Katsastuksessa havaitut viat ovat selkeästi lisääntyneet viimeisen kuuden vuoden aikana. Renkaissa ja seisontajarruissa on yhä enemmän vakavia vikoja.
Pitkällä aikavälillä myönteistä kehitystä on nähtävissä alustavioissa ja ruosteen tapaisissa korivioissa, joiden määrät jatkavat laskuaan.
A-Katsastuksen henkilöautojen malli- ja merkkikohtaisen hylkäystilasto julkaistiin jo seitsemättä kertaa.
A-Katsastus katsasti vuoden 2014 aikana noin 820 000 henkilöautoa. Katsastettujen henkilöautojen viime vuoden hylkäysprosentti oli 24,1. Merkittävimmät muutokset edelliseen vuoteen verrattuna liittyvät renkaisiin ja seisontajarruihin, joissa havaittujen vakavien vikojen määrä kasvoi. Ohjauslaitteisiin ja alustaan liittyvien vikojen osuus puolestaan laski edellisestä vuodesta.
A-Katsastus on julkaissut tilastoja vuodesta 2009, ja havaittujen vikojen määrät ovat tänä aikana kasvaneet. Vuonna 2009 katsastuksissa havaittiin 108 vikaa jokaista sataa katsastusta kohti. Viime vuonna vastaava luku oli 111 vikaa. Syitä kehitykseen on löydettävissä sekä autokannan vanhenemisesta että Suomen muuta Eurooppaa vaihtelevammasta ilmastosta.
Säännöllisesti tehtävillä katsastuksilla ja auton huolellisella kunnossapidolla onkin erityisesti Suomessa tärkeä merkitys liikenneturvallisuudelle. On myönteistä, että nykyjärjestelmällä teknisten vikojen osuus onnettomuuksien aiheuttajana on kyetty pitämään alhaisena.
Monella ongelmia heti ensi kerralla
A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monissa automerkeissä jo ensimmäisessä katsastuksessa.
”Suomen ilmasto-olosuhteet asettavat autoille melkoisen haasteen. Erityisen kovilla Suomessa ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin”, Hannu Pellikka kertoo.
Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy.
"Kolmevuotiaiden autojen katsastuksessa havaitaan keskimäärin 20 vikaa sataa katsastusta kohti. Vastaava luku 16 vuotta vanhalle autolle on jo 180 vikaa sataa katsastusta kohti”, tarkentaa Pellikka.
Toyota Corolla parhaita malleja
Suomalaisten takavuosien suosikkiauto Toyota Corolla on vähiten hylättyjen joukossa kaikissa tarkastelluissa ikäluokissa. Huonoimmillaan se on viisivuotiaiden autojen joukossa, jossa sijoitus on seitsemästoista, mutta silloinkin hylkäysprosentti on vain 3,41 prosenttia. Muissa ikäryhmissä Corolla on aivan kärkipäässä, jopa kaikkein vähävikaisin.
Moni muukin Toyota-malli on selvinnyt hyvin katsastuksissa ja aivan kärkipäässä ovat eri-ikäisinä niin Urban Cruiser, Aygo, Prius, Yaris, RAV4 ja Avensis sekä jopa pikkuinen Starlet, joka on kuusitoista vuotta vanhojen autojen vähiten katsastuksessa hylätty automalli.
Reilut kymmenen vuotta sitten myynnissä ollut Hondan kompakti, koriltaan laatikkomainen katumaasturi HR-V tuntuu kestävän todella hyvin, se on vähiten hylätty malli niin 10-, 11- kuin 12-vuotiaissakin autoissa. Tietyt isomman katumaasturin CR-V:n ikäluokat ovat niin ikään selvinneet hyvin, kolme vuotta vanhoissa autoissa CR-V:n hylkäysprosentti on kolmanneksi pienin.
Ranskalaisilla isoja hylkäysprosentteja
Hylkäyslistojen häntäpäässä on ranskalaisia, italialaisia, korealaisia ja amerikkalaisia automalleja. Joillakin automerkeillä niiden mallien tai vuosimallien välillä on isoja eroja. Esimerkiksi Volvoja löytyy niin kärki- kuin häntäpäästäkin.
Mercedes-Benzin useiden mallisarjojen suuret hylkäysprosentit 7-10 vuoden ikäisissä autoissa kiinnittävät huomiota. Vaikuttaa siltä kuin valmistajalla olisi tiettyinä 2000-luvun vuosina ollut laatuongelmia. Varsinkin etuakselisto, ohjauslaitteet ja jarrut esiintyvät silloisissa Mersuissa huomattavan usein hylkäyksen syynä.
Merkki- ja mallikohtaisissa tilastoissa ovat mukana ne autot, jotka on otettu käyttöön vuosina 1998–2009 tai 2011, ja joiden mallisarjasta on katsastettu vähintään sata ajokkia vuoden aikana. Tilastosta käy ilmi myös autojen keskimääräinen matkamittarilukema, joka kertoo kuinka kovilla kunkin mallisarjan autot ovat keskimäärin olleet.