Renkaat voivat olla uuden auton ostajalle ongelma. Valmistajat toimittavat autoja eri renkailla. Auto saattaa käyttäytyä aivan toisin kuin ostaja odottaa.
Allekirjoittanut osti syksyllä 2006 ainoan kerran elämässään uuden auton, vuosimallin 2007 Skoda Superb Activen 1,8 litran turboahdetulla bensiinimoottorilla. Olin kokeillut useita ostoehdokkaita ja päätynyt ajettavuudeltaan mainioon Superbiin.
Ensihetket uuden auton kanssa olivat masentavia, se ei kerta kaikkiaan kulkenut suoraan. Nähtävästi toinen Skodan etupyöristä oli saanut kolhun kuljetuksessa ja pyöränkulmat säädettiin kohdalleen. Sen jälkeen auton olisi pitänyt olla kunnossa, mutta se oli edelleen ajettavuudeltaan kummallisen vikurteleva ja rauhaton.
Puolentoista kuukauden kuluttua Škodaan vaihdettiin talveksi Nokian kitkarenkaat alle ja Superb muuttui todella hienoksi autoksi ajaa.
Keväällä ajettavuusongelmat palasivat kesärenkaiden myötä, joten oli selvää että Bridgestone Turanza -kesärenkaat joko eivät sopineet Superbiin tai renkaiden rungoissa oli heittoa, joku renkaista tai ne kaikki olivat kieroja.
Skodan maahantuoja ei halunnut ottaa vastuuta renkaista vaan vieritti sen Bridgestonelle. Ehdin olla asiasta yhteydessä renkaiden maahantuojaan, mutta työkiireiden vuoksi asia jäi selvittämättä ja pari kesää pitkin hampain Turanzoilla ajettuani vaihdoin ne nokialaisiin. Nokian renkaiden myötä Superb parani kaikilta muilta osin paitsi melun osalta – rengasmelu lisääntyi vaihdoksessa.
Renkailla voi olla melkoinen vaikutus ajettavuuteen. Säästäväisyyden puuskassa ostin 2000-luvun alussa Stockmannin kanta-asiakastarjouksesta erittäin edullisesti Uniroyalin kesärenkaat 1996-malliseen ysisataseen Saabiin, vaikka olin Nürnburgringin uudella radalla ajetussa rengasvertailussa havainnut niiden pehmeästi käyttäytyvän luonteen Pirellin, Michelinin, Continentalin ja Goodyearin renkaisiin verrattuna. Saabista, jonka ohjaus ei alun alkaenkaan ollut kovin täsmällinen, tuli erityisesti sadekelin renkaiksi suunnitelluilla Uniroyaleilla todella epämääräinen.
Kun Fiat 500X:n käytöksestä löytyi Bridgestone Turanza -renkailla samantapaisia piirteitä kuin aikoinaan Superbista, heräsi kysymys, johtuisivatko Fiatinkin heikkoudet renkaista. Varsinkin kun italialaiset Pirellit ovat perinteisesti olleet aika teräväkäytöksisiä renkaita, tulee helposti mieleen, että Fiatin alusta on suunniteltu toimimaan niiden kaltaisilla kumeilla. Kokeilu Continentaleilla varustetulla 500X:llä osoitti, että vastaus on kyllä: vika ei ollut autossa vaan renkaissa.
Superbin tapauksessa epäilin, että Bridgestone on toimittanut valmistuksessa vioittuneet renkaat, mutta 500X sai uskomaan, että Turanzat eivät kerta kaikkiaan sovi tiettyihin automalleihin.