Konservatismi voi olla dynaamista. Johdonmukaisesti Land Roverin ja Range Roverin perinteitä jatkava uusi Discovery Sport toimii mainiosti sekä ilmeeltään että tekniikaltaan.
Vuodesta 1948 lähtien valmistetut perinteiset Land Roverit, joita nykyään myydään Defender-mallinimellä, ovat ikonisia maastoautoja käytettävyydeltään ja kestävyydeltään. Buickin peruja olevalla 3,5-litraisella V8-moottorilla alun perin varustettu Range Rover puolestaan toi vuonna 1970 maasturimaailmaan ylellisyyttä ja kalliin katuauton suorituskykyä.
Sittemmin englantilaiset ovat laajentaneet maasturivalikoimaansa Land Rover Discoverylla, jolla on vuodesta 1989 lähtien möyritty jos jonkinlaisessa maastossa eri puolilla maailmaa, crossover-malliksi luonnehditulla Freelanderilla, jonka ensimmäistä sukupolvea tehtiin 1996-2006 ja toista sukupolvea viime vuoteen asti, sekä vuonna 2011 markkinoille tulleella Range Rover Evoquella, joka on selvästi katumaasturin luonteinen.
Freelanderin korvaava Land Roverin uusin malli Discovery Sport näyttää ison Discoveryn ja Evoquen yhdistelmältä. Tulos on todella onnistunut – Evoquelle ominainen laskeva kattolinjakin on Discovery Sportissa tasapainoisemman näköinen kuin pienemmässä esikuvassaan.
Uusi Discovery Sport on akseliväliltään reilut kahdeksan senttiä pidempi kuin Evoque mutta melkein neljätoista ja puoli senttiä lyhyempi kuin perinteinen Discovery. Pituudessa eroa isoon Discoveryyn on peräti 24 senttiä, mutta sitä ei helposti huomaa, sillä Sportkin näyttää isolta autolta. Sama vaikutelma jatkuu auton sisällä: matkustamo tuntuu tilavalta ja varsinkin panoraamalasikatolla varustetussa versiossa avaralta.
Discovery Sport on varustettu melkoisella määrällä erilaisia ajamista edesauttavia järjestelmiä ja Land Rovereiden tapaan uutuusmalli on melkoinen epeli liikkumaan myös hankalissa ajo-olosuhteissa. 190-hevosvoimaisella dieselmoottorilla suorituskyky on mainio ja 9-vaihteinen automaatti toimii hienosti. Discovery Sport onkin mielenkiintoinen vaihtoehto kokoluokkansa katumaastureille.
Tilava mutta karu
Discovery Sportin ulkoasussa on hauska ripaus englantilaista aristokraattisuutta, mitä vasten sen ohjaamo näyttää helposti hieman karuilta. Kojetaulu on pelkistetyn ja vanhahtavan näköinen. Joiltain osin vaikutelma tuo mieleen perinteiset Fordit. Naiskuljettaja sentään huomaa nopeus- ja kierroslukumittarissa olevat kristallit pikanttina yksityiskohtana. Informaatioltaan kojetaulu kuitenkin sopii auton luonteeseen: näyttötoiminnot ovat monipuoliset ja maastoajo-ohjelmalla mittareiden väliin saa arvoja, joita ei tavallisessa autossa näe.
Vaihteenvalitsimen korea säätöpyörä nousee keskikonsolista esiin samalla tavalla kuin isossa Discoveryssa ja samaan konserniin kuuluvissa Jaguareissa.
HSE-varusteisessa koeajoautossa oli sähkösäätöiset etuistuimet. Istuinasento on ilahduttavan ryhdikäs. Nuori mieskuljettaja tosin valitti, että etuistuimista puuttuu reisitukea. Toiset taas pitävät siitä, että istuin ei ole liian takakenossa. Kuljettajan istuimeen saa istuinosan kaltevuuden säädön, mutta se tulee vasta Luxury-varustetasossa, joka maksaa lähes 20 000 euroa perusversiota enemmän.
Discovery Sportissa on myös tavallista ryhdikkäämpi takapenkki. Istuinosa on pitkäjalkaiselle lyhyt, mutta pääsääntöisesti Land Roverin kyydissä istuu mukavammin kuin monissa nykyautoissa. Niin takaistuinten kuin tavaratilan käytettävyyttä lisää se, että takapenkkiä voi liikuttaa pitkittäissuunnassa kuusitoista senttiä ja sen selkänojan kallistusta voi säätää.
Koeajoauto oli viisipaikkainen mutta Discovery Sportin saa tilattua lisäpenkeillä, joilla se muuttuu seitsenpaikkaiseksi. Viisipaikkaisena tavaratilaa on 602 – 689 litraa riippuen siitä, mihin takapenkki on pituussuunnassa säädetty. Joka tapauksessa tilaa on enemmän kuin Land Roverin nimeämissä kilpailijoissa, Audi Q5:ssä, Volvo XC60:ssä, BMW X3:ssa ja Mercedes-Benz GLK:ssa. Varapyörä ei kuulu Discovery Sportin vakiovarusteisiin, mutta se on saatavissa lisävarusteena tavaratilan lattian alle.
Nuoret koeajajat kiinnittivät huomiota siihen, että Sportin takaikkunan langat ovat kuin maalitaulussa. Tämä on persoonallinen piirre autossa, joka on tehty myös metsästäjien käyttöön.
Säädöt monelle ajopinnalle
Vaikka Land Rover Discovery Sport on iso auto, se ei tunnu mastodontilta. Kulmikkaasta ulkomuodosta voisi luulla, että auton ulottuvuuksia olisi helppo arvioida ratin takaa mutta toisin on: vaikka kuljettaja istuu korkealla ja näkee hyvin liikenteen, auton omia kulmia ei näe. Land Rover on kookas auto ja kun sen ympärille tulee usein jätettyä turhankin paljon tilaa, moni paikka tuntuu yllättävän kapoiselta. Auton leveyden vuoksi kapeilla kaduilla Discoveryn kanssa saa olla ihan aiheestakin tarkkana.
Maastossa Discovery Sport ei tunnu isolta eikä kömpelöltä. Sen alustan matalimmassa kohdassa maavaraa on 21,2 senttiä, mikä riittää useimpiin tarpeisiin. Pyörien peräti 34 sentin mittainen liikkumavara edesauttaa maastossa etenemistä. Lisäksi maastossa erittäin tärkeät lähestymis-, jättö- ja ylityskulmien arvot ovat lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta erinomaiset: 25, 31 ja 21 astetta.
Nelivetoiset Discovery Sportit on varustettu Range Roverista, Discovery 3:sta ja toisen sukupolven Freelanderistä tutulla Terrain Response –järjestelmällä: kuljettaja voi valita olosuhteisiin sopivan ohjelman ruohon, soran tai lumen liukastaman kelin sekä mutaisen, uraisen ja hiekkapohjaisen ajopinnan vaihtoehdoista.
Luistonestojärjestelmänkin saa kytkettyä pois päältä. Lisäksi tarjolla on energiaa säästävä eco-tila, joka muuttaa moottorin reagointia kaasupolkimeen, automaattivaihteiston asetuksia, kalibroi lämmitin-ilmastointijärjestelmän, sammuttaa istuinlämmittimet ja vähentää audiolaitteiden tehoa.
Hyvissä olosuhteissa Land Roverin voimanjakojärjestelmä välittää pääsääntöisesti kaiken tehon etupyörille, mutta silloinkin se siirtää tarpeen vaatiessa kuten vauhtia kiihdytettäessä voimaa takapyörille parhaan mahdollisen pidon saamiseksi. Takavedon kytkeytyminen kestää 0,35 sekuntia.
Discovery Sportin käytettävyyttä lisäävät myös sen kyvyt edetä jopa 60 senttiä syvässä vedessä ja kavuta uskomattoman jyrkkiä 45 asteen rinteitä, alamäkihidastin, joka ylläpitää valitun nopeuden jyrkkiä rinteitä laskeuduttaessa, sekä 2500 kilon vetokyky.
Hyvät kaarreominaisuudet
Valtatieajossa Discovery Sport on todella vakaa auto. Alusta on jämäkkä eikä maasturimaista huojuntaa ilmene. Vasta 120 km/t vauhdissa voimakas sivutuuli tuntuu kulmikkaassa korissa sekä äänekkäänä huminana että tempoiluna ratissa.
Tiukkuudestaan huolimatta alusta pehmentää kaikki tärinät, ainoastaan moottoritievauhdissa kyyti voisi olla hieman pehmeämpää. Korkeampiprofiiliset renkaat todennäköisesti auttaisivat asiaa. Renkaiden humina kuuluu auton hintatasoon nähden yllättävän voimakkaasti matkustamoon.
Discovery Sportin ohjaus ei taajama-ajossa tunnu hassummalta, mutta valtatievauhdissa siinä on väkisin väännettävän tuntua, ohjaus tuntuu haraavan vastaan. Mutkaisella kantatiellä Land Roverin ohjaus vaikuttaa sitä luontevammalta, mitä kovempaa suhteessa tieprofiiliin ajaa, sillä Discovery Sport ohjautuu tarkasti ja käyttäytyy tasapainoisesti. Dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä, joka ulkokaarteen pyöriä jarruttamalla tehostaa auton kaartumista ja vähentää aliohjautumista, samoin kuin kahdella sähkökytkimellä toimiva taka-akselin tasauspyörästön lukitus tuntuvat toimivan – Discovery Sport puskee vasta kunnolla prässättäessä.
Uusi Land Rover on kotonaan myös niin sorateillä kuin maastossakin. Perinteistä maasturikuskia voi epäilyttää se, että Discovery Sportissa ei ole alennusvaihteistoa hitaaseen liikkumiseen, mutta maahantuojan edustajan Pasi Pönkäsen mukaan yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston ykkösvaihde on välitetty niin lyhyeksi, että se sopii maastossa liikkumiseen. Lyhyen ykkösen vuoksi Sportin automaattilaatikko kuulemma valitsee usein kakkosvaihteen liikkeelle lähdettäessä.
Vastinetta rahalle: Koeajoauto edusti toiseksi korkeinta HSE-varustetasoa, minkä lisäksi siinä oli tehdaslisävarusteina metalliväri, panoraamalasikatto, polttoainetoiminen lämmitin, sähköllä toimiva takaluukku, kontrastivärinen Santorini Black -katto ja Surround Camera System, jotka nostavat Discovery Sportin hinnan lähes 74 000 euroon.
Discovery Sport -malliston hinnat lähtevät huomattavasti alempaa, 47 421 eurosta. Kuluvan vuoden aikana mallistoon on tulossa uusia moottoreita, jotka saattavat laskea Sportin hintaa, jos päästöarvot pienenevät niiden myötä ja vähentävät autoveroa. Nykyiselläkin lähtöhinnallaan Land Rover on kilpailukykyinen, sillä tuontiohjelman kaikki mallit ovat nelivetoisia. Kilpailijoista Volvo XC60 maksaa nelivetoisena halvimmillaan 51 793 euroa, Audi Q5 54 723 euroa, BMW X3 57 650 euroa, ja Mercedes-Benz GLK melkein 60 000 euroa. Se on sitten makuasia, arvostaako näistä vaihtoehdoista englantilaista, ruotsalaista vai saksalaista tyyliä. Kaikki mainitut tämän luokan autot ovat korkealaatuisia tuotteita, mutta maastossa kilpailijat tuskin vetävät vertoja Land Roverille.
PLUSSAT
+ Hyvä ajettavuus ja vetokyky
+ Hyvät maasto-ominaisuudet
+ Hyvät tilat ja varustus
MIINUKSET
- Valtatieajossa jäykkä ohjaus
- Istuinosan kaltevuuden säätö vain Luxury-versiossa
- Moottoritievauhdissa jousitus tuntuu kovahkolta
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Land Rover Discovery Sport SD4 Aut HSE |
Sylinteritilavuus cm3 | 2179 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
140/190/3500 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
420/1750 |
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty |
7,1/5,5/6,1 |
CO2-päästö g/km | 161 |
Mitat mm |
4599/1894/ |
Omamassa kg | 1844 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 8,9 |
Huippunopeus km/t | 188 |
Kokonaishinta alk./ koeajoauto, euroa |
66 684,79 / 73 950,21 |