Subaru on lähtenyt kilpailemaan avustinjärjestelmien edistyksellisyydellä. Uusi Subaru Outback tunnistaa muiden ajokkien lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä reagoi edellä ajavan auton jarruvaloihin.
Nelivetoisten autojen markkinaosuus on Suomessa kasvanut jo 20 prosenttiin. Suuntaus tukee Subarun uuden Outback-mallin mahdollisuuksia.
”Subaru tekee asiat aina omalla tavallaan”, merkin Pohjoismaiden PR-päällikkö Thomas Possling totesi Outbackin lehdistöesittelyssä.
Tavallisemmista autoista poiketen Subarut ovat perinteisesti olleet bokserimoottorisia ja nelivetoisia. Osaa mallistosta on leimannut arkinen konservatiivisuus.
Dieselbokserilla ajaessa ei edes huomaa, että autossa on niin sanottu vastaiskumoottori, jonka yleensä tunnistaa helposti Kupla-Volkkarille ja 911 Porschelle tunnusomaisesta äänestä. Uusi Outback ei myöskään erotu ulkonäöllään massasta, joten Subarulle ehkä leimallisinta on, että se ei herätä minkäänlaisia intohimoja.
Kun Subaru kaiken lisäksi on lähtenyt kilpailemaan avustinjärjestelmien edistyksellisyydellä, Outbackin uusi malli tuntuu todella valtavirran kulkijalta. Brändiltään vaatimattoman auton menestyksen ratkaisee hinta. Outbackissä rahallaan saa jo perusversiossa runsaasti varusteita ja käytännöllisiä ominaisuuksia.
Kaksi bokserivaihtoehtoa
Uutta Outback-mallia tuodaan Suomeen kahdella eri bokserimoottorilla, kumpaakin vain automaattivaihteisena. Hinnat lähtevät 2,5 litran bensiinimoottorilla 41 000 eurosta ja kahden litran turbodieselillä 44 734 eurosta. Varustetasoissa on kolme vaihtoehtoa: Base, Ridge ja Summit.
Vastaisku-dieselmoottorissa on tehoa 150 hevosvoimaa ja Outback liikkuu sillä riittävän rivakasti. Dieselbokseri vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin, mutta kiihtyvyys on eleetöntä eikä vauhti tunnu laadukkaan tuntuisessa autossa.
Subarun Lineatronic-vaihteisto on CVT-tyyppinen. Kun monet ajajat – kuten allekirjoittanut – eivät pidä kiilahihnavinguttimista, Outbackin automaattiin on tehty seitsemän porrasta. Niiden ansiosta se tuntuu perinteiseltä automaattivaihteistolta ja sitä on myös mahdollisuus käyttää ohjauspylväässä olevista viiksistä manuaalilaatikon tavoin. Rauhallisesti kiihdytettäessä automaatti toimii kuitenkin portaattomasti.
Jatkuva neliveto
Tien päällä Subaru tuntuu jämäkältä autolta. Uusi Outback on aika tiukasti jousitettu. Auto kulkee vakaasti ja ohjautuu kohtalaisen hyvin, mutta töpöttelee valtatien epätasaisuuksissa kahden hengen kuormalla ilman tavaroita ajettaessa.
Outback vetää aina neljällä pyörällä. Lähtökohtaisesti voimajako on 60 prosenttia etu- ja 40 prosenttia takapyörille, mutta Active Torque Slip -järjestelmä muuttaa jakosuhdetta tilanteen mukaan. Esimerkiksi normaalisti ylämäkeen ajettaessa jakosuhde on 50/50-prosenttia. Voimanjako reagoi myös ohjauspyörän kääntämiseen niin, että se auttaa halutun ajolinjan säilymisessä, sekä tietenkin pyörien luistamiseen.
Ohjausvaste on miellyttävän pehmeä ja tunto luonteva, vain aivan keskialueella ohjauksessa on tunnottomuutta.
Sisällä lisää tilaa
Nyt esitelty viidennen sukupolven Outback on pari senttiä aiempaa pidempi. Akseliväli on säilynyt ennallaan. Matkustamoon on saatu lisää tilaa siirtämällä tuulilasia ja ohjaamon etuosaa seitsemän senttiä eteenpäin.
Valmistajan mukaan kori on peräti 67 prosenttia aiempaa vääntöjäykempi. Strategisesti tärkeisiin paikkoihin on lisätty äänieristettä, runkorakenteisiin on laitettu eristevaahtoa ja tuulilasi on akustisesti aiempaa parempi.
Outbackin matkustamo tuntuu tilavalta. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt jo Base-versiossa. Etuistuinten selkänojissa on voimakkaasti tukea ristiselälle. Vaikka tuki kuljettajan istuimessa on säädettävissä, sitä jää alimmillaankin liikaa tietyille selkätyypeille.
Monipuolisesti avustimia
Subarun kolmannen sukupolven Eye Sight –avustinjärjestelmä on Pohjoismaissa myytävissä autoissa vakiovaruste. Järjestelmän toiminnot perustuvat kahden stereona kuvaavan kameran näkymään auton ympäristöstä ja 3D-kuvaprosessoriin. Eye Sight tunnistaa muiden ajokkien lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä reagoi edellä ajavan auton jarruvaloihin.
Eye Sightiin kuuluvat törmäysvaaran havainnointi, hätäjarrutustoiminto, etäisyysvaroitin ja ohjausavustin, mukautuva vakionopeussäädin ja kaistavahti. Koeajoradalla Outback pysähtyi itsestään 40 km/t vauhdista ennen törmäystä.
Outbackin varustukseen kuuluu myös X-Mode-järjestelmä, joka optimoi voimalinjan reagointia kaasu- ja jarrupolkimiin sekä vaihteiston vaihtamisasetuksia liukkailla pinnoilla sekä ylä- ja alamäissä. Järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.
X-Moden ohella Subarun käytettävyyttä vaativissa olosuhteissa lisäävät peräti 20 sentin maavara ja alustan suojaukset. Plussaa on myös edellisestä mallista kasvanut vetokyky, joka dieselmoottorilla on 1800 kiloa ja bensakoneella täydet kaksi tonnia.
Vastinetta rahalle
Subaru Outback on jo Base-versiona niin hyvin varusteltu, että ylempien varustetasojen mielekkyys on kyseenalainen. Ridge-tasossa saa 2 000 eurolla lähinnä nahkaistuimet ja kuljettajan istuimeen muistipaikat.
Summitissa joutuu maksamaan yli 5 000 euroa Ridgeä enemmän aurinkokatosta ja Harman Kardonin audiojärjestelmästä 12 kaiuttimella. Bensiinikoneiset Outbackit ovat noin 3 700 euroa vastaavia dieselversioita halvempia. Molemmissa tapauksissa Base-varusteinen Outback tarjoaa asiallisen vastineen rahalle.
PLUSSAT
+ Hyvin toimiva neliveto
+ Käytännön kuljetuskyky
+ Perusversion hyvä varustelu
MIINUKSET
- Töpöttely epätasaisella valtatiellä
- Varapyörä puuttuu
- Summit-versioiden kalleus
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Subaru Outback 2.0D |
Sylinteritilavuus cm3 | 1998 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
110/150/3600 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
350/1600-2800 |
EU-kulutus, l/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty |
7,5/5,3/6,1 |
CO2-päästö g/km | 159 |
Mitat (pituus/leveys/ |
4815/1840 |
Omamassa kg | 1764 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 9,9 |
Huippunopeus km/h | 192 |
Kokonaishinta euroa | 44 733,96 (Base) |