Renault Kadjar on varteenotettava kilpailija sisarmallilleen Nissan Qashqaille. Pieni bensaturbo antaa sopivasti kyytiä, ja malliston yläpäässä Kadjarilla on hintaetu puolellaan.
Nissan Qashqain kanssa samalle pohjalevylle rakennettu Renault Kadjar on mielenkiintoinen esimerkki ranskalaisten autojen suunnittelusta.
Sikäläiset ajokit tunnetaan yleensä omintakeisista ratkaisuistaan, mutta Kadjar on hyvin pelkistetty ja käytännöllinen katumaasturi, joka joiltain osin peittoaa Qashqain. Yllättävästi Nissan on kuitenkin kaksikosta vauhdikkaamman näköinen.
Neljän vuoden työnä syntynyt Renault’n ja Nissanin yhteinen CMF C/D -pohjalevy on Kadjarin ja Qashqain lisäksi käytössä uudessa Renault Espacessa ja Nissan X-Trailissa. Renault ilmoittaa, että uudella pohjalevyllä on päästy 40 kilon painonsäästöön.
Kadjarin ja Qashqain yhtäläisyydet eivät rajoitu pohjalevyyn, vaan mallien perusrakenteessa on muutenkin paljon yhteistä tekniikkaa muun muassa jousituksessa ja vaihdelaatikoissa. Yhteensä 60 prosenttia autojen osista on yhteisiä ja akselivälikin on samanmittainen.
Vaikka autojen ulkokuori ja muut näkyvät osat ovat Renault’n maahantuojan mukaan 90-prosenttisesti erilaiset, yleispiirteiltään Kadjar ja Qashqai muistuttavat toisiaan. Tunnelma autojen sisälläkin on aika samanlainen. Merkeille ominaisten keulan ja perän yksityiskohtien ohella selvin ulkonainen ero on Kadjarin Qashqaita pidempi peräylitys ja sen myötä seitsemän senttiä pidempi kokonaispituus.
Qashqain tavoin Kadjar on saatavissa sekä etu- että nelivetoisena. Renault’n moottorivaihtoehtoina ovat 1,5- ja 1,6-litraiset dieselkoneet sekä 1,2-litrainen turboahdettu bensiinimoottori.
Ulottuvuuksia ei hahmota
Kadjarin ohjaamoon on helppo kotiutua, mutta auton ulottuvuuksia on vaikea hahmottaa. Kadjar vaikuttaa leveältä ratin takaa katsottuna. Mittojen mukaan se on vain kolme senttiä leveämpi kuin Qashqai, mutta konepellin ylöspäin kaartuvat reunat hämäävät vaikutelmaa ja vaikeuttavat arviointia.
Koeajetussa Kadjarissa ei ollut tutkia eteen eikä taaksepäin, joten Renault’n kulmien arvioimisen vaikeuteen tuli kiinnitettyä erityistä huomiota. Nykyautoissa ei yleensäkään tahdo enää nähdä auton ulottuvuuksia. Kadjar on muotoiltu niin, että sillä ajaminen ahtaissa paikoissa on tavallistakin hankalampaa.
Kadjarin kojelauta on kohtalaisen hyvin toimiva yhdistelmä perinteisiä säätimiä ja monitoimisen kosketusnäytön valikoita. Tosin yksi koeajaja piti kokonaisuutta vaikean näköisenä.
Mittariston ilmettä voi valikosta vaihdella, mutta sellaista vaihtoehtoa, jossa kuljettajan edessä olisi pyöreät viisarinäyttöiset nopeus- ja kierroslukumittarit, ei ole. Jos valitsee kierroslukumittarin eteensä, nopeus näkyy vain numeroina. Muissa vaihtoehdoissa on vain yksinkertaistettu kierroslukumittari tai sitä ei ole lainkaan.
Seitsemäntuumaisessa monitoiminäytössä on monenlaisia ekolaskureita, joista kuljettaja saa pisteitä. Lisäksi kuljettajan edessä mittaristossa on oksa, jossa näkyy lehtiä sen mukaan, miten ekologisesti autoa sen valmistajan kriteerien mukaan käytetään.
Mukavan tuntuiset istuimet
Kadjarin ratin takaa löytää helposti kohtalaisen hyvän ajoasennon, mutta selkänojan portaittain muuttuva kaltevuus estää ergonomian hienosäätämisen juuri sopivaksi. Ja jos pitkällä matkalla kohtalaisen hyvä ajoasento alkaa väsyttää ja sitä haluaisi hieman muuttaa, se ei selkänojan vuoksi onnistu – muutos on aina liian suuri.
Istuinten muotoilu sai hyväksyviä arvioita koeajajilta. Naiskoeajaja kiinnitti huomiota siihen, että istuimet ovat laadukkaamman tuntuiset kuin kovaa muovia oleva oviverhoilu.
Kadjarin takapenkillä on hyvin jalkatilaa keskimittaisen kuljettajan takana. Matala istuinkorkeus ja lyhyt istuinosa kuitenkin verottavat takana matkustavien istumamukavuutta.
Pidemmän takaylityksen ja kokonaispituuden ansiosta Kadjarissa on 42 litraa enemmän tavaratilaa kuin Nissan Qashqaissa. Tilaa on 527 litraa. Takapenkki alas laskettuna tavaratila kasvaa 1 478 litraan.
Lisäksi etumatkustajan istuin voidaan taittaa eteenpäin tasaiseksi pinnaksi, mikä mahdollistaa yli 2,5 metriä pitkien tavaroiden kuljettamisen.
Koeajoautossa oli varapyörä tavaratilan lattian alla. Se on veroineen 225,76 euron hintainen lisävaruste, mutta on positiivista että varapyörän ylipäätään saa Kadjariin – se kun ei kaikissa nykyautoissa ole enää mahdollista.
Alusta onnistunut kombinaatio
Ohjaus on omiaan rentoon ajamiseen: vaste on pehmeä ja voimakkuudeltaan hyvin kohtuullinen.
Erityisen tarkka Renault’n ohjaus ei ole eikä keskitä turhan hyvin, mutta tärkeintä on että Kadjaria ei tarvitse väkisin vääntää eikä vängätä. Ohjaus tuntui kaikkien koeajajien mielestä mukavalta.
Muutenkin Kadjar on mukava ja konstailematon ajettava. Sen alusta on varsin hyvä yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta. Alustan tiukkuuden huomaa selvimmin sorateiden kuopissa ja nimismiehenkiharoissa, jotka Kadjar selvittää hyvin. Silloin ranskalaista pehmeyttä ei kuitenkaan enää ole havaittavissa.
Kovassakaan vauhdissa Renault’ssa ei tunnu mitään maastureille tyypillistä huojuntaa siitä huolimatta, että Kadjarin maavara on kohtuullisen reilu 20 senttiä.
Taajama-ajossa Renault Kadjar on vaivaton käänneltävä ja jämäkän tuntuinen alusta ottaa siististi asuntokatujen hidasteetkin. Kulku on ranskalaisittain miellyttävän jouheaa ilman liiallista pehmeyttä. Kääntöympyrä on kohtuullisen kokoinen 10,72 metriä.
Vaihteisto on luonteeltaan lonksahteleva, mutta suhteellisen tarkka ja kevytkäyttöinen. Se sopii hyvin Kadjariin luonteeseen. Myös niin kaasupoljin kuin muutkin polkimet ovat kevyitä polkea. Niissä on silti sopivasti vastetta niin, että kaasujalkaa ei tarvitse turhaan jännittää.
Pieni mutta jouhea moottori
Renault’n pieni turbokone on luonteeltaan todella joustava, vaikka se joskus kaasua äkkiä höllätessä takkuileekin – siihen Kadjar reagoi välillä liian äkäisesti. 1,2-litrainen moottori vetää jopa tuhannesta kierroksesta lähtien ja kiertää hengästymättä 6 000:een asti.
Valmistajan lukujen mukaan 90 prosenttia huippuväännöstä on käytössä 1 500 kierroksesta lähtien ja maksimivääntö on 2 000 ja 3 000 kierroksen välillä. Moottori reagoi hyvin kaasupolkimen käskyihin.
Pieni bensaturbo tuntuu täyttävän paikkansa rauhallisessa ajossa ja tasakaasulla reippaammassakin vauhdissa. Rajuissa kiihdytyksissä se kuitenkin joutuu selvästi ponnistelemaan, minkä luulisi koettelevan moottorin kestävyyttä. Kadjar on sentään omapainoltaan lähes 1 400 kilon painoinen auto.
Kadjaria ei koeajossa kokeiltu raskaalla kuormalla. Silloin pikkukone voi joutua kovalle koetukselle.
Auton kokoon nähden pieni moottori elämöi siististi, tyhjäkäynnillä sen ääntä tuskin kuulee. Rengasjyrinää Renault’ssa joutuu kuuntelemaan nykyautoille tavalliseen tapaan.
Vastinetta rahalle
Malliversioiden halvimmassa päässä Nissan Qashqailla on muutaman satasen hintaetu Renault Kadjariin. Kadjarin hinta lähtee 23 390 eurosta, mutta 400 lisäeurolle saa hyvän vastineen, sillä Kadjarin bensakone on pirteämpi kuin Qashqain.
Nelivetoisena Kadjar maksaa 1,6-litraisella dieselillä 31 990 euroa.
Kadjar on hyvin varteenotettava vaihtoehto katumaasturia etsivälle.
PLUSSAT
+ Rento ajettava
+ Hyvin toimiva alusta
+ Jouheasti toimiva moottori
MIINUKSET
- Portaittain säätyvät selkänojat
- Matala ja syvyydeltään pieni takapenkki
- Ulottuvuuksia vaikea arvioida
TEKNIIKKA
Renault Kadjar | Energy TCe 130 Zen |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1 197 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
96/130/5 500 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
205/2 000 |
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km |
6,8/4,9/5,6 |
CO2-päästö g/km | 126 |
Kiihtyvyys s 0-100 km/h |
10,1 |
Huippu- nopeus km/h |
192 |
Kokonaishinta e, alk./koeajoauto |
24 990 / |
Omamassa kg | 1 381 |
Mitat mm |
4 449/1 836 |