Mercedes-Benzin B-sarjan 200 Natural Gas Drive-mallissa kaasu on ajateltu ensisijaiseksi energiaksi. Tällä autolla ajellessa pitää unohtaa syrjäseudut, sillä bensiinitankki on vain 12 litran kokoinen.
Mercedes-Benzin pienin kaasulla kulkeva malli on B-sarjan NGD- eli Natural Gas Drive -versio. Se on selkeästi samassa sarjassa kokoluokkansa muiden tila-autojen kanssa. Kaasu on ajateltu moottorin ensisijaiseksi energiaksi, mikä rajoittaa auton käytettävyyttä.
B-sarjan Mercedes-Benz on kuin Toyota Verso, mukava ja käytännöllinen, mutta ei millään erityisellä tavalla innostava auto. Toyotalle Mercedes häviää kuitenkin sekä monikäyttöisyydessä että takapenkin käyttökelpoisuudessa.
Kaasukäyttöisissä tila-autoissa valinnanvara ei ole kovin laaja. Tällä hetkellä kilpailijoista lähinnä Opel Zafira 1.6 XNT Turbo ja Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel ovat kaasulla kulkevia vaihtoehtoja B-sarjan NGD Mercedekselle.
Mercedes-Benzin B-sarjassa NGD-kaasuversio on automaattivaihteisena reilut 1800 euroa vastaavaa bensiinikäyttöistä versiota kalliimpi.
Kaasulla ajaminen on selvästi bensiinillä tai dieselillä liikkumista halvempaa: maakaasun kilohinta on 1,4 euron ja biokaasun kilohinta on 1,5 euron vaiheilla. Bensiiniä vastaavaksi ekvivalenttilitraksi muutettuna maakaasun hinta on noin 0,90 euroa litra ja biokaasun 0,96 euroa litra.
Kaasun käyttöä rajoittaa sen saatavuus. Suomessa on nykyään parisenkymmentä kaasuautojen julkista tankkauspistettä ja ne painottuvat Etelä-Suomeen. Gasum on rakentanut asemia lähinnä Venäjältä tulevan kaasuputken alueelle. Kaasua on autoille tarjolla linjan Imatra-Lappeenranta-Kouvola-Lahti-Tampere eteläpuolella. Varsinais-Suomesta tai pohjoisesta kaasua ei saa, mutta uusia asemia on suunnitteilla.
Vuoden 2013 alusta lähtien CNG-metaanipolttoainekäyttöisistä autoista on pitänyt maksaa käyttövoimaveroa 3,01 senttiä päivässä jokaiselta kokonaispainon alkavalta sadalta kilolta, mikä B-sarjan automaattivaihteisen NGD:n 2050 kilon kokonaispainolla merkitsee lähes 238 euron vuotuista kustannusta vajaan sadan euron perusveron lisäksi.
Ei kannata lähteä Pohjois-Suomeen
Toisin kuin Volkswagen-konsernin monikäyttöautot, joissa on sekä kaasutankit että 50 litran bensiinisäiliö, Mercedes-Benz B 200 NGD on tehty vain kaasulla ajettavaksi. Sen kolmeen paineistettuun kaasusäiliöön mahtuu 21 kiloa bio- tai maakaasua. Bensatankki on vain kahdentoista litran kokoinen, josta siitäkin puolet on varalla.
Kaasukomponenttien suojaamiseksi kaasuauto tarvitsee käynnistämiseen bensiiniä silloin kun pakkasta on 15 astetta. Automaattinen vaihto kaasukäytölle tapahtuu vasta, kun jäähdytysneste ja rakenneosat ovat saavuttaneet riittävän lämpötilan. Bensiinikomponentit aktivoituvat myös tietyissä ajotilanteissa, joten aivan pelkällä kaasulla NGD-malli ei kulje. Tosin kesähelteillä tehdyssä koeajossa bensiinitankki pysyi täytenä koko ajan.
Kaasu-Mercedeksen normikulutus on 4,3 kiloa kaasua sadalla kilometrillä, jolloin toimintasäde olisi lähes 500 kilometriä. Taloustaidon koeajossa kaasua paloi 4,8 kiloa satasella, jolloin kaasutankeilla pääsee vain vajaat 440 kilometriä. Saksalainen autolehti Auto, Motor und Sport onnistui koeajossaan polttamaan kaasua jopa 5,9 kiloa sadalla kilometrillä, jolloin tankkausväli lyheni 360 kilometriin. Se on varsin vähän verrattuna tavallisiin bensiini- tai dieselkäyttöisiin autoihin, puhumattakaan yli 1 300 kilometrin toimintasäteeseen yltävistä Volkswagenin, Audin ja Škodan bensiini-kaasuhybrideistä.
B-sarjan NGD:llä on hankala lähteä matkalle Pohjois-Suomeen, kun tällä hetkellä pohjoisin kaasutankkausasema on Laukaassa, lähellä Jyväskylää. Kaasun loputtua kahdentoista litran bensiinisäiliötä pitäisi tankata vähän väliä.
Suorituskyky riittää hyvin
Satakymmenen kiloa perus-B:tä painavamman NGD:n suoritusarvot ovat jonkin verran bensiinimallia heikommat. Käytännön ajossa suorituskykyerolla ei ole kovinkaan kummoista merkitystä. Mercedes-Benz B 200 NGD on mainio auto ajaa, eikä kaasuversion hieman heikompaa suorituskykyä edes huomaa ajossa. Kaasusäiliöt on sijoitettu etu- ja taka-akseleiden väliin takapenkin alle. Auton pohjalla ne saattavat matalan painopisteen vuoksi jopa hieman parantaa B-mallin ajettavuutta.
Automaattivaihteisella B-sarjan NGD:llä liikkeelle lähdettäessä kaasupoljinta joutuu painamaan varsin paljon, ennen kuin auto liikkuu. Se tuntuu oudolta, kun automaattivaihteiset ajokit yleensä ryömivät eteenpäin, vaikka kaasua ei painaisi ollenkaan. Kevyen painalluksen pitäisi riittää normaaliinkin liikkumiseen. Ahtaissa paikoissa B-sarjalaisen vaatima poljinvoima tuntuu hankalalta, kun tilaa auton hyökkäämiselle eteenpäin ei ole.
Vaikka Mercedes tuntuu kevyellä kaasulla liikkuvan tahmeasti, polkaisu hieman syvempään osoittaa, että kaasuauto kiihtyy tarvittaessa hyvin mallikkaasti. Mersun moottori vetää hienosti niinkin alhaalta kuin 1 100 kierroksesta aina 6 200 kierrokseen asti, eikä voima tunnu loppuvan missään kohdassa.
Mercedeksen 7-vaihteinen automaatti vaihtaa todella hienosti, mutta välillä se saisi reagoida hieman nopeammin.
Mainion mukava auto
Ainakin NGD-versiossa B-sarjan Mercedes-Benzin alusta toimii hienosti – myös nopeassa ajossa, vaikka se ei auton luonteeseen erityisesti kuulukaan. Ennen kaikkea jousituksen mukavuus on kaikilla tienpinnoilla erinomainen, jopa sorateiden nimismiehen kiharoissa. Ainoastaan joillain pinnoilla tuntuva aivan pieni, turha värinä ohjauspyörässä on pieni miinus, jos oikein hiuksia alkaa halkoa.
Yleisilmeeltään B-sarjalainen on mukava ja tasapainoinen ajettava. Erityisesti taajama-ajossa ohjaus on miellyttävä, hyvä yhdistelmä luontevaa keveyttä ja riittävää tuntoa. Vauhdin kasvaessa ohjaus jähmeytyy jonkin verran ja siihen tulee hiven keinotekoista tuntua, mutta päällimmäisenä on Mercedeksille perinteisesti tyypillinen rauhallisuus. Silti tai oikeastaan juuri sen takia takapyöräluistokin on B:llä helppo hallita, jos auton sellaiseen onnistuu esimerkiksi soralla samaan. Moottoritienopeuksillakaan kaasu-B:stä ei tule väkisin väännettävää.
Matka-ajossa B-sarjalainen on todella vakaa auto, jossa vauhti ei tunnu tila-automaisesta luonteesta huolimatta.
B-sarjan NGD:n moottori on hiljainen, kuten koko Mercedes muutenkin. Ulospäin moottorin ääni kuulostaa tyhjäkäynnillä hieman epäsointuiselta ärinältä, mutta sisään se kuuluu silloinkin hyvin vaimeana. Maantieajossa ainoastaan rengasmelu kuuluu muuten hiljaisessa autossa.
Etuistuimilla avaraa
B-sarjan Mercedes-Benzin akseliväli on sama kuin A-sarjassa ja sen johdannaisissa CLA:ssa ja GLA:ssa, mutta korkeutta B:ssä on selvästi enemmän kuin A-sarjan autoissa. Sisätiloiltaan ahtaan oloinen GLA on mitoiltaan pidempi ja leveämpi. CLA on pituudeltaan jo aivan toista luokkaa kuin B-sarjalainen, joka kuitenkin etuistuimilla istuttaessa tuntuu tilavalta ja avaralta. B-malli onkin tilankäytöltään aivan ylivoimainen A-mallivalikoimaan verrattuna.
Sisältä Mercedes-Benz on laadukkaan oloinen. Nuoret koeajajat pitivät etuistuimia mukavina eikä niissä varsinaista moitteen sijaan olekaan – välillä tosin tuntui että etuistuinten reisituki voisi olla parempi. Tila-automaisesta ohjaamosta on helppo löytää luonteva ajoasento.
Takapenkillä on korkeussuunnassa vähemmän tilaa kuin auton ulkomuodon perusteella odottaisi. Lattia on korkealla ja nähtävästi riittävän pääntilan takaamiseksi takapenkin istuinkorkeus on liian matala. Matalalla istuminen pilaa istuinmukavuuden täysikokoisilta ihmisiltä: jalat ovat koukussa ja vailla reisitukea.
NGD-version tavaratila on samankokoinen kuin muissa B-sarjalaisissa eli 488 litraa. Se laajenee takaistuinten selkänojia alas kääntämällä 1547 litraan.
Huonoja ratkaisuja
Mercedes-Benzin hallintalaitteet ovat perinteisesti kulkeneet tietyiltä osin omia latujaan. Tuulilasinpyyhkijöiden käyttäminen ohjauspylvään vasemmalla puolella olevan viiksen päätä kiertämällä ei ole läheskään yhtä kätevä kuin normaali ratkaisu, jossa pyyhkimet liikkuvat oikealla puolella olevaa viikseä ylös alas liikuttamalla.
Huonoin ratkaisu Mercedes-Benzin hallintalaitteissa on automaattivaihteiston ajoasennon valinta viiksellä, joka on muiden autojen pyyhinviiksen paikalla. Satunnaisesti Mersulla ajava on aina vaarassa koskea vahingossa vaihteenvalitsimeen sateen sattuessa. Itsekin siirsin kerran vaihteen vahingossa vapaalle, kun tarkoituksena oli kytkeä pyyhkimet toimimaan – onneksi vauhtia oli lähes olemattomasti – ja muita koeajajia piti oikein vahtia, että he eivät sormeile automaatin valitsinta vahingossa.
Tuulilasin edessä oleva ilmanottokaukalo on syvä ja sen puhdistaminen on hankalaa konepeltiä avaamatta. Kesällä peiton avaaminen on helppoa puista pudonneiden lehtien ja havujen poistamiseksi, mutta kovilla talvipakkasilla konepelti voi olla jäässä ja silloin lumen kaivaminen kaukalosta on työlästä.
Konepellin aukaisuvipu on niin kaukana kojetaulun alla, että piti oikein käyttöohjekirjasta tarkistaa, mihin se on sijoitettu. Vivun punainen väri ei sen piilopaikasta näy ennen kuin katsojan pää on melkein poljinten vieressä lattian tasolla.
Tekniset tiedot puuttuvat
Mercedes-Benzin käyttöohjekirjat ovat muuttuneet omituisiksi. B-sarjan ohjekirjassa on 385 sivua ja B 200 Natural Gas Driven lisäkäyttöohjeessa 24 sivua, mutta kummastakaan ei löydy tietoja esimerkiksi moottorin koosta ja huipputehosta – muista perinteisistä teknisistä tiedoista puhumattakaan. B-sarjalaisen omistajalla pitää olla erikseen esitekirjanen, josta hän voi katsoa, millä kierrosluvulla hänen autonsa huipputeho ja suurin vääntömomentti ilmenevät ja millaiset auton suoritusarvot ovat.
Mercedes-Benzin NGD-version lisäkäyttöohjeessa kerrotaan, että maakaasu on hajustettua, joten mahdollinen vuoto on sen ansiosta tunnistettavissa.
Kaasulaitteiston huolto- ja korjaustyöt saa turvallisuussyistä suorittaa vain ammattitaitoisen erikoiskorjaamon erikoiskoulutettu henkilökunta, jolla on työhön tarvittavat tiedot ja laitteet.
Vastinetta rahalle:
Mercedes-Benz B 200 NGD ei ole mikään halpa auto, manuaalivaihteisena sen hinta lähtee 37 114 eurosta ja automaattina 39 875 eurosta. Kaasulla kulkevaksi autoksi lähtöhinta ei kuitenkaan ole mahdoton. Liikkuminen kaasulla on ainakin toistaiseksi edullista, mutta Mercedeksen pienen bensiinitankin vuoksi B-sarjan NGD:llä ei kannata lähteä kaasuasemaverkoston ulottumattomiin. Koeajoauton yli 10 000 euron lisävarusteilla auton hinta karkaa yli 51 000 euron, jolloin B 200 NGD ei enää tarjoa hyvää vastinetta rahalle.
Juha Partanen
PLUSSAT
+ Hyvä jousitusmukavuus
+ Mukava ajettava
+ Laadun tuntu verhoilussa
MIINUKSET
- Bensiinitankin pienuus ja pieni toimintasäde
- Takapenkin matala istuinkorkeus
- Hankalasti omaperäisiä hallintalaitteita
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli |
Mercedes-Benz B 200 NGD A Premium Business |
Sylinteritilavuus cm3 |
1991 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
115/156/5000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
270/1250-4000 |
Yhdistetty EU-kulutus kg/100 km |
4,2-4,3 |
CO2-päästö g/km |
115-117 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4359/1786 1557/2699 |
Omamassa kg |
1535 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
9,1 |
Huippunopeus km/h |
200 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto |
41 160 / 51 515 |