Liikennekuolemat ovat Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vähentyneet kuluvan vuoden alkupuoliskolla varsin selvästi. Tammi-heinäkuussa tieliikenteessä menehtyi 122 henkilöä. Vastaavana ajanjaksona viime vuona kuolleita oli peräti 33 enemmän.
Myönteinen kehitys näkyy myös kuukausitilastoissa. Viime heinäkuussa liikennekuolemia oli ennakkotietojen mukaan 26, vuosi sitten 35.
Myös vakavasti loukkaantuneiden määrä on hienoisesti laskenut. Tämän vuoden alkupuoliskolla kirjattiin 504 tapausta, mikä on 17 vähemmän vuoden 2013 vastaavaan lukemaan verrattuna.
Mutta ei niin hyvää, ettei… Ennakkotietojen mukaan henkilövahinkoon johtaneita liikenneonnettomuuksia tilastoitiin tämänvuotisen tarkastelujakson aikana 625, mikä merkitsee 58 loukkaantumistapauksen lisäystä vuoden takaiseen lukemaan verrattuna.
Syitä kuolinonnettomuuksien vähenemiseen voi hakea yhtä lailla liikenteessä mukanaolijoiden käyttäytymisen paranemisesta kuin ajoneuvojen turvajärjestelmien kehityksestä. Saattaapa asiaan osaltaan vaikuttaa myös tietoisuus mahdollisesta valvonnasta. Toisaalta taas liikenteelle ohjattujen määrärahojen krooninen vähäisyys haraa merkittävästi turvallisuuskehitystä vastaan.
Huolimatta valtaosin myönteisistä näkymistä liikenneturvallisuustyölle on jatkuva tilaus. Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan esimerkiksi rattijuoppous on viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana ollut mukana keskimäärin 58 liikennekuolemassa ja 676 loukkaantumistapauksessa. Liikenteessä menehtymisistä peräti viidenneksessä on rattijuoppoudella keskeinen osa. Nuorten osuus korostuu vakavissa rattijuopumusonnettomuuksissa erityisesti kesällä.
Ajattelemisen aihetta antaa se, että alkoholia nauttineiden määrä tieliikenteessä kasvoi vuonna 2013. Noin joka 160:s kuljettaja ajoi ”nauttineena” ja noin joka 700:s kuski oli rattijuoppo. Viime vuonna poliisi tilastoi huimat 18 000 rattijuopumustapausta!
* * *
Liikennetilastojen tarkastelu ei taida olla kansalaisten keskuudessa kaikkein suosituinta lukemista. Tilastot kertovat kuitenkin selvää kieltä liikenteen ja liikenneturvallisuuden kehityksen myönteisistä puolista ja epäkohdista, mikä luo pohjan vastaiselle kehitykselle. Kannattaa pistäytyä Tilastokeskuksen tai vaikkapa Liikenneturvan nettisivuilla, joiden tutkiskelu on kuin täsmäisku meitä ympäröivään maailmaan.