Nissan laajentaa jatkuvasti mallistoaan kattamaan koko henkilöautoa tarvitsevan käyttäjäkunnan tarpeet. Tuorein esimerkki on kilpailluimpaan luokkaan iskevä Pulsar.
Nissan ei halvaantunut autoalan takavuosien talouskurimuksessa, vaan päätti nousta uudelleen automaailman kärkimerkkien joukkoon. Se löi hynttyyt yhteen Renaultin kanssa säilyttäen silti itsenäisyytensä ja ominaispiirteensä.
Perinteikäs japanilainen autonvalmistaja ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan alkoi uudistaa mallistoaan perusteellisesti. Maineikkaat Primera- ja Almera-mallistot jäivät pois. Tilalle tarjottiin ennakkoluulottomasti autoluokkia yhdistävää Qashqai-crossovermallistoa. Vaikka raju suunnanmuutos näytti monesta liian radikaalilta, Nissan tiesi, mitä teki. Qashqai osui suoraan suoneen täyttämällä eurooppalaisen perheautoilijan toiveet.
Seuraavaksi oli vuorossa Nissanin katumaasturin, X-Trailin, perusteellinen muutos.
Uusi vaihtoehto perheelle
Ei, homma ei suinkaan jäänyt tähän. Nissanin tuorein uutuusmalli, kivikovaan seuraan pyrkivä Pulsar, on aloittanut kisansa perheautoilijoiden suosiosta.
Onko Nissanin uutukaisessa sitten joitain vallan mullistavaa tai ylivertaista? No ei ole, mutta kokonaisuus on poikkeuksellisen tasapainoinen, kerrassaan kiehtova. Avataanpa hieman pakettia.
Nissanin nykymalleja yhdistää voimakkain vedoin toteutettu ulkonäkö ja ennen muuta selkeääkin selkeämpi sukunäköisyys. Jokaisen on helppo tunnistaa ne Nissaneiksi. Sen sijaan uus-Nissanien muotoilu ja keula vaativat peruskansalaiselta pari vilkaisua oikean mallin selvittämiseksi. Se on ollut tarkoituskin.
Nissan Pulsarin olemus on onnistunut, jokaisen heti hyväksyttävissä. Katsoipa uutukaista sitten mistä kulmasta tahansa, auto näyttää nykyaikaiselta. Keula merkille tunnusomaisine säleikköineen ja viirusilmineen miellyttänee useimpia. Kylkien mittaiset terävät pokkaukset, taitokset, luovat ryhtiä ja menevyyttä olemukseen.
Takaapäin tarkasteltuna Pulsarin huomiopisteiksi nousevat veikeät – Nissan-väen mukaan bumerangimaiset – takavaloasetelmat ja menevyyttä korostava diffuusorimainen puskurin alaloveus sekä kattospoileri takaikkunan ylälaidassa. Kaiken kaikkiaan sopivasti massasta erottuva ajokki.
Mukaan mahtuu
Jos joku luuli, että Pulsar on ahdas pikkuauto, niin erehtyi. Alle 4,4 merin mittaiseen ajokkiin on saatu loihdituksi roimasti ilmavuutta perheen tarpeisiin. Esimerkiksi takamatkustajien jalkatila on luultua merkittävästi suurempi. Pitkäksi venähtänyt teinipoika kavereineen mahtuu mukaan helposti.
Osa-ansio kelpo tiloihin on luokassa tosipitkällä 270-senttisellä akselivälillä. Sivuttaistilaakin on varsin mukavasti. Totta kai kahdelle muotoiltu takaistuin keksikyynärnojineen rajoittaa kolmospaikalla istuvan viihtyvyyttä. Mutta kyllä kolmekin matkustajaa mahtuu takapenkille kauppareissuilla.
Etuistuimillakin on hyvä olla. Istuinmuotoilu on muokattu sopivaksi monenmuotoisille vartaloille, joten olo on luonnikas. Säätömahdollisuuksiakin on tarpeeksi. Selkänojan kallistuksen pikasäädön sijasta ottaisin autooni kuitenkin säätöpyöräratkaisun sen tarkkuuden takia.
Mutta mikä tärkeintä: Nissan Pulsarissa saa kokolailla hyvän ajoasennon pitkällekin matkarupeamalle.
Pulsar on ensivilkaisun perusteella tyypillinen pystyperäinen hatchback. Ilmava matkustamo on kuitenkin luokan parhaasta päästä. Lisäiloa tuo pystyperäisten kärkipäähän sijoittuva 385-litrainen tavaratila. Tietenkään se ei vedä vertoja farmariauton takakontille, mutta oikeuttaa kuitenkin puhumaan perheautokelpoisuudesta.
Harkitut moottorivaihtoehdot
Nissan Pulsar ei voi elvistellä moninaisilla moottorivaihtoehdoillaan; ei tosin ole tarpeenkaan. Saatavana on aluksi kaksi konevaihtoehtoa: bensiinikäyttöinen 1,2-litrainen, turboahdettu DIG-T 115 (85 kW/115 hv) ja dCi 110 -turbodiesel (81 kW/110 hv).
Bensiinimoottorin vääntömomentti on sidoksissa vaihteistoon. Käsikäyttöisen vaihteiston yhteydessä vääntöä on melkoisesti: 190 Nm/2000 r/min. Saatavissa oleva, esivalituin välityssuhtein varustetun Xtronic-automaattivaihteiston kumppanina moottorin vääntömomentti on alhaisempi, 165 Nm, mutta se esiintyy jo 1750 r/min käyntinopeudessa. Moinen ratkaisu on siis optimoitu toimimaan Nissanin CVT-perustaisen vaihteiston kanssa.
Dieselversio on varustettu kuusivaihteisella käsikäyttöisellä vaihteistolla. Vääntöä on tarjolla mukavansitkeän menon takaava 260 Nm/1750–2500 r/min.
Pulsarin moottoriperhe on suunniteltu täyttämään perheautoilijan tarpeet. Kiihtyvyys on juuri sopivan pirteätä, huippunopeudetkin 185-190 km/h. Pitäisi riittämän jokaiselle.
Pulsar-mallien taloudellisuus on jopa keskimääräistä parempi. Bensakoneisten versioiden yhdistetty EU-kulutus on 5,0-5,1 l/100 km. Diesel on jo sitten todella pihi: 3,6 l/100 km. Nykyisin alati tärkeämmiksi koetut CO2-päästölukemat ovat 117 g/km, 119 g/km ja 94 g/km.
Arvattava ajettavuus
Nissan on päättänyt suunnitella Pulsarista auton, joka tuntuu alusta saakka ensikuskistakin tutulta. Homma onkin onnistunut hyvin. Vaikka auto on ilmiselvästi tuore, se ottaa kuskin huomaansa kuin vanhan kaverin. Hallitsimiin ja hillitsimiin ei juuri tarvitse totutella.
Tuntuu ehkä hieman tylsältä sanoa, että Pulsarin ajettavuus ja matkustusmukavuus ovat toiveiden mukaiset, tasapainoiset. Tuhtia ohjauspyörää kääntelee mutkateillä mielikseen ja jousitus poimii epätasaisuudet – kuinka ollakaan – ihan kelvollisesti. Kun vielä kokeilemassani dieselmoottorissa oli puhtia ja vääntöä sopivasti, niin Pulsarin idea alkaa hahmottua: harmiton, helppokäyttöinen, tilava ja taloudellinen perheen yleisauto, jonka ominaisuudet ovat kaikin puolin sopivasti kohdallaan.
Huippuvarustelu
Nissan Pulsarin varustetasot ovat Visia, Acenta, Business 360 ja Tekna. Jo perusversioon kuuluvat ilmastointi, Stop & Start, Bluetooth-valmius, kuusi turvatyynyä ja lämmitettävät etuistuimet. Acenta-taso tuo mukanaan mm. nahkaratin, kaksivyöhykeilmastoinnin, alupyörät, etusumuvalot ja automaattisen hätäjarrutuksen.
Kokonaisuutta voi täydentää vaikkapa kosketusnäyttöisellä Connect-järjestelmällä, johon keskitetty navigointi ja viestintä. Myös LED-ajovalot, ajovaloautomatiikka, sadetunnistin sekä automaattisesti himmenevä sisätaustapeili kuuluvat lisävarustelistalle kuin myös älyavain ja käynnistyspainike. Lisänäyttävyyttä tuovat tummaikkunat ja kookkaammat, 17-tuumaiset alupyörät.
Nissan Pulsarin Tekna-version vakiovarustelu sisältää monia varusteita, jota vievät ajatukset luokkaa, paria kalliimpiin autoihin. Esimerkiksi Nissan Safety Shield -järjestelmä on melkoinen kokonaisuus. Se sisältää liikkuvien kohteiden tunnistuksen, joka havahduttaa autoaan peruuttavan kuljettajan huomaamaan lähestyvät liikkuvat kohteet – esimerkiksi juoksevat lapset!
Pakettiin kuuluvat lisäksi 360 asteisen kuvan auton ympäriltä laajalla ruudulla lintuperspektiivistä näyttävä AVM-kamerajärjestelmä (Around View Monitor) sekä kuolleen kulman varoitus ja kaistavahti. Turvallisuutta lisää myös kaarreajoa tarkkaileva ja tarvittaessa ajolinjaa korjaava järjestelmä.
Vastinetta rahalle: Nissan Pulsarin saa edullisimmallaan 20 990 eurolla DG-T 115 6-v. Visia). Huippuvarusteltu automaattivaihteinen Tekna irtoaa 27 991 eurolla. Dieselmoottorisen Pulsarin hinnat asettuvat vajaan 23 000 euron ja 28 500 euron välille. Pulsar painii siis todella kiivaasti kilpaillussa luokassa. Keskimääräistä tasapainoisempi kokonaisuus ja monipuolinen nykyvarustelu povaavat kuitenkin Pulsarille menestystä. Ja vielä muuan seikka: Nissan (Datsun) rakensi ensimmäisenä japanilaisautona Suomessa perustan Kauko-Idän ajokkien hyvälle maineelle, joka on säilynyt yli puolen vuosisadan ajan.
PLUSSAT
+ Tasainen kokonaisuus
+ Takamatkustajien jalkatilat
+ Tilankäyttö yleensä
+ Varustelu
+ Letkeä ajettavuus
MIINUKSET
- Etuselkänojien pikasäätö
- Varapyörä ei kuulu varustukseen
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Nissan Pulsar DIG-T 115 |
Nissan Pulsar dCi 110 |
Moottorin iskutilavuus cm3 |
1197 | 1461 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min |
85/115/4500 (85/115/5200 Xtronic) |
81/110/4000 |
Moottorin suurin vääntö Nm/r/min |
190/2000 (165/1750 Xtronic) |
260/1750-2500 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
5,0 (5,1 Xtronic) |
3,6 |
CO2-päästö g/km | 117 (119 Xtronic) |
94 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4387/1768/ 1520/2700 |
4387/1768/ 1520/2700 |
Omamassa kg | 1258-1315 | 1307-1352 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
10,7 (12,7 Xtronic) |
11,5 |
Huippunopeus km/h |
190 (185 Xtronic) |
190 |
Kokonais- hinta euroa |
20 990 – 27 991 |
22 991 – 28 490 |