Miltä tuntuisi tankata auto ja maksaa siitä kaksikymmentä euroa? Edullista polttoainetta käyttävien kaasuautojen valikoima on kasvamassa. Useimmissa kaasuautoissa on myös reilunkokoinen bensiinisäiliö pitkiä matkoja varten.
Autot ja autoilu ovat verotuksessa perinteisesti olleet lypsylehmän asemassa, mutta vuoden 2013 alusta voimaan tullut kaasuautojen käyttövoimavero lyö korville myös päästöjen vähentämistavoitetta.
Jos hankkii bensiinin ohella bio- ja maakaasua käyttävän auton, joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 3,1 senttiä päivältä jokaisesta auton kokonaismassan alkavasta sadasta kilosta. Esimerkiksi Škoda Octavia G-TECissä ja Audi A3 g-tronissa tämä merkitsee 215 euron vuotuista maksua, Volkswagen Passatissa vero nousee noin 350 euroon.
Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinin ja maakaasullakin hiilidioksidipäästöt vähenevät neljänneksellä. Alkuperästä johtuen kaasujen ympäristövaikutuksissa on merkittävä ero: maakaasu vapauttaa ilmakehään uutta hiilidioksidia, biokaasu vain kierrättää sitä.
Kaasulla säästää rahaa
Jos liikkuu alueilla, joissa on kaasutankkausasemia, kaasukäyttöisellä autolla voi käyttövoimaverosta huolimatta säästää merkittävästi polttoainekustannuksissa. Maakaasun kilohinta on 1,4 euron ja biokaasun 1,5 euron vaiheilla. Bensiiniä vastaavaksi ekvivalenttilitraksi muutettuna maakaasun hinta on noin 0,90 euroa ja biokaasun 0,96 euroa litralta.
Škoda Octavian uusi kaasulla kulkeva G-Tec-versio maksaa vain 600 euroa vastaavaa bensiini-Octaviaa enemmän. Audi A3:ssakin hintaero on alle 1 500 euroa, mutta Škodan pieni Citigon G-Tec-versio maksaa peräti 3 000 euroa enemmän kuin hieman heikkotehoisempi bensiiniversio. Mercedes-Benzin B-mallissa hintaero on reilut 1 800 euroa ja E-mallissa yli 4 200 euroa.
Korjaamoissa ei osata
Huollossa kaasujärjestelmä edellyttää lähinnä ylimääräisiä tarkistuksia. Audi A3 g-tronin huolto-ohjelmassa on maakaasun täyttöaukon kunnon ja kaasulaitteistotarkastuksen voimassaolon tarkastus kahden vuoden tai 30 000 ajokilometrin välein. Maakaasusäiliön viimeisen käyttöpäivän tarkastus ja tarvittaessa vaihto on merkitty tehtäväksi ensimmäisen kerran vasta, kun auto on 20 vuotta vanha.
Korjaamoilla ei yleensä ole kaasukäyttöisistä autoista paljon kokemusta, ja osaaminen voi olla heikkoa.
Esimerkiksi kouvolalaisella miehellä, joka kirjoittaa blogia elämänmenosta 300 000 kilometriä ajetun Bi-Fuel Volvo V70:n kanssa on huonoja kokemuksia paikallisen Volvo-huollon vianetsintäkyvystä, kun kaasujärjestelmä reistaili. Apu löytyi lopulta Tuusulasta, jossa auto tuli kuntoon.
Volvo valmisti Bi-Fuel CNG -versiota toisen sukupolven V70-mallista vuosina 2001-2007, mutta on sittemmin luopunut kaasuautoista.
Kaasuun panostetaan
Varsinkin Volkswagen-konserni panostaa voimakkaasti kaasuautoihin, mutta se ei ole yksin. Suomessa uutena myytäviä kaasukäyttöisiä autoja ovat tällä hetkellä Audi A3 g-tron, Škodan G-Tec-versiot Octaviasta ja Citigosta, Mercedes-Benzin NGD-versiot B- ja E-sarjan autoista, Opel Zafira 1.6 XNT Turbo, Seat Mii Ecofuel ja Volkswagenin kaasuversiot Upista, Golfista, Touranista ja Passatista. Myös Seat Leonista on loppuvuodesta tulossa kaasulla kulkeva versio.
Autot vaihtavat kaasun loputtua bensiiniin automaattisesti. Audi A3 g-tronissa, Volkswagen Golf TGI:ssä ja Škoda Octaviassa on 14,4 -15 kilon kaasutankkien lisäksi 50 litran bensiinisäiliö, joten auton toimintasäde on jopa yli 1 300 kilometriä.
Sen sijaan Mercedes-Benz B 200 NGD on tarkoitettu kaasulla ajettavaksi, sillä sen bensatankin tilavuus on vain 12 litraa. NGD-Mercedeksen normikulutus on 4,3 kiloa kaasua 100 kilometrillä, jolloin toimintasäde olisi lähes 500 kilometriä. Taloustaidon koeajossa kaasua paloi kuitenkin 4,8 kiloa satasella eli 21 kilon tankkausväli on alle 440 kilometriä.
Riittävä suorituskyky
Koeajetuista autoista Audi A3 g-tron ja Mercedes-Benz B 200 NGD ovat molemmat todella mainioita ajaa, eikä kaasuversion hieman heikompaa suorituskykyä edes huomaa ajossa.
Kaasusäiliöt on sijoitettu etu- ja taka-akseleiden väliin tai taka-akselin päälle, ja auton pohjalla ne saattavat matalan painopisteen vuoksi jopa hieman parantaa kyseisten mallien ajettavuutta.
Porrasperäisessä Škoda Octaviassa kaasusäiliöt sijaitsevat taka-akselin takapuolella, jolloin takaylityksen paino lisääntyy, eikä G-Tec-versio tuntunut ohjautuvan yhtä mallikelpoisesti kuin tavallinen Octavia. Autoesittelyssä saatujen ajokokemusten perusteella G-Tec ei myöskään liiku yhtä vauhdikkaasti kuin erittäin ripeä 1,4 TSI -bensiiniversio.
Audissa kaasutankit syövät sata litraa tavaratilaa normaalipohjan alta. Škoda Octaviassa on tankeista huolimatta matkatavaroille hyvin tilaa. Mercedes-Benzin B-mallin NGD-versiossa tavaratila on normaalikokoinen. Vararenkaan kuljettamisen voi kaasuautoissa unohtaa.
Etelä-Suomessa voi ajaa kaasulla
Suomessa on nykyään parisenkymmentä kaasuautojen julkista tankkauspistettä. Ne painottuvat Etelä-Suomeen.
Gasum on rakentanut asemia lähinnä Venäjältä tulevan kaasuputken alueelle, ja kaasua on autoille tarjolla linjan Imatra-Lappeenranta-Kouvola-Lahti-Tampere eteläpuolella.
Varsinais-Suomesta kaasua ei saa. Jyväskylän lähellä Laukaassa sijaitsevalta Kalmarin tilalta voi tankata biokaasua, jota yksityinen osuuskunta tekee maatilan lehmien metaanipäästöistä.
Gasumin seitsemällätoista kaasuasemalla voi tankata joko maa- tai biokaasua. Kaasua ei saa käteisellä, ja tankkaajalla pitää olla Gascard-tankkauskortti. Sen sijaan Hamina Energian ja St1:n Haminan asemalta saa biokaasua ja Mäntsälän Sähkön ja St1:n Mäntsälän asemalta maakaasua niin seteleillä kuin pankki- tai luottokortillakin.
Biokaasun lisääntyessä asemaverkostoa ollaan laajentamassa kaasuputkiverkoston ulkopuolelle, ja nesteytetty maakaasu voi jatkossa toimia biokaasuasemien varapolttoaineena. Hankkeita on käynnistetty Kiteellä ja Joutsassa. Turussa ja Oulussa asemien rakentamista selvitetään parhaillaan.
Tankkaaminen on tavallista monimutkaisempaa ja ohjeista huolimatta letkun päässä olevan vipukytkimen ja holkin kanssa on helposti ihmeissään.
Gasumin Friisilän, Vermon ja Myllypuron asemilla järjestelmä kuitenkin toimii, mutta Tattarisuon asemalla mekanismi on jostain syystä erilainen ja jopa vierekkäisissä letkuissa on erilaiset päät. Siellä auto jäi yhden koeajon yhteydessä ilman kaasua – liekö jakelussa ollut joku häiriö.
VW Passat on Suomen suosituin kaasuauto
Kaasuauton rattiin edullisimmillaan 16 000 eurolla