Uusi iso Kia tarjoaa omalla tavallaan sitä, mitä isolta autolta odottaa: hieman ylelliseltä tuntuvaa liikkumisen mukavuutta.
Aiempien kokemusten perusteella uudesta Optimasta ei odottanut löytävänsä mitään erityisen kiinnostavaa. Ei uudessa isossa Kiassa kovin persoonallisia piirteitä olekaan, ellei sellaiseksi laske Audi TT:stä tunnetun muotoiluguru Peter Schreyrerin varsin onnistuneesti terästämää ulkoasua. Mutta kokonaisuutena Kia yllätti taas kerran positiivisesti aivan kuten viime vuonna sekä Sorentossa että cee´din pikkuturbossa.
Uudessa Optimassa on reilusti autoa hintaansa nähden. Lähtöhinta on alle 30 000 euroa ja huippumallikin maksaa vain 41 000 euroa. Suorituskyky tuntuu paremmalta kuin numerot antaisivat olettaa, ja ajokokemus on kokonaisuutena rennon mukava.
Varusteita Optiman Business Luxury -versiossa on runsaasti, muun muassa kaksoisksenonvalot, aktiivinen kaistavahti, mukautuva vakionopeussäädin, auton ylhäältä päin näyttävä kamerajärjestelmä ja Harman Kardonin audiojärjestelmä. Ratti on miellyttävästi lämpiävä ja etuistuimissa on lämmityksen lisäksi jäähdytys. Optimassa on myös sähköisesti aukeava takaluukku sekä automaattivaihteisissa EX-Premium Pack -paketilla varustetuissa autoissa samoin kuin Business Premium- ja Business Luxury -versiossa android-puhelimen langaton latausmahdollisuus
Jotkin varusteet jättävät aprikoimaan niiden järkevyyttä, kuten Optiman sivupeilit, jotka automaattiasennossa kääntyvät aina näyttämään alaviistoon. Se helpottaa auton etäisyyden arvioimista reunakiveykseen, mutta vaikeuttaa muun ympäristön hahmottamista ja vaatii luottamista peruutuskameran kuvaan.
Jos on tottunut peruuttamaan taustapeilien avulla, automatiikan voi säätää pois päältä, mutta silloin peilit eivät myöskään taitu sisään autoa lukittaessa.
Positiivisesti konservatiivinen
Kia Optiman ohjaamoon on helppo kotiutua, se on positiivisessa mielessä konservatiivinen. Kaikki toiminnot ovat selkeästi käsillä, mittariston luettavuus on kohtalaisen hyvä ja katkaisimet ovat hyvin BMW-mäisesti kojetaulun keskellä keskikonsolin yläosassa.
Ajomoodin valintakytkin ja muut ajoapujen painikkeet ovat oikeaoppisesti vaihteenvalitsimen lähellä. Toimintoja ei tarvitse lähteä etsimään valikoiden kätköistä.
Optiman Luxury-version etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt, joiden ansiosta ratin takaa löytää hyvän ajoasennon. Itse istuimetkin ovat varsin kelvolliset. Kian ohjaamo on kuitenkin sen verran matala, että ryhdikkäässä ajoasennossa jo 180-senttisen kuljettajan pää lähestyy kattoa ainakin kattoluukulla varustetussa versiossa.
Kia Optima on pitkä auto. Se on pidempi kuin iso Sorento-katumaasturi, pituutta yli 4,85 metriä ja akseliväliäkin yli 2,8 metriä.
Pituus näkyy sisätiloissa: Škoda Superbin tapaan Optimassa on takapenkkiläisille jalkatilaa kuin edustusautojen pitkissä malleissa eli mahtavasti. Edustusauton tapaan Kiassa on istuinlämmittimet, lukuvalot ja USB-portti myös takapenkkiläisille.
Istuma-asento on takapenkillä varsin takakeno, mutta se on kohtalaisen hyvin synkronissa selkänojan kaltevuuden kanssa. Outoa takapenkillä on se, että reunapaikkojen istuinosat ovat keskikohdaltaan epämukavan kuperat.
Takapenkin keskipaikka on keskimittaiselle miehelle käyttökelvoton, sillä istujan pää osuu kattoon.
Rallattava käyntiääni
Optiman kokoon nähden sylinteritilavuudeltaan pienen tuntuinen 1,7-litrainen moottori hörähtää käyntiin perinteisen dieselmäisesti. Sorenton tapaan Optima käynnistyy hitaasti. Moottori starttaa vasta, kun käynnistysnapista on päästänyt irti. Liikennevaloissakin start & stop -järjestelmä saisi käynnistää koneen nopeammin.
Kiihdytyksissä selvästi kuuluva Kian dieselin rallattava käyntiääni ei kuulosta kovin hienostuneelta, vaan pikemmin pakettiautomaiselta. Tasakaasulla kone kuitenkin ääntelee hyvin vaimeasti eikä sen sointia moottorivauhdissa edes erota rengasmelun alta.
Optiman jarrupoljin tuntuu ensi alkuun turhan ärhäkästi reagoivalta, mutta sitä tottuu nopeasti polkemaan hyvin herkällä jalalla.
Raskassaappaiselle Kia ei kuitenkaan sovi, ei polkimen tunnon eikä polkimien paikkojen vuoksi. Optiman keskikonsoli on leveä. Se on voinut vaikuttaa polkimien sijoitteluun niin, että koeajon alussa jalka osui jarrupoljinta painettaessa muutaman kerran myös kaasupolkimen vasempaan reunaan, vaikka kengännumero on vain 44.
Pienen koneen suorituskyky
Tavallisessa ajossa Kian 1,7-litrainen dieselmoottori täyttää hyvin tehtävänsä niin taajama- kuin maantieajossa. Voimanlähde tuntuu jopa yllättävän pirteältä teho- ja suoritusarvoihinsa nähden – Eco-asennossakaan Optima ei muutu jähmeästi reagoivaksi niin kuin monet muut autot. Seitsenvaihteinen automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen 340 newtonmetriä vääntävän moottorin luonteen kanssa, ja Kia on todella vaivaton ajettava.
Vasta täysillä kiihdytettäessä huomaa, että Optiman kiihtyvyys on varsinkin normaalimoodilla selvästi vaatimattomampaa kuin isompikoneisilla autoilla. Mutta kun kytkee Sport-ajotilan päälle, vaihteisto pitää kierrokset tehokkaasti ylhäällä ja hyödyntää hyvin koneen voimavarat, joten ei Kialla muiden jalkoihin jää.
Koeajossa Kia kulutti kylmäkäynnistyksineen ja kaupunkiajoineen 7,5 litraa/100 km. Tasaisessa ajossa kulutus liikkui 4,8 ja 6,1 litran välillä. Se on tietysti selvästi enemmän kuin Optiman normiarvot, mutta lukemat ovat pieniä muilla koeajoautoilla mitattuihin kulutuksiin verrattuna.
Liian matalat renkaat
Ajossa Optimasta löytyy yllättävää luonnetta. Moottoritien rampin tiukassa kaarteessa se ei pitokyvyn rajoilla ajettaessa puskekaan perinteisten etuvetoisten tapaan, vaan perä selvästi kevenee ja lähtee pyrkimään sivulle. Alkava luisto on silti ainakin kuivalla asfaltilla hyvin hallittavissa.
Vaikka Kian alusta voi Sport-moodillakin tuntua löysältä moniin hyvin jämäköihin nykyautoihin verrattuna, se pitää Optiman tiessä kiinni paremmin kuin odottaisi.
Moottoritienopeudessa Optiman alusta välittää pientä, mutta selvästi havaittavaa tärinää. Syynä lienevät ainakin osittain koeajoautossa olleet hyvin matalaprofiiliset 225/45-koon renkaat 18-tuumaisilla vanteilla. Goodyearin Ultragrip Ice2 -renkaat ovat sinänsä hyvin toimivat kumit, mutta niiden mataluus on liian suuri haaste Kian alustalle. Optiman vaihtoehtoiset rengaskoot 215/55 R 17 tai 205/65 R 16 tarjoavat todennäköisesti mukavampaa kyytiä.
Soratiellä Optiman alusta nypyttää melkoisesti, mutta suurena syynä lienevät taas matalat 45-sarjan renkaat.
Optiman ohjaus ei ole valtatievauhdissa kovinkaan tarkka. Sport-moodi lisää vastetta, jolloin ohjaus kyllä rauhoittuu, mutta sen tarkkuus ei parane. Sen sijaan mutkaisella kantatiellä 80 kilometrin tuntinopeudessa ohjaus toimii kaikilla ajomoodeilla kohtuuhyvin. Eco-asennossa se tosin on hieman eloton, mutta ajomoodikytkimellä on helppo vaihtaa ajotila normaaliin tai Sport-moodiin.
Kaupunkiajossa kohtalaisen kevyesti toimiva ohjaus yhdessä Optiman muiden ominaisuuksien kanssa tekee liikkumisesta nautinnollisen vaivatonta.
Rentouttava mutta meluisa
Rengasmelua Kiassa on enemmän kuin Optiman kokoiselta autolta odottaisi, vaikka koeajoautossa oli kitkarenkaat. Koeajo tapahtui pääosin lumettomilla keleillä, lumisina aikoina Optimaa ajaneet kollegat ovat kehuneet autoa hiljaiseksi.
Toisaalta Moottori-lehden Marko Jokela ja AutoBildin Juha Peltonen moittivat uutta Optimaa siitä, että sillä pääsi talviliukkailla pinnoilla huonosti liikkeelle. Luistoneston, moottorinohjauksen ja automaattivaihteiston yhteispeli ei heidän mielestään toimi onnistuneesti. Mutta jos Optimaa aikoo ajaa nastarenkailla, olisi hyvä varmistaa, että nastojen rapina ei tuota ikävää meluyllätystä.
Ehkä Kian äänieristyksen vaatimattomuus luo tunteen kuin ajaisi parin sukupolven takaista 150 000-200 000 kilometriä kulkenutta autoa, vaikka Optimassa ei kuulu mitään ritinöitä eikä ratinoita. Tosin suomalaiset tienpinnat ovat niin karkeita ja huonokuntoisia, että uusimman S-sarjan Mercedes-Benzinkin ohjaamoon kuuluu yllättävän paljon rengasmelua.
Vastinetta rahalle: Toistaiseksi uusi Optima on saatavissa vain 1,7-litraisellä turbodieselillä tai kahden litran 163-hevosvoimaisella bensakoneella. Jos niiden suorituskyky riittää, Kia Optima on kokoluokassaan relevantti vaihtoehto. Optima-malliston hinnat 1,7 CRDi-koneella alkavat 29 646 eurosta. Halvin bensaversiokaan ei maksa kuin reilun tonnin verran enemmän, mutta sen kaupunkikulutus on jo normilukuina 9,9-10,6 litraa/100 km. Maahantuoja uskoo myyvänsä pääasiassa diesel-Optimaa, sillä kaikki bensaversiot ovat tehdastilausmalleja, joiden toimitusaika on noin viisi kuukautta. Kilpailijoista Škoda Superbin hinnat lähtevät 1,6 TDI-dieselmoottorilla parisataa euroa alle 30 000 eurosta eli Optiman kanssa samalta tasolta. Optiman Business Luxury -version hinnalla Superbin saa kuitenkin paljon paremmalla suorituskyvyllä kuin Kian. Optima-mallisto laajentuu ensi syksynä Suomeen tulevalla farmarilla. Optimasta on tulossa myös töpselistä ladattava hybridiversio, jonka bensiini- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on 205 hevosvoimaa, sekä GT-versio, jossa tehoa on 245 hevosvoimaa.
PLUSSAT
+ Hyvät matkustamotilat
+ Vaivaton ajettava
+ 7 vuoden/150 000 km takuu
MIINUKSET
- Matalien renkaiden välittämät tärinät
- Kuuluva rengasmelu
- Ohjaamon mataluus
TEKNIIKKA
Merkki ja malli | Kia Optima 1.7 CRDi ISG Business Luxury DCT A/T MY16 |
Sylinteritilavuus cm3 | 1685 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 104/141/4000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 340/1750-2750 |
EU-kulutus, l/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty |
5,1/4,1/4,4 |
CO2-päästö g/km | 116 |
Mitat (pituus/leveys/ |
4855/1860 |
Omamassa kg | 1605 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h, s | 11,0 |
Huippunopeus km/h | 203 |
Kokonaishinta euroa | 41 055,71 |