veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Matkatavaralle on monta taksaa

Matkatavaralle on monta taksaa
27.10.2015

Lentoyhtiöiden matkatavarasäännöistä on tullut niin monimutkaisia, että matkatavara-asiat pitää miettiä hyvissä ajoin etukäteen. Finnair on tehnyt nettisivuilleen matkatavaroiden hintalaskurin asiakkaan avuksi. 

Taitavakin matkustaja joutuu pohtimaan, miten toimia, kun isäntä iskee ulkomailla lähtiäislahjaksi komean näköisen pullon. Pulloa kun ei voi ottaa käsimatkatavaraksi eikä lentolaukkua viitsisi kuljettaa koneen ruumassa ylimääräisen pullon takia. Kuluja voi syntyä siitäkin, että pullon takia matkalaukun paino nousee juuri sen kriittisen kilon yli sallitun.

Kuva Finavia

Kerran olen antanut tällaisen pulmallisen pullon lentokentällä virkailijalle. Hän ilahtui niin, että olisi varmasti siirtänyt minut bisnesluokkaan, jos siellä olisi ollut tilaa. Normaalisti matkatavara-asiat tulee kuitenkin mietittyä ennen lennolle lähtöä, mieluiten jo lippua varatessa.  

Sisältyykö laukku lipun hintaan?

On syytä tarkistaa, kuuluuko ruumaan menevä matkalaukku lipun hintaan, ja jos ei, mitä se maksaa. Jos et halua maksaa, selvitä kuinka suuren ja painavan käsimatkatavaran saat ottaa mukaan koneeseen. Matkatavaraohjeet kannattaa katsoa lentoyhtiöiden verkkosivuilta.

Kun matkatavaroista alettiin kymmenisen vuotta sitten laskuttaa erikseen, keskeisenä perusteena oli polttoaineen korkea hinta. Nyt laukkujen kuljetuksesta tulevat miljardit ovat jo niin olennainen osa lentoyhtiöiden ansaintaa, että niistä tuskin enää luovutaan. Ilmaisesta laukusta on tulossa täky kalliimman hintaluokan lipun ostoon.

Lentoyhtiöiden kuljetussäännöissä huomioidaan laukkujen määrä ja koko sekä lentolippusi tyyppi. Säännöt ovat menneet niin monimutkaisiksi, että esimerkiksi Finnair on tehnyt nettisivuilleen matkatavaralaskurin. Sen avulla saat selville, mitä voit ottaa lipun hinnalla mukaan ja mistä pitää maksaa erikseen.

Esimerkiksi kotimaan lennolla edullisimmassa economy light -luokassa Finnairin lippu ei sisällä ruumaan menevää matkalaukkua. Laskuri kehottaa maksamaan sen lippua tilatessa tai etukäteen verkossa, jolloin sen hinta on vain kymppi. Kentällä laukusta voi joutua maksamaan 40–150 euroa.

Yhden laukun saa ilmaiseksi, jos matkustaa toiseksi edullisimmassa economy perus -luokassa.  

Tarkista painon ja koon rajat

Taksat koskevat normaalikokoista laukkua, jonka paino saa olla enintään 23 kiloa (Norwegianilla vain 20 kg). Laukun yhteenlasketttu pituus, leveys ja korkeus saa olla enintään 158 senttiä. Käsimatkatavaroissa laukun koko ilmoitetaan kansainvälisen käytännön mukaan siten, että laukun ulkomitat saavat olla sentteinä enintään 56 x 45 x 25. 

Käsimatkatavaran paino on esimerkiksi Finnairilla rajoitettu kahdeksaan kiloon, paitsi bisnesluokassa kymmeneen. Kilon tai kaksi saa kätevästi pois lentolaukusta, jos pakkaa tietokoneen erilliseen laukkuun. Tällaisen henkilökohtaisen tavaran saa ottaa koneeseen laukun ohella erikseen. 

Entä jos lennolla on vaihto?

Jos matka koostuu useammasta lennosta eri yhtiöiden koneella, on toimittava tiukimpien rajoitusten mukaisesti. Esimerkiksi Air Francen koneeseen ei saa viedä yhtä paksua laukkua kuin British Airwaysin koneeseen.

Lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestö IATA ehdotti heinäkuussa käsimatkatavaran laukkukoon pienentämistä muutamalla tuumalla joka suunnasta. Suurimmat lentoyhtiöt Lufthansaa lukuunottamatta tyrmäsivät idean. Muutama innokas laukkuvalmistaja on kuitenkin jo ehtinyt tuoda markkinoille ehdotetun koon (54-34-19 cm) mukaisia laukkuja.

IATA ei määrää, vaan pyrkii koordinoimaan lentoyhtiöiden säädöksiä. Ne ovatkin laukun koon ja painon suhteen kutakuinkin yhteneväisiä, suurimmat erot tulevat lipun tyypistä. 

Miten sukset tai golfbägi kuljetetaan?

Erikoismatkatavaroista kuten suksista tai golfbagistä ei reittilennoilla veloiteta automaattisesti lisämaksua, vaan ne luokitellaan yhdeksi laukuksi. Urheilemaan matkustava tarvitsee kuitenkin lähes aina toisen laukun vaatteita ja muita varusteita varten. Lisälaukku Eurooppaan maksaa esimerkiksi Finnairilla 15 euroa, mutta Atlantin yli jo 60 euroa. Ajoissa toimiva voi maksaa lisämatkatavarat myös kanta-asiakasohjelmista kertyvillä pisteillä.

Charter-lennoilla esimerkiksi suksista pitää yleensä maksaa erikseen.

Helsinki–Vantaalla ja muilla suurilla lentokentillä laukut kulkevat terminaalista toiseen jopa kilometrien pituisia matkoja. Tyypillisin ongelmatilanne syntyy siitä, että laukun ympärille varovaisuussyistä ostettu hihna tarttuu kuljetushinnastossa johonkin. Silloin laukku ajautuu pois reitiltään. Tämän vuoksi hihnoja ei kannattaisi käyttää.

Kiinnitä laukkuusi huolellisesti tarra, joka näyttää automaattiselle ohjausjärjestelmälle matkatavarasi määränpään. Poista vanhat tarrat. 

”Kilon tai kaksi saa kätevästi pois lentolaukusta, jos pakkaa tietokoneen erilliseen salkkuun. Tällaisen henkilökohtaisen tavaran saa ottaa koneeseen lentolaukun lisäksi.”

Matkatavaraohjeet kannattaa katsoa lentoyhtiöiden omilta sivuilta 

Pekka Virolainen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti