veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mikä ihmeen lomaklubi?

Mikä ihmeen lomaklubi?
3.10.2014

Kun Kanariansaarilla tarjotun arpajaislipun voitonlunastus paljastuu lomatuotteen esittelytilaisuudeksi, olet todennäköisesti tekemisissä lomaklubin kanssa.  

Rantapallo iStockphoto.com

Euroopan kuluttajakeskus saa toistuvasti yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat ulkomaanlomallaan liittyneet lomaklubin jäseneksi. Ammattilaiset puhuvat pitkäkestoisesta lomatuotteesta. Englanniksi niitä kutsutaan timeshare-tuotteiksi. 

Tyypillisesti lomaklubin jäseneksi päätyy, kun Kanariansaarten rantabulevardilla tarjotun arpajaislipun voitonlunastus paljastuukin lomatuotteen uuvuttavaksi esittelytilaisuudeksi. Tällaisia lomatuotteita ovat esimerkiksi yli vuoden kestävät jäsenyydet lomaklubeissa lahjakortteineen, jotka oikeuttavat vaikkapa risteilyihin, tai tietokone-ohjelmat, joiden avulla voi tehdä hotellivarauksia. Vastaavia tuotteita kaupataan myös Thaimaassa.

Ongelmat liittyvät useimmiten siihen, kun kuluttaja haluaisikin peruuttaa kaupan, ja tällöin myyjä ilmoittaa, ettei peruutusoikeutta ole.

Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa, että yli vuoden voimassaoleva lomatuotesopimus, jolla kuluttaja saa majoitukseen liittyviä alennuksia tai muita etuuksia, on peruutettavissa 14 kalenteripäivän kuluessa sopimuksen tekemisestä.

Tyypillinen ongelma on myös se, että kun kuluttaja haluaisi varata matkan tai pelkän yöpymisen, ei vapaita paikkoja ole tai myyjä ei enää vastaa yhteydenottoihin.

Lomatuotteen esittelytilaisuudet on viisainta jättää väliin, ellet ole etukäteen selvittänyt myyjän ja myytävän tuotteen yksityiskohtia. Sopimukset ovat lähes aina niin monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, ettei kuluttaja lopulta tiedä, mihin hän on sitoutunut. Lisäksi kuluttajaa sekoittaa sopijapuolten määrä: yksi taho hoitaa myyntiä, toinen järjestää matkan ja kolmas vastaa jäsensopimuksesta.

Lomatuotteille ei ole olemassa hyvin toimivia jälkimarkkinoita. Etenkin klubijäneyyttä on vaikea myydä edelleen.

Viisi vinkkiä sopimusta harkitsevalle

  1. Älä luota suullisiin lupauksiin. Vaadi kaikki sovittu kirjallisena. Mahdollisessa ristiriitatilanteessa sinun voi olla vaikea todistaa myyjän suullisesti antamat lupaukset.
  2. Lue sopimusehdot huolellisesti. Älä milloinkaan laita nimeäsi sopimukseen, jota et ole ehtinyt lukea tai jonka sisältöä et ymmärrä. Pyydä paperit tarvittaessa mukaasi hotellille, jotta ehdit tutustua niihin rauhassa.
  3. Ei ennakkomaksuja! Älä suostu maksamaan mitään esittelytilaisuudessa tai ennen kuin peruutusaika (14 päivää) on päättynyt, sillä ennakkomaksujen pyytäminen on lainvastaista.
  4. Onko peruutusoikeutta? Varmista myyjältä, että sinulla on peruutusoikeus, ja pyydä peruutusoikeutta koskeva sopimusehto kirjallisesti.
  5. Huomioi yrityksen kotimaa. Jos myyjäyritys ei ole rekisteröitynyt EU-maassa, on kuluttaja ongelmatilanteessa pitkälti omillaan, eikä esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa.
    Lähde: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa

Minna Petäinen

Lisätietoa lomatuotesopimuksista 

Lisätietoa lomatuotteesta eroon pääsemiseen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti