Mazda2 vaikuttaa autolta, jonka voisi kuvitella puhuttelevan enemmän naisia kuin miehiä. Sen navigaattorin puheohjauskaan ei suostunut ymmärtämään allekirjoittanutta, mutta totteli heti kun vaimon ääni alkoi käskeä sitä.
Kilpailu pikkuautojen kesken on kovaa. Kokoistensa joukossa Mazda2 on kyllä tasalaatuinen, mutta ei perusmuodossaan erotu muista, ellei sitten ostaja satu olemaan erityisen mieltynyt Mazdan muotoilulinjaan.
Hinnat alkaen -malli 75-hevosvoiman moottorilla maksaa 15 211 euroa. Halvin 90-hevosvoimainen malli Premium-varusteisena maksaa 17 454 euroa.
Kun varustetasoissa noustaan Premium Plus -tasolle ja 19 072 euron hintaan, Mazda2:n saa Red-versiona, jossa on punaiset istuimet. Lisävarusteena seitsemän tuuman TFT-näyttöön saatavaa navigaattoria voi ohjata puheella. Nämä kaksi ominaisuutta erottavat kakkosen kilpailijoistaan.
Mazda2:n puheohjaus tosin ei totellut allekirjoittanutta lukuisista yrityksistä huolimatta. Vasta kun se kuuli vaimon terävämpää ääntä, navigaattori alkoi toimia. Myös nuorten ääni kelpasi Mazdalle ja se ymmärsi tytärtä myös silloin, kun hän yritti matkia isänsä kähinää.
Perinteikäs monin tavoin
Mazda2 on monin tavoin perinteinen auto hyvässä ja pahassa: siinä on ahtamaton moottori, vain viisi vaihdetta vaihdelaatikossa ja perinteinen käsijarru. Tämä on ehdottomasti positiivinen piirre viimeistään silloin, jos auto pitää saada hinausauton kyytiin.
Kakkosen mazdamaisuuksiin kuuluu terävästi reagoiva ohjaus. Vanhemmista malleista poiketen ohjausvaste on nyt miellyttävän pehmeä, mutta ei keskitä kovin selkeästi.
Pirteän punaisissa istuimissa on Mazdan tapaan ainakin notkoselkäiselle kuljettajalle hieman turhan pulleiksi topatut, pinkeät selkänojat. Selkä ei uppoa istuimeen niin että siinä pysyisi mukavasti paikallaan, eikä Mazda2:n istuinmukavuus ole kokonaisuutenakaan pikkuautoluokan kärkipäätä. Mazdalle ominaisesti selkänojan kaltevuuden säätö on vipukäyttöinen ja liikkuu portaittain, joka sekin heikentää ergonomiaa. Varsinkin selkänojan luontevimmassa kallistuskulmassa sen pullea alaosa työntää istujaa niin, että selän yläosalla ei ole tukea lainkaan.
Takapenkillä monia puutteita
Mazda2:n kojelauta on varsin pelkistetty. On makuasia pitääkö sitä karuna, mutta muun muassa CX-3-mallista tuttu mittaristo on joka tapauksessa ankea. Keskellä töröttävän nopeusmittarin vasemmalla puolella olevan kierroslukumittarin luettavuus on jo itsessään huono, mutta jos auringonvalo osuu takaviistosta, siitä ei heijastusten vuoksi näe mitään. Vedenlämpömittari puuttuu kakkosesta niin kuin monista muistakin Mazdoista.
Mazda2:ssa on nykytyyliin monia varoittimia. Peruutusvaihteen kytkemisestä kertova on niin pahaääninen, että kuljettaja varmasti uskoisi vähemmälläkin lähtevänsä peruuttamaan.
Mazdan Kodo-filosofian mukainen muotoilu voi näyttää vauhdikkaalta, mutta taaksepäin voimakkaasti nouseva vyötärölinja aiheuttaa sen, että pienet lapset näkevät takasivuikkunoista huonosti ulos. Takapenkin istuimet ovat muuten kohtalaiset, mutta reisituki ei riitä täysikasvuiselle miesmatkustajalle, jolle ei ole jalkatilaakaan toisen samanmittaisen istuessa etuistuimella. Pääntuet ovat käsittämättömän kovat.
Kevyt ja helppo ajettava
Mazda2 on monessa suhteessa käyttäjäystävällinen auto. Sen ratin taakse on helppo sopeutua: ohjaus on kevyt, vaihteensiirto on kevytkäyttöinen eikä Mazdan ajettavuudessa ole mitään erityispiirteitä. Mazda2:lla on helppo ajaa mutkaista kantatietä reippaastikin. Ainakin kesäkeleillä ajotuntuma on hyvä ja Mazda2:sta voi sanoa, että sillä on kiva ajaa. Kuten nuori naiskoeajaja totesi: Mazda2 on näpsäkkä auto.
Vaikka Mazda2:n alusta on säädetty kohtalaisen mukavaksi, se on jousto-ominaisuuksiltaan pienille autoille tyypillisesti töpöttelevä ja tienpinnan epätasaisuudet välittyvät matkustamoon pikkuautomaisen selkeästi. Laadukkuuden tunne puuttuu.
Kokoluokan ajokeille tyypillisesti Mazda2:n äänieristys ei ole samaa luokkaa kuin isommissa autoissa ja rengasmelua riittää ilman nastarenkaitakin. Moottoritiellä kakkonen on kohtalaisen miellyttävä ajaa, mutta ajoviiman ja rengasmelun cocktail tuntuu korvissa 120 km/t -vauhdissa.
Kierrättämällä reipas
Nykymuodin vastaisesti Mazda käyttää autoissaan vapaastihengittäviä moottoreita. Pienessä Mazda2:ssakin on nelisylinterinen, sylinteritilavuudeltaan 1,5-litrainen kone, vaikka monet kilpailijat ovat siirtyneet ahdettuihin, kolmannesta pienempiin, yksilitraisiin ja kolmesylinterisiin voimanlähteisiin.
Kuten suurimman vääntömomentin kierrosluvusta voi arvata, Mazdan kone on parhaimmillaan kun sitä kierrättää kunnolla. Se ei kuitenkaan ole alakierroksillakaan hengetön.
Maahantuoja Inchcapen Mazda-tuotepäällikön Roope Lahden mukaan automaattivaihteisten versioiden kysyntä on kasvanut pienissä automalleissa. Kokeilu koeajoauton kanssa samantehoisella mutta automaattivaihteisella Mazda2:lla osoitti, että 90-hevosvoimainen ahtamaton kone tuntuu alakierroksilla tahmealta ennen kuin kierrokset nousevat. Väännön vähäisyys tulee automaatin kanssa selkeämmin esiin kuin manuaalilaatikkoa ahkerasti kepittämällä.
Odotettua taloudellisempi
Mazda2 todistaa, että moottorin isompi koko ei välttämättä tee autosta janoista. Mazdan koneessa on bensiinimoottoriksi poikkeuksellisen korkea puristussuhde 14:1 ja sen venttiilien ajoitus säätyy hyvin laaja-alaisesti. Näin moottori työskentelee osakuormalla Toyotan hybrideissään käyttämän ns. Atkinson-työkierron tavoin.
Edes kuudennen vaihteen puuttuminen ei heikentänyt Mazda2:n kulutuslukemia. Viitosvaihteella kone kiertää satasen nopeudella 2000 r/min. Koeajossa polttoaineen kulutus oli vain 5,5 litraa sadalle kilometrille, mikä on reippaassa ajossa todella vähän.
Vuoden 2015 EcoRun-taloudellisuusajojen viimeisessä osakilpailussa vanha rallitähti Markku Alén pääsi Mazda2:lla niinkin pieneen kulutuslukemaan kuin 3 849 litraa per 100 km. Takavuosien kovimman naiskuljettajan Minna Sillakorvan tulos oli 3,942 litraa per 100 km.
Vastinetta rahalle
Mazda2:lla on kokoluokassa kovat kilpailijat, joita vastaan sillä ei puheohjattua navigaattoria lukuun ottamatta ole mitään erityistä ylivoimatekijää. Škoda Fabia ja Volkswagen Polo ovat ajettavuudeltaan luokan kärkeä, mutta Mazda ei jää niistä samalla tavoin jälkeen kuin Hyundai i20. Hyundai i20 taas tiloiltaan peittoaa Mazda2:n selvästi.
Corsan uusi malli on vahva näyttö Opelilta ja sillä on hintaetukin puolellaan. Myös Ford Fiesta ja ranskalaiset Renault Clio ja Peugeot ovat kovia kilpailijoita. Neljä metriä pitkien autojen 15 000 - 20 000 euron hintaluokassa riittää valinnanvaraa.
PLUSSAT
+ Kiva ja helppo auto ajaa
+ Vaivattomat hallintalaitteet
+ Lisähintaisen navin puheohjaus
MIINUKSET
- Voimakas rengasmelu
- Niukat tilat ja istuimet
- Ankea mittaristo
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Mazda2 5HB (90) SkyActiv-G Premium Plus Red 5MT |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 |
1496 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
66/90/6000 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
148/4000 |
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km |
5,9/3,7/4,5 |
CO2-päästö g/km | 105 |
Mitat mm |
4060/1695/ |
Omapaino kg | 1037 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
9,4 |
Huippunopeus km/t | 183 |
Kokonaishinta e + metalliväri / koeajoauto |
19 072,31 / 20 935 |