veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Toyota Avensis päivittyi maltillisesti

Toyota Avensis päivittyi maltillisesti
4.9.2015

Toyota puhuu uuden polven Avensiksesta, vaikka kyseessä on pikemminkin päivitetty versio kolmannesta sukupolvesta. Mitatkin ovat muuttuneet vain neljä senttiä kasvaneella pituudella uudelleen muotoillun keulan vuoksi.

Kun Toyota Avensiksen ensimmäinen sukupolvi tuli Carina-mallin seuraajana markkinoille 1997, se oli sutjakan näköinen perusauto, jonka sedan-malli oli perästä tuolloisen 3-sarjan BMW:n näköinen. Sen sijaan farmarin perän ilmeessä oli vähän erikoisen näköisiä itämaisia piirteitä.

Toyota Avensis

Sittemmin Avensis on muuttanut muotoaan pariinkin kertaan, mutta aikaa myöten se on synnyttänyt itsestään mielikuvan konservatiivisena mallina. Monien suomalaisten autonostajien silmissä tämä on vain lisännyt Toyotan kiinnostavuutta konstailemattomana autona ja vaikka Avensis puhuttelee pääasiassa varttuneessa iässä olevia asiakkaita, se oli viime vuonna isojen perheautojen D-segmentissä Suomen myydyin malli 2 667 kappaleella. Volkswagen Passat oli kakkonen 2 207 autolla ja muut kärkiviisikon kilpailijat jäivät vähän päälle tuhanteen autoon: Ford Mondeo 1 330, Opel Insignia 1 175 ja Škoda Superb 1 157 autoa.

Pitkään jatkuneesta suosiosta kertoo se, että nykyään maamme teillä liikkuu kaikkiaan yli 82 000 Toyota Avensista ja uuttakin Avensista oli tilattu parisataa kappaletta jo ennen kuin ostajat olivat päässeet edes kokeilemaan sitä. Monet mallin uskolliset käyttäjät ovat ajaneet jopa viidellä tai kuudella Avensiksella.

Nyt tehdyn kasvojen kohotuksen yhteydessä Avensiksen korin vääntöjäykkyyttä on parannettu hitsauspisteitä lisäämällä samalla kun auton alustaa on viritetty jousia ja iskunvaimentimia muuttamalla. Varustelua on tuotu ajan vaatimusten tasalle lähinnä turvavarusteiden osalta.

Toyota Avensis

Moottoripuolella uutta ovat BMW:ltä tulleet diesel-moottorit, joiden 1,6-litraista versiota Toyota on jo aiemmin käyttänyt Verso-mallissa. 

Ei nelivetoa eikä hybridiä

Huhut kertovat, että Avensis saattaa mallina olla tiensä päässä ja nyt esitelty versio ei enää saisi seuraajaa siksi, että isot porrasperäiset autot eivät käy yhtä hyvin kaupaksi kuin muut korimallit.

Hullua kyllä, mutta tuntuu siltä, että autonvalmistajat tappavat itse sedan-mallinsa tekemällä niistä aina vain matalampia, jolloin varsinkin iäkkäämmät ostajat siirtyvät tila-autoihin ja katumaastureihin niiden korkeussuunnassa parempien tilojen vuoksi.

Malliversioiden vähyys vahvistaa tunnetta, että Avensiksen kehitykseen ei enää panosteta samassa mitassa kuin muihin malleihin. Toisin kuin kilpailijoita ja monia Toyotan muita malleja, Avensista ei saa nelivetoisena eikä hybridivoimanlähteellä. Myöskään vaativan ostajan edellyttämiä tehokkaita moottorivaihtoehtoja ei ole tarjolla eikä mitään alustan tai ohjausvasteen säätöjärjestelmiä. Tehtaan edustajan nimittämäksi Euroopan Toyotan lippulaivaksi Avensis on vaatimaton auto. 

Toyota Avensis

Dieseleihin ei saa automaattia

Kummankaan dieselmoottorin yhteyteen ei saa automaattivaihteistoa, mikä vähentää Avensiksen kiinnostavuutta ratkaisevasti ainakin kaupunkiliikenteessä ajavien taksien mutta myös taajamissa paljon ajavien yksityisostajien ja varsinkin yritysasiakkaiden keskuudessa. Tähän astikin Suomessa vain neljännes Avensiksista on myyty yritysautoiksi.

Bensiinimoottorin yhteyteen saa CVT-tyyppisen Multidrive S -automaattivaihteiston, mutta kun Toyotan Valvematic-kone vaatii runsasta kierrosten käyttöä auton reippaaseen liikuttamiseen, automaatti sopii huonosti sen seuraksi. 

Vaatimaton suorituskyky

Tarjolla olevat moottorivaihtoehdot tekevät Avensiksestä rauhallisen kuljettajan auton. Nyt tarjolla olevilla moottorivaihtoehdoilla Avensiksen suorituskyky ei numeroina ole huono, mutta käytännössä reipas liikkuminen vaatii ahkeraa vaihteiden käyttöä. Versosta tuttu 1,6D-4D-kone vetää jopa tuhannesta kierroksesta, mutta vaikuttaa ensi alkuun puhdittomalta, vauhti ei kiihdy mihinkään. Kun kierrokset nousevat 1700:n tienoille, moottori muuttuu pirteäksi ja kierroksia käyttämällä Toyota liikkuu sen, mitä numerot antavat olettaa.

Kaksilitrainen diesel tuo 1,6-litraiseen verrattuna yllättävän vähän lisää ruutia Avensiksen liikkumiseen ja ainakin koeajetuissa yksilöissä isomman moottorin yhteydessä vaihteensiirto vaikutti jäykemmältä kuin 1,6-koneen laatikko, jota oli kohtalaisen mukava kepittää. Kytkinkin oli kaksilitraisen koneen yhteydessä kronkelimpi ja vaati tarkempaa yhteispeliä kaasun kanssa. Dieselmoottorisissa Avensiksissa on polttoainetoiminen lisälämmitin vakiovarusteena.

Valtaosa Avensiksista on tähän asti myyty bensiinimoottorilla. Toyotan bensiinikäyttöinen 1,8-litrainen Valvematic-moottori on kuitenkin vanhanaikainen ja sen siivittämänä Avensiksen suorituskyky on nykyaikaisiin turboahdettuihin voimanlähteisiin verrattuna vaatimaton. Koneen suurin vääntömomentti on 4000 kierroksen kohdalla ja kuljettajan pitää kierrättää konetta, muuten kiihtyvyys on onnetonta. Varsinkaan moottoritienopeuksissa vauhti ei tahdo kuutosvaihteella kasvaa lainkaan. 

Tilaa on mutta säätöjä huonosti

Konservatiivisuuden hyvä puoli on se, että Toyota Avensiksen uusintakaan sukupolvea ei korin mataluus vaivaa samalla tavalla kuin osaa sen kilpailijoista. Sisäänkäynti niin etu- kuin takaistuimille on vaivatonta ja ratin takana on tilaa ryhdikkääseenkin istuma-asentoon. Ohjauspyörän saa säädettyä tarpeeksi lähelle kojelautaa – tosin jotkut koeajajat valittivat, että säätövara loppuu kesken toisessa päässä eli rattia ei saa tarpeeksi lähelle kuljettajaa.

Toyota Avensis

Avensiksen istuimet ovat täysin uudet, mutta paras mahdollinen ajoasento voi jäädä löytymättä, sillä istuinosan kaltevuutta ei voi säätää ja selkänojakin säätyy Toyotassa edelleen vain portaittain. 

Avensiksen kaksivärisen kojelaudan toteutus on kohtalaisen tyylipuhdas, mutta sen alla keskikonsoli näyttää kuin toisesta autosta lainatulta – varsinkin kun osat eivät nykyautojen tapaan liity toisiinsa vaan niiden yhtymäkohdassa on outo väli.

Ainakin yksi kollega motti syvällä olevien mittareiden luettavuutta, mutta huonompiakin on nähty.

Toyota Avensis

Pärjää serpentiineissäkin

Ajossa Avensis yllättää positiivisesti. Alustan muutokset tuntuvat osuneen kohdalleen: Toyota ohjautuu hyvin jouheasti ja luontevasti jopa sveitsiläisten vuoristoteiden serpentiineissä, jotka perinteisesti eivät ole olleet japanilaisautojen ominta aluetta. Tässä mielessä eurooppalainen ajattelu tuntuu menneen myös tässä luokassa Toyotalla perille. Muissa kokoluokissa ja korimalleissa valmistaja on aiemminkin osoittanut osaamisensa silloin, kun se on mieltänyt eurooppalaiset käsitykset oikein. Välillähän on mainostettu japanilaismerkkien mukamas eurooppalaiseen makuun tehtyjä autoja, joissa eurooppalaisuutta ei todellakaan ole ymmärretty oikein.

Uuden Avensiksen jousitus on positiivisesti jämäkkä, ainoastaan moottoritievauhdissa ilmenee lievää sivuttaishuojuntaa. Alusta toimii täsmällisesti ja kaarrekäytös on hyvin pitkälle neutraalia, varsinkin bensiinimoottorinen Toyota aliohjautuu selvästi vasta kunnolla prässättäessä. Myös mukavuuden kannalta Avensiksen alusta toimii hyvin ja pääosin absorboi tien epätasaisuudet.

Ohjaus toimii kohtuullisen luontevasti – ohjausvasteessa on kyllä keinotekoisuutta, mutta vaste ei ole pahasti voimakas. Uusi malli on moottoritievauhdissakin suuntavakaa. 

Paketillinen turvavarusteita

Uudessa Avensiksessa on nykytrendin mukaisesti paketillinen turvavarusteita, jota Toyota kutsuu nimellä Safety Sense. Toiminta perustuu tuulilasiin asennettuun kameraan ja siihen liittyvään lasertunnistinsarjaan, jotka tarkkailevat liikennettä.

Life-versiossa on paketista vain pre collision –järjestelmä, mutta maahantuojan toimitusjohtajan Kari Skogsterin mukaan tämän hinnat alkaen -mallin myynti on vähäistä. Active-versiosta alkaen paketti on kaikissa Avensiksissa. Törmäyksenestojärjestelmän ohella turvapaketti sisältää kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän – joka koeajossa näytti yllättävän usein väärää nopeusrajoitusta – ja automaattiset kaukovalot.

Panoraamakaton saa vain Touring Sports –farmarimalliin joko Plus- ja Comfort-pakettien lisävarusteena noin 1100 eurolla tai valitsemalla ylimmän Premium-varustetason. 

Vastinetta rahalle: Nykyään autoihin on tarjolla niin hurjia tehoa tarjoavia moottoreita, että harvoin kokonaista mallisarjaa vaivaa suorituskyvyn puute. Avensiksen mallistosta tehoversiot kuitenkin puuttuvat, kun Toyota on luotettavuussyistä ja takuukustannuksia välttääkseen itsepäisesti kieltäytynyt ahtamasta bensiinimoottoreitaan eivätkä dieselitkään enää pysy tehokkaimpien kilpailijoiden matkassa. Vasta aivan äsken ensimmäinen bensaturbo ilmestyi Toyota Aurikseen. Mutta kun Toyota yleisen käsityksen mukaan korjaa autojensa viat takuuna eikä riitele niistä jatkuvasti asiakkaidensa kanssa niin kuin osa sen kilpailijoista, uusi Avensis on perusluotettavaa ja käytännöllistä kulkupeliä etsivälle houkutteleva vaihtoehto. Kun Avensikset kaiken lisäksi säilyttävät hyvin arvonsa, Toyota on jälleenmyyntiarvon huomioiden edullisempi ajokki kuin mitä jo sinänsä kilpailukykyisestä ostohinnasta voisi päätellä.

PLUSSAT

+ Hyvä ajettavuus
+ Avara matkustamo
+ Hyvä jälleenmyyntiarvo

MIINUKSET

- Vaatimaton suorituskyky
- Portaittain säätyvä selkänoja käsikäyttöisissä istuimissa
- Kapea mallivalikoima

TEKNIIKKAA

Moottori 1.8 Valvematic Sedan/
Touring Sports (CVT)
 
1.6D-D4 Sedan/
Touring Sports
 
Sylinteri-
tilavuus cm3
1798 1598
Suurin teho
kW/hv/r/min  
108/147/6400 82/112/4000
Suurin vääntö-
momentti
Nm/r/min 
180/4000 270/1750-2250 
EU-kulutus,
kaup., maantie,
yhd. l/100 km
(sedan 17” vanteet)
8,1/4,9/6,0 5,1/3,7/4,2
CO2-päästö
g/km
139-148/
140-148
108-116/
109-116
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.  
 9,4/9,7
(10,4/10,7)
11,4/11,7
Huippu-
nopeus km/h   
200 200/205 
Kokonais-
hinta euroa,
alkaen
28 962,06 27 394,81
Omamassa
kg, alkaen
1370/1405
(1405-1430)
1455/1490

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4750/1810
1480/2700  
4820/1810
1480/2700  

 

Moottori 2.0D-4D Sedan/
Touring Sports
 
Sylinteri-
tilavuus cm3
1995 
Suurin teho
kW/hv/r/min  
105/143/4000 
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
320/1750-2250   
 EU-kulutus,
kaup., maantie,
yhd. l/100 km
(sedan 17”-vanteet)
5,7/3,8/4,5 
 CO2-päästö g/km 119-124/120-124 
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.  
9,5/9,8 
Huippunopeus km/h    200/195  
Kokonaishinta
euroa, alkaen 
31 449,25 
Omamassa kg,
alkaen 
1470/1490 
Mitat mm 
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli) 

4820/1810/
1480/2700   

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti