veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Pariisin kansainvälinen autonäyttely: uutuusmallien kirjo ilahduttaa

8.10.2014

Automaailma on kärvistellyt vuosikausia talousvaikeuksien kourissa. Pariisin autonäyttely valoi kuitenkin uskoa tulevaisuuteen. Uutuusmallien kirjo näet oli ilahduttavan runsas. Jokaiselle autontarvitsijalle oli kiinnostavaa nähtävää – myös suomalaisille.

Honda HR-V on saanut uutta potkua

 Honda HR-V

Honda on saanut selkeästi ”uutta potkua”. Pariisin autonäyttelyssä oli monta kiintoisaa uutuutta. Ehkäpä hykerryttävin niistä oli takavuosilta tutulla mallimerkinnällä nimetty HR-V. Etuvetoisena myyntiin tulevan katumaasturin linjat ovat kerrassaan onnistuneet. Erityisesti on paneuduttu sisätilojen muunneltavuuteen.

Moottoristo käsittää 1,6-litraisen turbodieselin ja 1,5 litran i-VTEC -bensakoneen. Käsikäyttöisen kuusivaihteisen vaihteiston sijasta bensiinikäyttöisen moottorin jatkeeksi voi valita muuttuvavälityksisen a CVT-automaatin.

Škoda Fabia on monitoimikaksikko

Škoda Fabia HB

 Škoda Fabia Combi

Upouudella Škoda Fabia -mallistolla (HB ja Combi-farmari) on mainiot edellytykset menestyä pienten perheautojen herruustaistossa. Uudismallisto selkeine linjoineen on aiempaa ryhdikkäämpi ja luokkaa isomman auton oloinen. Silti sukunäköisyys on onnistuttu säilyttämään.

HB:n tavaratila on 330 litran vetoinen. Combin kontin koko on huimat 530 litraa. Moottoreiksi tarjotaan kolmea dieseliä ja niin ikään kolmea bensakonetta. Taloudellisuus on kohentunut parhaimmillaan peräti 17 prosenttia. Taloudellisin versio, 1.4 TDI (55 kW/75 hv), on kaupan vuoden 2015 vuoden puolella. Sen yhdistetty EU-kulutus on 3,1 l/1200 km ja hiilidioksidipäästö 82 g/km. Uus-Fabian turvallisuus- ja mukavuusjärjestelmät ovat, totta kai, viimeisen päälle.

Volkswagen Passat tarjoaa tilaa ja tyyliä

Volkswagen Passat

Täysin uuden VW Passatin rauhallisenhienostuneet piirteet ja avarat tilaratkaisut kiinnostavat takuuvarmasti ison perheauton tarvitsijoita. Mallistoon kuuluvat porrasperäinen Sedan sekä Variant-farmari.

Kahdeksannen sukupolven Passatista on saatavana TSI-bensiinimallien ja TDI-dieselien vaihtoehtona ladattava GTE-hybridimalli, jolla alle 50 kilometrin matkat taittuvat pelkällä sähköllä. Kokonaistoimintamatkaksi kerrotaan yli tuhat kilometriä. VW Passat GTE:n bensiinimoottori on 1,4-litrainen TSI (115 kW/156 hv). Sähkömoottorin teho on 85 kW (115 hv). Yhteisterho on 160 kW (218 hv) ja vääntö 400 Nm. Sähkökäytöllä Passat kulkee 130 km/h. Huippunopeus on 220 km/h. Suomeen hybridimallisto saapuu syksyllä 2015.                                                                                             

Nissan Pulsar on perheauto joka käyttöön

Nissan Pulsar 

Nissan Pulsar on perheelliselle päivittäiskäyttöön tarkoitettu yleisauto. Uutuusmallin sukunäköisyys on enemmän kuin ilmeinen. Pulsarin erityisvaltteja ovat takamatkustamon huimat tilat, erityisesti jalkatilat sekä erittäin monipuoliset uutta teknologia hyödyntävät järjestelmät kuten mm. AVM-kamerasto, Safety Shield
-turvateknologia sekä automaattinen hätäjarrutus. Myös LED-ajovalot kuuluvat Nissan Pulsarin varusteisiin.

Pulsarin moottorit ovat 1,2-litrainen DIG-T 115 -bensakone (85 kW/115 hv) ja 1,5-litrainen diesel (81 kW/110 hv). Moottorivalikoima runsastuu myöhemmin.  

Hyundai i20 on suunniteltu Euroopassa 

Hyundai i20 

Hyundain uusi i20 on pärjännyt Euroopan markkinoilla hyvin. Niinpä korealaisvalmistaja on päättänyt panostaa yhä voimallisemmin vanhalle mantereelle. Korealaistaustasta huolimatta upouusi i20 on suunniteltu Euroopassa. Täällä se myös valmistetaan. Uudelle pohjalevylle kehitetyn i20:n akseliväli on 45 mm pitempi kuin edellismallissa, mikä on tehnyt hyvää sisätiloille. Konttitilaa on mukavasti 320 litran verran.

Moottorivalikoimaan kuuluu uusi 1,0-litrainen, kolmisylinterinen bensakone (88 kW/120 hv/172 Nm).

Jaguar useamman ulottuville

 Jaguar XE

Kokonaan uusi Jaguar ei ole aivan jokapäiväistä herkkua. Pariisissa esiteltyJaggen XE-malli on lisäksi aiempaa useamman saavutettavissa. Asettuuhan se Jaguar-asteikon alkupäähän taannoisen X-sarjan tavoin. Uusi Ingenium-dieselmoottori (120 kW/163 hv) keulallaan Jaggen kulutukseksi ilmoitetaan 3,8 l/100 km. Riehakkain, kolmilitraisella V6-bensiinimoottorilla (250 kW/340 hv) varustettu versio kiihtyy 0-100 km/h 5,1 sekunnissa. Kuusivaihteisen ”käsivaihteiston” sijasta Jaguar XE:hen voi valita kahdeksanvaihteisen automaatin.

Ford Mondeota kannatti odottaa

 Ford Mondeo

Uusi Ford Mondeo oli Pariisin autonäyttelyn odotetuimpia uutuuksia. Mondeon valtteja ovat suuret tilat ja todella monipuolinen varustelu. Turvajärjestelmistä poimittakoon vaikkapa jalankulkijoita suojaava Pedestrian Detection -teknologia. Turvallisuutta polttoainetaloudellisuutta edistävät rakenteiden aiempaa kevyemmät, mutta erikoislujat materiaalit. Moottoreista nostettakoon tässä esiin uusi, väkivahva, kahden turbon ryydittämä kaksilitrainen TDCi-diesel (154 kW/210 hv/450 Nm).

Tarjolla ovat niin ikään kaksilitraiset dieselit (110 kW/150 hv ja 133 kW/180 hv), joiden yhteydessä voi valita nelivedon. Myös 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori (92 kW/125 hv) kuuluu valikoimiin kuin myös 1,5-litrainen EcoBoost (118 kW/160 hv). Kaksilitraisen EcoBoost-bensakoneen saa 150 kW:n (203 hv) ja 177 kW:n (240 hv) tehoisena. Vähäpäästöisessä ECOnetic-versiossa on 1,6-litrainen diesel (CO 2–päästö 94 g/km). 

Ford S-MAX on kaunislinjainen tila-auto

 Ford S-MAX

Ihka uusi S-MAX näyttää tila-autojen muotoilijoille mallia. Tarvittaessa matkatilaa on varattu seitsemälle. S-MAXissa on ajotilanteeseen mukautuva ohjaus. Uutta on myös alumiiniratkaisuin kevennetty taka-akselisto. LEDein toteutetut ajovalot häikäisemättömin kaukovaloin ja esimerkiksi törmäyksenestoavustin ovat pieni osa runsasta varustelua. EcoBoost-bensiinimoottoreita ovat (1,5 l/118 kW/160 hv ja 2,0 l/177 kW/240 hv). Dieselpuolta edustakoot kaksilitraiset TDCi-moottorit (88 kW/120 hv, 110 kW/150 hv ja 133 kW/180 hv).

Mercedes-Benz B-sarjassa valinnan vaikeutta

 Mercedes-Benz B-sarja

Mercedes-Benzin uudistettu B-sarjan mallisto on tulvillaan vaihtoehtoja: neljä diesel- (66-130 kW/90-177 hv) ja neljä bensiinikäyttöistä versiota (90-155 kW/122-211 hv). B-sarjalaisen saa myös kaasu- tai sähkökäyttöisenä. Myös 4Matic-neliveto kuuluu uuden B-sarjan valikoimiin. Suomeen uudet B:t ehtivät vuoden vaihteessa.

Citroën C4 Cactus Airflow on nykyajan pioneeri

Citroën C4 Cactus Airflow

Citroën toi Pariisin autokatselmukseen paineilmaa hyödyntävän Airflow-hybridiversion monessa mielessä uusia uria aukovasta C4 Cactus -mallistaan. Keveiden lujamateriaalien ja uuden tekniikan yhdistävän konseptiversion kulutus on ainoastaan 2 litraa sadalla kilometrillä.

Peugeot 308 GT on puhdikas ja tilava

 Peugeot 308 GT

Peugeot 308 GT on tyylikäs perheauto, mutta tarvittaessa myös rivakka kulkija. Bensiinikäyttöinen 1,6-litrainen, turbon tehostama, muuttuva-ajoituksisin venttiilein varustettu suorasuihkutusmoottori (151 kW/205 hv) kiihdyttää GT:n 0-100 km/h 7,5 sekunnissa. Kulutus ja vastaavat CO2 -päästölukemat ovat 5,8 l/100 km ja 134 g/km.

Dieselmoottoriksi tarjolla on BlueHDi180 (133 kW/180 hv/400 Nm). Dieselin EU-kulutus on 4,1 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 107 g/km. Korimallit HB ja SW-farmari.

Opel Corsa laittaa uutta putkeen

 Opel Corsa

Jo viidenteen sukupolveen ehtinyt Corsa oli kunniapaikalla Opelin näyttelyosastolla. Uutuusmallisto vaikutti ensi vilkaisulla tutulta Opelilta.

Korimalleja on kaksi: nuorekas kolmiovinen hatchback sekä käytännöllisyyttä korostava viisiovinen. Sekä ajettavuus että tasokas varustelu ovat nykyvaatimusten mukaiset. Erityisen ylpeitä Opel-suunnittelijat ovat uusista 1,0-litraisista suorasuihkutusturbomoottoreista, tehoversoit 66 kW/90 hv ja 85 kW/115 hv. Dieselit ovat 55 kW:n (75 hv) ja 70 kW:n (95 hv) tehoisia. EU-kulutus on 3,2 l/100 km ja CO2-päästö Niukkaset 85 g/km. 

Volvo XC90 on loistokas selviytyjä

 Volvo XC90

Volvon jättipanostuksen tuote, uusi XC90, hallitsisi ruotsalaismerkin näyttelyosastoa. Premium-luokkaan lukeutuva iso, seitsemälle rekisteröitävä katumaasturi on tulvillaan luksusta ja uusia ratkaisuja. XC90:ssä korostuu turvallisuus, mikä on aina ollut Volvon imagolle tärkeää. Mainittakoon tässä esimerkkeinä ulosajosuoja ja automaattijarrutus risteyksissä.

Volvo XC90:n huippuversiossa on nelisylinterinen Twin Engine -järjestelmä, jonka bensiini- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on noin 294 kW (400 hv) ja vääntö 640 Nm. Pelkän sähkön voimin voi ajaa nelisenkymmentä kilometriä. Moottorivalikoimaan kuuluvat lisäksi D4- ja D5-turbodieselit sekä T5- ja T6-bensakoneet, tehoasteikko 140 kW (190 hv) – 235 kW (320 hv).  

Seat Leon X-perience on nelivetoinen kaunotar

 Seat Leon X-perince

Volkswagen-konsernin espanjalaisjäsen on viime aikoina luonut toinen toistaan kauniimpia perheautoja. Tuore tulokas kaartiin on linjakas Leon X-perience, joka selviää kelpo crossovertapaan kunnialla kinttupoluista ja mökkiteistä. Etenemiskyvyn salaisuuksia ovat korotettu maavara ja neliveto.

Moottoreiksi on tarjolla konsernin muista malleista tuttuja TSI-bensakoneita ja TDI-dieseleitä tehovälillä 81 kW/110 hv – 135 kW/184 hv. Manuaalivaihteisten mallien lisäksi luvassa on myös DSG-vaihteistoisia versioita. Suomessa Seat Leon X-perience on kaupan vuoden vaihduttua. 

Honda Jazz on pienten perheautojen tilaihme

 Honda Jazz

Aivan valmiin oloinen uuden Honda Jazzin prototyyppi tarjoaa käyttäjälleen entistäkin ehommat, moneksi muunneltavat sisätilat. Uutukaisen myynti alkaa ensi kesänä. Moottoriksi on luvassa uusi, entistä taloudellisempi ja ruudikkaampi 1,3-litrainen bensakone.  Vaihteistot ovat kuusivaihteinen käsikäyttöinen ja CVT-automaatti. 

Audi TT ja TTS Roadster tarjoavat katotonta riemua

 Audi TT

Audin TT -perheen oikeasti urheilulliset kangaskattoiset avomallit liikahtavat vilkkaasti 2.0 TFSI -moottorin voimin (228 kW/310 hv). Jatkuvatoiminen quattro-neliveto kuuluu kokonaisuuteen.

Kia Sorento  on vaikuttava katumaasturi

 Kia Sorento

Puskurista puskuriin uusi Kia Sorento on vajaat kymmenen senttiä edeltäjäänsä pitempi. Tärkein mittauudistus on kahdeksan senttiä kasvatettu akseliväli, nyt 2780 mm. Viisipaikkaisen tavaratila on nyt 605-litrainen, siis kookas. Sorenton voi hankkia myös seitsenpaikkaisena. Kia Sorenton moottoristo käsittää 2,4-litraisen bensakoneen (138 kW/188 hv) lisäksi kaksi dieseliä (2,0 l/ 136 kW/185 hv ja 2,2 l/147 kW/200 hv).

Audi TT Sportback on kovakattoinen konseptisportti

 Audi TT Sportback

Audiväki oli kehittänyt Pariisin autonäyttelyyn hulppeannäköisen viisiovisen TT-sarjan sporttimallin.  Karvan alle 4,5 metrin mittaisen kulkineen akseliväli on 2,63 metriä. Sekä keula- että peräylitykset ovat autoluokalle tyypilliset pienet. LED-ajovalot ja laserkaukovalot kuuluvat TT Spofrtbackin varusteluun.

Ohjaamoa leimaa 12,3-tuumainen näyttöruutu. Audi TT Sportback konseptiauton moottori on 2.0 TFSI (294 kW/400 hv). Yhdistetty EU-kulutus on 7,0 l/100 km.

Honda CR-V  täyttää toiveet

 Honda CR-V

Katumaasturien klassikoiden joukkoon lukeutuvaa Honda CR-V:tä on ehostettu edestä ja takaa. Piristynyttä ilmettä kiinnostavampaa on kuitenkin nelivetoisiin versioihin luvassa oleva 1,6-litraisen moottorin jytyversio (118 kW/160 hv/350 Nm).  Lisäksi myöhemmin saataville tulee kuusivaihteisen käsikäyttöisen vaihteiston ohella upouusi, peräti yhdeksänvaihteinen automaatti!

Volkswagen Golf Alltrack yhdistää luokkia

 Volkswagen Golf ALLtrack

VW Golfin tuorein versio on nelivetoinen, kaksi senttiä korotetulla maavaralla varustettu selviytyjä. Golf Variant Alltrackin tunnisteita ovat pyöränkoteloiden tummat komposiittireunukset. Moottorit ovat bensiinikäyttöinen TSI (132 kW/180 hv) sekä kolme TDI-dieseliä (81 kW/110 hv, 110 kW/150 hv ja 135 kW/184 hv). Vaihteistot ovat koneversiosta riippuen käsikäyttöinen kuusivaihteinen tai kuusivaihteinen DSG. Suomeen Golf Alltrack saapuu talven taituttua. 

Audi A6 kuin tuttunsa tapaisi

Audi A6

Uusittu Audi A6 on saanut olemukseensa uutta särmää. Mallistoa on silattu joka puolelta, mikä on selvästi keventänyt kokonaisuutta. Uudelleen muotoiltu etusäleikkö suorastaan uhkuu itsevarmuutta ja omanarvontuntoa. A6 liikahtaa mm. 2.0 TDI -dieselkoneen (140 kW/190 hv) voimin.                                                

Toyota i-ROAD on kätevä kummajainen

 Toyota i-ROAD

Toyotan kapoisenketterä taajamapuikkelehtija i-ROAD on uudentyyppinen ajoneuvo, jossa on hyödynnetty samalla sekä auton että vaikkapa skootterin ominaisuuksia.  Hauskan ajokin pituus on 2345 mm ja leveys 870 mm sekä akseliväli 1695 mm. Näillä eväin eteneminen ahtaikoissa sujuu kuin leikki. Pysäköintikään ei tuota vaikeuksia.

Ohjauspyörä sekä kaasu- ja jarrupolkimet ovat autoista tuttuja i-ROADIN ratkaisuja. Ilmastointi ja lämmityslaite, Bluetooth ja äänentoistojärjestelmä ovat totta kai mukana. Varmasti arvasittekin, että i-ROAD on sähkökäyttöinen. Ajamisen vakauteen suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityishuomion luomalla mm. nopeuden ja ohjauspyörän kääntökulman huomioivan kallistusjärjestelmän.

Porsche Cayenne S E-Hybrid on puhtaampi jytypeli

 Porshe Cayenne S E-Hybrid

Porsche on astunut mukaan sähkö- ja polttomoottorein varustettujen hybridimallien maailmaan. Ladattava plug-in-hybridijärjestelmä mahdollistaa 18-36 kilometrin sähköajon enimmillään 125 km/h nopeudella. Kolmilitraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhteisteho on 306 kW (416 hv) ja vääntö 590 Nm. Nelivetoisen hybridi-Porschen huippunopeudeksi ilmoitetaan 243 km/h ja 0-100km/h kiihdytysajaksi 5,9 s.

Toyota FCV polttokennoauto on tuotantovalmis

 Toyota FCV

Toyota esitteli Pariisissa maailman ensimmäisen tuotantovalmiin vetykäyttöisen auton. Nelipaikkaisen auton toimintasäde vetää vertoja bensa-autojen lukemille. Huom! Toyotan polttokennoauton tankkaaminen vie vain kolme minuuttia. Huom 2! Toyotan uutuuden hiilidioksidipäästö on nolla. Haittakaasujen sijasta pakoputkesta tulee vain vesihöyryä. 

Mazda MX-5 jatkaa perinteitä

 Mazda MX-5

Neljännesvuosisadan ikään ehtineen Mazda MX-5-avokkaan uunituore malli julkistettiin Pariisissa. MX-5:ssä yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi alun perin brittiperinteen mukainen avosportti ja japanilainen autonrakennustaito. Konepellin alla kehrää SKYACTIV-G 1.5 -suorasuihkutusmoottori. Tarkemmat tiedot puuttuvat toistaiseksi. Käsikäyttöinen vaihteisto on kuusivaihteinen. Myös automaattivaihteisto kuuluu valikoimiin.

Tila-autojen äiti Renault Espace uudistui

Renault Espace

Eurooppalaisten tila-autojen esikuvasta, Renault Espacesta, esiteltiin Pariisissa kokonaan uusi painos. Espacen taival alkoi jo 30 vuotta sitten, jolloin ranskalaisvalmistaja päätti luoda huipputilavan ja matkamukavan auton. Perusajatus on säilynyt ennallaan, vaikka tekniikka ja varustelu ovat tänään viimeisen päälle.

Espacen moottorin voi valita kolmesta turbokoneesta, jotka ovat dieselkäyttöiset dCi 160 (1,6 l/118 kW/160 hv/380 Nm) ja dCi 130 (1,6 l/96 kW/130 hv/320 Nm) sekä TCe 200 EDC -bensiinimoottori. (1,6 l/147 kW/200 hv/260 Nm).

Lexus RC F ei ole vaatimaton

Lexus RC F 

Lexusta ei voi syyttää ainakaan köyhäilystä. Merkin upouusi tehocoupé, RC F, suorastaan kihisee voimantunnossaan ulkonäköä myöten. Voima-Lexuksen V8-moottori on merkin kautta aikain tehokkain (351 kW/477 hv). Vääntölukema on 530 Nm. Voimaa jakaa kahdeksanvaihteinen suorakytkentävaihteisto. Kiihdytys 0-100 km/h vie 4,5 sekuntia. 

Volkswagen XL Sport on tosivauhdikas kaksisylinterinen

 Volkswagen XL Sport

Mitä ihmettä? Perheautoistaan tunnettu Volkswagen esitteli Pariisissa vekkulin, täysin toimivan XL Sportin. Tulokas perustuu aiemmin esiteltyyn VW XL1- talousihmemalliin, jonka kulutus on alle 1 l/100km.

Volkswagen XL Sportin takaosaan istutettu Ducati 1199 Superleggera -moottoripyörästä tunnettu V2-moottori (147 kW/200 hv) tempaisee kevyistä ja lujista erikoismateriaaleista rakennetun, huippuaerodynaamisen ajokin 270 km/h vauhtiin. ”Sataseen” XL Sport kiihtyy 5,7 sekunnissa.

Mercedes-AMG GT kuuluu urheiluautojen kuninkuusluokkaan

 Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG täyttää urheiluauton määritelmät mennen tullen. Mercedes-AMG:n suunnitteleman tosisportin moottori on nelilitrainen veekasi, joka saa puhtinsa kahden, sylinterilohkojen väliin sijoitetun turboahtimen puskemana. Tehovaihtoehdot ovat 340 kW/462 hv ja 375 kW/510 hv. GT:n kori on 90-prosenttisesti alumiinia ja painaa vaivaiset 231 kiloa. Kaksoiskytkinvaihteisto on seitsenvaihteinen.

BMW X6 xDrive linjattu uudelleen

 BMW X6 xDrive

BMW:n jättimäinen X6-malli on muotoiltu edellismallia selkeästi linjakkaammaksi. Ruutia ja selviytymiskykyä riittää silti taatusti joka tarpeeseen. Pyörät ovat vähintään 19-tuumaiset alumiiniset, totta kai. Sisällä näkyy ja tuoksuu nahka. Runsastakin runsaamman varustelistan luettelemista on tässä turha edes aloittaa.

Bensiinimoottorit ovat kolmilitrainen kuutonen (225 kW/306 hv/400 Nm) ja 4,4-litrainen V8 (330 kW/450 hv/650 Nm) ja dieselit kolmilitraiset kuusisylinteriset (190 kW/258 hv/560 Nm ja 230 kW/313 hv/630 Nm sekä 280 kW/381 hv/740 Nm).

Land Rover Discovery Sport yhdistää perinteitä

 Land Rover Discovery Sport

Land Roverin uusi Discovery Sport jatkaa merkin perinteitä uudelta pohjalta korvaamalla jo pitkään tunnetun Freelander-mallin. Uutuusmalli pyrkii ilmiselvästi saamaan jalansijan sekä katumaasturiväen että maastoon menijöiden keskuudessa. Discovery Sport houkuttelee mm. 2500 kilon vetokyvyllään. Pääasiassa nelivetoisia malleja käsittävässä mallistossa on myös etuvetoinen katuversio.

Dieselmoottorien rinnalla tarjolla on myös bensakone. Moottoriston tehoasteikko on 110 kW/150 hv – 176,5 kW/240 hv.

Suzuki Vitara pantiin kokonaan uusiksi

 Suzuki Vitara

Suzuki päätti uudistaa suosikkiSUVinsa Pariisin autonäyttelyyn. Japanilaisyhtiö on myynyt Euroopassa Vitara-katumaastureita jo vuodesta 1988.  Eurooppalaishenkiseksi muokattua Vitaraa valmistetaan Unkarissa. Uusi Suzuki Vitara on hieman alle 4,2 metrin mittainen ja sen akseliväli on 2500 mm.

Moottoristo käsittää 1,6-litraiset dieselin ja bensaversion, molempien teho on 88 kW/120 hv. 

MINI Hatchback 5-ovinen sai tervetulleet takaovet

 MINI Hatchback

Normi-MINI on saanut käytännölliset ja kaivatut takasivuovet. Äkkipäätä pieni uudistus on kuitenkin käytössä iso asia. Takamatkustajat kiittävät uudistusta, samoin nyssäköitä kuormaava kuljettaja. 

Renault EOLAB on pihiäkin pihimpi

Renault EOLAB

EOLAB on prototyyppi, jonka avulla Renault tutkii mahdollisuuksia saavuttaa todella pieni polttonesteen kulutus. EOLABin yhdistetyn EU-kulutuksen lukema on 1,0 l/100 km! Vastaava CO2-päästö on 22 g/km. Tavoitteeseen päästiin auton painon minimoimisella, aerodynamiikan kehittämisellä ja ”Z.E. Hybrid” -teknologian tuotantoautoissa.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti