Automerkkien jako premiumkastiin ja tavallisiin ajopeleihin on aika hassua, kun kansanauto voi olla hienostuneempi kuin premiumbrändiä edustava ajokki. Lexuksen pienin malli CT 200h on luksusmerkkiä, mutta itse autosta on vaikea löytää mitään ylellistä.
Toyota toi Lexuksen vuonna 1989 USA:n markkinoille ykkösbrändiksi. Eurooppaan Lexus tuli seuraavana vuonna 1990. USA:ssa Toyota-konserni on onnistunut luomaan luksusmerkistään arvostetun ajokin, mutta Euroopassa sen menestys on jäänyt vaatimattomammaksi.
Suomessa Lexuksen myyntimäärät ovat olleet pieniä, mutta asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Tuulilasi-lehden vuosittaisessa Merkkien Merkki -asiakastyytyväisyystutkimuksessa Lexus oli viisi kertaa peräkkäin tutkimuksen paras automerkki vuosina 2008–2012. Lexus-autoilijat arvioivat myös merkin huoltopalvelut parhaiksi.
Pienen myyntivolyymin ja autokannan vuoksi Lexuksella on Suomessa vain yksi myymälä, toukokuussa 2004 Vantaalla avattu Lexus Kaivoksela. Se pyrkii merkin tuotefilosofian mukaisesti tarjoamaan asiakkailleen keskimääräistä korkealuokkaisempaa ja yksilöllisempää palvelua, josta tietysti eniten hyötyvät pääkaupunkiseudulla asuvat asiakkaat. Muualta Suomesta tulevat Lexus-kuskit voivat kuulemma jättää autonsa lentokentälle parkkiin ulkomaille lähtiessään ja Kaivokselan pojat hakevat sen sieltä huoltoon.
Aikoinaan, kun Amer-yhtymään siihen aikaan kuulunut Korpivaara toimi Toyotan maahantuojana, Lexus-asiakkaita kutsuttiin jopa Bökarsin yksityiskentälle pelaamaan golfiia. Tällaisia huveja ei tiettävästi enää ole tarjolla.
Vuonna 2010 esitelty CT 200h on Lexuksen pienin malli. Ulkomitoiltaan se on lähellä nykyistä Toyota Aurista – akseliväli on millilleen sama. Lexus käyttää voimanlähteenään samaa hybriditekniikkaa kuin Auris HSD.
CT 200h on viime vuosina ollut meidän markkinoillamme Lexuksen myydyin malli ja auttanut pitämään merkin organisaation pyörimässä. Hinnallaan, joka lähtee 30 000 eurosta, CT 200h on myös halvin tie Lexuksen palvelujen maailmaan.
Uusiutuminen vain pienin muutoksin
Lexuksen isoimmalla LS-mallilla en ole ajanut moneen vuoteen. CT 200h:n yläpuolella olevat IS- ja GS-mallisarjat ovat uusiutuneet parin viime vuoden aikana. Ne tarjoavat modernin vaihtoehdon BMW:n, Audin, Mercedes-Benzin ja Volvon keskikokoisille ja isoille malleille. Sen sijaan tänä vuonna uusiutunut CT 200h sai tyytyä pieniin muutoksiin, jotka eivät nosta sitä samalle laatutasolle isompien mallien kanssa.
Koeajossa tulikin sellainen tunne, että ikä alkaa painaa CT 200h:ta. Osittain kysymys on makuasioista. Esimerkiksi Lexuksen pienimmän mallin kojelauta näyttää siltä kuin se olisi suoraan 1980-luvulta. Jalkapolkimella käytettävä käsijarru tuo mieleen vanhat Mercedes-Benzit, joissa oli samanlainen poljin – tosin sellainen on myös Toyota Priuksessa. Sen sijaan se, että CT 200h:ssa ei ole minkäänlaista navigaattoria Luxury-varustetasoa lukuun ottamatta, eikä sitä saa lisävarusteenakaan kuin Executive-varusteluun, on kuitenkin jo tosiasiallista konservatismia. Tämä ei oikein sovi yhteen merkin premium-luokkaisuutta korostavan argumentoinnin kanssa.
Yksi premium-luokan autoihin liitettävä piirre on se, että niiden ovia sulkiessa tunne on vähän kuin kassakaapin oven laittaisi kiinni. CT 200h ei vastaa tähänkään haasteeseen. Oven sulkeutumisääni on peltisempi kuin odottaisi.
Karun tuntuiset istuimet
Luksusmerkkiä edustavalta autolta odottaisi jollain tavoin ylellistä tai erityisen mukavaa tunnetta ratin takana. Comfort Business –varusteltu CT 200h tuntuu kuitenkin karvalakkimallilta. Etuistuinten muotoiltu ei ole parhaasta päästä ja selkänojat tuntuivat kovilta niin allekirjoittaneen kuin muidenkin etuistuimilla matkustaneiden mielestä. Lisäksi istuinten säätömahdollisuudet ovat vaatimattomat: sähkösäätöjä ei ole, istuinosan kaltevuutta ei voi säätää ja selkänojan kaltevuuskin säätyy vain portaittain. Hyvän ajoasennon löytäminen ei ole helppoa. Allekirjoittanut ei löytänyt mieleistään koko koeajon aikana, mikä tuntui myös kangistumisena jo alle kahdensadan kilometrin ajomatkalla.
Takapenkki tuntuu aluksi kelvolliselta, mutta pitemmän päälle selkänoja alkaa takanakin tuntua kovalta. Naismatkustaja moitti kovuutta heti taakse istuttuaan. Istuma-asento takaistuimilla on aika ryhdikäs ja tilaa riittää muuten, mutta pitkän kuljettajan tai apumiehen takana loppuu jalkatila.
CT 200h:n tavaratila on perusasussaan pieni. Sen pohjan alla on matala kaukalo, jonne voi piilottaa jonkun litteän tavaran. Tilat voi yhdistää välikannen poistamalla, jolloin tavaratilasta tulee hieman avarampi mutta myös epäkäytännöllisen muotoinen. CT 200h:lla on parasta liikkua kassien kanssa, sillä matkalaukuille on huonosti tilaa. Varapyörä ei kuulu Lexuksen varustukseen.
Surisevaa vauhdin lisäystä
Lexus CT 200h hybriditekniikka on tuttua Toyotan Prius- ja Auris HSD –malleista. Teholukematkin ovat samat: 1,8-litraisessa bensiinimoottorissa on tehoa 73 kilowattia eli 99 hevosvoimaa ja sähkömoottorissa tehoa on 60 kilowattia. Hybridistä yhdessä saatava suurin teho jää suhteellisen vaatimattomaan sataan kilowattiin eli 136 hevosvoimaan. Kun painoero Auriksen HSD-malliin on yllättävän suuri, lähes 400 kiloa, samat moottorit joutuvat totiseen työhön 1845 kilon painoista autoa liikuttaessaan.
Kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta, joista EV-tilassa Lexus kulkee pelkästään sähköllä.
Vaikka Lexuksen hybridivoimanlähde toimii saumattomasti, välillä tuntuu kuin CT 200h liikkuisi normaalimoodilla jotenkin vastentahtoisesti. Sellaista kevyen iloista kulkemisen tuntua kuin Mitsubishin PHEV-hybridimaasturilla ei CT 200h:ssa tule. Yli 100 km/t nopeuksissa Lexuksen voimalinja tuntuu tehottomalta. Helsingistä Turkuun vievällä moottoritiellä Halikon seudun jyrkissä ylämäissä Lexus kiihtyy vaivalloisesti. Moottori surisee kuin viimeistä päivää kun CT 200h ponnistelee eteenpäin.
Lexus on parhaimmillaan kaupunkiajossa, missä se on varsinkin ruuhkissa hybridivoimanlähteensä ja automaattivaihteistonsa ansiosta vaivaton liikuteltava. Monet pienet liikkeet, kuten pysäköintitaloissa pyöriminen hoituvat sähköllä, eikä ohjauskaan haraa turhaan vastaan taajamanopeuksissa.
Moottoritiepainotteisessa koeajossa CT 200h kulutti 6,5 litraa sadalla kilometrillä, joten kulutuksen suhteen hybridiratkaisusta ei ole kovin kummoista etua. Pikku-Lexuksen polttoainesäiliö on pieni, bensiinimittarin neula alkoi lähestyä toiseksi viimeistä viivaa jo vajaan 500 kilometrin ajomatkan jälkeen. Tankatessa säiliöön mahtui 32 litraa, vaikka polttoainesäiliön tilavuus on 45 litraa, mikä sekin on vähän.
Raskassoutuista menoa
Selvin CT 200h:lla liikkumisen liittyvä mielikuva on jähmeys. Vaikka Lexus ohjautuu tarkasti, sen ohjaus ei kommunikoi parhaalla mahdollisella tavalla. Lexuksessa on jämäkkä alusta, joka yhdessä nopeuden myötä vastettaan kasvattavan ohjauksen kanssa tekee auton ajettavuudesta hieman jäykähköä ja raskassoutuista. Alusta ei mukaudu tarpeeksi hyvin suomalaisten teiden epätasaisuuksiin. Se välittää helposti erilaisia pieniä tärinöitä ja värinöitä matkustamoon ja ohjauspyöräänkin.
Sileällä asfaltilla CT 200h kulkee kyllä hienosti ja rauhallisissa nopeuksissa todella hiljaisestikin, mutta Suomessa hyväpintaisia teitä ei ole kuin vastapäällystetyillä ajoradoilla eikä aina niilläkään. Vauhdin kasvaessa ajoviima synnyttää selvimmin Lexuksen matkustamoon kuuluvan äänen.
Moottoritievauhdissa sivutuuli tuntuu Lexuksessa ja sivuliikkeiden korjaaminen jäykällä ohjauksella on vaivalloista.
Mutkaisella kantatiellä Lexuksesta löytää toisen luonteen, kun kytkee Sport-moodin päälle ja lisää vauhtia. Sport-ajoasennossa CT 200h reagoi hienosti kaasupolkimen liikkeisiin. Kun tien kaarteita varsinkin mäkisessä maastossa alkaa mukailla kaasun käytöllä, Lexus on parhaimmillaan.
Tasakaasulla valtatietä ajettaessa CT 200h:n voimalinja reagoi Sport-asennossa turhankin ärhäkkäästi ja silloin Eco- ja Normal-ajomoodeille on käyttöä.
Vastinetta rahalle:
Jos ostaja ei ole kiinnostunut hybridi-voimanlähteestä, CT 200h:n hinnalla saa muilta merkeiltä mukavampia, jännittävämpiä ja ylellisempiä autoja. Jos taas haluaa hybridiauton, Toyotan mallit tarjoavat pikku-Lexusta paremman vastineen rahalle. CT 200h:sta on vaikea löytää perusteita lisähinnan maksamiselle premium-brändistä. Nuori naiskoeajaja totesi kaupunkiajossa CT 200h:sta: arvosana 8-, ihan kiva, ei mitään erityisen huonoa mutta ei mitään valtteja eikä veikeätäkään. Pieni Lexus kuulostaa persoonalliselta, mutta auto ei näytä eikä tunnu siltä.
PLUSSAT
+ Vaivattomuus kaupunkiliikenteessä
+ Hiljainen hyvällä tienpinnalla
+ Vastaa Sport-moodilla hyvin käskyihin
MIINUKSET
- Pieni bensatankki ja tavaratila
- Istuimissa kovat selkänojat
- Navigaattori vain huippuvarustelussa
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli |
Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business |
Bensiinimoottorin iskutilavuus cm3 |
1798 |
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min |
73/99/5200 |
Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min |
142/2800-4400 |
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv |
60/82 |
Sähkömoottorin suurin vääntö Nm |
207 |
Suurin yhteisteho ja –vääntö kW/Nm |
100/136 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
3,6 |
CO2-päästö g/km |
88 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4350/1765/ 1455/2600 |
Omamassa kg |
1845 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
10,3 |
Huippunopeus km/t |
180 |
Kokonaishinta euroa |
32 991,81 |
Juha Partanen