veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Uusi Audi A4 – kyllä kelpaa

29.9.2015

Audi-perheen ykköstykki, A4, on uudistunut perusteellisesti. Myös tekniikka on tulvillaan uutta ja ihmeellistä.

Audi A4 Taloustaito koeajo

Audi A4 on ehtinyt peräti yhdeksänteen sukupolveen. Ensimmäinen tämän kokoluokan Audi esiteltiin jo vuonna 1972, tuolloin Audi 80 -nimisenä

Vuosien varrella on myyty hulppeat 12 miljoonaa Audi 80/A4 -autoa. Uunituoreen mallin suunnittelussa on noudatettu tuttuja periaatteita. Helposti tunnistettava muotoilu ja kehittyneet tekniset ratkaisut muodostavat toimivan kokonaisuuden.

Selkein muutos aanelosen olemuksessa on aiempaa voimakaspiirteisempi etusäleikkö. Matalanleveät etu- ja takavalaisimet korostavat auton leveyttä ja tukevuutta, pitkä keula ja lyhyt peräosa menevyyttä. Kylkien alaosan painanteet puolestaan siirtävät katseen pitkään, 282-senttiseen akseliväliin.

Audi A4 koeajo Taloustaito

Audi noudattaa perinteisesti hillittyjä linjoja eikä lähde mallistonsa muotoilussa radikaaleihin irtiottoihin. Niinpä myös uusi A4 miellyttänee useimpia.

Audi on jo vuosikymmenet ollut ylpeä malliensa pienestä ilmanvastuksesta. Niin myös tällä kertaa. Uuden A4 Sedanin kerroin on luokkansa vähäisin: 0,23. Monikäyttöinen A4 Avant pääsee 0,26 lukemaan, korin sutjakkuudesta kielii sekin.

Ilmanvastuskerroin ei tosin vielä kerro koko totuutta. Myös auton poikkipinta-ala vaikuttaa vastukseen. Pienellä ilmanvastuksella on merkittävä osansa polttonesteenkulutukseen nimenomaan maantienopeuksissa.

Uuden Audi A4:n valtteja on lisäksi kevytmateriaalien ja nykyaikaisen rakenneteknologian käyttö. Auton painoa on näillä keinoin saatu pudotetuksi moottoriversiosta riippuen jopa 120 kg!

Sopivasti tilaa

Audi A4 koeajoAudi A4 -malleissa on perinteisesti painotettu tarkoituksenmukaisia sisätiloja. Sama linja jatkuu. Uuden A4:n mitat ovat toki kasvaneet edellismallin lukemista, mutta mihinkään ylettömyyksiin ei ole pyritty. Matkustamotilat on optimoitu neljälle.

Takaistuin on muotoiltu erittäin mukavaksi kahdelle. Kolmas toki mahtuu mukaan. Keskisija ei kuitenkaan ole tarkoitettu pitkille matkoille. Jalkatilaa on takana juuri sopivasti.

Erinomaisesti muotoilluilla monisäädettävillä etuistuimilla elää suorastaan herroiksi. Tuntikausien matkarupeamat sujuvat vaivatta.

Uuden A4:n voi valita joko porrasperäisenä Sedanina tai ”sportahtavana” Avant-monikäyttöfarmarina. Sedanin tavaratilan koko on 480 litraa, Avantin 25 litraa enemmän. Konttitila riittää reissutavaroille. Kattoon asti aukeavalla takaluukulla varustettu Avant luonnollisesti päihittää kuormattavuuden helppoudessa pikkuluukkuisen Sedanin.

Moottori maun mukaan

Suomessa Audi A4:n moottorivalikoima käsittää kuusi vaihtoehtoa: kolme turbolla ryyditettyä TFSI-bensakonetta ja niin ikään kolme TDI-turbodieseliä. Polttonesteenkulutusta on saatu pienennetyksi moottorista riippuen jopa yli 20 prosenttia. Samalla uudistuksen myötä teholukemat ovat aiempaa neljänneksen suuremmat. Ajamisen vaivattomuuteen vaikuttavat ennen muuta turbomoottorien kelpo sitkeyslukemat.

Pirteä 1,4-litrainen TFSI-bensakone(110 kW/150 hv/250Nm) tarjoaa käskijälleen iloista menoa. Jo 1500 r/min tasolla esiintyvä suurin vääntömomentti takaa letkeän, tarvittaessa rivakan menon.

Kaksilitraisen TFSI-moottorin voi valita kahdesta vaihtoehdosta: (140 kW/190 hv) ja (185 KW/252 hv). Jälkimmäinen on saatavissa nelivetoiseen quattro-versioon.

Dieselmoottorit ovat kaksilitraiset 110 kW:n (150 hv) ja 140 kW (190 hv) tehoiset TDI-koneet. Saatavana on lisäksi kolmilitrainen 200-kilowattinen (272 hv) voimalaitos.

Käsin tai automaattisesti

Audi A4 koeajo TaloustaitoAudi A4 -malliston vaihteistot ovat joko käsikäyttöisiä tai automaattisesti vaihtavia. Kuusivaihteinen ”käsivaihteisto” toimii sujuvasti.

Automaattinen S tronic -vaihteisto on uusi. Kyseessä on perinteisesti poikittaismoottorien yhteydestä tuttu kaksoiskytkinvaihteisto. Pitkittäisasennukseen suunniteltu, ”märin” kytkimin varustettu S tronic on kuitenkin uusi. Vaihteita on tarjolla seitsemän.

Kolmas vaihteistotyyppi on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti, joka kuuluu tehokkaimman Audi A4:n varustukseen.

Etuvetoisten mallien lisäksi Audi A4-mallisto sisältää jatkuvalla nelivetojärjestelmällä ja jatkuvasti vaihtelevalla voimanjaolla varustetut, mekaanisesti toimivat quattro-versiot.

Laatua ja turvaa

Uuden Audi A4:n matkustamosta henkii laadukkuus ja selkeys. Kaikki tarpeellinen on sijoitettu just´ eikä melkein. A4 on tulvillaan nykyaikaisia mukavuus- ja turvavarusteita. Kuljettaja osaa arvostaa erinomaista ergonomiaa sekä mm. monipuolista, keskitettyä MMI-informaatio- ja käyttöjärjestelmää.

Saatavana ovat myös digitaalinen, muunneltava mm. navigointinäytöllä varustettu virtuaalimittaristo, tärkeimpien ajon aikana tarvittavien toimintojen tuulilasinäyttö sekä monenmoiset kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Varustevalikoimaan kuuluu myös huipputason B&O-audiokokonaisuus. Lisäksi Audi A4 Avantin vakiovarusteita ovat mm. sähkökäyttöiset takaluukku ja tavaratilan näkösuoja.

Audi A4:n Business-varusteluun sisältyvät mm. LED-ajovalot. Myös ajo-olosuhteet ja muut tiellä liikkuvat huomioivat, automaattisesti mukautuvat Matrix-LED-ajovalot ovat valittavissa Audi A4:ään.

Nautittavaa menoa

Ensivaikutelma uuden Audi A4:n ratin takana vakuutti. Tarkka ja sopivan tunnokas sähkömekaaninen ohjaus miellyttää. Jousitus on tukeva, mutta samalla mukava.

Audi A4 koeajo Taloustaito

Jo ensiksi kokeilemani 1,4 TFSI -bensiinimoottorin (110 kW/150 hv) ominaisuudet riittävät mainiosti jokapäiväiseen yleiskäyttöön. Ennen muuta moottorin käytännön sitkeys ilahdutti. Ruutiakin tuntui olevan tarjolla sopivasti.

Upouusi 2.0 TFSI ultra (140 kW/190 hv) vain levensi hymyä. Moottori tuntui kuljettavan autoa kuin ajatuksen voimalla. Jo kevyt kaasupolkimen painallus saa aanelosen iloiseen menoon. Myös TDI-dieselmallit tarjoavat käskijälleen vaivatonta kulkua.

Audi A4 -malliston moottoristo on poikkeuksellisen tasapainoinen. Kaikki koneet sopivat hyvin A4:n miellyttävään kuljettamiseen.

Vielä muuan seikka: Audi A4:n matkustamo on todella hiljainen. Moottorin ääni pysyy kiitettävästi ulkopuolella. Myös ilmavirran suhinat on saatu viimeisen päälle aisoihin. Samaa voidaan sanoa rengasäänistä. Asian todellinen laita selviää tosin vasta Suomen karkeilla tienpinnoilla. Ensi kilometrit Audin uutuusmallilla ajoin näet eteläisen Euroopan sileääkin sileämmällä asfaltilla.

Audi A4 koeajo Taloustaito

Vastinetta rahalle

Audi A4:n puikkoihin pääsee Suomessa edullisimmillaan 37 501,93 eurolla (1.4 TFSI 110 kW/150 hv), mikä on uutukaisen ominaisuudet huomioiden perusteltavissa. Dieselmalliston hinnat alkavat 40 502,81 eurosta (2,0 TDI 110 kW/150 hv).

Nelivetoisen A4:n saa alleen 52 899,71 eurolla (2.0 TFSI 185 kW/252 hv quattro S tronic). Malliston tehokkaimmasta versiosta (3.0 TDI 200 kW/272 hv quattro) pyydetään jo 67 263,84 euroa.

Audi A4:n kilpailijoita ovat mm. BMW 3 -sarja, Mercedes-Benz C-sarja ja Volvo 60 -mallisto, miksei Jaguar XE:kin.

Ensivaikutelman perusteella tulokkaalla on mainiot mahdollisuudet menestykseen. Erityisesti työsuhdeautoilijat saavat A4:sta kelpo vaihtoehdon. Audi A4 tarjoaa luokassaan varsin hyvän vastineen rahalle. Jo hintahaitarin alkupään mallit täyttävät useimpien toiveet.

Audi A4 koeajo Taloustaito

PLUSSAT

+ Kuljettajan olot
+ Ajettavuus
+ Jousitusmukavuus
+ Matkustamon äänettömyys
+ Moottorien ominaisuudet
+ Vararengas (tilapäis-) vakiovaruste 

MIINUKSET

- Takaistuimen keskipaikan epämukavuus
- Sedanin kuormausaukon rajallisuus


TEKNIIKKAA

Audi A4 Sedan

Moottori    1.4 TFSI     2.0 TFSI 140 kW
Sylinteritilavuus cm3          1395  1984
Suurin teho kW/hv/r/min   110/150/5000-6000    140/190/4200-6000
Vääntömomentti Nm/r/min   250/1500-3500         320/1450-4200
 Yhdistetty EU-kulutus l/100 km    5,2  5,5
 CO2-päästö g/km       123  125
 Kiihtyvyys 0-100 km/h s     8,7  7,2
 Huippunopeus km/h    210  240
 Kokonaishinta euroa alk.  37 501,93       40 409,74
 Omamassa kg  1320  1455
 Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli)       4726/1842/1427/2820  4726/1842/1427/2820

 

Moottori      2.0 TDI 110 kW         2.0 TDI quattro 140 kW S tronic
 Sylinteritilavuus cm3     1968  1968
 Suurin teho kW/hv/r/min    110/150/3250-4200     140/190/3800-4200
 Vääntömomentti Nm/r/min   320/1500-3250           400/1750-3000
 Yhdistetty EU-kulutus l/100 km   3,8  4,4
 CO2-päästö g/km   99  114
 Kiihtyvyys 0-100 km/h   8,9  7,2
 Huippunopeus km  221  235
 Kokonaishinta euroa alk.   40 502,81    47 903,82
 Omamassa kg   1505  1650
 Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli)    4726/1842/1427/2820  4726/1842/1427/2820

Juha Tolvanen

 

                        

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti