Maskuliininen pikkuauto, nuori nainen luonnehti Škodan Fabian uutta mallia. Se ei ollut moite Octavialla, Yetillä ja Superbilla paljon ajavalta kuljettajalta. Uusi Fabia on pirteän reipas, mutta varsinkin meluisuudessaan myös karu auto.
Škoda Fabiassa on pienessä koossa monia Volkswagen-konsernin autojen hyviä puolia. Se on hauska ajaa, tiehen on hyvä tuntuma ja ajokäytös on eloisaa. Ulkomittoihin nähden Fabiassa on kohtuulliset tilat, kuljettajan ja matkustajien kannalta perusasiat ovat kohdallaan.
Varustuksessakin on pieniä mukavia yksityiskohtia, kuten tuulilasinpyyhkimien tihkusäädön monta eri nopeutta. Niitä säädetään viiksen päällä kätevästi olevalla kytkimellä.
Säästeliäs äänieristys
Harmi vain, että Škoda on valinnut Fabiassa säästökohteeksi äänieristyksen. Se on ollut tsekkivalmistajan edullisten mallien tunnuspiirre aiemminkin. Octaviatkin ovat olleet keskimääräistä meluisampia nykymalliin asti, mutta nyt tilanne on parantunut.
Koeajoviikolla tiemelu korostui, kun lumipeite suli pois. Loppuviikosta renkaiden nastat rapisivat paljasta asfalttipintaa vasten. Fabiasta se teki meluisan auton ja tuntui siltä, että valitettavasti tiemelu sai vielä auton rungosta kaikupohjaa.
Hakkapeliitta R2 -kitkarenkailla Fabia on aivan eri maailmasta. Ei Fabia niilläkään mikään hiljainen auto ole. Sen äänimaailmassa on monille Škodille ominaista kumua, jota Fabiassa vielä säestää voimalinjan jurina.
Moottoritiellä tuulen humina on kuitenkin selvästi kuuluvin ääni ja pääsääntöisesti tiemelu hukkuu sen alle. Kitkoilla ajettaessa rengasmelu erottuu muun melun seasta vain kaikkein karkeimmilla pinnoilla.
Tyylikäs mutta kovapintainen
Fabia on alle nelimetrinen auto, vaikka koeajoauton rekisteriotteessa pituudeksi oli jostain syystä merkitty 4 108 millimetriä. Ollaan siis selvästi pikkuautojen luokassa.
Normaalialustalla Fabiassa on maavaraa 13,3 senttiä. Vaikean maaston paketilla maavara kasvaa 14,1 senttiin, Sport-paketilla se laskee 11,8 senttiin.
Sisätiloiltaan Fabia vaikuttaa pääsääntöisesti huolitellulta, mutta ovien kova ja muovisen tuntuinen sisäpinta on hieman halvan oloinen. Ovien ja kojelaudan kovat sisäpinnat eivät ainakaan vähennä matkustamon meluisuutta.
Fabian kojelaudassa on paljon Volkswageneista tuttua ilmettä ja kokonaisuus on pelkistetyn tyylikäs. Perinteinen, selkeä mittaristo on ilo silmälle. Sisäpuolinen taustapeili on mataluudessaan vaatimattoman kokoinen eikä edesauta liikenteen seuraamista.
Asiallista muotoilua
Manuaali-ilmastoinnilla varustetun Fabian ilmanvaihto toimii hyvin, pikku-Škodassa on miellyttävä matkustaa ja ikkunat pysyvät sulina. Huurteinen tuulilasikin sulaa nopeasti.
Fabian etuistuimet ovat mukavat, varsinkin jos selkänoja on hiukankin enemmän taaksepäin kallellaan. Takapenkki on asiallisesti muotoiltu, sillä istuu pitemmänkin matkan. Keskimittaisen kuljettajan takana jalkatila riittää juuri ja juuri, mutta jos edessä istuu alle 170-senttinen ihminen, takana on jaloille hyvin tilaa.
330 litran tavaratila on hyvin varusteltu ja käytännöllisen muotoinen – lentolaukku mahtuu sinne pitkittäin eikä vie koko tilaa.
Hyvä alusta ja mukava ohjaus
Fabia tuntuu volkswagenmaisemmalta ajaa kuin isommat Škodat. Se on kaikenlaisilla teillä kotonaan. Jäisen soratien nimismiehenkiharaisella pinnallakin Fabia kulkee kitkarenkailla sekä meluttomasti että mukavasti. Ylipäätään Fabian jousitusmukavuus on todella hyvä ja ohjaustunto mainio. Varsinkin kevyellä pikkukoneella pieni tsekki ohjautuu hienosti.
Kolmisylinterinen moottori on responsiivinen, sille luonteva toiminta-alue on 2 000 kierroksesta ylöspäin, jolloin voimanlähde vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin. Ajossa pikkukone tuntuu pirteämmältä kuin suoritusarvoista luulisi.
Kolmisylinterisen moottorin jatkeena oleva vaihteisto on viisivaihteinen. Moottoritiellä kuutosvaihteelle olisi käyttöä, sillä viitosella kone kiertää satasen vauhdilla 3 300 kierrosta minuutissa ja 120 km/t nopeudella lähes 4 000 kierrosta, mikä lisää sekä melua että polttoaineen kulutusta. Vaihteisto toimii muuten hyvin, mutta peruutusvaihteen kytkemiseksi vaihdekeppiä pitää vapaa-asennossa painaa huolellisesti alaspäin, jotta sen saa lonksautettua pakkiasentoon.
Vastinetta rahalle
Škoda Fabia on lajissaan mainio auto. Se on monin tavoin käytännöllinen ja ajettavuudeltaan hauska ajokki, joka tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Halvin versio maksaa 14 490 euroa, mutta siinä ei ole edes sähköikkunoita etuovissa, joten 1500 euroa kalliimpi Ambition lienee parempi valinta.
Toisaalta Fabia tuntuu pikkuautolta toisin kuin esimerkiksi Renault Clio, jonka halvimmillaan saa suunnilleen samaan hintaan. Lisäksi meluisuus varsinkin nastarenkailla tekee Fabialla ajamisesta turhankin karua.
PLUSSAT
+ Mainiot ajo-ominaisuudet
+ Kokoon nähden hyvät tilat
+ Hyvä jousitusmukavuus
MIINUKSET
- Meluisuus varsinkin nastarenkailla
- Kovat sisäpinnat etenkin ovissa
- Kankeasti kytkeytyvä peruutusvaihde
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Škoda Fabia 1.0 Ambition |
Sylinteritilavuus cm3 | 999 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
55/75/6200 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
95/3000-4300 |
EU-kulutus, kaup/maantie/ yhd. l/100 km |
5,8/4,2/4,8 |
CO2-päästö g/km | 108 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
14,7 |
Mitat (pituus/leveys |
3992/1732/ |
Omamassa kg | 1055 |
Kokonaishinta euroa | 16 088,10 |