Toyota Yaris on saanut tukevan otteen pienten perheautojen myyntitilastojen piikkipaikasta. Perusteellisesti läpikäydylle uutuusmallille on helppo povata jatkuvaa menestystä.
Ensimmäiset Toyotat saapuivat maahamme 50 vuotta sitten vuonna 1964. Aloitusmalli oli edustava iso perheauto Toyota Crown. Näihin päiviin mennessä Suomeen on rantautunut yhteensä peräti liki 800 000 Toyotaa. Mallikirjo yltää pikkuautoista isoihin perheajokkeihin.
Ensirekisteröintitilastoissa japanilainen ykkösmerkki on vuosikymmenet säilyttänyt asemansa myydyimpien autojen joukossa. Kuluvan vuoden alkupuoliskolla Toyotan markkinaosuus Suomessa on lähes 12 prosenttia, mikä oikeuttaa toiseen sijaan. B-segmentti puolestaan on toiseksi suurin autoluokka liki 13 prosentin osuudellaan. Niinpä Yarisin pysyminen kärkitaistossa myös vastaisuudessa on Toyotalle tärkeää.
Rohkea olemus
Uutta Yarisia luodessaan Toyotan eurooppalaiset suunnittelijat eivät ole kainostelleet. Jo katseen vangitseva kookas, musta etusäleikkö kertoo itsevarmuudesta. Keulamuutosten lisäksi myös kyljet ja peräosa ovat saaneet uuden hienovaraisen silauksen.
Uus-Yarisin eurooppalaishenkisyys ei suinkaan rajoitu ulkoisiin muutoksiin. Myös sisustusta on piristetty tuorein opein. Esimerkiksi sirompi kojelauta lisää ilmavuuden tuntua.
Toyota Yarisin varustetasot ovat Life, Active ja Style. Suosituimmaksi malliksi noussee monipuolinen Active, jota voi halutessaan viimeistellä erilaisin varustepaketein. Räväkkyydestä pitäville on tarjolla vaikkapa voimakkain punaisin sisustuselementein toteutettu Style-versio. Tietenkin myös rauhallisen hillittyä kokonaisuutta arvostaville on vaihtoehtonsa.
Useimpien Yaris-versioiden kojelaudan keskiosaa hallitsee peräti seitsentuumainen nelivärinen kosketusnäyttö, joka mahdollistaa lukuisien multimediaominaisuuksien hyödyntämisen. Tässä yhteydessä on syytä mainita, että Yarisin navigaattori puhuu selvää suomea.
Ohjaamolle tyypillistä on järkevä selkeys, josta esimerkkinä poimittakoon kookastakin kookkaampi selkeä nopeusmittari sekä johdonmukainen hallintalaitteiden sijoittelu. Jämäkkä nahkaratti ja luontevasti oikean käden ulottuville istutettu vaihteenvalitsin miellyttävät.
Vuonna 2011 järjestetyssä Euro NCAP -törmäystestissä Toyota Yaris saavutti täyden viiden tähden tuloksen. Myös uuden mallin turvavarustus vastaa nykyajan vaatimuksia.
Mukaan mahtuu
Pikkuauton olemus hieman hämäsi aluksi. Todellisuudessa kuljettajan paikalla on oletettua enemmän tilaa – kuin luokkaa suurempaan ajokkiin istahtaisi. Ajoasennonkin saa säädetyksi varsin mukavaksi. Pidän kuitenkin selkänojien tarkoista pyörösäätimistä enemmän kuin Yarisin sinänsä nopeasta portaallisesta pikasäätövivusta. Lopulta se on kuitenkin makuasia. Ohjauspyörän nelisäädöstä kiitos, vaikka syvyyssäätövara saisi olla suurempi. Etuistuinten koko ja muotoilu sopivat hyvin ainakin minulle.
Varsinainen yllätys oli kuitenkin Yarisin takaistuin. Kaksi aikuista matkustaa takapenkillä herroiksi, kolmaskin mahtuu. Jalkatilaa on reilusti ja korkeuskin riittää. Erityismaininnan ansaitsee istuinosan tarjoama keskimääräistä parempi reisituki. Matkustamo on siis kirkkaasti ”perheautokelpoinen”.
Alle nelimetrisen ajokin tavaratila on luonnollisesti rajallinen. Vaikka kontin 286 litraa riittävät toki arkeen ja kauppamatkoihin, niin takakontti ei tahdo riittää mökki- tai lomamatkoille. Tietenkin takaselkänojan kippaaminen tuo lisää kollitilaa, mutta mutta… Suuren tavaratilan mahduttaminen näppäränkokoiseen autoon on melkoinen mahdottomuus. Siis näillä mennään.
Neljä moottorivaihtoehtoa
Uuden Toyota Yarisin moottoristoon kuuluvat 1,0- ja 1,3-litraiset bensiinimoottorit sekä 1,4-litrainen D-4D-dieselkone. Vastaavat teholukemat ovat 51 kW/69 hv, 73 kW/99 hv sekä 66 kW/90 hv. Tässä ei kuitenkaan vielä ole kaikki. Sokerina pohjalla on näet 1,5-litraisella bensakoneella ja kahdella sähkömoottorilla varustettu hybridiversio.
Toyota Yarisin moottorit ovat kauttaaltaan erittäin taloudellisia ja vähäpäästöisiä. Yhdistetty EU-kulutus asettuu versiosta riippuen 3,3-4,9 l/100 km haarukkaan. Vastaavat CO2-päästöt ovat 75 g/km-114 g/km. Ne ovat mainioita lukemia.
Käsikäyttöisten vaihteistojen lisäksi tarjolla ovat 1,3-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen saatava, portaattomasti toimiva muuttuvavälityksinen Multidrive S -automaatti (CVT) sekä hybridiversiossa planeettapyörästöperustainen perustuva niin ikään portaattomasti toimiva Planetary Gear System.
Vaivatonta menoa
Pääsin uuden Yarisin esittelyssä kahden version ratin taakse. Saksan maisemissa ajetun muutaman sadan ajokilometrin tutustumisen perusteella uutukainen osoittautui kelvoksi ajettavaksi ja letkeäksi kulkijaksi. Käsikäyttöisellä vaihteistolla ja 1,3-litraisella bensiinimoottorilla (1.33 Dual VVT-i) varustettu versio osoittautui käypäiseksi yleisajokiksi. Moottorin käyttöominaisuudet riittävät hyvin jokapäiväiseen käyttöön. Myös talouspuoli on kunnossa. Kuusivaihteista vaihteistoa käyttää mielikseen.
Toinen koeajamani Yaris oli kiintoisaakin kiintoisampi 1,5-litaisen bensakoneen ja kahden sähkömoottorin yhteistoimintaa hyödyntävä hybridimalli. Sen ajaminen on kerrassaan vaivatonta ja ruutiakin riittää eri tilanteisiin. Automatiikka huolehtii oikean välityssuhteen valinnasta.
Yarisin ohjauksen suunnittelussa on huomioitu eurooppalainen näkemys. Ohjausvastetta on sopivasti ja tunnokkuuttakin perheautoon riittävästi. Jämäkkyyspainotteinen alusta toimi varsin sileillä saksalaisteillä hyvin.
Hybridin nimeen
Yaris Hybridin huipputaloudellisuus ja vähäpäästöisyys perustuu energian tarkkaan talteenottoon ja hyödyntämiseen. Yhdistetty EU-kulutus on ainoastaan 3,3 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 75 g/km. Hybridi-Yarisilla on mahdollista ajaa taajamanopeuksilla äänettömästi ja päästöttömästi jonkin matkaa jopa pelkällä sähköllä, mikä on aina hykerryttävä kokemus.
Kaupunkiajossa Yaris Hybrid on elementissään. Kulku on pirteää ja kuskin tehtäväksi jää ainoastaan ohjaaminen sekä kaasu- ja jarrupolkimien käyttö. Siinä se. EU-normin mukainen kaupunkikulutus on ainoastaan 3,1 l/100 km! Hybridimallin ominaisuudet ja suorituskyky riittävät hyvin myös maantielle. Myös kulutus pysyy kurissa.
Toyota-suunnittelijoiden mukaan Yarisin matkustamon äänettömyyteen on kiinnitetty erityishuomio. Ovat, mokomat, oikeassa. Yarisin matkustamo on miellyttävän hiljainen.
Mahdollisista karkeilla suomalaisteillä esiintyvistä rengasäänistä ei saksalaismaantien silopinnalla ajon jälkeen voi sanoa juuta eikä jaata. Täyskaasukiihdytyksen äänet toki kantautuvat selvinä sisätiloihin; muuten melutaso on alhainen.
Uuden Toyota Yarisin myyntitavoite kuluvan vuoden lopulle on 2800 autoa, joista 600 on hybridimalleja. Vuodelle 2015 tavoitellaan 3000 Yarisin myyntiä, joista kolmanneksen ennustetaan olevan hybridiversoita.
Vastinetta rahalle:
Uudistuneen Yarisin hinnat ovat kautta linjan aiempaa edullisemmat. Hybridiversioiden uusi hinnoittelu saa varmasti entistä useamman autontarvitsijan harkitsemaan ”toisenlaista” vaihtoehtoa.
Uudistetun Yarisin saa edullisimmillaan 15 574,28 euron hintaan (1.0 VVT-i Life 5-ov.). Suosikkimoottoriksi ennakoidulla 1.33 Dual VVT-i -bensakoneella varustetun Yarisin hinnasto alkaa 16 873,49 eurosta. Dieselversion perushinta on 19 296,32 euroa. Yaris Hybridin omistajaksi pääsee 20 325,24 eurolla. Monipuolisin hybridiversio, Style, on runsaat 2000 euroa edeltäjäänsä edullisempi, nyt 22 500,65 euroa.
Uuden hinnoittelun ja täsmähiottujen ominaisuuksien myötä Toyota Yarisilla on hyvät edellytykset pysyä luokkansa kärjessä. Asiaa auttaa mm. tässä autoluokassa poikkeuksellisen monipuolinen moottorivalikoima.
Hyvät sisätilat ovat Yarisin toinen valtti. Auton näppärä koko tosin vie siivun tavaratilasta. Kokonaisuus on kuitenkin roimasti plussalla.
PLUSSAT
+ Malliston taloudellisuus
+ Sisätilat
+ Matkustamon hiljaisuus
+ Hybridin hauskuus ja ajamisen helppous
+ Uusi hinnoittelu
MIINUKSET
- Perheautoon pieni tavaratila
- Hetkellinen ääni täyskiihdytyksessä
TEKNIIKKAA
Moottori | 1.0 VVT-i | 1.33 Dual VVT-i |
Iskutilavuus cm3 | 998 | 1329 |
Teho kW/hv/r/min | 51/69/6000 | 73/99/6000 |
Vääntö Nm/r/min | 95/4300 | 125/4000 |
Yhdistetty EU/kulutus l/100 km (Start&Stop) | 4,3 (4,1) | 4,9 (4,8) |
CO2-päästö g/km (Start&Stop) | 99 (95) | 114 (109) |
Kiihtyvyys 0-100 km/h | 15,3 | 11,7 |
Huippunopeus km/h | 155 | 175 |
Kokonaishinta euroa alk. | 15 574,28 | 16 873,49 |
Omamassa kg | 980-1040 | 1030-1105 |
Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) | 3950/1695/1510/2510 | 3950/1695/1510/2510 |
Moottori | 1.4 D-4D | 1.5 VVT-i Hybrid |
Iskutilavuus cm3 | 1364 | 1497 (bens.) |
Teho kW/hv/r/min | 66/90/3800 | 74/100 (bens.+sähkö) |
Vääntö Nm/r/min | 205/1800-2800 | 111/3800-4400 (bens.) |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km | 3,8 | 3,3 |
CO2-päästö g/km | 99 | 75 |
Kiihtyvyys s 0-100 km/h | 10,8 | 11,8 |
Huippunopeus km/h | 175 | 165 |
Kokonaishinta euroa alk. | 19 296,32 | 20 325,24 |
Omamassa kg | 1080-1150 | 1085-1160 |
Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) | 3950/1695/1510/2510 | 3950/1695/1510/2510 |