Hotellien varauskanavia on monia ja halvin hintakin löytyy hakemalla. Suuri houkutus on varata aiottua kalliimpi huone.
Kevät ja lisääntynyt auringonpaiste nostattaa matkakuumeen. Mitä jos lähdettäisiin vastaanottamaan kesää etelämmäksi? Euroopan lennoistakin on edullisia tarjouksia.
Päädymme lyhyeen lentoon Milanoon. Varsinainen kohteemme on Stresan kaupunki Lago Maggiorella. Tuttu hotelli löytyy nopeasti sähköisen varauskanavan Booking.comin hausta ja tiedossa on huonekin, jonka haluamme. Muutama klikkaus, ja varaus on tehty.
Pari viikkoa myöhemmin tutkimme varausta ja huoneiden kuvia tarkemmin. Koska haluamme varmistaa, että paras huone on meidän, otamme yhteyttä sähköpostilla hotelliin. Käy ilmi, että kyseistä huonetta ei ole saatavana Booking.comin kautta, mutta se on kyllä vapaana. Meitä neuvotaan tekemään uusi varaus suoraan hotellista ja peruuttamaan Booking.comin varauksemme. Onneksi olimme tehneet varauksen, jonka pystyy peruuttamaan ilman kuluja.
Saamme hotellista vielä varmistuksen, että suosikkihuoneemme on nyt meidän. Hinta yöpymisille tuli pari sataa euroa enemmän, mutta olemme tyytyväisiä.
Sähköinen varauspalvelu
Sähköiset varauspalvelut (Online Travel Agencies eli OTA-kanavat) ovat kätevä tapa suunnitella matkaa ja tehdä varauksia tuntemattomiin paikkoihin. Maailman hotellitarjonta levittäytyy hetkessä tavallisen kuluttajan arvioitavaksi.
Tehdyn varauksen voi peruuttaa kokonaan kuluitta jopa saapumista edeltävänä päivänä. Ilman peruutusehtoa huoneen saa tuntuvastikin halvemmalla. Viimehetken tarjouksia kannattaa kärkkyä etenkin omatoimimatkalla kaupungista toiseen. Seuraavaksi yöksi tasokkaan yöpymispaikan voi saada yli puolet normaalihintaa halvemmalla, ja suurissa kaupungeissa tilaa on aina.
Kohti tuntematonta hotellia
Onko huoneella eri hinta eri varauskanavissa?
Haluaisin olla Berliinissä kolme yötä toukokuun puolivälissä. Valitsen Mitten alueella sijaitsevan erinomaisen Berlin Marriott Hotellin ja sieltä kahden hengen deluxe-huoneen.
Booking.com antaa hinnaksi 648 euroa, Hotels.comin hinta on 617 euroa. Kummassakin varauksen voi perua. Tarkistan tilanteen vielä hotelleja vertailevasta Trivago.comista. Sen mukaan edullisin hinta on Hotels.comin 617 euroa. Marriott-hotellien oma varauskanava antaa saman hinnan.
Entä Lissabon ja Portugalin huhtikuu?
Tarkistan hinnan Lis Baixalle, joka on vasta avattu neljän tähden hotelli. Hinta kahden hengen huoneessa torstaista sunnuntaihin olisi 420 euroa ilman peruutusmahdollisuutta ja aamiaista sekä Booking.comissa että Hotels.comissa. Trivago johdattaa taas Hotels.comiin kertomalla, että siellä on halvin hinta, 397 euroa. Hotellin omia sivuja on vaikea löytää, mutta pienen etsimisen jälkeen sekin onnistuu. Haku hotellin omasta kanavasta kertoo, että vapaita huoneita ei ole.
OTA-varauspalveluiden parasta antia ovat kävijäarvostelut. Hotellien houkuttelevista kuvista ja esittelyistä ei saa riittävää kuvaa esimerkiksi sijainnista. Upea näköala merelle voi sijaita kapean kujan päässä 150 rappusen päässä parkkipaikalta. Ilmastointilaite saattaa pitää sängyn vieressä kamalaa meteliä. Ristiriitaisiakin kertomuksia löytyy.
Haun tuloksena sivusto voi ilmoittaa, että hotellissa ei ole vapaita huoneita, vaikka niitä olisikin. Kuten matkatoimistoilla, myös varauspalvelulla on hotellissa oma kiintiönsä. Huoneiden saatavuus on siksi hyvä tarkistaa sekä varauskanavalta että suoraan hotellista, jos mielii tiettyyn hotelliin. Hotelliin täytyy kertoa myös tärkeät erikoistoivomukset esimerkiksi allergian varalta.
Varaus suoraan hotellista
Varaamalla huoneen ilman välikäsiä saa varmimmin tiedon saatavuudesta ja ajankohtaisista palveluista ja pystyy hyödyntämään erikoistarjoukset. OTA-kanavilla ei ole tietoja hotellien omista jäsen- ja etuohjelmista. Kanta-asiakkuustarjoukset ja bonukset voi saada vain hotellien omien kanavien kautta tehdyistä yöpymisistä, joten huone voi tulla kanta-asiakkaana edullisemmaksi.
Hinnat määräytyvät matkailualalla yleisesti varaustilanteen mukaan. Varaustilanteen muuttuessa merkittävästi hinnat saattavat muuttua myös päivän aikana. Yksittäisen huoneen hinnasta tinkiminen etukäteen tuskin onnistuu.
Kannattaako valittaa?
Suoraan hotellin omista kanavista varaamalla saa samalla majoitusliikkeiden yleisten varaus- ja peruutusehtojen suojan. Palveluntarjoaja vastaa mahdollisista varaukseen liittyvistä ongelmista.
Kokemusten mukaan OTA-varauspalvelutkin voivat joustaa säännöistään jos ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Esimerkiksi sairastumisen vuoksi toteutumatta jääneestä hotelliyöpymisestä Norjaan palautettiin jo maksettu hinta.
Varauskanavasta riippumatta valittaa täytyy heti, kun huomaa vian. Asiakas on ainakin periaatteessa kuningas, joka halutaan pitää tyytyväisenä. Varausdokumentit kannattaa ottaa matkalle mukaan. Sisään kirjautuessa voi ensin pyytää nähdä huoneen ja vaihtoehdot. Hyvältä näyttävässäkin huoneessa voi silti myöhemmin ilmetä tyytymättömyyden aihetta.
Italian Bolognassa ensimmäisestä yöstä tuli uneton erittäin epämukavan sängyn vuoksi. Kun kömmimme väsyneinä ja ärtyneinä aamuyöstä valittamaan, saimme saman tien huomattavasti isomman huoneen ja erinomaisen sängyn, eikä ensimmäisestä yöstä veloitettu mitään. Kurjalta näyttävä asiakas aamutakissaan oli vastaanotossa riittävä todiste.
Sinikka Eronen kertoo, millaista on olla lähes aina matkoilla
Marja Martiskainen