Korealainen automerkki SsangYong, jota myytiin meilläkin 1990-luvulla parin vuoden ajan, palaa Suomen markkinoille. Maastureihin erikoistuneen merkin tuonti alkaa kahdella mallilla, kolmas tulee kasvattamaan volyymiä ensi vuoden syyskesällä.
Yksityisomisteisen Bassadone Groupin suomalainen tytäryhtiö Bassadone Automotive Nordic Oy tuo Suomeen useita uudelleen lanseerattuja automerkkejä: Hyundaita ja Daciaa sekä Isuzun pakuja. Näiden lisäksi sen tuontiohjelmassa ovat Renault ja Suzuki.
Helkaman tytäryhtiö Kor-Motors toi Hyundain autoja Suomeen 1990-luvun alkupuolella mutta merkki katosi välillä markkinoiltamme. Tuonnin uudelleen aloittamisen jälkeen korealaismerkki on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Myös Dacia ja Isuzu olivat välillä poissa Suomesta mutta ovat palanneet automarkkinoillemme.
Nyt Bassadone yrittää tehdä samanlaisen tempun SsangYongille. Taustalla on tosin korealaismerkin laajempi invaasio Euroopan markkinoille ja Bassadonella on sen maahantuonnista kolmen vuoden hyvin rohkaisevat kokemukset Englannin ja Gibraltarin markkinoilta. Brittein saarilla SsangYong on kuitenkin ollut myynnissä kautta vuosien – tosin välillä sen Korando- ja Musso-malleja myytiin Daewoon nimellä - toisin kuin Suomessa, missä se lanseerataan nyt uutena merkkinä.
SsangYongin isot Mercedes-Benz-koneiset Musso-maasturit kun muistetaan lähinnä vain autoharrastajien ja isoja maastureita ostavan kohderyhmän piirissä. Suomessa vanhoja SsangYong Mussoja on edelleen rekisterissä 149 kappaletta.
Baltiassa SsangYong-kanta on huomattavasti isompi, tuhatkunta autoa, ja Mussojen ohella sikäläisessä kannassa on runsaasti Rexton-mallia. Jatkossa Bassadonen Suomen organisaatio hoitaa myös näiden vanhempien SsangYongien varaosapalvelut.
Intialaisessa omistuksessa
SsangYong on Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja, joka on tehnyt autoja vuodesta 1954 lähtien, alkuun HaDongHwan Motorin nimellä kunnes nimi vaihtui 1986 uuden omistajan myötä SsangYong Motoriksi. Yhtiön ainoa tehdas Koreassa tuotti viime vuonna 145 000 autoa.
Vuodesta 2011 SsangYong on ollut intialaisen monialayrityksen Mahindra & Mahindran omistuksessa. Intialaisyhtiöllä on toimintaa yli 180 maassa, työntekijöitä yli 180 000 ja liikevaihtoa yli 13 miljardia euroa. Viimeksi Mahindra & Mahindra on hankkinut enemmistöosakkuuden ranskalaisen Peugeotin skootterituotannosta ja tiettävästi se on neuvotellut myös ruotsalaisen Saabin ostamisesta.
SsangYong on nyt kohdistanut katseensa Eurooppaan, maanosan toimintojen päämaja on perusteilla ja jälleenmyyjäverkosto rakenteilla.
Suomeen Bassadone on perustanut uuden tytäryhtiön SY Motor Oy:n Suomen ja Baltian maiden SsangYong-toimintoja varten ja yhtiö avaa myös ensimmäisen oman vähittäismyyntipisteensä Helsingin Konalassa Scan-Auton vanhoissa tiloissa, jotka viimeksi ovat olleet Maan Auton käytössä. Ratkaisu kuvastaa toimintaa SsangYongin ympärillä: ei haeta marmoripalatseja eikä todella laajaa verkostoa vaan hyvin taloudellista toimintaa, jonka johtaja Pasi Räsänen vakuuttaa koituvan aggressiivisena hinnoitteluna kuluttajan eduksi.
Räsäsen mukaan SsangYongin mallien hinnoittelu tulee olemaan 5-15 prosenttia kilpailijoita halvempi. Korealaisvalmistajan autojen kilpailukyky valkenee kuitenkin vasta kun hinnat on julkistettu ensi vuoden alkupuolella ja nähdään, miten hintavertailuja on tehty.
Viiden vuoden takuu
Tuonti Suomeen alkaa kahdella mallilla, joista ensimmäisten ajovaikutelmien perusteella pienempi Korando vaikuttaa kohtalaisen kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta esimerkiksi Kia Sportagelle, mutta iso Rexton tuntuu vanhahtavalta ja tehottomalta maahantuojan mainitsemaan Toyota Land Cruiseriin verrattuna. SsangYongeissa on kuitenkin hyvin kattava vakiovarustus, jota esimerkiksi Land Cruiserissa ei ole.
Kaikki Suomeen tuotavat SsangYongit ovat ainakin ensi alkuun nelivetoisia ja dieselkoneisia. Korando on samaa kokoluokkaa kuin Hyundai ix35, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Volkswagen Tiguan ja Mitsubishi ASX. Ison Rextonin kanssa saman kokoluokan autoja ovat Toyota Land Cruiserin ohella Kia Sorento ja Volkswagen Touareg.
Maahantuojan edustajien mukaan SsangYong on tavallinen auto tavalliselle kuluttajalle. Kuvaavaa on, että lehdistötilaisuudessa autotoimittajille jaettiin karvareuhkat, vaikka SsangYongit eivät varustukseltaan mitään karvalakkimalleja olekaan.
Valmistaja myöntää Korandolle viiden vuoden takuun ilman kilometrirajaa ja maahantuojan toimesta Rextonilla on sama takuu. Huoltoväli on 12 kuukautta tai 20 000 kilometriä. Tuonnin alkamisen myötä SsangYongin varaosille tulee oma keskusvarasto Suomeen.
Vanhahtava kahden litran diesel
Kymmenen kilometrin mittaisten koeajopyrähdysten perusteella kumpikin SsangYong tarvitsisi korkeampiprofiiliset renkaat tai alustaan pitäisi tehdä pientä hienosäätöä. Korandossa me kaikki kolme autossa ollutta toimittajaa havaitsimme alustasta istuimiin välittyvän värinän ja Rextonissa tuntui vantaalaisilla kaduilla ja Tuusulan väylällä selvää tärinää.
Rextonissa on erillinen tikapuurunko ja sen alusta on Mercedes-Benzin koodinimellä W163 tunnetun ML-mallin peruja.
Molemmissa SsangYongin Suomeen tuotavissa malleissa on perustaltaan sama kaksilitrainen turbodieselmoottori, joka maahantuojan kertoman mukaan ei ole Mercedeksen eikä minkään muunkaan automerkin peruja vaan valmistajan omaa tuotantoa.
Korealaismoottoreiden päästöarvot voivat hidastaa SsangYongin myyntiä: vielä muutama vuosi sitten niiden hiilidioksidipäästöt eivät olisi tuntuneet kovinkaan korkeilta, mutta nyt ne nostavat päästöpohjaista autoveroa ja menevät yli monien yritysten autoilleen asettamista rajoista. SY Motorsissa ei aiotakaan panostaa yritysmyyntiin. Moottorit vaikuttivat myös ajossa vanhahtavilta ja tuntu mahtavasta väännöstä alakierroksilla jäi tavoittamatta.
Reippaasti maasturimaisia
Molemmat SsangYongit ovat maasturimaisen korkeita. Korandossa on katumaasturiksi kunnollinen 18 sentin maavara ja Rextonin 21,6 sentin maavara on jo maasturiluokkaa. Rextonissa on lisäksi alennusvaihde ja kolme valinnaista vetotapaa: takaveto, nopea neliveto ja hidas nelivetoasento maastossa liikkumiseen.
Kummankin SsangYongin ohjaamossa istutaan maasturimaisen ryhdikkäästi ja kuljettajan tilat vaikuttivat miellyttäviltä, mutta kummassakin autossa oli oudon tuntuinen ratti. Korandossa ohjauspyörän kehä oli pinnaltaan halvan tuntuinen kun taas Rextonissa kehä oli niin sileä että tuntui kuin olisi käännellyt 200 000 kilometriä ajetun 1980-luvun auton käytössä kulunutta rattia.
Kuten maahantuoja kehui, kummassakin SsangYongissa on kokoluokassaan kohtalaiset tilat myös takapenkillä. Persoonallisiin piirteisiin SsangYongin varustuksessa kuuluvat Korandon takaistuinten selkänojien kaltevuuskulmaa 17,5 asteen verran muuttava säätö sekä takapenkin istuinlämmittimet paremmin varustelluissa versioissa. Rextonissa on myös kolmas penkkirivi ja yhteensä seitsemän istumapaikkaa.
Englannissa varsinkin Rexton tarjoaa kokoonsa nähden todella paljon vastinetta rahalle, kun sen hinnat lähtevät 22 000 punnasta. The Telegraph-lehti koeajoi vuonna 1993 esiteltyyn Mussoon pohjautuvan Rextonin tuoreimman version helmikuussa 2014 ja kertoi sen kykenevän liikkumaan perinteisten nelivetojen tyyliin mitä kurjimmissa maasto-olosuhteissa.
Tivoli tulee syyskesällä
SsangYong tekee maastureiden ohella muun muassa todella pitkää Chairman W –edustusautoa ja avolavamalleja.
Suomalaisen maahantuojan näkökulmasta SsangYongin varsinainen volyymituote lanseerataan vuoden 2015 syyskesällä, kun B-segmenttiin kuuluva Tivoli-malli tulee markkinoille aivan uusilla 1,6-litraisilla bensiini- ja diesel-moottorivaihtoehdoilla.
Tivoli on sarjatuotantoversio viime lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä nähdystä X100-konseptiautosta. Tivolin myötä SsangYongin maahantuoja pääsee kilpailemaan meillä suosittuun kompaktiin kokoluokkaan kuuluvien katumaasturimaisten automallien kuten Opel Mokan ja Nissan Juken kanssa. Korandosta ja Rextonista poiketen Tivoli tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena.
Malli | Korando 6MT/ 6AT |
Rexton W 6MT / 6AT |
Sylinteri- tilavuus cm3 |
1998 | 1998 |
Teho kW/hv/r/min |
109,6/149/ 3400-4000 |
114/155/ 4000 |
Vääntö Nm/r/min | 360/1500-2800 | 360/1500-2800 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
6,2 / 7,3 | 7,4/7,8 |
CO2-päästö g/km | 157 / 194 | 196 / 206 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. |
9,9 / ei tiedossa | 13 (Telegraphin arvio) |
Huippunopeus km/t | 180 / ei tiedossa | 173 / 175 |
Kokonaishinta e | Ei tiedossa | Ei tiedossa |
Omamassa kg | 1672-1727 / 1692-1747 |
1960-2024 / 1985-2049 |
Mitat mm (pituus/leveys/ |
4410/1830 |
4755/1900 1840/2835 |