Tuhannet ulkomailta Suomeen auton tuoneet voivat jälleen hakea Tullilta palautusta liikaa maksamastaan autoverosta.
Autoverolaki todettiin tuomioistuimessa (KHO:2014:182) jälleen kerran olevan vastoin yhteisön oikeutta. Tämä merkitsee sitä, että tuhannet ulkomailta käytetyn auton Suomeen tuoneet voivat saada veronpalautusta.
Tulli ei automaattisesti korjaa virheellisiä päätöksiä eikä omasta aloitteesta palauta liikaa perittyjä veroja. Käytetyn auton Suomeen tuoneen täytyy itse olla aktiivinen ja hakea muutosta virheelliseen autoveropäätökseen.
Muutoksenhakuaika autoverotuksessa on kolme vuotta sen vuoden jälkeen, kun auto verotettiin Suomessa. Vuonna 2015 voi hakea oikaisua vuonna 2012 ja myöhemmin tuotujen autojen auto veropäätöksiin.
Vuonna 2011 ja sitä aikaisempien päätösten osalta muutoksenhakumahdollisuus on päättynyt, ellei vielä ole laittanut muutoksenhakua vireille.
Perussääntö on se, että mikäli autossa on vähänkään tehokkaampi moottori, jonka hiilidioksidipäästöt ovat esimerkiksi 140g/km tai enemmän, veronpalautushakemus kannattaa todennäköisesti tehdä.
Tullilta jäi tarkistus tekemättä
Autoveroa maksuunpantaessa autovero määrättiin aikanaan autoa maahantuotaessa voimassa olevan veroasteikon mukaan. Autoveroa määrätessään Tulli ei tarkistanut sitä, kuinka paljon autoveroa oli jäljellä vastaavissa vanhoissa autoissa, jotka olivat maahantuontihetkellä jo Suomessa rekisterissä.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätöksen mukaan autoveroa määrättäessä olisi pitänyt varmistua siitä, että maahantuotavalle autolle ei määrätä enemmän veroa kuin vastaavissa Suomen rekisterissä olevissa autoissa on jäljellä. Monessa tapauksessa vero määrättiin liian suureksi, koska autoveroasteikkoa oli kiristetty.
Autoveron tasoa muutettiin 1.4.2009 ja 1.4.2012 ylöspäin erityisesti autoissa, joissa oli suuremmat päästöt. Useassa tapauksessa käytettyinä tuoduille autoille määrättiin vero liian korkean veroprosentin perusteella. Vero olisi pitänyt määrätä enintään auton ensimmäisen ulkomailla tapahtuneen käyttöönottohetkellä voimassa olleen veroasteikon mukaan eikä sen asteikon mukaan, joka oli voimassa Suomessa auton maahantuontihetkellä.
Vertaa verotuspäätöstäsi Tullin verotaulukoihin
Tulli on julkaissut internetsivuillaan eri aikoina käytössä olleet veroasteikot. Vertaamalla omaa veropäätöstä kyseisiin taulukkoihin, voi arvioida sitä, onko omassa tapauksessa mahdollista saada veronpalautusta ja kuinka paljon rahaa on tulossa takaisin. Monessa tapauksessa on kyse useammasta sadasta eurosta, mutta mikäli auto oli arvokas ja siinä on tehokas moottori, veronpalautuksen määrä voi olla useita tuhansia euroja.
Virheellisesti verotetut autot voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään. Ensimmäiseen ryhmään kuu-luvat autot, jotka on ensirekisteröity ulkomailla ennen vuotta 2008. Näissä autoissa autoveron olisi pitänyt olla enintään 28 prosenttia auton arvosta, sillä autovero oli 28 prosenttia vuosina 2003-2007.
Tulli on julkaissut näistä autoista mallikohtaisia veroprosentteja, jotka vaihtelevat yleisesti 26-27 prosentin tasossa.
Mikäli tällainen auto tuotiin Suomeen vuoden 2012 alussa, veroprosentti määrättiin liian korkeaksi, mikäli auton hiilidioksidipäästöt olivat noin 180-190 g/km tai enemmän. Huhtikuussa 2012 veroasteikko muuttui kireämmäksi, mikä merkitsi sitä, että veroprosentit ylittivät 28 prosentin tason tilanteissa, joissa auton hiilidioksidipäästöt olivat suuremmat kuin 162 g/km.
Autoveron porrastus hiilidioksidipäästöjen mukaan
Autoveroprosentin porrastus hiilidioksidipäästöjen perusteella otettiin käyttöön vuoden 2008 alusta. Tämän takia toisen suuren virheellisesti verotettujen autojen ryhmän muodostavat uudemmat tuontiautot, jotka on rekisteröity ulkomailla vuoden 2008 jälkeen mutta ennen 1.4.2012.
Näiden autojen hiilidioksidipäästöt ovat usein yli 110 g/km tai enemmän. Mikäli auto on rekisteröity ensi kertaa ulkomailla 1.4.2012 jälkeen ja tuotu sen jälkeen käytettynä Suomeen, autoverosentin pitäisi olla kohdallaan, koska veroasteikko on ollut sama sekä auton ulkomailla tapahtuneen käyttöottohetken että Suomeen tuontihetken aikana.
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se tulee toimittaa ensisijaisesti autoverotuspäätöksen tehneeseen tullitoimipaikkaan tai Tullin kirjaamoon.
Korjatessaan aikaisempia päätöksiä Tulli tekee veron määrästä kaksi laskelmaa, autoverolain mukaisen laskelman ja vertailulaskelman. Vertailulaskelmalla lasketaan, kuinka paljon autoveroa samanlaisissa Suomessa jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa oli jäljellä. Tulli vahvistaa autoveron määrän sen laskelman pohjalta, jonka mukainen veron määrä on pienempi.
Muista nämä oikaisuvaatimuksessa
- Mihin autoverotuspäätökseen vaadit oikaisua (voit yksilöidä verotuspäätöksen asianumerolla, ajoneuvon valmistenumerolla tai vähintään henkilötiedoillasi ja ajoneuvon verotusvuodella, merkillä ja mallilla. Oikaisuvaatimukseen ei tarvitse liittää kopiota autoverotuspäätöksestä).
- Miten vaadit päätöstä muutettavaksi.
- Perusteet, joilla vaadit muutosta: KHO:2014:182 ja mahdolliset muut perusteet.
- Nimi ja kotipaikka.
- Yhteystiedot (osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite).
- IBAN-muotoinen tilinumero ja BIC-koodi.
- Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus.
- Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.
Juha Koponen
Kirjoittaja on Veronmaksajain Keskusliiton johtava lakimies