Uusi Kia Sorento tuo mieleen Volvon katumaasturit. Hinnaltaan se on kilpailukykyinen vaihtoehto kokoluokkansa autoille, mutta Sorento on jo niin iso, että koolla on haittapuolensa.
Uusiutunut Kia Sorento on muotoilultaan todella onnistuneen näköinen – varsinkin korealaiseksi autoksi. Se on hyvä yhdistelmä volvomaista jämeryyttä ja linjakasta tyylikkyyttä, jota koeajoautossa vielä korosti maitokaakaomainen väri.
Business Premium -varusteluun kuuluvat villin näköiset 19-tuumaiset vanteet ovat ulkonäön osalta kuin piste iin päälle, mutta niillä pyörineet 55-sarjan ContiVikingContact6-kitkarenkaat jyristivät ajossa ja välittivät kaikkein sileimpiä tieosuuksia lukuun ottamatta jatkuvasti pientä tärinää matkustamoon.
Samanlevyisiä mutta profiililtaan korkeampia rengasvaihtoehtoja Kian isoon maasturiin ovat alempien varustetasojen koot 235/65 R 17 ja 235/60 R 18.
Mitoiltaan Kia Sorento on aika lähellä Volvon XC-60-mallia. Volvo on vain yhden millin Kiaa leveämpi. Akseliväliltään Kia on kuusi milliä pidempi kuin Volvo, mutta kokonaispituudeltaan Kia Sorento on lähes 14 senttiä Volvoa pidempi. Volvo taas on melkein kolme senttiä korkeampi kuin Kia.
Ajettavuudeltaan onnistunut
Kian ohjaus on hieman eloton, mutta vasteeltaan miellyttävä eikä onneksi sellainen väkisin väännettävä kuin korealaisautoissa joskus tapaa. Kun ohjauksen keskikohta on vähän epämääräinen ja auto on melkein 1,9 metriä leveä, Kiaa joutuu jatkuvasti pikkaisen paimentamaan että se mahtuu omalle kaistalleen.
Ajettavuudeltaan Kian alusta on lajissaan onnistunut. Sorento on jämäkästi jousitettu ja käyttäytyy kaikissa ajotilanteissa hyvin ryhdikkäästi, katumaastureille ominaista keinumista ei tapahdu mihinkään suuntaan. Reippaassakin kaarreajossa Sorento ohjautuu miellyttävän johdonmukaisesti. Sport-ajomoodilla Sorento käyttäytyy vielä hieman täsmällisemmin kuin normaalissa tai Eco-asennossa, mutta ero on pieni.
Normaalisti etuvetoinen järjestelmä jakaa tarpeen mukaan voimaa myös taka-akselille ja Kian iso maasturi onkin erityisen edukseen jäisellä soratiellä, jonka kovalla pinnalla sen neliveto osoittaa toimivuutensa.
Kian keskikonsolissa olevasta kytkimestä voimanjaon akselien välillä voi lukita alle 40 km/t nopeuksissa, mutta alennusvaihteita oikeiden maastureiden tapaan Sorentossa ei ole. Kian 18,5 sentin maavara on katumaastureille tyypillinen.
Voimaa riittää ja dieseliä kuluu
Business Premium -varustellussa Kiassa on avaimeton käynnistys. Sorento käynnistyy hitaasti, moottori hyrähtää vasta kun käynnistysnapista on päästänyt irti.
Tyhjäkäynnillä ja hitaassa vauhdissa 2,2,-litrainen dieselkone ronksuttaa varsinkin kylmänä kuuluvasti mutta ajossa sen ääni ei vaivaa. Ilmavirran kohinaakin alkaa kuulua vasta satasen nopeudessa, joten matalat renkaat huolehtivat yksin melusta.
Moottori on tehokas ja Sorento liikkuu pirteästi automaattivaihteiston Eco-asennossakin. Voimavarat tulevat kuitenkin selkeämmin esiin, kun antaa Sport-ajomoodin nostaa kierroksia korkeammalle tai siirtää vaihteenvalitsimen käsivalintaiseen asentoon ja ryhtyy itse kepittämään. Silloin Sorento muuttuu luonteeltaan selvästi terävämmäksi.
Reipaskulkuisuus tuntuu valitettavasti myös polttoaineen kulutuksessa. Kian koneet eivät yleensäkään ole kaikkein pieniruokaisimpia ja kaupunkiajossa ajotietokoneen lukema näytti helposti yli kymmentä litraa sadalle, välillä jopa 12 litraa, mikä on dieselmoottorille paljon. Reipasvauhtisessa koeajossa, jossa dieseliä ei säästely, Sorento kulutti polttoainetta 9,9 litraa per sata kilometriä.
Lämmitystä ja jäähdytystä
Kia Sorento on iso auto ja matkustamo on sen mukaisesti tilava, avaruutta riittää niin etu- kuin takapenkeillekin. EX Comfort Packillä varustetun version etuistuimissa on monipuoliset sähkösäädöt, joihin kuuluu myös istuinosan pidennys. Säädöillä löytää luontevan ajoasennon Kian kohtuullisen hyviltä penkeiltä. Ainoastaan selkänoja saisi olla hivenen pehmeämpi.
Business Premium -varustellussa Kiassa on nahkapenkit, jotka ovat talvella kylmät ja lämpiävät sen verran hitaasti, että takapuoli ehtii jäähtyä epämukavasti sitä ennen.
Premium-versio on hyvin varusteltu: myös takaistuimilla on lämmittimet ja hellesäitä varten etuistuimet on varustettu myös ilmastoinnilla. Ratin kehäkin on lämmitettävä.
Takapenkillä on hyvin tilaa, mutta valitettavasti istuinkorkeus on liian matala ollakseen mukava täysikokoisille matkustajille.
Sorento on valittavissa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Koeajoautossa oli vain kaksi penkkiriviä ja niiden takana 605 litraa tavaratilaa.
Yllättäen auennut takaluukku
Kian älykkääksi mainostetussa sähkökäyttöisessä Smart Power -takaluukussa on toiminto, jolla sen avaamiseen riittää kun tunnistin havaitsee avaimen haltijan seisovan lähellä. Välillä toiminto aiheuttaa yllätyksiä: koeajossakin kävi kerran niin, että olin jättänyt auton kadun varteen hakeakseni kotoa sisälle unohtuneita papereita ja kun palasin auton luokse sen peräluukku oli ylhäällä ja tavaratila apposen auki. Nähtävästi lukitus oli reagoinut siihen, kun olin kävellyt perän ohitse ja avannut luukun selkäni takana.
Toinen häiritsevä piirre Kian varustelussa on sen ohjauspyörässä olevien säätimien sijoittelu, joka ei ole täysin onnistunut, sillä koeajon aikana radiokanava vaihtui useita kertoja tahattomasti – samaa ei muissa autoissa ole tapahtunut.
Business Premium -varusteluun kuuluvat myös kaistavahti, kuolleen kulman valvontajärjestelmä, nopeusmerkkien tunnistusjärjestelmä ja peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Parkkiruuduissa ahdasta
Kokonaisuutena uusi Kia Sorento on varsin mukava matkantekoväline, mutta ahtaissa paikoissa hankalan isokokoinen. Normaaleissa parkkiruuduissa sen kummallekin puolelle jäi niin vähän tilaa, että korkealta istuimelta piti pujottautua varovasti ulos. Jo itse pysäköintikin vaatii hyvää hahmotuskykyä ja rutiinia, sillä kookasta keulaa ei näe ratin takaa. Niin eteen kuin taaksepäin vahtivat tutkat varoitusäänineen ovat Kiassa tarpeen. Koeajoautossa oli myös peruutuskamera, joka osaltaan helpotti Kian liikuttelemista.
Ison koon etuja on se, että automaattivaihteisena Kialla saa vetää kahden tonnin painoista jarrullista perävaunua. Manuaalivaihteistolla varustettuna Sorento kelpaa 2500 kilon vaunun vetämiseen.
Vastinetta rahalle: Kia Sorento on hinnoiteltu kilpailukykyisesti, mutta mitään erityistä hintaetua sillä ei ole. Lähtöhinta tosin on vain 42 990 euroa, mutta koeajoauton kaltaisella Business Premium -varustelulla hinta nousee 54 820 euroon. Esimerkiksi Volvo XC60 maksaa nelivetoisena ja automaattivaihteisena 54 596 euroa. Kian hinta ei räjähdä pilviin varustelun myötä – EX Comfort Pack maksaa 2422 euroa. Jos tarvitsee ison katumaasturin, Kia Sorento tarjoaa kohtalaisen hyvän vastineen rahalle.
PLUSSAT
+ Hyvät matkustamotilat
+ Hyvät kaarreominaisuudet
+ 7 vuoden takuuaika
MIINUKSET
- Iso koko, kulmat eivät näy
- Suurehko kulutus
- Jyrinä ja pienet tärinät
Merkki ja malli | Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Premium A/T 5P MY15 |
Sylinteritilavuus cm3 | 2199 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
147/200/3800 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
450/1750-2750 |
EU-kulutus, l/100 km, kaupunki/ maantie/yhdistetty |
7,7/6,1/6,7 |
CO2-päästö g/km | 177 |
Mitat (pituus/ |
4780/1890 |
Omamassa kg | 1917 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
9,6 |
Huippunopeus km/h | 203 |
Kokonaishinta euroa alkaen/koeajoauto EX Comfort Packillä |
54 819,67/ 57 241,53 |