajopeliltä ja taajama-ajossa se on asiallinen ajokki myös ajettavuudeltaan. Maantieajossa ohjaus voisi olla mukavampi ja moottoritievauhdissa Courierin korkeus tuntuu suuntavakavuudessa – tosin ennen kaikkea saksalaisilla nopeuksilla, satasta Fordilla kyllä köröttelee. Kuljetuskyvyltään Transit Courier tarjoaa hyvän vastineen vähän päälle 20 000 euron hinnalle.
PLUSSAT
+ Kokoon nähden hyvä kuljetuskyky
+ Hyvä, henkilöautomainen varustelu
+ Pakettiautoksi hyvä äänieristys
MIINUKSET
- Ohjauksen voimakas vaste
- Pikkukone puhditon kovassa käytössä
- Ei saa automaattivaihteistolla
TEKNIIKKAA
Moottori | 1.0 EcoBoost |
Sylinteritilavuus cm3 | 999 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
74/100/6000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
170/1400-4000 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
5,2 |
CO2-päästö g/km | 119 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s |
12,3 |
Huippunopeus km/h | 173 |
Omamassa kg | 1120 |
Kantavuus kg | 645 |
Kokonaishinta e alk. | 20 929,06 |
Mitat mm |
4157/1976 |
Moottori | 1.5 TDCi 75 |
Sylinteritilavuus cm3 | 1498 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
55/75/3750 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
190/1700-2000 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
3,9 |
CO2-päästö g/km | 100 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s |
16,0 |
Huippunopeus km/h | 157 |
Omamassa kg | 1140 |
Kantavuus kg | 655 |
Kokonaishinta e alk. | 20 716,63 |
Mitat mm |
4157/1976 1747/2489 |
Moottori | 1.6 TDCi 95 |
Sylinteritilavuus cm3 | 1560 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
70/95/3800 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
215/1750-2500 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
3,8 |
CO2-päästö g/km | 103 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s |
14,0 |
Huippunopeus km/h | 170 |
Omamassa kg | 1140 |
Kantavuus kg | 655 |
Kokonaishinta e alk. | 21 786,55 |
Mitat mm |
4157/1976 |