E-sarjan Mercedes-Benzissä on saman kokoluokan autoista vielä isompi tavaratila kuin uudessa Škoda Superb Combissa, mutta tšekkien viimeisin luomus asettaa kilpailijat monin tavoin ahtaalle.
Škoda Superbin ensimmäisestä mallisukupolvesta ei ollut lainkaan farmarimallia ja toisen sukupolven Superbista Combi tuli vasta vuosi Liftbackin jälkeen markkinoille. Nyt malliversioiden lehdistöesittelyjen välillä oli vain reilu kuukausi ennen Combiin tutustumista Saksassa.
Škodan täkäläiselle maahantuojalle ja suomalaisautoilijoille farmarimalli on kuitenkin Liftbackiä tärkeämpi, sillä edeltävän Superb-mallin myynti jakautui 80/20 prosenttia Combin hyväksi. Uuden mallin ansiosta maahantuoja Helkaman ihmiset uskovat jakauman tasoittuvan ainakin 70/30-tasolle, sillä uusi Liftback on edeltäjäänsä paljon raikkaamman näköinen. Saksalainen AutoBild-lehti luonnehti tyylinvaihdosta toteamalla, että halpa Jaakopin auto idästä muuttuu nyt coolin näköiseksi ajokiksi. Toteamus on aika kärjistetty: ei edellinenkään Superb Combi halpisautolta vaikuttanut, vaan hyvin laadukkaalta ajokilta.
Kun Saksassa myytiin viime vuonna 14 362 Superbia, Passatia myytiin viisinkertainen määrä. Nyt AutoBildin kommentaattori uskoo kilpailutilanteen tasoittuvan, sillä uudessa Combissa on hänen mielestään voittajageeni.
Edellismallia pehmeämpi
Kun Škoda Octavia kasvoi viimeisimmässä mallimuutoksessa kohtalaisen kookkaaksi ja tyylikkääksi henkilöautoksi, tšekkien on pitänyt etsiä Superbille uutta luonnetta, jotta se erottuisi Octaviasta. Nähtävästi tavoitteena on ollut luoda ylellisen tuntuista mukavuutta tarjoava edustusauto.
Toisin kuin edeltäjänsä uusi Superb Combi on pehmeästi jousitettu. Edes Sport-ajomoodilla alusta ei jäykisty täristäväksi. Nykyhienouksista huolimatta vuosina 2001-2007 tehtyjen ensimmäisen sukupolven Superbien erinomaisesti toimiva alusta tuntuu edelleenkin olevan ylittämätön suoritus. Toisen sukupolven Superb ei ainakaan isoilla vanteilla suodattanut teiden epätasaisuuksia yhtä tehokkaasti. Nyt kolmannen sukupolven Superbissa osa ajajista tai matkustajista voi kokea uuden mallin pehmeähkön alustan ajoittain hyllyvän tuntuiseksi.
Alustan pehmeästä luonteesta huolimatta diesel-Superb on vakaa ajettava 150 km/t nopeudellakin. Saksassa oli myös tilaisuus kokeilla 280-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla Škodan suuntavakavuutta ja mukavuutta 210 km/t vauhtiin asti, sen enempää Münchenin ja Saltzburgin väliseltä moottoritieltä ei löytynyt tilaa.
Entistä kevyempi ohjata
Mallimuutoksessa myös Superbin ohjaukseen on tullut BMW:lle tunnusomaista herkkyyttä. Edellisen sukupolven Superbilla ajamista leimasi turhan voimakas ohjausvaste. Sen sijaan uutta Superb Combia on todella mukava ja rento ohjata. Ohjauspyörää ei tarvitse vääntää, vaan Superbia voi ajaa sormenpäillä ja silti ohjaustunto on hyvä.
Vaikka dieselkoneinenkin Superb Combi ohjautuu tarkasti, bensiinimoottorilla Škoda on monien muiden autojen tapaan vielä tasapainoisempi ajettava, ja iso auto imeytyy vaivattomasti kaarteeseen kuin kaarteeseen. Volkswageneissa hyväksi havaittu sähköinen tasauspyörästön lukitus XDS+ toimii erinomaisesti myös Superbissa.
Suhteellisen suorilla moottoriosuuksilla ei voinut kokeilla huippumallin kaarreominaisuuksia kovissa nopeuksissa, mutta maantienopeuksissa se on erinomainen ajettava.
Škoda mukautuu tarpeen mukaan erilaisiin ajotyyleihin, ja nyt myös Superbiin saatu Volkswageneista ja Audeista tuttu sähkösäätöinen iskunvaimennus vielä edesauttaa asiaa.
Taajama-ajossa Superb osoittautui yllättävän ketteräksi u-käännöksissä, vaikka ison Škodan akseliväli on kasvanut kahdeksan senttiä 2,84 metriin. Se on vain 3,3 senttiä vähemmän kuin Mercedes-Benzin E-sarjan T-farmarissa.
Volkswageneiden tapaan uuteen Superbiin saa 120 eurolla ja siihen liittyvän autoveron maksamalla huonon tien suojaukset ja 15 millimetriä korkeamman maavaran.
DSG vie terävyyttä suorituskyvystä
Uuden Superbin moottorivalikoimassa ei ole enää lainkaan kuutoskoneita, vaan kaikki bensiini- ja dieselmoottorit ovat nelisylinterisiä turboja. Lehdistöesittelyn pitkälle koeajoreitille valikoituneella kaksilitraisella 150-hevosvoimaisella TDI-turbodieselillä ja DSG- kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla varustettu Superb Combi on kaikin puolin tasapainoinen auto, jonka suorituskyky riittää mainiosti normaalikäyttöön.
Vajaan sadan kilometrin paluumatkalla Münchenin lentokentälle ajokkina oli 280-hevosvoimaisella turboahdetulla kahden litran TSI-koneella kulkeva nelivetoinen Combi.
Ajossa malliston kallein versio ei tuntunut niin säväyttävältä kuin teholukemasta olisi voinut olettaa. Totta kai huipputehokas Superb kiihtyy hyvin, mutta DSG-vaihteiston hieman hidas reagointi syö terävyyden tunnetta suorituskyvystä.
Varsinkin saksalaisella autobahnilla Superb 2.0 TSI 280:n tehokkuus tekee ajamisesta 170-180 km/t nopeuksilla vaivatonta, Škoda lähtee noistakin nopeuksista reippaasti nostamaan nopeuttaan yli 200 km/t lukemiin, joten Saksassa 280 hevosvoimalle on aivan toisella tavoin käyttöä kuin Suomessa.
Volkswagen-konsernin moottorit merkin omien mallien lisäksi Audissa, Seatissa ja Škodassa osoittavat, että hurjiin tehoihin ei tarvita enää isoa sylinteritilavuutta – 2 000 kuutiosenttimetriä riittää. 280-hevosvoimaista Superbia ei ole saatavilla manuaalivaihteistolla, mutta DSG-laatikon vaihteita voi käyttää manuaalisesti ohjauspylväässä olevista siivekkeistä.
Koreilematon ohjaamo
Ohjaamo on edessä kuusi millimetriä aiempaa matalampi, mutta 180-senttiselle riittää pääntilaa ryhdikkäässäkin ajoasennossa. Kymmenen senttiä pidempikin kuski tunsi olonsa mukavaksi Superbin ratin takana.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvät säädöt ja säätövarat riittävät muuten paitsi ristiselän tuen osalta – se pitäisi saada vielä hieman litteämpään asentoon.
Superbin ohjaamoilmeen arvioiminen on eri autoilla jatkuvasti ajavalle alan ihmiselle hankalaa: kojetaulu muistuttaa niin paljon Volkswagen Golfia, että Škodasta tulee mieleen kokoaan pienempi auto. Monella Superbista kiinnostuneella ostajalla ei ole tätä ongelmaa, sillä hän ei välttämättä ole koskaan istunut Golfin ratissa.
Superbin ohjaamo on sinänsä hyvin toimiva ja laadukaskin, mutta jotain koreilemattomuutta sen ilmeessä on jopa Laurent & Klement -huippuversiossa.
Takapenkillä Superb Combissa on jalkatilaa yhtä paljon kuin ennenkin eli riittävästi varsinkin silloin, kun etuistuimet eivät ole alimmassa asennossaan.
Edustusautomaisuutta parhaiten varustelluissa Superbeissa ovat kolmialueilmastointi (takapenkille on omat säätönsä) sekä se, että sähkösäätöistä oikeanpuoleista etuistuinta voi liikutella takapenkiltä selkänojan sisäreunassa olevasta säätimistä. Molemmat varusteet ovat vakiona Laurent & Klement -huippuversiossa ja säädin myös Style-varustelussa. Selkänojan sähkösäätimet saa 55 eurolla ja kolmialue-Climatronicin 255 eurolla niin Ambition- kuin Style-varusteluun (molemmat ovat verottomia hintoja).
Takamatkustajan viihtyvyyttä voi lisätä vielä takajalkatilan ergonomisella jalkatuella.
Tavaratila vetää 23 olutkoria
Uuden Superb Combin tavaratila on kokoluokkansa suurimpia, 660 litraa takapenkki istumakäytössä ja peräti 1 950 litraa sen selkänoja alhaalla.
Kilpailijoiden farmarimalleista Volkswagen Passatin luvut ovat 650/1 780 litraa ja Ford Mondeon 525/1 630 litraa. Mercedes-Benz E-sarjan T-mallissa on vielä hieman enemmän tilaa, kun takapenkin selkänoja on pystyssä, 695 litraa, mutta kaadettuna litroja on yhtä paljon.
Saksalainen AutoBild-lehti kokeili, montako 20 pullon Weissbier-koria Škodaan mahtuu takapenkin selkänoja kaadettuna. Tulos oli peräti 23 olutkoria.
Kun Superbin uudessa Liftbackissäkin on tavaratilaa peräti 625 litraa, joku voi kysyä, mihin tarvitaan Combia: vastaus on, että Combin perän pystymmän muotoilun ansiosta sen tavaratilassa voi kuljettaa korkeampia laatikoita. Combi on myös selvästi helpompi kuormata, sillä sen lastauskorkeus on vain 62 senttiä. Oikeanpuoleisen etuistuimen selkänojan kaatamalla kyytiin voi ottaa jopa 3,1 metriä pitkiä tavaroita. Valitettavasti eteen taitettavan etuistuimen selkänojan saa veroineen 108-124 eurolla vain mekaanisesti säätyvään istuimeen.
Uusia nokkeluuksia
Škodalla on jo useamman vuoden ajan ollut tapana lyödä rumpua nokkeluudellaan ja esitellä kekseliäitä yksityiskohtia Simply Clever -sloganin katteeksi – niin tälläkin kertaa.
Superb on ollut tunnettu sateenvarjovarustuksestaan. Nyt varjoja on Ambition-varustetasosta alkaen kaksi, yksi kummassakin etuovessa. Samoin jäähdytettävä hansikaslokero on Superbissa perinteinen, hyvin käytännöllinen varuste, nyt myös keskikonsolin Jumbo Box -säilytyslokero on jäähdytettävä.
Pieni kätevä varuste uudessa Superbissa on magneetilla kiinnittyvä, akkukäyttöinen taskulamppu tavaratilassa. Vetokoukku kääntyy esiin tavaratilassa olevasta kahvasta vetämällä, veroton hinta 840 euroa.
Tavaroiden kiinnittämiseen Škodalla on tarjolla monennäköisiä apuvälineitä, kuten verkkoja ja kassikoukkuja, mutta tavaratilaan voi ostaa myös tarranauhoilla sen pohjaan kiinnittyviä kulmia, joilla neliskulmaisia tavaroita saa lukittua paikalleen.
Superbin turvatekniikka on modernia: korin vääntöjäykkyys on edelleen kasvanut, turvavarustelu on hyvin kattava niin avustimien kuin turvatyynyjen osalta – niitä on yhdeksän jo halvimmassa Active-varustetasossa. Myös verkottuminen on huomioitu monipuolisesti uudessa Škodassa.
Osa varusteista on valinnaisia, ja ne nostavat helposti Superbin hintaa melkoisesti. Ostaja joutuu miettimään, kannattaako esimerkiksi jalan liikkeellä toimivalla virtuaalipolkimella aukeavasta peräluukusta Ambition-varusteiseen autoon maksaa 595 euroa ja verot tai panoraamakattoluukusta, joka on isokokoinen – 1 364 x 870 millimetriä – ja aukeaa niin liukumalla kuin taittumalla, 955 euroa ja verot.
Vastinetta rahalle
Škoda Superb Combiin ei saa kaikkia Volkswagen-konsernin autojen viimeisimpiä teknisiä varusteita, kuten uuden Passat-mallin perävaunun kanssa toimivaa pysäköintiavustinta eikä ohjaamon ilme edusta aivan uusinta uutta. Superbilla ei kuitenkaan ole hintaetua Passatiin verrattuna. 28 290 euron lähtöhinnalla uusi Superb Combi on suorastaan halpa auto, mutta halvin Passat Variantkin maksaa vain 29 553 euroa.
180-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla automaattivaihteinen Superb Combi maksaa varustelusta riippuen 35 000-47 000 euroa. Vastaava Passat Variant, jossa kyseisellä moottorilla on aina korkein Highline-varustus, 43 610 euroa. Opel Insignia Sports Tourerin saa 170-hevosvoimaisella bensakoneella 31 762 eurolla. Ford Mondeo Wagonin hinta 203-hevosvoimaisella kaksilitraisella bensakoneella on 44 336 euroa. Mercedes-Benz 200 BE T A 184-hevosvoimaisella bensakoneella on 61 882 euron hinnallaan selvästi Superbia, Passatia ja Mondeota kalliimpi.
280-hevosvoimaisella koneella ja nelivedolla Superb Combin saa 46 466-55 394 eurolla, vastaavan Passatin 53 242 eurolla. Opel Insignian nelivetoisten 250-hevosvoimaisten versioiden hinnat lähtevät 38 587 eurosta, mutta niiden kuljetuskyky on selvästi Superbia vaatimattomampi.
PLUSSAT
+ Hyvä ajettavuus ja mukava ohjattavuus
+ Erittäin hyvät tilat
+ Monipuolinen varustelu
MIINUKSET
- DSG:n viive kiihdytykseen lähdettäessä
- Turha keinahtelu tietyissä ajotilanteissa
- Ristiseläntukea ei saa tarpeeksi pois
TEKNIIKKAA
Moottori | 1.4 TSI | 1.4 TSI ACT (DSG) |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1395 | 1395 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
92/125/ 5000-6000 |
110/150/ 5000-6000 |
Vääntö- momentti Nm/r/min |
200/ 1400-4000 |
250/ 1500-3500 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
5,3-5,5 | 5,0-5,2 |
CO2-päästö g/km |
124-127 | 117-120 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
10,0 | 8,7 (8,9) |
Huippu- nopeus km/h |
206 | 218 |
Kokonais- hinta e, alk. |
28 290,95 Active |
30 263,92 Active (32 764,19 |
Omamassa kg | 1395-1595 | 1415-1651 |
Moottori | 1.8 TSI (DSG) |
2.0 TSI DSG |
2.0 TSI 280 4x4 DSG |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1798 | 1984 | 1984 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
132/180/ 4000-6200 (5100-6200) |
162/220/ 4500-6200 |
206/280/ 5600-6500 |
Vääntö- momentti Nm/r/min |
320/1450-3900 (250/1250-5000) |
350/ 1500-4000 |
350/ 1700-5600 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
5,9-6,0 (5,8) | 6,3 | 7,2 |
CO2-päästö g/km |
135-136 (130-131) |
145-146 | 163-164 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
8,1 (8,2 DSG) | 7,1 | 5,8 |
Huippu- nopeuskm/h |
230 | 243 | 250 |
Kokonais- hinta e, alk. |
33 018,30 Active (35 501,23) |
40 362,22 Ambition |
46 466,07 Ambition |
Oma- massa kg |
1485-1685 (1505-1705) |
1525-1725 (1520-1720) |
1635-1835 |
Moottori | 1.6 TDI (DSG) |
2.0 TDI 150 |
2.0 TDI 190 (DSG) |
Isku- tilavuus cm3 |
1598 | 1968 | 1968 |
Teho kW/hv/r/min |
88/120/ 3500-4000 |
110/150/ 3500-4000 |
140/190/ 3500-4000 |
Vääntö Nm/r/min |
250/ 1500-3250 |
110/150/ 3500-4000 |
400/ 1750-3250 |
Yhd. EU-kulutus l/100 km |
4,1-4,2 (4,0-4,1) |
4,8-4,9 (5,3-5,4) |
4,6 (5,3 DSG) |
CO2-päästö g/km |
107-110 (104-107) |
107-110 (119-122 DSG) |
109-110 (119-120 DSG) |
Kiihtyvyys s 0-100 km/h |
11,0 (11,1) | 8,9 (9,0 DSG) | 8,1 (7,8 DSG) |
Huippu- nopeus km/h |
204 | 218 (216 DSG) |
235 (233 DSG) |
Kokonais- hinta e, alk. |
31 138,86 Active |
32 740,56 Active (35 272,63) |
37 219,50 Ambition (39 759,33) |
Omamassa kg | 1485-1685 (1500-1700) |
1505-1705 (1520-1720 DSG) |
1525-1575 (1575-1775 DSG) |
Mitat mm (pituus/ |
4856/1864/ |