Uuden maahantuojan myötä Jeep Renegade pyrkii löytämään ostajia myös Suomesta. Amerikkalaisista sukujuuristaan huolimatta pikku-Jeepin pohjalevy ja moottorit ovat peräisin Italiasta.
Kompaktit katumaasturit ovat jo jonkin aikaa olleet selvästi kasvava autoluokka. Myös luokan tarjonta on kasvanut. Nyt legendaarisella Jeep-merkillä on markkinoilla Italiassa tehty Renegade. Fiat-konsernin ostettua Chryslerin, amerikkalaismerkillä voi saada useammankin saapasmaassa tehdyn auton.
Jeepin uusin malli on aika kaukana perinteisistä Jeep-maastoautoista, vaikka niistä muistutetaankin Renegaden pienillä muotoiluyksityiskohdilla. Yleisilmeeltään Renegade on lähinnä Jeepin hieman pidempää Patriot-mallia.
Jeepin odottaisi olevan hyvin maastokelpoinen auto, mutta malliston halvimmat etuvetoiset versiot eivät ratkaisevasti poikkea kilpailijoistaan. Nelivetoisistakin vasta Trailhawk-versioissa on maasto-ominaisuuksia, jotka korostavat Jeepin perinteitä.Näitä ominaisuuksia ovat alennusvaihteisto, muita korkeampi 21 sentin maavara, pohjapanssarit ja erillinen Rock-ohjelma voimansiirrolle.
Varustuksen myötä Renegaden hinta kohoaa yli kokoluokan tavanomaisten lukemien. Kokoluokan ensimmäinen 9-vaihteinen automaattikin on vain kahdessa kalleimmassa mallissa. Sen sijaan vain Trailhawkissa oleva alamäkihidastin löytyy muun muassa Škoda Yetistä.
Soul ja Yeti kilpailijoina
Jeep Renegaden etuvetoisten versioiden hinnat lähtevät 28 500 eurosta ja nelivetoisten 32 000 eurosta. Etuvetoisissa malleissa moottorina on 140-hevosvoimainen 1,4-litrainen bensakone, nelivetoisissa on vastaavan tehoinen kaksilitrainen diesel. Lähtöhinnaltaan 38 500 euroa maksavassa Trailhawk-versiossa on sama diesel 170-hevosvoimaiseksi viritettynä. Moottorit ovat MultiAir- ja MultiJet-nimiltäänkin tuttuja Fiateista.
Eniten myytyihin, noin 4,2 metrin pituisiin kompakteihin katumaastureihin verrattuna Jeep Renegade on jonkin verran kalliimpi. Kia Soulin hinnat lähtevät 20 990 eurosta, Škoda Yetin 21 356 eurosta ja Opel Mokan hinnat Jeepin kanssa samantehoisella turbokoneella 24 266 eurosta.
Ehkä Jeepin ostajat ovat valmiita maksamaan brändistä tavallista enemmän Minin ostajien tapaan. Tyyliltään ehkä samankaltaisin kompakti katumaasturi on kulmikaskorinen Kia Soul, jonka kanssa Renegadella on aivan samanmittainen akseliväli. Autot ovat kooltaan samaa luokkaa, vaikka Kia on reilut yhdeksän senttiä lyhyempi. Niin ikään muotoilultaan kulmikas Škoda Yeti on akseliväliltään vain seitsemän millimetriä Jeepiä pidempi, joten sekin on käytännössä samankokoinen.
Jos haluaa nelivetoisen katumaasturin, Suzuki Vitarassa sen saa etuvetoisen Renegaden hinnalla – halvemmallakin.
Sitä, keneen Jeep Renegaden kuvittelisi vetoavan, on vaikea sanoa. Miehekkyyttä tavoittelevista yksityiskohdistaan huolimatta kauniin valkoisessa Renegadessa on jotain sirostelevaa. Allekirjoittaneen lähiympäristössä koeajoauto kiinnosti eniten naapurin yrittäjärouvaa, joka on aiemmin ajanut Jeep Patriotilla.
Sopii katkonaiseen ajoon
Renegadesta ei paksujen pilarien vuoksi ole kovin hyvä näkyvyys ulos. Auton mittoja ei ole niin helppo arvioida kuin kulmikkaista muodoista luulisi. Silti Jeep tuntuu olevan eniten kotonaan kaupunkien kaduilla.
Nimenomaan katkonaisessa ajossa Jeep Renegade on kätevä, sillä sen kyytiin on todella helppo istuutua. Ei tarvitse varoa oviaukon yläreunaa niin kuin monissa henkilöautoissa, sisään mahtuu vaikka hattu päässä. Jeepistä on myös vaivatonta nousta ulos.
Ohjaamossa on avaran tuntuista, vaikka auto ei ulkomitoiltaan ole kovin suuri. Kulmikkaat muodot mahdollistavat väljät sisätilat ja korkeussuunnassa tilaa on huikeasti. Sisätilat on tehty työkalumaisiksi, tuntuu kuin istuisi pakettiauton ohjaamossa.
Etuistuimet ovat muuten kelvolliset, mutta selkänoja säätyy portaittain, joten ajoasennossa joutuu tyytymään lähinnä parhaaseen kulmaan. Istuimiin saa 632-666 euron lisämaksulla sähkösäädöt (vero sisältyy hintaan) vain, jos ensin maksaa 1 265-1 332 euroa nahkasisustuksesta.
Dinosauruksen luu
Kojetaulussa on tavoiteltu vähän humoristisella tavalla ronskia vaikutelmaa. Keskellä kojelautaa monitoiminäytön yläpuolella on teksti ”Since 1941”. Teksti viittaa Jeepin syntyhistoriaan USA:n armeijan ajokkina toisen maailmansodan aikaan.
Etumatkustajan edessä oleva muhkea kahva toi yhdelle matkustajista mieleen dinosauruksen luun Kiviset ja Soraset –sarjakuvasta. Tuulilasin oikeassa alakulmassa kiipeää pieni Jeeppi. Vaihdetangon nuppi puolestaan on melkoinen mollukka.
Kojelaudan keskellä olevaan näyttöruutuun saa esiin kompassin, joka näyttää ajoilmansuunnan. Sama viesti näkyy kirjaimena mittaristossa. Kierroslukumittarin korkeimpien lukemien kohdalla taustassa on hiekanvärinen roiskekuvio, jonka joku voi mieltää tuleksikin.
Taaksekin helppo istua
Taakse käyntikin sujuu voimistelematta, sillä takaovet aukeavat reilusti. Takana istuvilla on auton pituuteen nähden kohtalaisen hyvin tilaa – korkeussuuntaan reilustikin – mutta takapenkki on aika karun tuntuinen.
Selkänoja on ainakin allekirjoittaneen mielestä ikävästi pullistettu. Takana istuva 180-senttinen joutuu koukistamaan jalkansa, jos edessä istuu toinen 180-senttinen. Pidemmän kuljettajan takana jalkatila loppuu kesken.
Tavaroille Renegadessa on tilaa vain 351 litraa. Tila on aika pieni, kun Jeepin kyytiin kuitenkin mahtuu neljä täysikokoista ihmistä. Takapenkin selkänoja kaadettuna tavaratila kasvaa 1 297 litraan. Selkänoja taittuu kolmessa osassa vasta koeajetussa Limited-varusteversiossa, halvemmissa ei.
Italialainen kierroskone
Jeep liikkuu Fiatin 1,4-litraisella MultiAir-moottorilla vaivattomasti, mutta ripeä liikkuminen vaatii italialaisen ajotavan: paljon kierroksia ja aktiivista vaihteiden käyttöä. Moottori vetää kyllä jo 1 300 kierroksen tienoilta ja parisataa kierrosta ylempänä se on ihan virkeäkin. Luonteeltaan Fiatin kone on kuitenkin kierroskone, joka kiertää halukkaasti 4 000-5 000 kierrokseen ja ylemmäskin. Kierroslukumittarin punainen alue alkaa 6 500 kierroksesta, jossa rajoitin katkaisee kierrosten nousemisen.
Kun konetta kierrättää kunnolla, Renegaden suorituskyky osoittautuu valmistajan antamien numeroiden veroiseksi. Tosin kiihtyvyydestä nollasta sataan on kaksi eri lukua, valmistajan paperissa 10,9 sekuntia, maahantuojan teknisissä tiedoissa 9,3 sekuntia. Kumpaa nyt sitten uskoa.
Vaihteenvalitsinta on miellyttävän kevyt käyttää eikä kytkinkään vaadi raskaalla jalalla polkemista.
Fiatin moottori ei Jeepissä ole kovin taloudellinen numeroidenkaan perusteella. Kierroksia kovasti käyttämällä bensiinin kulutuksen saa nousemaan taajama-ajossa lähemmäs kymmentä litraa sadalle kilometrille.
Moni-ilmeinen ohjaus
Alusta on tiukasti jousitettu. Niin pienet nypytykset kuin vähän isommat hypähdyksetkin tuntuvat, mutta selvästi vaimennettuina. Mitään ei tule kolahtamalla läpi.
Renegade liikkuu kantateillä ryhdikkäästi, ei huoju eikä heilu. Korin korkeus ja sen myötä tavallista korkeammalla oleva painopiste tuntuvat vasta moottoritieajossa, jossa Renegade on useita henkilöautoja herkempi sivutuulen vaikutukselle. Soratiellä Renegade käyttäytyy tasapainoisesti.
Ohjaus tuntuu aluksi vaivattomalta ja sitä se taajama-ajossa onkin. Maantiellä ohjauksesta jäi hieman epämääräinen kuva, kantatienopeuksissa se vaikuttaa vähän jähmeältä ja ajoittain vetelältä. Ohjaus myös keskittää löysästi. Vauhdin kasvaessa ohjaustunto hieman paranee, kun alustaan tulee painetta.
Moottoritievauhdissa ohjaus muuttuu kuminauhamaiseksi ja nopeassa kaarreajossa ohjaaminen menee oikean suunnan hakemiseksi. Ohjaus on epätarkka ja liikkeet menevät helposti ylitse, kun auto ei reagoi täsmällisesti liikkeisiin.
Etuvetoisen Renegaden maavara on 17,5 senttiä, mikä on katumaastureille aika tyypillinen luku. Esimerkiksi Yetissä maavara on 18 senttiä lukuun ottamatta Active- ja Ambition-varustetasoisia etuvetoisia 1.2 TSI- ja 1.6 TDI -versioita, joissa se jää pienempien 205/55 R 16 –renkaiden vuoksi 15,5 senttiin.
Renegaden 17,5 sentin maavara auttaa etenemistä metsäteillä mutta ei tee Jeepistä maastoautoa. Nelivetoisessa Renegadessa maavara on 19,8 senttiä, joka on jo maastomaisempi arvo.
Vastinetta rahalle
Järkiperäisesti tarkasteltuna samankokoisen katumaasturin saa halvemmalla kuin Jeep Renegaden. Toisaalta koeajetun version hinnalla saa toisen merkin ja mallin valitsemalla enemmän ominaisuuksia, kuten Yetissä ja Mokassa paremman suorituskyvyn ja nelivedon.
Renegade todennäköisesti ostetaan tunteella: Jeepin ostaa ihminen, jota auton muotokieli miellyttää. Jos haluaa maasto-ominaisuuksiltaan Jeepin luonteisen Renegaden, pitää valita nelivetoinen versio.
Niin Jeepeissä kuin Fiateissakin on katsastustilastojen valossa ollut keskimääräistä enemmän vikoja. Renegaden ostaja joutuu varautumaan siihen mahdollisuuteen, että niitä ilmenee jatkossakin.
PLUSSAT
+ Korkeussuunnassa hyvät tilat
+ Helppokäyttöisyys
+ Hauskat muotoilujipot
MIINUKSET
- Epämääräinen ohjaus
- Portaittain säätyvät selkänojat
- Pieni tavaratila
Merkki ja malli |
Jeep Renegade 1.4 MultiAir 140hv MT6 FWD Limited |
Iskutilavuus cm3 |
1368 |
Teho kW/hv/r/min |
103/140/5000 |
Vääntö Nm/r/min |
230/1750 |
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km |
7,6/5,1/6,0 |
CO2-päästö g/km |
140 |
Mitat (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) cm |
4232/1804 1689/2570 |
Omamassa kg |
1395 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
9,3 |
Huippunopeus km/h |
181 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto |
28 486,30 / 31 595 |