veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Peugeot 508 kulkee mainiosti Euro6-moottorilla

Peugeot 508 kulkee mainiosti Euro6-moottorilla
27.5.2015

Ranskalaiset tekevät parhaimmillaan mukavia autoja, ja Peugeot 508:kin tuntuu ensi alkuun mukavalta, mutta pitempi koeajo tuo muitakin sävyjä sen kuvaan. Niille, joille 508 sopii, Peugeot tarjoaa edullisimmillaan paljon autoa rahalle.

Peugeotilla on pitkät perinteet suosittuna ajokkina myös keskikoon ja isojen autojen kokoluokissa. Tällä vuosituhannella ranskalaismerkin myynti on kuitenkin painottunut kompaktin kokoisiin perheautoihin.

Peugeot 508:n uusi  keulamaski on edeltäjäänsä selvästi tyylikkäämpi.

Huippusuosittu 205-malli, joka 1980-luvun puolivälissä oli B-ryhmän kieltämiseen asti myös maailman paras ralliauto, siivitti Peugeotin imagon pikkuautona niin huimaan lentoon, että merkin isot mallit tuntuvat jääneen pienempiensä jalkoihin.

Kokoluokan johtavia kilpailijoitaan vähemmän tunnettu automalli saattaa kuitenkin olla taloudellisesti hyvä ostos, eikä itse ajokissa välttämättä ole mitään vikaa. Peugeotit ovat olleet jo monien vuosien ajan hyvin kilpailukykyisesti, jopa edullisesti hinnoiteltuja ja käytettyjen autojen markkinoillakin ne tarjoavat huokean vaihtoehdon saksalaisille ja japanilaisille merkeille.

Edullinen kokoisekseen

Peugeotin nykymalliston isoin perheauto 508 on niitä autoja, jotka helposti unohtuvat mahdollisia ostokohteita vertailtaessa. 508-mallin myynti väheni parin ensimmäisen vuoden jälkeen, joten sitä näkyy liikenteessä varsin harvoin, eikä 508 synnytä intohimoisia keskusteluja autoista puhuttaessa.

Uutena 508-malliston hinnat lähtevät sedanina 25 298 eurosta ja farmarina 26 789 eurosta, joten edullisimmillaan Peugeot on kokoisekseen suorastaan halpa auto – varsinkin kun ilmastointi, ajotietokone, sadetunnistin, LED-huomiovalot, vakionopeudensäädin ja mäkilähtöavustin kuuluvat perusvarustukseen. Myös ääntä vaimentava akustinen tuulilasi on kaikissa malleissa vakiona.

Tehokkaammat moottorit ja ylemmät varustetasot nostavat hintaa niin, että 180-hevosvoimainen koeajoauto Allure-varustetasolla maksaa 40 521 euroa ja huippumalli GT 204-hevosvoimaisella dieselmoottorilla maksaa farmarina 47 280 euroa. Peugeot 508:n ostohintaa katsottaessa kannattaa huomioida, että malli ei ole kaikkein halutuimpia vaihdokkien markkinoilla, joten nopeasti uuteen autoon vaihtavan kannattaa laskea uuden auton ja hyvityshinnan ero realistisesti.

Uusi ilme ja uusi moottori

Vuonna 2011 ensiesitelty 508 uudistui viime syksynä hyvin maltillisesti. Ulkonaisen kasvojen kohotuksen ja varustelumuutosten ohella keskeisimpiä uudistuksia isossa Peugeotissa on sen Euro6-päästövaatimuksen täyttävä BlueHDi-dieselmoottori, joka on tarjolla kahtena eri tehoversiona, 150- ja 180-hevosvoimaisena.

Uutta on myös Peugeotin kolmannen sukupolven stop & start -järjestelmä, joka käynnistää moottorin vaihtovirtageneraattorin ja apulaitehihnan välityksellä kampiakselin kautta nopeasti ja äänettömästi normaalin starttimoottorin sijaan.

Ulkonaisesti uuden mallin erottaa selvimmin keulamaskista, joka on mataloitunut aiempaa huomattavasti aistikkaammaksi. Sisällä uutuuksiin kuuluvat seitsemän tuuman kokoinen kosketusnäyttö ja peruutustutka, jotka puuttuvat vain alimman Access-varustetason autoista.

Peugeot 508:n tavaratila vetää perusasussa 560 litraa.

Access- ja Active-varustetasoissa 508:n pyörät ovat 16-tuumaiset, Alluressa 17- ja GT:ssä 18-tuumaiset. Varapyörää 508:ssa ei ole, mutta sen saa lisävarusteena hintaan 122,60 euroa. 

Heijastus tuulilasissa

Peugeot 508:n ohjaamossa huomio kiinnittyy hauskasti urheilullisen näköiseen mittaristoon, jossa on tavanomaisten mittareiden ohella öljynlämpömittari. Tyylikkäät mittarit on koottu tehokkaan näköisesti kuljettajan eteen tiiviiksi ryhmäksi.

Naiskoeajaja ei ihastele mittaristoa, hänen mielestään kojelauta on kokonaisuutena sekava. Muuten hän luonnehtii ohjaamoa onkalomaiseksi, mutta samalla todella valoisaksi. Miinuspuolelle kirjautuvat leveät B- ja C-pilarit, joiden vuoksi takakulmiin ei näe.

Peugeot 508:n mittaristossa on urheiluautoista tuttu öljynlämpömittari.

Koeajoautossa oli lisävarusteena 478 euroa maksava nopeuden HUD-heijastusnäyttö, jonka levy nousee kojetaulun päältä kuljettajan eteen. Näytön lukema jää kuitenkin sen verran alas, että allekirjoittanut joutui kurkistelemaan sitä vauhdin nähdäkseen – nopeusmittari oli paljon paremmin näkökentässä. Varsinainen ongelma näytössä on sen lokero, jonka kehys heijastuu aurinkoa vasten ajettaessa todella häiritsevästi tuulilasiin. 

Peugeot 508:ntuulilasinpyyhkimien varret on kiinnitetty ulkoreunoihin ja pyyhkimet pyyhkivät ristiin niin kuin vanhoissa Mercedes-Benzeissä.

Peugeot 508:n etuovien ja kojelaudan päiden väliin jää rako.

Ärsyttävä piirre 508:ssa on korvia särkevä ulvonta, jolla Peugeot protestoi oven avaamista moottorin ollessa käynnissä ja vaihde D-asennossa. Kun allekirjoittaneella on tapana välillä tarkastaa ovi avaamalla, että auton pyörät ovat kotipihalla kapean laattarivin päällä, viheliäistä ääntä tuli kuunneltua useammankin kerran. Peugeotin ulvontaan on kiinnitetty huomiota verkkokeskustelussakin.

Kuski istuu kuopassa

Farmarimallisessa Allure-varusteisessa 508:ssa on iso panoraama-lasikatto ja varsinkin silloin kun etuistuimet on säädetty lähelle ala-asentoa, Peugeotin ohjaamo tuntuu jopa ylellisen avaralta. Kun istuinkorkeutta nostaa, vyötärölinja jää sen verran alas, että vaikutelma isosta autosta heikkenee.

Etuistuimet ovat Peugeotin tapaan pienehköt. Vaatekokojen perusteella ranskalaiset ovat vartaloltaan kapeampia kuin suomalaiset, ja istuinosat ainakin Allure-varusteisessa autossa todella voimakkaasti taaksepäin kallistetut. Ratkaisu sopii niille, jotka tykkäävät istua kuopassa, ja se luo tilan tunnetta pitkäselkäisille ihmisille, mutta ilman säätömahdollisuutta kallistusta on monen kuljettajan ja matkustajan mielestä liikaa. Hyvän ajoasennon löytämistä vielä hankaloittaa se, että selkänojan säätö tapahtuu portaittain ja porrastus on aika harvahampainen.

Peugeot 508:n etuistuimissa istuinosa on todella voimakkaasti taakse kallistettu.

Tehdastilauksena sähkösäätöiset etuistuimet saa reisituella varustettuna 613 eurolla – investointi, joka 508:n kohdalla vaikuttaa kannattavalta. GT:ssä ja RXH:ssa sähkösäädöt ovat vakiovarusteena.

Peugeotin takapenkillä on varsin hyvin tilaa. Takaistuimet ovat tavalliseen tapaan liian matalalla, mutta riittävän jalkatilan ansiosta aikuinenkin pystyy niillä istumaan. 

Pitkän yli 2,8 metrin akselinvälin ansiosta takapenkillä on hyvin tilaa pituussuunnassa.

Tasaisen tehokas kone

Kaksilitraisen moottorin normikulutus ja päästöarvo ovat alentuneet merkittävästi. Kehitys on saatu aikaan muun muassa säätyvällä EGR-venttiilillä, sähkömoottorilla ohjattavalla imusarjaan asennetulla ilmaventtiilillä, muuttuvatehoisella öljypumpulla, muuttuvageometrisellä turboahtimella ja laajatoimisella ECU-ohjausjärjestelmällä.

BlueHDi-moottorin pakokaasujen puhdistusjärjestelmä koostuu hapetuskatalysaattorista, AdBlue-lisäainetta käyttävästä SCR-katalysaattorista ja lähes sataprosenttisesti partikkelit eliminoivasta hiukkassuodattimesta, sillä järjestelmä polttaa hiukkassuodattimen säilömän noen.

Peugeot 508:n ureaa käyttävän SCR-katalysaattorin tarvitseman AdBlue-lisäaineen täyttöaukko on tavaratilan lattian alla.

Vähäpäästöisyydestä huolimatta Peugeot on BlueHDi-moottorilla hyvin suorituskykyinen. Sitä vain ei heti huomaa, sillä 508:n kaasupolkimessa tuntuu olevan kaksi asentoa: joko auto kulkee rauhallisesti tai sitten se hyökkää koko voimallaan eteenpäin. BlueHDi-turbodieselmoottori itsessään käyttäytyy kuitenkin erittäin siististi. Se vetää turbiinimaisen tasaisesti ja tehokkaasti läpi koko käytössä olevan kierrosalueen 4500 kierrokseen minuutissa asti. Vääntöä riittää ja kun kaasupolkimen painaa tarpeeksi syvälle, kone reagoi hyvin. 180 hevosvoimaa riittää nopeaankin liikkumiseen. Sitkeyskin riittää siihen, että kuusivaihteinen automaattivaihteisto vaihtaa pienempään vaihteeseen viimeistään kierrosten laskiessa 1200:een eikä Peugeot nikottele missään vaiheessa. 

Peugeot 508:n päästöarvot ovat pienentyneet selvästi.

Ranskalaista mukavuutta

Peugeotin alusta on urheiluautomaisen tiukasti jousitettu, mutta siinä on mukavasti pintapehmeyttä, joka estää tärähtelyjen ja tärskyjen välittymisen ohjaamoon. Tienpinnan epätasaisuudet eivät tule häiritsevästi läpi.

Iso Peugeot ohjautuu tarkasti, mutta ohjaus on hieman elottoman tuntuinen. Vauhdin kasvaessa ohjaus jäykistyy turhan paljon ja naiskoeajaja luonnehtikin 508:n ohjausta jäykäksi. 508:n suuntavakavuus on kovassakin sivutuulessa erinomainen, se pysyisi helposti oikeassa kurssissa kevyemmälläkin ohjauksella.

Vain pieni tunnus Peugeot 508:n  jäähdyttäjänsäleikössä kertoo, että autossa on Euro6-normit täyttävä BlueHDi-kone.

Peugeot on kohtalaisen hiljainen auto. Dieselmoottori murisee tyhjäkäynnillä, mutta muuten se ei elämöi. 180-hevosvoimaisessa versiossa on tasapainotusakseli, joka osaltaan tekee koneen käynnistä sivistynyttä. Rengasmelukaan ei ylly häiritseväksi – moottoritievauhdissa kuuluu lähinnä tuulen huminaa. 

Vastinetta rahalle: Viime syksynä Peugeot 508 nousi kärkisijalle 1-3-vuotiaiden keskikokoisten automallien joukossa, kun saksalainen katsastaja GTÜ julkaisi vuosiraporttinsa käytettyjen autojen vioista. Tätä taustaa vasten täkäläisiltä vaihtoautomarkkinoilta saa Peugeot 508:n ostamalla hyvän ison auton edullisesti, sillä hinnat lähtevät 13 900 eurosta. 15 000 – 17 000 eurolla saa vain 75 000 – 100 000 kilometriä ajetun Active-varusteisen 508:n HDi 112 -dieselmoottorilla. Alle 18 000 eurolla tarjolla on Allure-varusteisiakin 508 sedaneita ja valinnanvaraa on runsaasti – joukossa on pari vain 62 000 kilometriä ajettua autoa. Näillä ulosmyyntihinnoilla autoliikkeet ei kovin suuria summia hyvitä kolmen neljän vuoden ikäisestä 508:sta, joten uuden leijonakeulaisen ostaja saa parhaan vastineen rahalleen ajamalla autollaan pitkään ja kokeilemalla, miten hyvin Peugeot kestää.

PLUSSAT

+ Tasaisen tehokkaasti vetävä kone
+ Hyvä suorituskyky, pieni päästöarvo
+ Jo perusmallissa monia varusteita

MIINUKSET

- Liikaa taakse kallistetut istuinosat
- Selkänojan säätö portaittain
- Nopeusnäytön kolon heijastus

TEKNIIKKAA

Malli 508 SW Allure
BlueHDi 180 EAT6
Sylinteritilavuus cm3 1997
Suurin teho
kW/hv/r/min 
133/180/3750
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min
400/2000
EU-kulutus l/100 km
kaupunki/maantie/yhdistetty
5,1/3,8/4,2
CO2-päästö g/km 111
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
8,5
Huippunopeus km/h   230
Omamassa kg 1760
Kokonaishinta, euroa 40 520,81

Mitat mm (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli)

4829/1828/
1456/2817

Juha Partanen

 

 

 

 

Vain pieni tunnus jäähdyttäjänsäleikössä kertoo, että autossa on Euro6-normit täyttävä BlueHDi-kone pakokaasujen puhdistusjärjestelmineen. (kuva 3130)

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti