veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Toyota Verso on edukseen BMW:n dieselmoottorilla

Toyota Verso on edukseen BMW:n dieselmoottorilla
31.7.2014

BMW:n moottorin sijoittaminen Toyotaan ei tuo Versoon varsinaista ajamisen iloa, mutta liikkumisen iloa kyllä. Lopputuloksessa painottuu käytännöllisyys ja vaivattomuus.

Toyota ja BMW eivät mielikuvatasolla kuulosta kaikkein todennäköisimmältä yhteistyöhön ryhtyvältä parivaljakolta, mutta BMW:n dieselmoottoreita on aiemminkin käytetty myös muissa automerkeissä kuten Opelissa.

Nykyään autonvalmistajien on käytännössä pakko jakaa valtavia tuotekehityskustannuksia useamman merkin kesken. Toyota ja BMW suunnittelevat yhdessä uutta urheiluautoa ja voimanlähdepuolella polttokennotekniikkaa.

Verson 1,6-litrainen dieselmoottori on kuitenkin BMW:n vanhaa tekniikkaa, jolle on Toyotassa löytynyt hyödyllistä käyttöä. BMW käytti kyseistä moottoria Minissä, josta se on jo poistunut mallimuutosten myötä.

Toyotalla BMW:n moottori joutuu Miniä kovempaan käyttöön, sillä sen pitää liikuttaa lähes 4,5 metrin pituista ja puolitoista tonnia painavaa tila-autoa.

Maahantuojan piirissä uskotaan, että BMW-koneisesta Versosta voi hyvinkin tulla malliston suosituin dieselversio. Ainakin se on malliston edullisin diesel eikä kovin paljoa halvinta 7-paikkasta bensiiniversiota kalliimpi. Vastaavalla varustetasolla eroa on reilut tuhat euroa.

Tyhjäkäynnillä perinteinen sointi

Kun käynnistää Verson moottorin miellyttävän perinteisesti avaimesta kääntämällä, tuntuu kuin istuisi pakettiautossa. BMW:n peruja olevassa koneessa on perinteinen dieselin karkeakäyntinen ääni – ei niin karheaa kuin esimerkiksi Volkswagen-konsernin vanhassa 1,9 TDI:ssä. Esimerkiksi nykyisissä pikkupakuissa tapaa samanlaisen soinnin, jossa on peltistä kaikupohjaa.

Pakumaista vaikutelmaa vahvistaa pysty ajoasento, joka sinänsä on miellyttävä ja rentouttava. Kojelauta on Toyotan hybridimalli Priuksen tapaan oudosti muotoiltu. Ratin takana ei ole mitään, mittarit ja hallintalaitteet on sijoitettu keskelle.

Moottorin lämmettyä sen äänimaailma muuttuu säyseämmäksi. Versoa on niin mukava pyöritellä liikenteessä, että se sopisi jakeluajoonkin paremmin kuin moni pieni pakettiauto. Kun takapenkit kaataa, tasaiselle lattialle mahtuu todella isojakin esineitä tai laatikoita.

Ennen kaikkea Verso on kuitenkin tila-auto, jossa on kokoluokassaan hyvät tilat viidelle ihmiselle ja heidän matkatavaroilleen. Tarvittaessa kolmannelle penkkiriville voi istuttaa vielä kaksi ihmistä – tosin sinne meneminen vaatii notkeutta ja yli 170-senttiselle ihmiselle tilaa on niukalti, vaikka edempiä penkkirivejä järjestelisi kolmannella rivillä istujia ajatellen.

Tasaisen vaivaton suorituskyky

Verson nollasta sataan kiihtyvyys BMW:n dieselillä edustaa vuosikymmenien takaista reippautta. Vielä 1980-luvulla kahdellatoista alkava luku antoi mielikuvan ripeästä perheautosta, nyt se kuulostaa rauhallisen ajokin arvolta.

Käytännössä Verso on kuitenkin myös suorituskyvyltään aivan kelvollinen, ellei peräti mainio ajokki. BMW:n diesel on sitkeä alakierroksilla, kuutosella se lähtee kiskomaan 1 200-1 300 kierroksen tienoilta, pienemmillä vaihteilla kone vetää liikoja kakistelematta tuhannesta kierroksesta lähtien.

Minkäänlaisia kicksejä 1500 kilon painoinen auto ei 112 hevosvoiman 1,6-litraisella moottorilla tarjoa. Vauhti kasvaa lähes huomaamatta, kuljettajan tarvitse vain latoa ripeästi isompia vaihteita pykälään. BMW:n diesel kiertää iloisesti 4 500 kierrokseen asti ennen kuin se alkaa hyytyä. Versossa kierroslukumittari onkin enemmän kuin tarpeen, jotta moottorin kaikki voimavarat tulevat hyödynnettyä – konetta kun kannattaa kierrättää, jos haluaa liikkua ripeästi.

Moottorista ei löydy mitään erityistä boostia, vaan se kelaa kierroksia ja kiihdyttää Verson vauhtia tasaisesti läpi koko kierrosalueen. Varsinkin keskialueella moottori vastaa kuitenkin hyvin kaasupolkimen käskyihin ja Verso tuntuu todella pirteältä.

BMW:n dieselillä Verso on taloudellinen. Se tuntuu olevan sitä ajotavasta riippumatta. Taajamapainotteisessa koeajossakin Verson kulutus liikkui kuuden litran molemmin puolin sadalla kilometrillä.

Vaivaton ajettava kaikilla nopeuksilla

Jos Verson suorituskyvyssä ei ole mitään urheilullista niin kiihdytyksissä pikkuautomaisesti suriseva moottorin ääni vie loputkin halut Toyotalla revittelystä. Versoa on paljon mukavampi ajaa rennosti tasakaasulla ja kiihdytellä vain tarvittaessa. Matka-ajossa moottori on ilahduttavan äänetön – myös moottoritievauhdissa.

Mukavuutta korostavat myös pehmeähkön tuntuinen, mutta käytännössä hyvin toimiva jousitus ja Verson vaivaton ohjattavuus. Ohjauksen vaste on miellyttävän pehmeä, ohjaus ei riuhdo eikä haraa vastaa ja silti se keskittää hyvin. Varsinkin taajama-ajossa Verson ohjaus on miellyttävän kevyt, mutta Toyota on mukava ohjattava myös moottoritienopeuksissa. Polkimet ovat kevyet polkea.

Kaikesta huolimatta Toyota sopeutuu kiireen yllättäessä reippaampaankin vauhtiin. Jousitus pitää Verson hyvin ryhdissä tila-auton luonteeseen nähden kovissakin kaarrenopeuksissa. Alusta myös nielee hyvin niin pienet tärähdykset kuin isotkin heilahdukset.

Äkäisesti toimivat ikkunat

Verson vaihteet lonksahtelevat paikoilleen, mutta miellyttävän lyhytliikkeinen vaihteensiirto toimii hyvin. Ensi kilometreillä tuntuu, että jarrupoljinta joutuu polkemaan tavallista syvemmälle ennen kuin jarrut todella purevat, mutta käytössä ne toimivat miellyttävän täsmällisesti.

Ohjaamossa mittaristosta puuttuu varsinkin Suomen oloissa tärkeä vedenlämpömittari. Se on Mazdojen tapaan korvattu sinisellä varoitusvalolla.

Etuovien ikkunoiden sähkötoimiset nostimet toimivat niin äkäisesti, että ikkunan pysäyttäminen puoliväliin vaatii tarkkuutta.

Verso Plus –paketissa autoon saa navigoinnin mediakeskukseen, automaattisesti tummentuvan taustapeilin sekä sade- ja hämärätunnistimen.

Hyvä auto myös matkustajille

Matkustamo on avaran tuntuinen, massiivinen kojelauta tekee Versosta isomman tuntuisen kuin se onkaan. Sisätilojen valoisuutta voi vielä lisätä panoraamakatolla.

Etuistuinten selkänoja säätyy vain portaittain, muuten Versosta löytää varsin hyvän ajoasennon.

Verson takapenkki on käyttökelpoisempi kuin saman kokoluokan autoissa yleensä. Ryhdikkäillä istuimilla on mukava taittaa pitempääkin taivalta. Jopa keskipaikalla voi istua. Takaistuinten selkänojien kaltevuutta voi säätää jokaisen istuimen osalta erikseen.

Tavaratilakin täyttää perheautolle asetettavat odotukset, vaikka Verso on alle 4,5 metrin mittainen. Kolmannen penkkirivin istuinten käyttäminen syö suurimman osan tilasta.

Vastinetta rahalle:

Kun start/stop-käynnistysautomatiikan kytkee pois päältä, BMW-koneisessa Versossa ei ole yhtään ratkaisevan tärkeää huonoa puolta. Jos etsii käytännöllistä ja mukavaa autoa, Verso 1,6 D-4D on sellainen. Hinnaltaan Toyota ei ole halpa, mutta monipuolinen ja kulutukseltaan taloudellinen Verso pystyy puolustamaan paikkaansa samanmittaisten Citroen C4 Picasson, Ford Grand C-Maxin, Renault Grand Scenicin ja Volkswagen Touranin joukossa. Vain Seat Altea XL on selvästi halvempi.

 

PLUSSAT

+ Pirteä ja joustava moottori

+ Mukava ajettava

+ Hyvät tilat mittoihin nähden 

 

MIINUKSET

- Hitaasti käynnistyvä start/stop

- Äkkinäisesti toimivat etuovien ikkunat

- Vedenlämpömittari puuttuu 

 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Toyota Verso 1,6 D-4D Active 7p

Bensiinimoottorin iskutilavuus cm3

1598

Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min  

82/112/4000  

Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min 

270/1750-2250

Yhdistetty EU-kulutus l/100 km 

4,5

CO2-päästö g/km   

119

Mitat mm (pituus/leveys/

korkeus/akseliväli)

4460/1790/

1620/2780

Omamassa kg

1595-1695

Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia

12,7

Huippunopeus km/t   

180 

Kokonaishinta euroa

Koeajoauton Verso Plus –paketti euroa

31 288,69

889-978

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti