Opel siirtyi uusien CDTI-moottoriensa ansiosta kerralla dieselhenkilöautojen valmistajien kärkijoukkoon.
Uunituore dieselmoottoristo parantaa merkittävästi Opelin kilpailukykyä. Malliston ominaisuudet ovat toki aiemminkin täyttäneet kirkkaasti nykyajan vaatimukset. Uudet moottorit nostavat merkin houkuttelevuuden kuitenkin aivan uudelle tasolle.
Kova luokan pikkudiesel
Opelin uusdieseleitä on tarjolla kolmessa kokoluokassa. Kolmikon pienin on 1,3-litrainen CDTI. Saatavana ovat 55 kW/75 hv ja 70 kW/95 hv kehittävät versiot. Kummankin suurin vääntömomentti on kokoluokassa mainio: 190 Nm/1750-3500 r/min.
Arjessa osaa arvostaa myös turhakäynnin estävää Start/Stop-järjestelmää sekä jarrutusenergian talteenottoa, jotka osaltaan vaikuttavat huippupienien kulutuslukemien saavuttamiseen. Vielä jokin aika sitten yhdistetyn kulutuksen lukema 3,1 l/100 km tuntui Corsan kokoisessa pikkuperheautossa perusteettomalta jorinalta, mutta ei enää. Myös CO2-päästö on hatunnoston arvoisen alhainen 82 g/km.
Taloudelliset voimakoneet
Taloudellisuus ei suinkaan rajoitu Opelin pikkumoottoreihin. Tuoreimman sukupolven 1,6- ja 2,0-litraiset turbodieselit näet lyövät pöytään tosikovat lukemat. Zafira Tourer -tila-autossa esiteltiin tuhatkuusisataisen dieselin 100-kilowattinen (136 hv) versio, jota seurasi Astran moottorivalikoimasta tuttu 81 kW/110 hv kehittävä vaihtoehto. Monitila-auto Merivaan tarjotaan peräti kolmea 1.6 TDCI:n tehoversiota (70 kW/95 hv, 81 kW/110 hv ja 100 kW/136 hv).
Myös 1,6-litraisen turbodieselin sitkeysominaisuudet ovat reilassa. Vääntömomentti on suurimmillaan jykevät 320 Nm/2000-2250 r/min.
Opelin 1.6 CDTI korvaa Mokka-katumaasturissa aiemman 1,7-litraisen turbodieselin. Uusi kone on edeltäjäänsä 4,5 kW (6 hv) tehokkaampi. Vääntöäkin on 20 Nm enemmän.
Mokka 1.6 CDTI:n yhdistetty kulutus on pienimmillään ainoastaan 4,1 l/100 km ja hiilidioksisdipäästö109 g/km – kelpo lukemia. Moottori täyttää Euro 6 -päästövaatimukset.
Mokka spurttaa ”sataseen” alle 10 sekunnissa ja kulkee tarvittaessa 190 km/h.
Täyskevytmetallisen 1,6-litraisen turbodieselin suunnittelussa on painotettu suorituskyvyn taloudellisuuden lisäksi hiljaisuutta ja värinättömyyttä. Moottori on 20 kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä, mikä jo sinänsä vaikuttaa kulutukseen ja suoritusarvoihin.
Totta kai suurin vaikutus ominaisuuksiin on tuoreimman teknologian hyödyntäminen. Yhteispaineruiskutusjärjestelmä ruokkii moottoria peräti 2000 baarin paineella. Pakokaasuahdin, turbo, on säätyväsiipinen. Muista teknisistä ratkaisuista mainittakoon turhakäynnin estin (Start/Stop) sekä etuvetoiseen malliin saatava kuusivaihteinen automaattivaihteisto. Nelivetoisen Mokkan vaihteisto on kuusivaihteinen käsikäyttöinen.
Vääntävä jytydiesel
Isoihin Opeleihin, Insigniaan sekä Zafira Toureriin on tarkoitettu uusi 2.0 CDTI. Sen teho on 125 kW/170 hv ja vääntö juhlava 400 Nm/1750-2500 r/min. Myöhemmin nähtäneen myös muita tehoversioita. Polttonesteen syöttö on annettu, samoin kuin1,6-litraisessa, 2000 baarin paineisen yhteispaineruiskutuksen tehtäväksi. Säätyväsiipisen ahtimen ohjailu hoidetaan ensi kertaa sähköisesti, mikä näkyy reagoinnin nopeutumisena.
Pikkuveljiensä tavoin myös kaksilitrainen on kokoluokassaan huipputaloudellinen. Ison Insignia Sedanin yhdistetty kulutus on versiosta riippuen erittäin vähäinen: 4,3-4,5 l/100 km. Vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 114-118 g/km.
Taloudellisuuden lisäksi suunnittelun päämäärä on ollut moottorin kaikkinainen hienostuneisuus. Erikoisuus on kevytmetallisen sylinterikannen melua pienentävä suojakansi. Imusarja on äänieristetty.
Värinöiden vähentämisen keskeinen keino on kahden tasapainotusakselin käyttö. Myös kaksiosaisen öljypohjan ratkaisut alentavat värinöitä.
Meno maistuu
Teoria on teoriaa, Entä millaisia uutuusmoottorit ovat käytännössä?
Istahdin aluksi Opel Mokka 1.6 CDTI:n ratin taakse. Katumaasturin perusominaisuudet ovat kunnossa. Ajettavuus on tuttuun tapaan kelpo Opel-tasoa.
Moottori osoittautui erinomaiseksi kokonaisuudeksi. Käytännön suorituskykyä on mukavasti joka tilanteeseen. Hyvä sitkeys miellyttää. Matkanteon kannalta erityisen ilahduttavaa on moottorin matala äänitaso. Kaikkiaan 1,6-litrainen turbokone on todella onnistunut kokonaisuus.
Kaksilitraisen CDTI-moottorin käskijäksi pääsin Opel Insigniassa. Moottorin ominaisuudet ihastuttavat. Väkivahva vääntö on kuljettajan käytettävissä juohean joustavasti. Käytännössä vastaan ei tule tilannetta, jossa voima loppuisi. Myös kiihtyvyys täyttää vaatimukset, vaikka mistään rakettimaisuudesta ei olekaan kyse. Kaasupolkimen asennosta riippumatta matkustamo on koko ajan erittäin hiljainen. Kokonaisuus on miellyttävimpiä tapaamiani.
Suomeen uusin dieselmoottorein varustetut Mokka ja Insignia rantautuvat talven taittuessa kevääseen. Diesel-Mokkan hinnat alkavat 24 568,80 eurosta ja uudella dieselmoottorilla varustetun Insignia 2.0 CDTI:n 32 987,38 eurosta.
TEKNIIKKAA
Malli |
Opel Mokka |
Opel Insignia 2.0 CDTI |
Moottori | 100 kW/136 hv | 125 kW/170 hv |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1598 | 1956 |
Suurin teho kW/hv/r/mi |
100/136/ 3500-4000 |
125/170/ 3750 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
320/2000 -2250 |
400/1750 -2500 |
EU-kulutus: kaupunki/ maantie/ yhdistetty l/100 km |
4,7-4,8/ 3,8-4,0/ 4,1-4,3 |
5,5-5,6/ 3,6-3,8/ 4,3-4,5 |
CO2-päästö g/km |
109-114 | 114-118 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s |
9,9 | 9,0 |
Huippu- nopeus km/h |
190 | 225 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4278/1777/ 16587/2555 |
4842/1856/ 1498/2737 |
Omamassa kg | 1462-1504 | 1613-1788 |
Kokonais- hinta alk |
24 568,80 | 32 987,38 |